Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRuta-Korytowska, Karolina
dc.contributor.authorWrześniewska-Pietrzak, Marta
dc.date.accessioned2024-02-16T13:29:08Z
dc.date.available2024-02-16T13:29:08Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50286
dc.description.abstractThe article describes the role and function of a Polish Sign Language interpreter and interpreting into sign language in English language classes for students. The presence of an interpreter in an English language course results from the adaptation of education to the individual communication needs of deaf students. The analysis of the lecturer’s and students’ statements made it possible to see the roles and functions of the interpreter during classes from the perspective of the teacher and the person being taught. The analyzed statements of participants of foreign language classes enabled the authors of the article to indicate the difference between the role of the interpreter in foreign language classes and translation understood as the transfer of content in a language understandable to the recipient. The conclusions from the analyzed material show how closely the roles of a sign language interpreter and a cultural assistant, who is a support not only for the student, but often also for the lecturer, are correlated.en
dc.description.abstractArtykuł podejmuje kwestie opisu roli i funkcji tłumacza polskiego języka migowego oraz tłumaczenia na język migowy na zajęciach lektoratowych z języka angielskiego dla studentów. Obecność tłumacza na lektoracie języka angielskiego wynika z dostosowań kształcenia do indywidualnych potrzeb komunikacyjnych niesłyszących studentów. Analiza wypowiedzi lektorki oraz studentów pozwoliła zobaczyć role i funkcje, jakie pełni tłumacz podczas zajęć z perspektywy osoby uczącej i nauczanej. Zanalizowane wypowiedzi uczestników zajęć lektoratowych umożliwiły autorkom artykułu wskazanie odmienności roli tłumacza na lektoracie od tłumaczenia rozumianego jako przekaz treści w języku zrozumiałym dla odbiorcy. Wnioski z analizowanego materiału pokazują, jak bardzo skorelowane są ze sobą role tłumacza języka migowego oraz asystenta kulturowego, który jest wsparciem nie tylko dla studenta, lecz nierzadko również dla wykładowcy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguisticapl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttłumaczenie na polski język migowypl
dc.subjectlektoraty języka angielskiego dla g/Głuchychpl
dc.subjectedukacja niesłyszących w Polscepl
dc.subjectterminologia w polskim języku migowympl
dc.subjecttranslation into Polish Sign Languageen
dc.subjectEnglish classes for deaf peopleen
dc.subjecteducation of the deaf in Polanden
dc.subjectterminology in Polish Sign Languageen
dc.titleRola tłumacza i tłumaczenia na PJM na lektoratach języka angielskiego dla g/Głuchych – perspektywa lektora i studentapl
dc.title.alternativeThe role of the translator and translating into PJM in English language courses for deaf people – the perspective of a teacher and a studenten
dc.typeArticle
dc.page.number255-267
dc.contributor.authorAffiliationRuta-Korytowska, Karolina - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.contributor.authorAffiliationWrześniewska-Pietrzak, Marta - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.identifier.eissn2450-0119
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2001a, O uczeniu języka angielskiego uczniów z uszkodzeniem słuchu, „Języki Obce w Szkole” 7, s. 106–110.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2001b, Możliwości nauczania języków obcych uczniów z uszkodzonym słuchem, w: Z. Palak (red.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 235–242.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2003a, Czy istnieje już surdoglottodydaktyka?, „Języki Obce w Szkole” 4, s. 3–6.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2003b, Nauczanie osób z uszkodzonym słuchem języka angielskiego jako języka obcego w Polsce i w innych krajach, w: Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 49–58.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2005, Specjalne potrzeby edukacyjne niesłyszących studentów uczących się języka angielskiego, w: K. Ciepiela (red.), Procesy poznawcze i język. Klasyczna problematyka – współczesne rozwiązania. Cognition and Language. Classical Problems – Contemporary Solutions, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 159–168.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2010b, Uwarunkowania rozumienia tekstu w języku obcym przez osoby z uszkodzeniami słuchu, w: Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak (red.), Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych w biegu życia, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 163–173.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2011a, Organizacja lektoratu języka obcego dla niesłyszących i słabosłyszących studentów uczelni wyższych, http://www.abcd.edu.pl.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E., 2013a, Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych, Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk E. (red.), 2013b, English as a Foreign Language for the Deaf and Hard of Hearing Persons in Europe, Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.referencesDomagała-Zyśk, E., Podlewska, A., 2019, Strategies of oral communication of deaf and hard of hearing (D/HH) non-native users, „European Journal of Special Needs Education” 34 (2), s. 156–171.pl
dc.referencesKarpińska-Szaj K., 2013, Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.referencesKarpińska-Szaj K., 2022, Niezwykłe dzieci, nieobce języki. O indywidualizacji w kształceniu językowym, Kraków: Wydawnictwo Impuls.pl
dc.referencesKrawiec M., 2009, Lepiej rozumiem siebie i odważniej idę w świat – autorski program pracy z młodzieżą jako jedna z form wspomagania kompetencji językowej, komunikacyjnej i społecznej młodzieży z uszkodzeniami słuchu, w: J. Kobosko (red.), Młodzież głucha i słabosłysząca w rodzinie i otaczającym świecie, Warszawa: Stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu „Usłyszeć Świat”, s. 267–283.pl
dc.referencesNabiałek A., 2013, From a Blackboard to an Interactive Whiteboard: Teaching English as a Foreign Language to Deaf and Hard of Hearing Students at Adam Mickiewicz University in Poznan, w: E. Domagała-Zyśk (red.), English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Persons in Europe, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 197–206.pl
dc.referencesPodlewska A., 2012, Adaptacja materiałów dydaktycznych w nauce języka angielskiego studentów z dysfunkcją słuchu, w: Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 385–386.pl
dc.referencesRuta K., Wrześniewska-Pietrzak M., 2015, Jakim językiem mówią głusi? – język migowy i polszczyzna w wypowiedziach głuchych, „Roczniki Humanistyczne” 63 (6), s. 193–212.pl
dc.referencesWilimborek B., 2013, Sign me English, „Języki Obce w Szkole” 3, s. 108–110.pl
dc.referencesWrześniewska-Pietrzak M., 2017, Aksjologiczne wyznaczniki tożsamości w wypowiedziach g/Głuchych i czasopiśmie środowiskowym, Poznań: „Świat Ciszy”.pl
dc.contributor.authorEmailRuta-Korytowska, Karolina - karolina.ruta@amu.edu.pl
dc.contributor.authorEmailWrześniewska-Pietrzak, Marta - marta.wrzesniewska-pietrzak@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6077.57.16
dc.relation.volume57


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0