Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaniszewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2024-03-06T11:59:51Z
dc.date.available2024-03-06T11:59:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50720
dc.description.abstractCentralnym przedmiotem rozważań w dysertacji pt. „Przymus tworzenia w narracjach artystów. Perspektywa psychopedagogiczna” jest charakterystyka silnej potrzeby tworzenia – przymusu tworzenia – oraz znaczenie tej potrzeby dla samorealizacji doświadczających jej artystów. Celem podjętych badań była eksploracja właściwości przymusu tworzenia oraz rozpoznanie jej znaczenia dla procesu samorealizacji jednostek (grupy zaproszonych do badań artystów). Badania o charakterze eksploracyjnym zorientowane były jakościowo. Zastosowaną techniką był wywiad swobodny z elementami narracji (Urbaniak-Zając, 2016). W badaniach udział wzięło 24 artystów. Wynikiem analiz jest dysertacja, która składa się ze wstępu, dziewięciu rozdziałów oraz zakończenia. Na podstawie wyników badań przymus tworzenia zdefiniowałam jako intensywnie odczuwaną potrzebę artystycznej ekspresji, motywującą jednostki do regularnego zaangażowania w proces twórczy, który często generuje u nich wysoko pozytywne stany emocjonalne, w tym zwłaszcza stan przepływu – flow (Csíkszentmihályi, 2008). Do najważniejszych właściwości tej kategorii należą: autoteliczność potrzeby tworzenia związana z odczuwaniem wysoko pozytywnych stanów emocjonalnych (w tym zwłaszcza przepływu – flow) podczas procesu twórczego, wysoka intensywność odczuwania potrzeby tworzenia i jej intensywna gratyfikacja (regularne zaangażowanie w pracę twórczą), a także dyskomfort / cierpienie psychiczne jednostki w wyniku deprywacji potrzeby tworzenia. W kontekście drugiego członu postawionego celu badań za ważny wniosek uznać należy, iż gratyfikacja przymusu tworzenia stanowi równocześnie gratyfikację potrzeby samorealizacji. Oznacza to, że gratyfikacja przymusu tworzenia ma znaczenie dla wzrostu poczucia satysfakcji życiowej, „bycia sobą” i (najczęściej) poczucia sensu życia (które przyjęłam jako wskaźniki samorealizacji). Csíkszentmihályi, M. (2008). Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harperperennial. Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów: Badania rekonstrukcyjne. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectprzymus tworzeniapl_PL
dc.subjectpotrzeba tworzeniapl_PL
dc.subjectartyścipl_PL
dc.subjectsamorealizacjapl_PL
dc.titlePrzymus tworzenia w narracjach artystów. Perspektywa psychopedagogicznapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number576pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnychpl_PL
dc.dissertation.directorSasin, Magdalena
dc.dissertation.directorSzmidt, Krzysztof
dc.dissertation.reviewerWiesława, Limont
dc.dissertation.reviewerMilczarek-Pankowska, Krystyna
dc.dissertation.reviewerLedzińska, Maria
dc.date.defence2024-04-11
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe