Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRosiński, Rafał
dc.contributor.authorMundziel, Julia
dc.date.accessioned2024-04-04T08:33:01Z
dc.date.available2024-04-04T08:33:01Z
dc.date.issued2023-03-28
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51383
dc.description.abstractThe purpose of the article. In 2019, Poland introduced a sugar tax that encompassed food products, including beverages. Since the sugar tax is a form of indirect taxation, consumers bear its burden in the price of the purchased product. In response, businesses often adjust prices or reduce product quantities to offset their costs. This article aims to characterize the fiscal and non-fiscal significance of the sugar tax and to illustrate its impact on the financial situation of a selected soft drink industry enterprise.Methodology. The applied research methods include a literature review analysis, analysis of legal acts and financial data analysis.Results of the research. The impact of the sugar tax on a company can be diverse and dependent on various factors. Its fiscal and non-fiscal nature means that, on the one hand, the goal is to reduce the consumption of "harmful products" to improve public health by reducing sugar intake and addressing health problems related to excessive consumption of sugary beverages. On the other hand, it aims to generate additional revenue for the state budget. It also has implications for the financial situation of the company.The results of the analysis indicate that the sugar tax, due to its pass-through nature, remains neutral for businesses, without adversely affecting revenue, profitability or financial liquidity.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;41pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsugar taxen
dc.subjectfiscal and non-fiscal functionen
dc.subjectindirect taxen
dc.titleIndirect Taxation: Assessing the Impact of the Sugar Tax in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number83-95
dc.contributor.authorAffiliationRosiński, Rafał - Politechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznychen
dc.contributor.authorAffiliationMundziel, Julia - Politechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznychen
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAct of February 14, 2020, amending certain laws in connection with the promotion of health-conscious consumer choices (Ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, Dz.U. 2020, poz. 1492).en
dc.referencesAct of September 11, 2015, the Public Health (Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, Dz.U. 2020, poz. 322, 1492).en
dc.referencesAdamiec, D. (2020). Podatek od cukru jako narzędzie zmiany nawyków żywieniowych. INFOS Zagadnienia społeczno-gospodarcze, 3(269), pp. 1–4.en
dc.referencesBudna, M. (2019). Fiskalne i pozafiskalne konsekwencje wprowadzenia podatku od cukru w polskim systemie podatkowym. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 19, pp. 13–32.en
dc.referencesDahms, A. (2021). Opłata cukrowa – słodko nie będzie. Przegląd Podatkowy, 1, pp. 3–8.en
dc.referencesFaraudello, A. and Costelli, F. (2022). The sugar tax implementation. Journal of Modern Accounting and Auditing, 18(4), pp.165–180.en
dc.referencesFelis, P. (2006). Wpływ podatku od towarów i usług na sytuację finansową małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.en
dc.referencesFernandez, M.A. and Raine, K.D. (2019). Insights on the Influence of Sugar Taxes on Obesity Prevention Efforts. Current nutrition reports, 8, pp. 333–339.en
dc.referencesFrisvold, D.E., Fletcher, J.M. and Tefft, N. (2010). The effects of soft drink taxes on child and adolescent consumption and weight outcomes. Journal of Public Economics, 94(11–12), pp. 967–974.en
dc.referencesGoncalves, J., Merenda, R. and dos Santos, J.P. (2022). Not so sweet: The impact of the Portuguese soda tax on producers. Ruhr Economic Papers, No. 938. Essen: RWI – Leibniz Institute for Economic Research.en
dc.referencesKluzek, M. (2014). Rozwiązania podatkowe a płynność finansowa przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 198, cz. 1, pp. 267–275.en
dc.referencesMajchrzycka-Guzowska, A. (2021). Wybrane problemy polityki fiskalnej w okresie pandemii. In: K. Iglicka-Okólska, M. Dobrzyński, red., Administracyjno-finansowe konteksty zarządzania – wybrane zagadnienia. Warszawa: Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 7–38.en
dc.referencesMałecka-Ziembińska, E. (2022). Podatki w ujęciu retrospektywnym i perspektywicznym. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.en
dc.referencesObrzeżgiewicz, D. (2016). Wpływ podatku od towarów i usług na płynność finansową przedsiębiorstwa. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 439, pp. 253–264.en
dc.referencesVéliz, C., Maslen, H., Essman, M., Taillie, L.S. and Savulescu, J. (2019). Sugar, taxes and choice. Raport Centrum Hastings, 49(6), pp. 22–31.en
dc.referencesZeng, Z. (2019). The impact of a sugar tax on the economy. The Frontiers of Society, Science and Technology, 1(5), pp. 39–41.en
dc.references(www.1) Taxes on sugary drinks: Why do it? WHO, 2017, nr WHO/NMH/PND/16.5 Rev. 1, https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/260253/WHO-NMH-PND-16.5Rev.1-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Accessed 21.10.2022].en
dc.references(www.2) https://www.gov.uk/government/news/soft-drinks-industry-levy-comes-into-effect [Accessed 14.08.2023].en
dc.references(www.3) https://www.portalspozywczy.pl/mleko/wiadomosci/estonia-podatek-od-slodkich-napojow-obejmie-takze-nabial,146020.html [Accessed 14.08.2023]en
dc.references(www.4) https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/prawo-i-podatki/podatek-cukrowy-mamy-3-najwyzszy-w-europie-sprawdzamy-jakie-daje-efekty/ytxw59r [Accessed 20.05.2022]en
dc.references(www.5) http://gazetacodzienna.pl/artykul/gospodarka/slodko-nie-bedzie-gorzka-prawda-o-podatku-cukrowym [Accessed 26.10.2022]en
dc.references(www.6) Sugary drink taxes around the world, Updated, Global Food Research Program UNC, 2020, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiFsOi40_iE-AxVKR_EDHT22COkQFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fglobalfoodresearchprogram.org%2Fwp-con-tent%2Fuploads%2F2020%2F08%2FSugaryDrink_tax_maps_2020_Au-gust_REV.pdf&usg=AOvVaw3T0AhQpmTlX1ptgDkrTLEN&opi=89978449 [Accessed 21.10.2022].en
dc.contributor.authorEmailRosiński, Rafał - rafal.rosinski@tu.koszalin.pl
dc.contributor.authorEmailMundziel, Julia - julia.mundziel@tu.koszalin.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.1.41.05
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0