Show simple item record

dc.contributor.authorLewkowicz-Grzegorczyk, Katarzyna
dc.date.accessioned2024-04-04T08:33:01Z
dc.date.available2024-04-04T08:33:01Z
dc.date.issued2024-03-28
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51385
dc.description.abstractThe purpose of the article. The aim of the article is to assess the importance of family-friendly solutions in PIT aimed at supporting families with children in Poland against the background of EU countries in the context of contemporary demographic challenges.Research hypothesis. Income tax relief and exemptions are one of the most important tax instruments of family policy in Poland.Methodology. A descriptive and comparative analysis method was used to achieve the research objective. Data from 2009–2021 on tax preferences and the number of taxpayers benefiting from them were mainly sourced from the MF and the CSO's BBGD. The results of a CBOS survey were also used to assess family support solutions in Poland.Results of the research. Tax preferences, including child allowances, are one of the most common solutions reached by most EU countries to create conditions for improving fertility rates. Based on the analysis, it was concluded that the changes in the construction of the child tax allowance in Poland, in force since 2014, have made it a strong instrument of support, especially for families with many children and low income. The introduced changes increase the effectiveness of this preference as a redistribution tool and are at the same time assessed as more socially just. Although the modified allowance increased the amount of PIT refunds to families, it did not contribute at all to improving fertility rates, as did the benefits under the “Family 500+”programme. In 2021, the fertility rate (TFR) for Poland oscillated around the value of 1.33, i.e. at an extremely low level.en
dc.description.abstractCel artykułu. Celem artykułu jest ocena znaczenia rozwiązań prorodzinnych w PIT ukierunkowanych na wsparcie rodzin z dziećmi w Polsce na tle krajów UE w kontekście współczesnych wyzwań demograficznych.Hipoteza badawcza. Ulgi i zwolnienia w podatku dochodowym są jednym z najważniejszych instrumentów podatkowych polityki rodzinnej w Polsce.Metodologia badawcza. Do realizacji celu badawczego wykorzystano metodę analizy opisowej i porównawczej. Dane z lat 2009–2021 dotyczące preferencji podatkowych i liczby podatników z nich korzystających pochodziły głównie z MF i BBGD GUS. Do oceny rozwiązań w zakresie wsparcia rodzin w Polsce wykorzystano również wyniki badania CBOS.Wyniki badań. Preferencje podatkowe, w tym ulgi na dzieci, są jednym z najczęstszych rozwiązań stosowanych przez większość krajów UE w celu tworzenia warunków do poprawy dzietności. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że obowiązujące od 2014 r. zmiany w konstrukcji ulgi na dzieci w Polsce sprawiły, że stała się ona silnym instrumentem wsparcia, zwłaszcza dla rodzin wielodzietnych i o niskich dochodach. Wprowadzone zmiany zwiększają skuteczność tej preferencji jako narzędzia redystrybucji i są jednocześnie oceniane jako bardziej sprawiedliwe społecznie. Choć zmodyfikowana ulga zwiększyła wysokość zwrotów podatku PIT dla rodzin, to w ogóle nie przyczyniła się do poprawy dzietności, podobnie jak świadczenia z program „Rodzina 500+”. W 2021 r. współczynnik dzietności (TFR) dla Polski oscylował wokół wartości 1,33, czyli na skrajnie niskim poziomie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowe;41pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttax allowancesen
dc.subjecttaxen
dc.subjectfertilityen
dc.subjectpro-family policyen
dc.subjectulgi podatkowepl
dc.subjectpodatekpl
dc.subjectdzietnośćpl
dc.subjectpolityka prorodzinnapl
dc.titleRozwiązania prorodzinne w podatku od dochodów osobistych w Polsce w kontekście wyzwań demograficznychpl
dc.title.alternativeFamily-Friendly Solutions in Personal Income Tax in Poland in the Context of Modern Demographic Trenden
dc.typeArticle
dc.page.number117-131
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Ekonomii i Finansówpl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBalcerzak-Paradowska, B. (2018). Fazy rozwoju rodziny a polityka rodzinna. W: J. Hrynkiewicz, J. Witkowski, A. Potrykowska, red., Fazy rozwoju rodziny a polityka społeczna. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.pl
dc.referencesBalcerzak-Paradowska, B. (2015). Polityka rodzinna w Polsce – wyzwania, stan, ocean. Ubezpieczenia Społeczne. Teoria i Praktyka, 2(125), ss. 2–11.pl
dc.referencesDurasiewicz, A. (2017). W kierunku rozwoju polityki rodzinnej w Polsce. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka.pl
dc.referencesKornas-Biela, D. (2023). Kulturowo-społeczne uwarunkowania niskiej dzietności w Polsce. W: M. Witkowska, red., Uwarunkowania dzietności. Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.pl
dc.referencesMinisterstwo Finansów (2009–2021), Informacje dotyczące rozliczenia podatku od dochodów osób fizycznych za lata 2009–2021. Warszawa: Departament Podatków Dochodowych.pl
dc.referencesPrognoza ludności na lata 2023–2060 (2023). Analizy statystyczne. Warszawa: GUS.pl
dc.referencesSkawińska, M. (2012). Polityka rodzinna i edukacyjna – główny priorytet polityki społecznej państwa. Kwartalnik Naukowy OAP UW „e-Politikon”, 3, ss. 129–149.pl
dc.referencesSocha, B. (2021). Zapaść demograficzna, na którą „pracowaliśmy” od 30 lat, nie zniknie w pandemii i zamknięciu w domach, www.wszystkoconajwazniejsze.pl [dostęp 25.08.2023].pl
dc.referencesStrategia Demograficzna 2040 (2022). Załącznik do uchwały nr 224 Rady Ministrów z dnia 15 listopada 2022 r. M.P. poz. 1196.pl
dc.referencesSytuacja demograficzna Polski do 2021 r. (2022). Analizy statystyczne. Warszawa: GUS.pl
dc.referencesSzczudlińska-Kanoś, A. (2019). Polska polityka rodzinna w okresie przemian. Kontekst krajowy i międzynarodowy. Kraków: InstytutSprawPublicznych UJ.pl
dc.referencesThévenon, O. (2011). Family Policies in OECD Countries: A Comparative Analysiss. Population and Development Review, 37(1), ss. 57–87.pl
dc.referencesUstawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym, Dz.U. 2021, poz. 2270.pl
dc.referencesUstawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, Dz.U. 2011, nr 45, poz. 235.pl
dc.referencesUstawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 2022, poz. 2647.pl
dc.referencesWildowicz-Szumarska, A. (2021). Redystrybucja w kontekście nierówności dochodowych. Intencje, rozmiary i skutki. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.referencesWyrzykowski, W. i Kasprzak, P. (2016). Ulga podatkowa jako instrument realizacji pozafiskalnych funkcji podatków. Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 4(1), ss. 17–31.pl
dc.referencesZajkowska, O. (2020). Pieniężne instrumenty polityki rodzinnej a dzietność i aktywność zawodowa kobiet. Studia Demograficzne, 1(177), ss. 61–105.pl
dc.references(www.1) www.data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN [dostęp 5.09.2023].pl
dc.references(www.2) www.ocalsiebie.pl/blogs/entry/236-przyczyny-zapaści-demograficznej-w-polsce/ [dostęp 25.08.2023].pl
dc.references(www.3) www.populationeurope.org/en/ [dostęp 5.09.2023].pl
dc.references(www.4) www.oecd.org/els/family/database.htm#DATABASES [dostęp 20.12.2023].pl
dc.references(www.5) https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/pl/national-education-systems/poland/dostepnosc-placowek [dostęp 20.12.2023].pl
dc.contributor.authorEmailk.grzegorczyk@uwb.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.1.41.07
dc.relation.volume1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0