Rozwój elektromobilności w Polsce: analiza społecznego postrzegania i akceptacji samochodów elektrycznych przez Polaków
Date
2024-06-17Metadata
Show full item recordAbstract
Rozdział dotyczy rozwoju elektromobilności w Polsce. Opisuje on istotę elektromobilności, uwarunkowania jej rozwoju, aspekty ekologiczne pojazdów elektrycznych i ograniczenia ich efektu środowiskowego. Dodatkowo, został przeanalizowany popyt na tego typu samochody w Polsce. Głównym celem badania, którego wyniki prezentuje rozdział, była ocena postrzegania elektromobilności wśród Polaków oraz identyfikacja intencji zakupu samochodu elektrycznego. Zastosowano ilościową metodę badawczą – technikę ankiety, którą zrealizowano na próbie 141 osób. Wyniki badania wskazują, że respondenci w większości (66%) postrzegają samochody elektryczne za ekologiczne, ale są świadomi ich ograniczeń w osiąganiu korzyści środowiskowych. Wśród respondentów przeważają użytkownicy pojazdów spalinowych, którzy najczęściej negatywnie oceniają samochody elektryczne pod względem kosztów zakupu i eksploatacji, niewystarczającego zasięgu, któremu towarzyszy nierozwinięta w odpowiednim stopniu infrastruktura ładowania pojazdów. Właściciele samochodów elektrycznych z kolei podkreślają związane z nimi korzyści finansowe w postaci niskich kosztów eksploatacji, możliwości bezpłatnego parkowania w płatnych strefach parkingowych a także korzyści środowiskowe (niska emisja hałasu i CO2). Ponad 37% ankietowanych wyraziło chęć zakupu samochodu elektrycznego w przyszłości. The chapter focuses on the development of electromobility in Poland. It describes the essence of electromobility, conditions of its development, environmental aspects of electric vehicles and limitations of the environmental effect of electromobility. In addition, the demand for this type of cars in Poland was analysed. The main aim of the study, the results of which are presented in this chapter, was to assess the perception of electromobility among Poles and to identify the intention to purchase an electric car. A quantitative research method was used – the survey technique, which was carried out on a sample of 141 people. The results of the survey indicate that respondents mostly (66%) perceive electric cars as environmentally friendly, but they are aware of their limitations in achieving the environmental effect. The majority of respondents are users of internal combustion vehicles, who are most likely to have a negative view of electric cars in terms of purchase and operating costs, insufficient range accompanied by an underdeveloped vehicle charging infrastructure. Electric car owners, on the other hand, emphasise the financial benefits in the form of low running costs, the possibility of free parking in paid parking zones and the environmental benefits (low noise and CO2 emissions). More than 37% of those surveyed expressed a desire to purchase an electric car in the future.
Collections