Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSobolczyk, Piotr
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-08-23T11:34:29Z
dc.date.available2024-08-23T11:34:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSobolczyk, P. (2024). Spirala i narodziny. O wczesnej poezji Izabeli Morskiej. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(1), 73–88. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.1/2pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53011
dc.description.abstractThe article analyses Izabela Morska’s collection of poems 1983. Maszynopisy published in 2023. At first the author analyses the idea of “regained” poems (all written between 1980– 1985 and never published until now) and the “regained decade” in the history of Polish feminine poetry. Morska was a female dissident, a phenomenon quite suppressed in the history of the Solidarity movement. She also participated in an unofficial literary life with other girls who were also poets, andb sometimes her lovers. The beginning of the article analyses this topic according to Morska’s introductory essay. The author offers in the article the idea of “spiral regaining” Morska’s youth (alluding to the title of her first published book, Death and Spiral). As for female writers who were Morska’s peers, the author mentions Anna Janko and most of all Eda Ostrowska. Subsequently three main topics are studied. 1) The idea of a “national hero” and dissident who could never be a woman. Morska was aware of her exclusion as a woman from the dominant dissident movement and also from literary life, and these two overlapped. Especially the long poem King of Rats IV is a point in case. 2) The negative motherhood appears in the poems, but also in the cycle of “poems in prose” and is compared to Morska’s gothic novel Alma (written in 1986 and published in 2003). The author suggests in the article that some of these poems in prose constitute “Pre-Alma”. 3) Rape as a metaphor or, rather, symbolization, and its place in the attempt to create a personal and strongly feminine mythology. For Morska, rape might signify sexual harassment (and as such is a recurring theme in Death and Spiral, Absolute Amnesia, Alma…), but also metaphorically any kind of movement, including birth and death leading to rebirth, marked with violence. Symbolization is defined in the article according to Jean Laplanche and Marguerite Sechehaye.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectqueer poetrypl_PL
dc.subjectthe Gothicpl_PL
dc.subjectrapepl_PL
dc.subjectmotherhoodpl_PL
dc.titleSpirala i narodziny. O wczesnej poezji Izabeli Morskiejpl_PL
dc.title.alternativeThe Spiral and the Nascence. Izabela Morska’s Early Poetrypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-88pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolska Akademia Nauk, Instytut Badań Literackichpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAmenta Alessandro (2017), Tradurre il genere: „Madame Intuita” di Izabela Filipiak, „Kwartalnik Neofilologiczny” nr 4.pl_PL
dc.referencesBudrowska Kamila (2000), Kobieta i stereotypy. Obraz kobiety w prozie polskiej po roku 1989, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesDrzewucki Janusz (2013), Oto stoję w deszczu ciała (recenzja), „Rynek Książki”, rynek-ksiazki.pl/recenzje/oto-stoje-w-deszczu-ciala [dostęp: 12.02.2024].pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2002), Madame Intuita, NowyŚwiat, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2003), Alma, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2005a), Księga Em, Wydawnictwo tCHu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2005b), Listy znad Zatoki… Gdańskiej, „Kobiety Kobietom”, kobiety-kobietom.com/filipiak/art.php?art=2230 [dostęp: 12.12.2023].pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2006a), Magiczne oko. Opowiadania zebrane, W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesFilipiak Izabela (2006b), Obszary odmienności. Rzecz o Marii Komornickiej, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGrochowiak Stanisław (1978), Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (1975), Gorączka romantyczna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (1976), Wojna i forma [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, red. M. Głowiński, J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKaliściak Tomasz (2008), „Śmierć mężczyzny”. Konstrukcja płci w poezji Rafała Wojaczka [w:] Ciało/Granice/Kanon. Studia, red. J. Olejniczak, M. Rygielska, Wydawnictwo Para, Katowice. Karta (b.r.), karta.org.pl/nas [dostęp: 10.12.2023].pl_PL
dc.referencesKuczyńska-Koschany Katarzyna (2008), Miłobędzka, macierzyństwa [w:] Miłobędzka wielokrotnie, red. P. Śliwiński, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesLaplanche Jean (1980), Problématiques II. Castration et symbolisations, PUF, Paryż.pl_PL
dc.referencesLipska Ewa (1993), Wakacje mizantropa. Utwory wybrane, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesLisowski Jerzy (2006), Antologia poezji francuskiej. Anthologie de la poésie française, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLove Heather (2007), Feeling Backward Loss and the Politics of Queer History, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesMaanam (1981), Oddech szczura, „Tekstowo.pl”, www.tekstowo.pl/piosenka,maanam,oddech_szczura.html [dostęp 12.12.2023].pl_PL
dc.referencesMiłobędzka Krystyna (2006), Zbierane 1960–2005, Biuro Literackie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMorska Izabela (1986), Notatki do pracy magisterskiej [niepublikowane].pl_PL
dc.referencesMorska Izabela (2016), Glorious outlaws. Debt as a Tool in Contemporary Postcolonial Fiction, Peter Lang, Frankfurt nad Menem.pl_PL
dc.referencesMorska Izabela (2019), Znikanie, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesMorska Izabela (2021), Sekret rodziny kociej, Stowarzyszenie Lambda, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMorska Izabela (2023), 1983. Maszynopisy, Dom Literatury w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesOrr Bek J. (2021), Introduction: Feminist Engagements With the Queer ArchiveIntroduction: Feminist Engagements With the Queer Archive, „Journal of Feminist Scholarship” nr 19, DOI:10.23860/jfs.2021.19.01.pl_PL
dc.referencesSechehaye Marguerite (1947), La réalisation symbolique (Nouvelle méthode de psychothérapie appliquée a un cas de schizophrénie), „Revue suisse de psychologie et de psychologie appliquée” nr 12.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2017), G(n)o(s)tycyzm. Female queer gothic, gnoza i dyskurs o kobiecej potworności [w:] P. Sobolczyk, Gotycyzm — modernistyczny sobowtór odmieńca, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSobolczyk Piotr (2024), [Recenzja tomu „1983” Izabeli Morskiej], „Replika” nr 1–2.pl_PL
dc.referencesSołtys Edyta (2010), Edy Ostrowskiej drogi do religijności, „Pamiętnik Literacki” nr 1.pl_PL
dc.referencesSzopa Katarzyna (2021), Zaklęta wyobraźnia. Czarownice polskiej poezji kobiet lat 60., 70. i 80., „Czas kultury” nr 2.pl_PL
dc.referencesŚwierkosz Monika (2014), W przestrzeniach tradycji. Proza Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk w sporach o literaturę, kanon i feminizm, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚwierkosz Monika (2015), Arachne i Atena. W stronę innej poetyki pisania kobiecego, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesWarkocki Błażej (2013), Siostra Herberta [w:] B. Warkocki, Różowy język. Literatura i polityka kultury na początku wieku, Krytyka Polityczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojaczek Rafał (2002), Chodzę i pytam. Wybór wierszy, wyb. i oprac. Z. Fedecki, Libros, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailpiotr.sobolczyk@ibl.waw.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.1/2
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe