Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWitczak, Zbigniew
dc.date.accessioned2024-10-02T09:59:53Z
dc.date.available2024-10-02T09:59:53Z
dc.date.issued2024-06-11
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53283
dc.description.abstractThe purpose of the article. The aim of the article is to analyze the Polish banking market from the perspective of the development of non-cash branches in correlation with the growing popularity of non-cash transactions. Evaluation of development opportunities in this area in the context of a decrease in the number of branches and an increase in the standard of modern technology.Methodology. The work uses the method of analysis, critical analysis, descriptive and comparative analysis of literature and reports of the banking sector.Results of the research. The Polish banking market is focusing more and more attention on the promotion of transactions by customers. The traditional model of a bank branch or contact center is no longer effective and competitive and requires changes. New solutions and focus on customer needs are needed to improve the operations of banking sector institutions. New technologies, the use of AI, support automation and a new approach to service, such as the growing network of non-cash branches, offer a chance to be a leader on the Polish banking market for servicing individual customers.en
dc.description.abstractCel artykułu. Celem artykułu jest analiza polskiego rynku bankowego z perspektywy jego rozwoju w obszarze oddziałów bezgotówkowych w korelacji do rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych. Ocena potencjału do rozwoju tego obszaru w kontekście zmniejszającej się liczby oddziałów tradycyjnych i rosnącym znaczeniu nowoczesnych technologii.Metoda badawcza. Analizując rozwój oddziałów bezgotówkowych wykorzystano metodę przeglądu i analizy krytycznej, opisowej, i porównawczej literatury oraz raportów sektora bankowego.Wyniki badań. Polski rynek usług bankowych coraz większą uwagę przywiązuje do promocji samo-dzielnego wykonywania transakcji przez klientów. Tradycyjny model oddziału bankowego, czy contact center jest już mało atrakcyjny i konkurencyjny oraz wymaga zmiany. Potrzebne są nowe rozwiązania i koncentracja na potrzeby klientów, aby zwiększyć efektywność działań instytucji sektor bankowego. Nowe technologie, wykorzystanie AI, automatyzacja procesów i nowe podejście do obsługi, jak na przykład rosnąca sieć oddziałów bezgotówkowych to szansa na to, aby być liderem na polskim rynku bankowym obsługującym klientów indywidualnych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesJournal of Finance and Financial Law;42en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectbankipl
dc.subjectpłatności bezgotówkowepl
dc.subjectoddziały bezgotówkowepl
dc.subjecttransformacja bankówpl
dc.subjectbanksen
dc.subjectcashless paymentsen
dc.subjectcashless branchesen
dc.subjecttransformation of banksen
dc.titleRozwój placówek bezgotówkowych w Polscepl
dc.title.alternativeDevelopment of Cash-Free Branches in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number41-56
dc.contributor.authorAffiliationWydział Ekonomiczny, Uniwersytet Opolskipl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesBajor, B. (2011). Bankowość elektroniczna. Studium prawne. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.referencesBandera, R., Grzywacz, J. (2016). Zagrożenia bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne tom 24, s. 151-168. https://doi.org/10.19251/ne/2016.24(11)pl
dc.referencesBerraies, S., Benyahia, K., Hannachi, M. (2017). Identifying the effects of perceived values of Mobile banking applications on customers: omparative study between baby boomers, generation X and generation Y. International Journal of Bank Marketing, nr 35/6, s. 1018-1038. http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-09-2016-0137pl
dc.referencesMatras-Bolibok, A. (2014). Bankowość mobilna jako innowacyjny kanał dostępu do usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), s. 7–22.pl
dc.referencesBorcuch, A. (2007). Pieniądz elektroniczny, pieniądz przyszłości: analiza ekonomiczno prawna, CeDeWu, Warszawa.pl
dc.referencesChmielarz, W. (2005). Systemy elektronicznej bankowości, Difin, Warszawa.pl
dc.referencesCołoś, I.(2014). Bankowość elektroniczna jako nowoczesny kanał dystrybucji usług bankowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 102, s. 267-272.pl
dc.referencesDruszcz, P. (2017). Digitalizacja produktów bankowych jako cel strategiczny uczestników polskiego sektora bankowego, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 79/1, s. 237–250, https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17pl
dc.referencesDylewski, A. (2011). Historia pieniądza na ziemiach polskich, Carta Blanca, Warszawa.pl
dc.referencesEngert W., Fung B.S.C., (2019), Cashless Bank Branches in Canada, https://www.bankofcanada.ca/wp-content/uploads/2019/10/san2019-29.pdf [dostęp: 24.05.2023]pl
dc.referencesFirlej, K. (2018). Rynek bankowości mobilnej w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 131, s. 55-65. https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-06pl
dc.referencesGłogowski, A., Jagiełło, R. (2020). Innowacje w sektorze banków komercyjnych w Polsce Raport z badania 2019 r., https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/Ankieta_innowacje.pdf [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.referencesGrzywińska-Rąpca, M., Grzybowska-Brzezińska, M. (2018). Usługi bankowości elektronicznej – perspektywa rozwoju, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlow, 49 s. 477–487.pl
dc.referencesHan, P., Wang, Z. (2021). Technology adoption and leapfrogging: Racing for mobile payments. Working Paper (Federal Reserve Bank of Richmond), 21(5), s. 1–44. https://doi.org/10.21144/wp21-05pl
dc.referencesIwaszczyk, N., Jarzęcka, A. (2017). Porównanie wykluczenia cyfrowo-finansowego w Polsce i w Norwegii, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 51, s. 204-218. http://dx.doi.org/10.15584/nsawg.2017.3.17pl
dc.referencesKaczmarek, M. (2019). Jakość użytkowa serwisów transakcyjnych banków w ocenie klientów z pokolenia X i Z, Bank i Kredyt, 50/2, s. 195-220.pl
dc.referencesKaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK-a, Bank i Kredyt, 54/2, s. 221-238.pl
dc.referencesKaczmarek, M. (2022). Konsument na rynku bankowości mobilnej w Polsce. Podobieństwa i różnice międzypokoleniowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.pl
dc.referencesKlimontowicz, M. (2013). Znaczenie innowacji dla konkurencyjności banku – wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 173, Innowacje w bankowości i finansach. T. 1, s. 177–178.pl
dc.referencesKlinkowski, J. (2007). Nowotestamentalny obraz celników na tle systemu finansowego Judei i Imperium Rzymskiego, Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2(11), s. 57–79.pl
dc.referencesKNF (2017), Dane miesięczne sektora bankowego do grudnia 2017 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 24.05.2023]pl
dc.referencesKNF (2024). Dane miesięczne sektora bankowego grudzień 2023 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 17.02.2024].pl
dc.referencesKorenik, D. (2017). Pozytywne i negatywne innowacje w nowoczesnej bankowości, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 346, s. 7–20.pl
dc.referencesKrzeszowska, M. (2017). Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 9/4, s. 107–120, http://dx.doi.org/10.18290/reiz.2017.9.4-6pl
dc.referencesKrzysztoszek, M. (2017). Bankowość elektroniczna w teorii i praktyce, EXPOL, Warszawa.pl
dc.referencesKubiczek, S. (2015). Od barteru do pieniądza wirtualnego – charakterystyka procesu. Dematerializacji pieniądza, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 236, s. 46–60.pl
dc.referencesLe Goff, J. (1995). Sakiewka i życie. Gospodarka i religia w średniowieczu, tłum. H. Zaremska, Marabut, Gdańsk.pl
dc.referencesLe Goff, J. (2005). W poszukiwaniu średniowiecza, przeł. M. Żurowska, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.pl
dc.referencesLe Goff, J. (2011). Średniowiecze i pieniądze. Esej z antropologii historycznej, tłum. B. Baran, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.pl
dc.referencesMaciejasz, M., Poskart, R. (2022). Percepcja kryptowalut przez młodych uczestników rynku finansowego na przykładzie Polski i Niemiec, Bank i Kredyt, 53/6, s. 625–649.pl
dc.referencesMaison, D. (2022) Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego – raport z badania 2021 i analiza porównawcza z danymi z 2009, 2013 i 2016 roku, https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/obrot-bezgotowkowy-2021.pdf [dostęp 24.05.2023].pl
dc.referencesMorawski, W. (2002). Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Trio, Warszawa.pl
dc.referencesOleńkiewicz, M. (2015). Potencjał rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne, 22, s. 215–223.pl
dc.referencesPoskart, R. (2018). Development of virtual money as a response to the imperfections of the modern financial system, International and Multidisciplinary Journal of Global Justice, s.19–23,pl
dc.referencesPoskart, R. (2022). The emergence and development of the cryptocurrency as a sign of global financial markets financialisation, Central European Review of Economics & Finance, 36/1, s.53–66, http://dx.doi.org/10.24136/ceref.2022.004pl
dc.referencesReczulski, P. (2019). Wpływ digitalizacji sektora bankowego w Polsce na strukturę zatrudnienia w bankowości, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 55, s. 163–171.pl
dc.referencesRzepka, A. (2017). Analiza i ocena funkcjonowania bankowości elektronicznej w Polsce na przykładzie ofert wybranych banków, Studia Ekonomiczne Prawne i Administracyjne, 2, s. 63–69.pl
dc.referencesStarzyńska, D., Kowańska, B. (2022). Funkcjonalność serwisu bankowości mobilnej a relacje z klientami, Marketing i Rynek/Journal of Marketing and Market Studies, 29/11, s. 31–44, https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.11.4pl
dc.referencesSzewczyk-Jarocka, M. (2017). Bankowość mobilna i terminalowa jako przykład usług bankowości elektronicznej zagrożonej bezpieczeństwem w opinii klientów banków spółdzielczych – badania własne, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, 25, s. 203–214, http://dx.doi.org/10.19251/ne/2017.25%2813%29pl
dc.referencesŚwider, M. (2021). Rozwój nowoczesnych metod płatności w Polsce przykładem przeskoku technologicznego, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 50, s. 79–91, https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.02.7991pl
dc.referencesWojtacka-Pawlak, K. (2015). Ewolucja bankowości internetowej w Polsce w ujęciu czteroetapowym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 239, s.153–161.pl
dc.referencesZakonnik, Ł, Dembowski, P. (2018). Bezpieczeństwo bankowości internetowej w Polsce na przestrzeni lat 2002-2017 – przegląd rozwiązań oferowanych klientom indywidualnym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 355, s. 104–116.pl
dc.referencesZaleska, M. (red.) (2007). Współczesna bankowość t. 1. Difin, Warszawa.pl
dc.referencesZaleska-Bochenko, A. (2021). Bankowość mobilna a marketing produktów bankowych. Journal of Marketing and Market Studies nr 28, s. 20-28, http://dx.doi.org/10.33226/1231-7853.2021.7.3pl
dc.referencesZalewska-Bochenko, A. (2014). Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 798 (34), s. 183-192.pl
dc.referencesZarańska, K., Zborowski, B (2019). Charakterystyka bankowości elektronicznej. [w:] Bankowość elektroniczna. Istota i innowacje. red. A. Gospodarowicz, Beck, Warszawa.pl
dc.referencesZBP (2020). Sztuczna inteligencja w bankowości: https://bank.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-SZTUCZNA-INTELIGENCJA.pdf [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.referencesZiemba, M., (2023). Drogowskazy bankowości. Współczesne kierunki rozwoju bankowości w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesZygierewicz, M., Tylińska, J., Pawlik, K. (2022). Raport o sytuacji ekonomicznej banków: https://zbp.pl/getmedia/9d074cd0-f9d7-4a96-8f41-4036aebb1de9/RAPORT_BANKI_2022 [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www1) https://aib.ie/ways-to-bank/branch-banking/branch-updates [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www2) https://media.bnpparibas.pl/pr/795662/bank-bnp-paribas-ma-juz-ponad-200-oddzialow-bezgotowkowych-jest-nowym-liderem-rynku [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www3) LeanCode, Raport bankowości mobilnej w Polsce 2022 oczami klientów: https://leancode.co/report/mobile-banking-in-poland-in-2022 [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www4) https://polskabezgotowkowa.pl/ [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www5) https://www.newstatesman.com/spotlight/investment/fintech/2022/03/death-of-the-bank-branch-how-going-cashless-leaves-millions-financially-stranded [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www6) https://n26.com/en-eu/blog/most-cashless-countries-in-europe [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www7) https://www.cashless.pl/13271-oddzialy-bezgotowkowe-4-kw-2022 [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www8) Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie, https://prnews.pl/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie-465387 [dostęp: 24.05.202].pl
dc.references(www9) Przełomowy rok Blika – ponad miliard transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników na koniec 2022 r.: https://prnews.pl/przelomowy-rok-blika-ponad-miliard-transakcji-i-blisko-13-mln-aktywnych-uzytkownikow-na-koniec-2022-r-469310 [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www10) https://prnews.pl/credit-agricole-rozszerza-siec-placowek-typu-cashless-468977 [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www11) https://www.reuters.com/business/finance/irelands-aib-drops-plans-make-many-branches-cashless-2022-07-22/ [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www12) https://jm.scotiabank.com/about-scotiabank/media-centre/news-releases/were-going-cashless.html [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www13) Swedish Bankers Association, Bank Statistics: https://www.swedishbankers.se/en-us/reports/statistics-publications/bank-statistics/ [dostęp: 24.05.2023].pl
dc.references(www14) https://blik.com/ponad-400-mln-transakcji-blikiem-w-ii-kwartale-2023-1 [dostęp: 18.02.2024].pl
dc.references(www15) https://www.pb.pl/raport-liczba-bankowych-placowek-bezgotowkowych-iii-kw-2023-r-1204151 [dostęp: 18.02.2024].pl
dc.references(www16) ZBP: https://www.zbp.pl/raporty-i-publikacje/raporty-cykliczne/ [dostęp: 18.02.2024].pl
dc.references(www17) Karty płatnicze – informacje kwartalne NBP: https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/karty-platnicze/informacje-kwartalne/ [dostęp: 18.02.2024].pl
dc.contributor.authorEmailzbigniew.witczak@uni.opole.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.2.42.02
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0