dc.contributor.author | Majewska-Owczarek, Anna | |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T15:18:40Z | |
dc.date.available | 2024-10-14T15:18:40Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.citation | Majewska-Owczarek A., Arteterapia jako działanie wspomagające proces otwierania się na Innego, [w:] Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu, Zalewska-Pawlak M., Sieczych-Kukawska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 149-160, https://doi.org/10.18778/8220-314-1.12 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-314-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53332 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest spojrzenie na działania arteterapeutycze z nowej perspektywy i przedstawienie ich jako obszaru, w którym oprócz zmiany posiadanego obrazu rzeczywistości oraz kształtowania nowego sposobu rozumienia samego siebie, dochodzi także do kształtowania postawy otwartości na Innego. Inność w artykule rozpatrywana jest w kategorii różnicy, która pojawia się pomiędzy osobami w bezpośredniej relacji. Każda relacja wiąże się z wystąpieniem różnych napięć, zderzeniem różnych punktów widzenia, niekiedy z przekraczaniem własnych granic, dlatego też zasadne jest szukanie rozwiązań mogących wspomagać budowanie porozumienia między ludźmi. W artykule przedstawiono przykłady warsztatów twórczych o różnorodnej tematyce. Na podstawie ich analizy oraz doświadczenia arteterapeutycznego badacza w artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytania, czy arteterapia sprzyja kształtowaniu nowego spojrzenia i otwartości na Innego oraz czy da się określić moment podczas działań arteterapeutycznych, w którym dochodzi do tej otwartości. Sformułowano także problemy do dalszej eksploracji. | pl |
dc.description.abstract | The aim of the article is to look at art-therapeutic activities from a new perspective and present them as an area in which, apart from changing the image of the reality and creating a new way of self-awareness, there is also an attitude of openness towards the Other. The Otherness in the article is considered in the category of a difference, which appears between people in a direct relationship. Each relationship is associated with the occurrence of various tensions, with the clash of different points of view, sometimes with crossing one’s own borders, which is why it is legitimate to look for solutions that can help to build understanding between people. The article presents examples of creative workshops on various topics. Based on their analysis and the experience of the art therapy researcher, the article attempts to answer the questions whether art therapy contributes to shape a new perspective and openness to the Other and whether it is possible to determine the moment during art-therapeutic activities in which this openness occurs. Problems for further exploration were also formulated. | en |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Zalewska-Pawlak M., Sieczych-Kukawska A. (red.), Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Arteterapia jako działanie wspomagające proces otwierania się na Innego | pl |
dc.title.alternative | Art therapy as an activity to support the process of opening up to the Other | en |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 149-160 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-315-8 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-314-1.12 | |