Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalewski, Michał
dc.date.accessioned2024-10-31T11:24:21Z
dc.date.available2024-10-31T11:24:21Z
dc.date.issued2021-12-27
dc.identifier.citationKowalewski M., Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-708-8pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-708-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53567
dc.description.abstractNiniejsza monografia poświęcona jest zagadnieniu szkolnego oceniania uczniów w perspektywie wspierania ich rozwoju, a także orientowania działalności edukacyjnej z właściwym wykorzystaniem uczniowskich możliwości i potencjału, co pozostaje jednym z wyznaczników jakości praktyki edukacyjnej realizowanej przez współczesną szkołę. Opracowanie ma charakter teoretyczno-empiryczny i jest adresowane zarówno do nauczycieli, jak również studentów kierunków pedagogicznych, a także do czytelników, którzy wspieranie edukacyjnego rozwoju uczniów oraz jakość praktyki edukacyjnej realizowanej przez szkołę postrzegają jako zagadnienia istotne, warte namysłu i refleksji. W teoretycznej części pracy podjęta została próba wyjaśnienia pojęcia jakości w kontekście praktyki edukacyjnej realizowanej w szkole, a także próba zdefiniowania pojęcia oceny szkolnej i procesu wartościowania osiągnięć uczniów z uwzględnieniem różnych modeli oceniania obecnych we współczesnych systemach oświatowych. Wyjaśnione zostały także elementarne zagadnienia związane ze wspierającym ocenianiem edukacyjnych osiągnięć uczniów, a także rolą oceniania wpierającego w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły. W części empirycznej przedstawiona została autorska koncepcja badań ilościowych wraz z analizą uzyskanych wyników dotyczących procesu oceniania, jaki w kontekście modelowych założeń oceniania wspierającego, obecny jest w szkolnej praktyce edukacyjnej. Wspomniane zagadnienia rozszerzone zostały o elementy metodologicznej komparatystyki (porównanie wyników badań przeprowadzonych w szkołach, w których jakość realizowanej praktyki edukacyjnej jest zróżnicowana), omówiono także wyniki procedury badawczej dotyczące modelu oceniania wspierającego i różnicowania poziomu jego realizacji przez dziedziny kształcenia.pl_PL
dc.description.abstractThe monography is devoted to school assessment in supporting pupils' development and orienting educational activities to properly use pupils' abilities and potential, which remains a determinant of the quality of the school's educational practice. The theoretical and empirical study is addressed to teachers and students of pedagogical faculties and readers who perceive supporting pupils' educational development and the quality of school's educational practice as important and worth a reflection. The theoretical part of the study discussed the concept of quality in the context of school's educational practice, as well as an the concept of school assessment and the process of evaluating pupils' achievements (taking into account various assessment models present in modern educational systems). The author explains the fundamental issues related to the supportive assessment of pupils' educational achievements and the role of supportive assessment in building up the school's educational practice quality. The empirical part of the study presents the author's concept of quantitative research and an analysis of the obtained results concerning the assessment process, which in the context of the model assumptions of supportive assessment are present in school’s educational practice. The issues mentioned above were extended by comparative methodological studies (comparison of the research results in schools where the quality of the implemented educational practice is varied). The study also describes the discrepancies in the realization of the supportive assessment model diversified by different subjects of school education.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectocenianie szkolnepl_PL
dc.subjectpraktyka edukacyjna szkołypl_PL
dc.subjectkomunikacja językowapl_PL
dc.subjectewaluacjapl_PL
dc.subjectwspieranie rozwoju uczniapl_PL
dc.subjectschool assessmentpl_PL
dc.subjectschool’s educational practicepl_PL
dc.subjectverbal communicationpl_PL
dc.subjectevaluationpl_PL
dc.subjectsupporting pupils’ developmentpl_PL
dc.titleOcenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkołypl_PL
dc.title.alternativeSupportive Assessment in Building Up Quality of School’s Educational Practicepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Michał Kowalewski, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021pl_PL
dc.page.number346pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-709-5
dc.referencesAdrjan B., Klimat szkoły, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesAntoszewski A., Herbut R., Leksykon politologii, Wydawnictwo Alta2, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesArends R., Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesAronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Psychologia społeczna, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesBarbier J. M., Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza pojęć, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2006.pl_PL
dc.referencesBeetz S., Hoffnungsträger „Autonome Schule”. Zur Struktur der pädagogischen Wunsch-debatte um die Befreiung der Bildungsinstitutionen, Frankfurt am Main–Berlin–Bern–New York–Paris–Wien 1997.pl_PL
dc.referencesBereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBrookhart S. M., Developing Measurement Theory for Classroom Assessment Purposes and Uses, „Educational Measurement: Issues and Practice” 2003, vol. 22, iss. 4.pl_PL
dc.referencesBrookhart S. M., Grading, Pearson North America, New York 2009.pl_PL
dc.referencesBrookhart S. M., Grading Practices and Validity, „Educational Measurement: Issues and Practice” 1991, vol. 10, iss. 2.pl_PL
dc.referencesBrühlmeier A., Kształcenie człowieka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesBrzezińska A., Misiorna E., Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo WOM, Poznań 1998.pl_PL
dc.referencesBuhren C. G., Killus D., Muller S., Wege und Methoden der Selbstevaluation. Ein praktischer Leitfaden für Schulen, Institut für Schulentwicklungsforschung, Dortmund 1998.pl_PL
dc.referencesCohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesCovey S. R., Komunikacja synergiczna, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik skutecznej komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.referencesDaahlgard J. J., Kristensen K., Kanji G. K., Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesDaszykowska J., Jakość życia dziecka w perspektywie pedagogicznej, [w:] Jakość życia i jakość szkoły, I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesDavis R. H., Alexander L. T., Yelon S. L., Konstruowanie systemu kształcenia. Jak doskonalić nauczanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesDenek K., Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2005.pl_PL
dc.referencesDewey J., Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania, Ossolineum, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław i in. 1972.pl_PL
dc.referencesDreeben R., On What is Learned in School, „Educational Theory” 1969, vol. 9, iss. 2.pl_PL
dc.referencesDutka-Mucha M., Suckiel I. (red.), Nadzór pedagogiczny w praktyce dyrektora szkoły, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia Gazety Wyborczej, t. 5 i 9, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia pedagogiczna, W. Pomykało (red.), Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1–7 oraz Suplement, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003–2010.pl_PL
dc.referencesErnst C. (red.), Flexibilisierung von Bildungsgängen, Schneider Verlag Hohengehren 2001.pl_PL
dc.referencesEwaluacja w edukacji, L. Korporowicz (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesFaure E., Ce que je crois, Editions Grasset, Paris 1971.pl_PL
dc.referencesFend H., Najlepsza polityka oświatowa czy najlepszy kontekst uczenia się? O odpowiedzialności polityki oświatowej wobec działań edukacyjnych, [w:] Szkoła w Niemczech. Rozwój, autonomia, środowisko, I. Nowosad, A. Sander (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.pl_PL
dc.referencesFreitag M., Was ist eine gesunde Schule? Einflüsse des Schulklimas auf Schüler- und Lehrergesundheit, Juventa, Weinheim–München 1998.pl_PL
dc.referencesFrommelt B., Schulautonomie – auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Schulgestaltung, [w:] Flexibilisierung von Bildungsgängen, H. Döbert, C. Ernst (red.), Schneider Verlag Hohengehren, Baltmannsweiler 2001.pl_PL
dc.referencesGawrecki L., Zarządzanie w oświacie. Podręcznikowy zarys problematyki. Systematyka – praktyka – rekomendacje, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.pl_PL
dc.referencesGawroński K., Otręba R., Zarządzanie strategiczne i zmiana w organizacji szkolnej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2020.pl_PL
dc.referencesGliwa B., Sterowanie kontrolą pedagogiczną a wyniki nauczania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesGnitecki J., Pomiar i przetwarzanie wyników badań w pedagogice empirycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1992.pl_PL
dc.referencesGołębniak B., Szkoła wspomagająca rozwój, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGutek G. L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.referencesHamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesHoltappels H. G., Schulprogramm – ein Instrument zur systematischen Entwicklung der Schule, [w:] Instrumente der Schulentwicklung, H. G. Holtappels (red.), Juventa, Weinheim–München 2004.pl_PL
dc.referencesInstrumente der Schulentwicklung, H. G. Holtappels (red.), Juventa, Weinheim–München 2004.pl_PL
dc.referencesJagielski J., Ekspertyza prawna dotycząca niektórych problemów nadzoru pedagogicznego, a w szczególności relacji tego nadzoru z innymi postaciami nadzoru oraz form sprawowania nadzoru pedagogicznego, Wydawnictwo Ośrodka Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesJakobson R., W poszukiwaniu istoty języka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesJaniszewska I., Kuligowska K., Jak kontrolować osiągnięcia uczniów, Państwowe Wydawnictwa Szkół Zawodowych, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesJankowski A., Pedagogika praktyczna. Zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKędracka-Feldman E., W trosce o jakość szkoły, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśląc teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKopaczyńska I., Ocenianie szkolne, [w:] Jakość życia i jakość szkoły, I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesKopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKopaczyńska I., Pedagogiczna kategoria błędu. Teoretyczne konteksty – praktyczne inspiracje dla edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., Bezpieczna ocena szkolna w nauczaniu zintegrowanym, [w:] Pokój jako przedmiot badań społecznych i pedagogicznych, T. Jałmużna, W. Leżańska (red.), Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki, Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., Didactic, Educational and Social Dimensions of Verbal Communication in Theory and Practice of Contemporary Schools, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2017, nr 14.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., Evaluation of the Education-Related Achievements of Primary School Pupils – Between Supporting and Exclusion, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2019, nr 20.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., Ocenianie uczniów we współczesnej i przyszłej praktyce edukacyjnej szkoły – szanse, zagrożenia, perspektywy, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2016, nr 12.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., Ocenianie w kształceniu zintegrowanym – dylemat i wyzwanie dla nauczycieli, [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian edukacyjnych, W. Leżańska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., The Perspective and Conditions of Pupil Supportive Assessment in Theory and Educational School Practice, „Humanitas University Research Papers. Pedagogy” 2019, nr 19.pl_PL
dc.referencesKowalewski M., System oceniania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej – teoria i praktyka, „Kultura i Wychowanie” 2015, nr 9.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A. K., Piotrowski W. (red.), Zarządzenie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesKruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesKuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesKulesza M., Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Szkoła XX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H., Kontrola i ocena pracy nauczyciela, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, W. Pomykało (red.), Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z., Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesŁobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesŁobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesMały słownik języka polskiego, E. Sobol (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E., Ewaluacja działania w polu praktyki edukacyjnej – istota i sens, [w:] Ewaluacja a jakość edukacji. Koncepcje – doświadczenia – kierunki praktycznych rozwiązań, G. Michalski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesMeighan R., Socjologia edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993.pl_PL
dc.referencesMerton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesMichalski G. (red.), Ewaluacja a jakość edukacji. Koncepcje – doświadczenia – kierunki praktycznych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesMietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.pl_PL
dc.referencesMilerski B., Śliwerski B., Pedagogika. Leksykon PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesMisiorna E., Kontrowersje wokół oceny szkolnej, „Życie Szkoły” 1994, nr 8.pl_PL
dc.referencesMizerek H., Po co szkole ewaluacja, „Problemy Współczesnej Edukacji” 2009, nr 1.pl_PL
dc.referencesMoss P. A., Reconceptualizing Validity for Classroom Assessment, „Educational Measurement: Issues and Practice” 2003, vol. 22, iss. 4.pl_PL
dc.referencesMosty zamiast murów. Podręcznik skutecznej komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesNadzór pedagogiczny w przedszkolu i szkole 2020/2021, L. Marciniak, E. Piotrowska-Albin (red.), Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2020.pl_PL
dc.referencesNagórny J. ks., Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań moralno-społecznych, „Wychowawca” 2005, nr 5.pl_PL
dc.referencesNauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian edukacyjnych, W. Leżańska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.pl_PL
dc.referencesNawroczyński R., Zasady nauczania, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.pl_PL
dc.referencesNevo D., Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej. Analityczny przegląd literatury, [w:] Ewaluacja w edukacji, L. Korporowicz (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesNiemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesNiemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesNiemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesNiemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Autonomia szkoły w Niemczech, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Możliwości i ograniczenia oddziaływania polityki oświatowej na jakość pracy szkoły, [w:] Jakość życia i jakość szkoły, I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Prace nad programem szkolnym jako nowy sposób rozwoju szkół, [w:] Szkoła w Niemczech. Rozwój, autonomia, środowisko, I. Nowosad, A. Sander (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Mortag I., Ondrakova J. (red.), Jakość życia i jakość szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.pl_PL
dc.referencesNowosad I., Sander A. (red.), Szkoła w Niemczech. Rozwój, autonomia, środowisko, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesOlejniczak T., Pielachowski T., Nadzór pedagogiczny i organizacyjny nad szkołami i placówkami oświatowymi, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesOrnstein A. C., Hunkins F. P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesPaluchowski J., Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesPedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Polityka oświatowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1975.pl_PL
dc.referencesPiaget J., Mowa i myślenie u dziecka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesPiaget J., Inhelder B., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1993.pl_PL
dc.referencesPiekarski J., Jakość wiedzy pod kontrolą – uwagi na temat klątwy ewaluacji biurokratycznej, [w:] Ewaluacja a jakość edukacji. Koncepcje – doświadczenia – kierunki praktycznych rozwiązań, G. Michalski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., Sztuka uczenia się, Wiedza Powszechna, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesPilch T., Baumann T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesPółturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1999.pl_PL
dc.referencesPsychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, D. Doliński, J. Strelau (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesRacinowski S., Ocenianie uczniów, Państwowe Wydawnictwa Szkolnictwa Zawodowego, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesRetter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl_PL
dc.referencesRich W., Historical High-Stakes Policies Relating to Unintended Consequences of High-Stakes Testing, „Educational Measurement: Issues and Practice” 2003, vol. 1.pl_PL
dc.referencesRostek H., Wychowanie – czym jest? Czym nie jest? Czym być nie powinno?, [w:] Rozmowy o wychowaniu. Kontrowersje. Spory. Dyskusje, J. Rutkowiak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992.pl_PL
dc.referencesRousseau J. J., Emil, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1955.pl_PL
dc.referencesRozmowy o wychowaniu. Kontrowersje. Spory. Dyskusje, J. Rutkowiak (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992.pl_PL
dc.referencesSłownik wyrazów obcych, E. Sobol (red.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesSośnicki K., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław 1959.pl_PL
dc.referencesSośnicki K., Poradnik dydaktyczny, Państwowe Wydawnictwa Szkół Zawodowych, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesSterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Wydawnictwo Civitas, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesStewart J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik skutecznej komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesStróżyński K., Jakość pracy szkoły praktycznie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesStróżyński K., Ocena – ocenianie (ocenianie jako akt komunikacji), „Wychowawca” 2007, nr 5.pl_PL
dc.referencesStróżyński K., Prowadzenie ewaluacji w ramach nadzoru pedagogicznego, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Wstęp, [w:] J. Dewey, Demokracja i wychowanie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław i in. 1972.pl_PL
dc.referencesSulkowski Ł., Kultura akademicka. Koniec utopii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesSystemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia ISO 9000:2000, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesSzymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Jak zmienić szkołę? Studia z zakresu polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Problemy współczesnej edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesWalczak W., Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesWalton M., Deming W. E., The Deming Management Method, Perigee Books, New York 1988.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak B., Zarządzanie w organizacji, [w:] Zarządzanie: teoria i praktyka, A. K. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesWięckowski R., Wartościowanie wysiłku edukacyjnego dziecka, „Życie Szkoły” 1994, nr 8.pl_PL
dc.referencesWitek S., Zarządzanie zreformowaną szkołą. Wybrane problemy teoretyczno-praktyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesWojnar I., Piejka A., Samoraj M., Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesWyniki egzaminu gimnazjalnego uczniów województwa łódzkiego w 2018 roku, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi, Łódź 2018.pl_PL
dc.referencesZak A. Z., Rozwój myślenia teoretycznego dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesŻmijewska E., Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, Dz.U. z 1999 r., Nr 41, poz. 413.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2004 r., Nr 89, poz. 845.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2006 r., Nr 235, poz. 1703.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2015 r., poz. 1270.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 roku w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1534.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2017 r., poz. 1658.pl_PL
dc.referencesZałącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2009 r., Nr 168, poz. 1324.pl_PL
dc.referencesZałącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań dla szkół i placówek, Dz.U. z 2017 r., poz. 1611.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-708-8


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/