dc.contributor.author | Ratkowska-Pasikowska, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2024-12-13T12:01:13Z | |
dc.date.available | 2024-12-13T12:01:13Z | |
dc.date.issued | 2020-09-15 | |
dc.identifier.citation | Ratkowska-Pasikowska J., Ekspresja seksualna małego dziecka: Norma kliniczna a przekonania rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-950-4 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-950-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53959 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem prezentowanej książki jest ekspresja seksualna małego dziecka. Zachowania seksualne dziecka szczególnie interesują mnie ze względu na ich, z jednej strony, wymiar rozwojowy (biologiczny), z drugiej – restrykcyjność, której podlegają. Mitologizowanie i tabuizowanie tego obszaru rozwojowego (wiek przedszkolny) skutkuje w przyszłości właśnie takim rozumieniem kreowanego przez siebie świata społecznego (interpretacją świata). Jest on z góry skazany na demonizowanie i wyłączanie go z obiegu codziennego procesu wychowania. Postawiony w ten sposób problem jest interesujący dla pedagogiki, szczególnie kiedy wiąże się z kwestiami wychowania i socjalizacji (zwłaszcza tej pierwotnej). Skłoniło mnie to do postawienia następujących pytań: Czy postawy nauczycieli i rodziców różnią się ze względu na podejście do zachowań seksualnych dziecka? A może atmosfera wokół seksualności w rodzinie generacyjnej determinuje postawy wobec takich zachowań? Udzielenie odpowiedzi na te i wiele innych pytań stało się celem tej publikacji. Ze Wstępu | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | rozwój seksualny dziecka | pl_PL |
dc.subject | zachowania seksualne dziecka | pl_PL |
dc.subject | płeć psychologiczna | pl_PL |
dc.subject | seksualność małego dziecka | pl_PL |
dc.subject | edukacja seksualna | pl_PL |
dc.title | Ekspresja seksualna małego dziecka: Norma kliniczna a przekonania rodziców i nauczycieli | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Justyna Ratkowska-Pasikowska, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 81 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-951-1 | |
dc.references | Araji, S. (1997). Sexually Aggressive Children – Coming to Understand Them. London: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Babbie, E. (2006). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Badura-Madej, W., Józefik, B. (1989). Środowisko rówieśnicze. W: A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego (s. 47–51). Warszawa: PZWL. | pl_PL |
dc.references | Baginsky, M., Macpherson, P. (2005). Training Teachers to Safeguard Children: Developing a Consistent Approach. Child Abuse Review, 14(5), 317–330. | pl_PL |
dc.references | Bauman, Z. (2008). Zindywidualizowane społeczeństwo. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Beisert, M. (1991). Seks twojego dziecka. Poznań: K. Domke. | pl_PL |
dc.references | Beisert, M. (2003). Wykorzystanie seksualne – warunki powstania traumy. Seksuologia Polska, 1–2, 83–91. | pl_PL |
dc.references | Beisert, M. (2006a). Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone, 5(3), 1–15. | pl_PL |
dc.references | Beisert, M. (2006b). Trud dorastania seksualnego. W: M. Besiert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka (s. 146–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Beisert, M. (2006c). W poszukiwaniu modelu seksualności człowieka. W: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka (s. 8–34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bem, S. L. (2000). Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Berger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Bibby, C. (1969). Wychowanie seksualne. Warszawa: PZWL. | pl_PL |
dc.references | Bielicka, I. (1965). Kłopotliwe pytania. Warszawa: PZWL. | pl_PL |
dc.references | Bilińska-Suchanek, E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Bolton, F. G., Morris, L. A., MacEachron, A. E. (1989). Males at Risk: The Other Side of Child Sexual Abuse. London: Sage Publications, Inc. | pl_PL |
dc.references | Brassard, M., Germain, R., Hart, S. (1987). Psychological Maltreatment of Children and Youth. New York: Pergamon Press. | pl_PL |
dc.references | Brilleslijper-Kater, S., Baartman, H. (2000). What do Young Children Known About Sex? Research on the Sexual Knowledge of Children Between the Ages of 2 and 6 Years. Child Abuse Review, 9, 156–182. | pl_PL |
dc.references | Brilleslijper-Kater, S., Friedrich, W., Corwin, D. (2004). Sexual Knowledge and Emotional Reaction as Indicators of Sexual Abuse Young Children: Theory and Research Chalanges. Child Abuse and Neglect, 28(10), 1007–1017. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Cavanagh, J. T., Feldmeth, J. R. (1993). Sexual Behaviors – A Continuum. W: I. E. Gil, J. T. Cavanagh, W.N. Friedrich Sexualized Children: Assessment and Treatment of Sexualized Children and Children Who Molest (s. 3–52). Rockville: Launch Press. | pl_PL |
dc.references | Chomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: UMCS. | pl_PL |
dc.references | Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Connolly, M. (2001). Developmental Trajectories: Sexual Aggression and Childhood Sexuality. New Zealand: University of Canterbury. | pl_PL |
dc.references | Crenshaw, W., Crenshaw, L., Lichtenberg, J. (1995). When Educators Confront Child Abuse: An Analysis of the Decision to Report. Child Abuse and Neglect, 19(9), 1095–1113. | pl_PL |
dc.references | Cudak, H. (2000). Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa: WSP TWP. | pl_PL |
dc.references | Cunningham, C., MacFarlane, K. (1996). When Children Abuse: Group Treatment Strategies for Children with Impulse Control Problems. Brandon: The Safer Society Press. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje nauczyciela w kontekście założeń pedagogiki emancypacyjnej. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 47–64). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Edytor. | pl_PL |
dc.references | Daignault, I. V., Hébert, M. (2004). The school Adaptation of Sexually Abused Children. Canadian Psychology, 45(4), 293–307. | pl_PL |
dc.references | Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Długołęcka, A. (2006). Rozwój psychoseksualny – pierwsze 7 lat życia. W: Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka, Edukacja seksualna (s. 31–43). Warszawa: Świat Książki. | pl_PL |
dc.references | Doussin-Dubreuil, J.-L. (1825/2011). Niebezpieczeństwa onanizmu. Listy porady dotyczące leczenia chorób nim wywołanych. Dzieło przydatne Ojcom Rodzin oraz Wychowawcom. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria. | pl_PL |
dc.references | Downey, L. (2007). Calmer Classrooms: A Guide to Working with Traumatised Children. Melbourne: Commissioner for Child Safety. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 129–142). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii. | pl_PL |
dc.references | Edwards, T. (2004). Sexuality. W: J. Roche, S. Tucker, R. Flynn, R. Thomson, Youth in Society: Contemporary Theory, Policy and Practice (s. 168–176). London: Sage. | pl_PL |
dc.references | Faber, A., Mazlish, E. (1992). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina. | pl_PL |
dc.references | Falkiewicz-Szult, M. (2006). Przemoc symboliczna w przedszkolu. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Ferguson, G.A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Firestone, R. (2007). Nietoksyczne rodzicielstwo. Jak mądrze wychowywać dzieci. Warszawa: Jacek Santorski i Co. | pl_PL |
dc.references | Fishbein, M., Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley. | pl_PL |
dc.references | Freud, Z. (1905/2009). Życie seksualne. Warszawa: KR. | pl_PL |
dc.references | Friedrich, W., Fisher, J., Broughton, D., Houston, M., Shafran, C. (1998). Normative Sexual Behavior in Children: A Contemporary Sample. Pediatrics, 101(4), 54–59. | pl_PL |
dc.references | Friedrich, W., Grambsch, P., Broughton, D., Kuiper, J., Beilke, L. (1991). Normative Sexual Behavior in Children. Pediatrics, 88(3), 456–464. | pl_PL |
dc.references | Gil, E., Johnson, T. C. (1993). Sexualized Children: Assessment and Treatment of Sexualized Children and Children Who Molest. Rockville: Launch Press. | pl_PL |
dc.references | Goldman, J. D. G. (2007). Primary School Student-Teachers’ Knowledge and Understandings of Child Sexual Abuse and its Mandatory Reporting. International Journal of Educational Research, 46(6), 368–381. | pl_PL |
dc.references | Goldman, J. D. G., Grimbeek, P. (2009). How University Student-Teachers for Primary School Learn about Department of Education Policy on Child Sexual Abuse, and Mandatory Reporting. The Sources of Their Professional Information. High Education, 58, 221–239. | pl_PL |
dc.references | Goldman, J. D. G., Torrisi-Steel, G. (2004). Education About Child Sexual Abuse on Interactive Multimedia CD-Rom for Undergraduate Teachers. Health Education Journal, 63(2), 127–144. | pl_PL |
dc.references | Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: IW PAX. | pl_PL |
dc.references | Haffner, D. (2002). Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych. Warszawa: Świat Książki. | pl_PL |
dc.references | Hodgkinson K., Baginsky, M. (2000). Child Protection Training in School-Based Initial Training: A Survey of School-Centered Initial Teacher Training Courses and Their Trainers. Educational Studies, 26(3), 269–279. | pl_PL |
dc.references | Höjer, D., Kvarnström, G. (2009). Wielka księga siusiaków. Warszawa: Czarna Owca. | pl_PL |
dc.references | Hunter-Geboy, C. (2009). Edukacja bez tabu. Podręcznik do prowadzenia zajęć z młodzieżą na temat seksualności i relacji międzyludzkich. Gdańsk: Centrum Wspierania Partycypacji Społecznej. | pl_PL |
dc.references | Hurlock, E. (1985). Rozwój dziecka. T. II. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Izdebski, Z. (1992). Seksualizm dzieci i młodzieży w Polsce. Raport z badań. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego. | pl_PL |
dc.references | Karamustafaoğlu, O. (2009). A Comparative Analysis of the Models of Teacher Education in Terms of Teaching Practices in the USA, England and Turkey. Models of Teacher Education, 130(2), 172–183. | pl_PL |
dc.references | Kehily, M., Montgomery, H. (2008). Niewinność i doświadczenie: historyczne podejście do dzieciństwa i seksualność. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 85–111). Kraków: WAM. | pl_PL |
dc.references | Kenny, M. (2001). Child Abuse Reporting: Teachers’ Perceived Deterrents. Child Abuse and Neglect, 25(1), 81–92. | pl_PL |
dc.references | Klebaniuk, J. (2011). Postawy mieszkańców Europy Wschodniej wobec równości i wolności. W: M. Syska (red.), Lewica w Europie Środkowo-Wschodniej (s. 32–47). Warszawa–Wrocław: Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a. | pl_PL |
dc.references | Komar, W. (2000). Współczesność i nauczyciel – pespektywy edukacji bez dogmatów? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Kościańska, A. (2017). Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu. Wołowiec: Czarne. | pl_PL |
dc.references | Kozakiewicz, M. (1969). U podstaw wychowania seksualnego. Warszawa: Towarzystwo Świadomego Macierzyństwa. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska, A. (1992). IPP – Inwentarz do oceny Płci Psychologicznej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. | pl_PL |
dc.references | Kurzępa, J. (2007). Zagrożona niewinność. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Kwiecińska, R. (2000). Rozum czy serce? Postawy wobec zawodu nauczycielskiego studentów uczelni pedagogicznej. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński, Z. (1998). Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów (s. 31–41). Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Lamb, S., Coakley, M. (1993). „Normal” Childhood Sexual Play and Games: Differentiating Play From Abuse. Child Abuse & Neglect, 17(4), 515–526. | pl_PL |
dc.references | Landeros, M. (2011). Defining the „Good Mother” and the „Professional Teacher”: Parent–Teacher Relationships in an Affluent School District. Gender and Education, 23(3), 247–262. | pl_PL |
dc.references | Larrson, I. (2001). Sexual Abuse of Children. Child Sexuality and Sexual Behavior. Sweden: Linköping University. | pl_PL |
dc.references | Larsson, I., Svedin, C. (2001). Sexual Behaviour in Swedish Preschool Children, as Observed by Their Parents. Acta Paediatrica, 90, 436–444. | pl_PL |
dc.references | Larrson, M. (1997). The Rise of Professionalism: A Sociological Analysis. Berkeley CA: University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Laskey, L. (2008). Training to Safeguard: Lessons from the Australian Experience. W: M. Baginsky (red.), Safeguarding Children in Schools (s. 166–178). London: Jessica Kingsley. | pl_PL |
dc.references | Lew-Starowicz, Z., Długołęcka, A. (2006). Edukacja seksualna. Warszawa: Świat Książki. | pl_PL |
dc.references | Lew-Starowicz, Z., Fijałkowka-Grabowiecka, A. (1999). Wychowanie seksualne w rodzinie według Jaya Gale’a. Problemy Rodziny 1, 26–36. | pl_PL |
dc.references | Łobocki, M. (2005). W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. W: W. Hörner, M. Szymański (red.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania (s. 92–102). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Malinowski, B. (1984). Zwyczaj i zbrodnia w społeczności dzikich. Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji. Miłość, małżeństwo i życie rodzinne u krajowców z Wysp Triobrianda brytyjskiej Nowej Gwinei. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Malinowski, B. (1987). Seks i stłumienie w społecznościach dzikich oraz inne studia o płci, rodzinie i stosunkach pokrewieństwach. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Mallants, C., Casteels, K. (2008). Practical Approach to Childhood Masturbation – A Review. European Journal of Pediatrics, 167(10), 1111–1117. | pl_PL |
dc.references | Mathews, B. (2011). Teacher Education to Meet the Challenges Posed by Child Sexual Abuse. Australian Journal of Teacher Education, 36(11), 13–32. | pl_PL |
dc.references | Maxwell, S. (2010). Jak rozmawiać z dziećmi o seksie. Mądre wychowywanie dzieci w świecie internetu i nowoczesnych technologii. Poznań: Vesper. | pl_PL |
dc.references | McCallum, F. (2000). Cross-Cultural Perspectives on Educators’ Reporting Practices of Maltreatments: an Australian Study. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Associaction, New Orleans, April 24–28, 2–24. | pl_PL |
dc.references | McCallum, F., Baginsky, M. (2001). A Comparison of Pre-Service Training to Identity and Reports Suspected Child Abuse and Neglect in Australia and the UK. Paper Presented at the American Educational Research Association, Seatle, April 10–14, 2–36. | pl_PL |
dc.references | McFarland-Plazza, L., Lord, A., Smith, M., Downey, B. (2012). The Role of Community – Based Playgroups in Building Relationships between Pre-Service Teachers, Families and the Communit. Australian Journal of Early Childhood, 37(2), 33–41. | pl_PL |
dc.references | Melton, G. B. (2005). Mandated Reporting: A Policy without Reason. Child Abuse and Neglect, 29(1), 9–18. | pl_PL |
dc.references | Milgram, S. (2008). Posłuszeństwo wobec autorytetu. Kraków: WAM. | pl_PL |
dc.references | Molenda, A. (2005). Rola obrazu Boga w nerwicy eklezjogennej. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Moll, A. (1919). The Sexual Life of the Child. New York: The Macmillan Company. | pl_PL |
dc.references | Morris, L. A. (1997). The Male Heterosexual. Thousand Oaks: Sage. | pl_PL |
dc.references | Nalaskowski, A. (2002). Widnokręgi edukacji. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Neill, A. (1961/1991). Summerhill. Katowice: Almaprint. | pl_PL |
dc.references | Neill, A. (1994). Nowa Summerhill. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Niemiec, J. (1994). Refleksje o kształtowaniu i funkcjonowaniu zawodowym nauczyciela. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 29–33). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii. | pl_PL |
dc.references | Obisesan, K. A., Adayemo, A. A., Onifade, R. A. (1999). Childhood Sexuality and Child Sexual Abuse in Southwest Nigeria. Iobstet Gynaecol, 19(6), 624–626. | pl_PL |
dc.references | Obuchowska, I., Jaczewski, A. (2002). Rozwój erotyczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Olszak, A. (2001). Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych. Lublin: UMCS. | pl_PL |
dc.references | Pankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Pecyna, M. (1998). Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Pike, L. (2001). Sexuality and Your Child: For Children Ages 3 to 7. Columbia: University of Missouri Extension. | pl_PL |
dc.references | Pithers, W., Gray, A., Cunningham, C., Lane, S. (1993). From Trauma To Understanding: A Guide for Parents of Children with Sexual Behavior Problems. New York: Society Press. | pl_PL |
dc.references | Podsiad, A. (2000). Słownik ternimów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. | pl_PL |
dc.references | Pryor, B. W.; Pryor C. R. (2009). What Will Teachers do to Involve Parents in Education? Using a Theory of Reasoned Action. Journal of Educational Research and Policy Stadies, 9(1), 45–59. | pl_PL |
dc.references | Pushor, D. (2011). Attending to Milieu. Living a Curriculum of Parents Alongside Teacher Candidates. W: J. Kitchen, D. Ciuffetelli Parker, D. Pushor (red.), Narrative Inquiries into Curriculum Making in Teacher Education (s. 217–237). Bingley, UK: Emerald Group Publishing. | pl_PL |
dc.references | Queensland Board of Teacher Registration. The multiple faces of internships: A report of the Working Party on Internships in Teacher Education (2004). Towoong, Australia: Queensland Board of Teacher Registration. | pl_PL |
dc.references | Rank, O. (1932). Modern Education: A Critique of its Fundamental ideas. New York: Alfread A.Knoph. | pl_PL |
dc.references | Ratkowska-Pasikowska, J. (2014a). Parents’ and Teachers’ Attitudes Towards Child Sexual Behaviour. W: M. Jarecka-Zyluk, O. Holz, Gender and Education from Different Angles (s. 157–167). Münster: LIT Verlag. | pl_PL |
dc.references | Ratkowska-Pasikowska, J. (2014b). Poradnictwo i edukacja seksualna w ramach pracy socjalnej. W: M. Patalon (red.), Religijne uwarunkowania pracy socjalnej (s. 148–168). Toruń: Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Ratkowska-Pasikowska, J. (2018). Badania nad seksualnością dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4), 103–112. | pl_PL |
dc.references | Ratkowska-Pasikowska, J., Pasikowski, S. (2013). Przekonania dorosłych na temat seksualności dzieci w wieku przedszkolnym. Dyskusja i badania w kontekście zagadnienia czynników zagrożenia marginalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(21), 73–89. | pl_PL |
dc.references | Rosenfeld, A., Wasserman, S. (1993). Sexual Development in the Early School-aged Child. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2(3), 393–406. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120000131 (dostęp: 13.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Warszawa, dnia 2 sierpnia 2019 r. poz. 1450, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001450 (dostęp: 13.04.2020). | pl_PL |
dc.references | Russell, B. (1958). Zagadnienia seksualne w wychowaniu. Warszawa: Iskry. | pl_PL |
dc.references | Ryan, G. (2000). Childhood Sexuality: A Decade of Study. Part 1 – Research and Curriculum Development. Child Abuse and Neglect, 24(1), 33–48. | pl_PL |
dc.references | Saunders, K., Stanford, S. (2007). Katolicy i seks. Od czystości do czyśćca. Warszawa: Muza SA. Słownik zagadnień omawianych w Katechizmie Kościoła Katolickiego, http://www.teologia.pl/m_k/kkk1s20.htm (dostęp: 17.05.2020). | pl_PL |
dc.references | Sokoluk, W. (2003). Wychowanie do życia w rodzinie. Warszawa: WSiP. | pl_PL |
dc.references | Sokołowska-Dzioba, T. (1994). Kształcenie nauczycieli w aspekcie współpracy z rodzicami. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 229–241). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii. | pl_PL |
dc.references | Sowisło, M. (2007). Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy. Kraków: Impuls. | pl_PL |
dc.references | Vance, C. (1991). Anthropology Rediscovers Sexuality: A Theoretical Comment. Social Science and Medicine, 33(8), 875–884. | pl_PL |
dc.references | Veltman, M. W., Browne, K. D. (2001). Three Decades of Child Maltreatment Research. Implications for the School Years. Trauma, Violence & Abuse, 2(3), 215–239. | pl_PL |
dc.references | Volbert, R. (2000). Childhood Sexuality. Normal Sexual Behavior and Development. Journal of Psychology & Human Sexuality 1/2(12), 5–26. | pl_PL |
dc.references | Wakefield, J. (2002). Learning the Hard Way. The Poor Environment of America’s Schools. Environmental Health Perspectives, 110(6), 298–305. | pl_PL |
dc.references | Walsh, K. (2009). Child Protection. W: J. Millwater, D. Beutel (red.), Stepping Out into the Real World of Education (s. 20–40). Pearson: Queensland University of Technology. | pl_PL |
dc.references | Walsh, K., Bridgstock, R., Farrel, A., Rassafianim, M., Schweitzer R. (2008). Case, Teacher and School Characteristics Influencing Teachers’ Detection and Reporting of Child Physical Abuse and Neglect: Results from Australian Survey. Child Abuse and Neglect, 32(10), 983–993. | pl_PL |
dc.references | Wanzeck-Sielert, C. (2008). Dzieci poznają siebie i swoje ciało. Jak rozmawiać z przedszkolakami o seksualności. Kielce: Jedność. | pl_PL |
dc.references | Watts, V. (1997). Responding to Child Abuse: A Handbook for Teachers. Rockhampton: Central Queensland University Press. | pl_PL |
dc.references | Wendt, K., Wendt, S. (2010). Chcę rozmawiać z moim dzieckiem o seksie. Praktyczny przewodnik dla zapracowanych rodziców. Wrocław: Aetos. | pl_PL |
dc.references | Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Zielona-Jenek, M., Chodecka, A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: GWP. | pl_PL |
dc.references | Zych, L. (2012). Wywiad z dr Andrzejem Molendą: O przykrych związkach seksu z religią. Seks jest boski, http://www.polityka.pl/nauka/czlowiek/1530867,1,wywiad-o-przykrych-zwiazkach-seksu-i-religii.read#ixzz2AUr6rLn (dostęp: 30.03.2020). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-950-4 | |