Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRatkowska-Pasikowska, Justyna
dc.date.accessioned2024-12-13T12:01:13Z
dc.date.available2024-12-13T12:01:13Z
dc.date.issued2020-09-15
dc.identifier.citationRatkowska-Pasikowska J., Ekspresja seksualna małego dziecka: Norma kliniczna a przekonania rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-950-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-950-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53959
dc.description.abstractPrzedmiotem prezentowanej książki jest ekspresja seksualna małego dziecka. Zachowania seksualne dziecka szczególnie interesują mnie ze względu na ich, z jednej strony, wymiar rozwojowy (biologiczny), z drugiej – restrykcyjność, której podlegają. Mitologizowanie i tabuizowanie tego obszaru rozwojowego (wiek przedszkolny) skutkuje w przyszłości właśnie takim rozumieniem kreowanego przez siebie świata społecznego (interpretacją świata). Jest on z góry skazany na demonizowanie i wyłączanie go z obiegu codziennego procesu wychowania. Postawiony w ten sposób problem jest interesujący dla pedagogiki, szczególnie kiedy wiąże się z kwestiami wychowania i socjalizacji (zwłaszcza tej pierwotnej). Skłoniło mnie to do postawienia następujących pytań: Czy postawy nauczycieli i rodziców różnią się ze względu na podejście do zachowań seksualnych dziecka? A może atmosfera wokół seksualności w rodzinie generacyjnej determinuje postawy wobec takich zachowań? Udzielenie odpowiedzi na te i wiele innych pytań stało się celem tej publikacji. Ze Wstępupl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectrozwój seksualny dzieckapl_PL
dc.subjectzachowania seksualne dzieckapl_PL
dc.subjectpłeć psychologicznapl_PL
dc.subjectseksualność małego dzieckapl_PL
dc.subjectedukacja seksualnapl_PL
dc.titleEkspresja seksualna małego dziecka: Norma kliniczna a przekonania rodziców i nauczycielipl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Justyna Ratkowska-Pasikowska, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number81pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Pracownia Pedagogiki Specjalnejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-951-1
dc.referencesAraji, S. (1997). Sexually Aggressive Children – Coming to Understand Them. London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesBabbie, E. (2006). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBadura-Madej, W., Józefik, B. (1989). Środowisko rówieśnicze. W: A. Popielarska, Psychiatria wieku rozwojowego (s. 47–51). Warszawa: PZWL.pl_PL
dc.referencesBaginsky, M., Macpherson, P. (2005). Training Teachers to Safeguard Children: Developing a Consistent Approach. Child Abuse Review, 14(5), 317–330.pl_PL
dc.referencesBauman, Z. (2008). Zindywidualizowane społeczeństwo. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesBeisert, M. (1991). Seks twojego dziecka. Poznań: K. Domke.pl_PL
dc.referencesBeisert, M. (2003). Wykorzystanie seksualne – warunki powstania traumy. Seksuologia Polska, 1–2, 83–91.pl_PL
dc.referencesBeisert, M. (2006a). Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone, 5(3), 1–15.pl_PL
dc.referencesBeisert, M. (2006b). Trud dorastania seksualnego. W: M. Besiert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka (s. 146–172). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBeisert, M. (2006c). W poszukiwaniu modelu seksualności człowieka. W: M. Beisert (red.), Seksualność w cyklu życia człowieka (s. 8–34). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBem, S. L. (2000). Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesBerger, P. L., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBibby, C. (1969). Wychowanie seksualne. Warszawa: PZWL.pl_PL
dc.referencesBielicka, I. (1965). Kłopotliwe pytania. Warszawa: PZWL.pl_PL
dc.referencesBilińska-Suchanek, E. (2003). Opór wobec szkoły. Dorastanie w perspektywie paradygmatu oporu. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesBolton, F. G., Morris, L. A., MacEachron, A. E. (1989). Males at Risk: The Other Side of Child Sexual Abuse. London: Sage Publications, Inc.pl_PL
dc.referencesBrassard, M., Germain, R., Hart, S. (1987). Psychological Maltreatment of Children and Youth. New York: Pergamon Press.pl_PL
dc.referencesBrilleslijper-Kater, S., Baartman, H. (2000). What do Young Children Known About Sex? Research on the Sexual Knowledge of Children Between the Ages of 2 and 6 Years. Child Abuse Review, 9, 156–182.pl_PL
dc.referencesBrilleslijper-Kater, S., Friedrich, W., Corwin, D. (2004). Sexual Knowledge and Emotional Reaction as Indicators of Sexual Abuse Young Children: Theory and Research Chalanges. Child Abuse and Neglect, 28(10), 1007–1017.pl_PL
dc.referencesBrzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesCavanagh, J. T., Feldmeth, J. R. (1993). Sexual Behaviors – A Continuum. W: I. E. Gil, J. T. Cavanagh, W.N. Friedrich Sexualized Children: Assessment and Treatment of Sexualized Children and Children Who Molest (s. 3–52). Rockville: Launch Press.pl_PL
dc.referencesChomczyńska-Miliszkiewicz, M. (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne. Lublin: UMCS.pl_PL
dc.referencesChomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesConnolly, M. (2001). Developmental Trajectories: Sexual Aggression and Childhood Sexuality. New Zealand: University of Canterbury.pl_PL
dc.referencesCrenshaw, W., Crenshaw, L., Lichtenberg, J. (1995). When Educators Confront Child Abuse: An Analysis of the Decision to Report. Child Abuse and Neglect, 19(9), 1095–1113.pl_PL
dc.referencesCudak, H. (2000). Funkcje rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka. Warszawa: WSP TWP.pl_PL
dc.referencesCunningham, C., MacFarlane, K. (1996). When Children Abuse: Group Treatment Strategies for Children with Impulse Control Problems. Brandon: The Safer Society Press.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (1994). Kompetencje nauczyciela w kontekście założeń pedagogiki emancypacyjnej. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 47–64). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń: Edytor.pl_PL
dc.referencesDaignault, I. V., Hébert, M. (2004). The school Adaptation of Sexually Abused Children. Canadian Psychology, 45(4), 293–307.pl_PL
dc.referencesDebesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesDługołęcka, A. (2006). Rozwój psychoseksualny – pierwsze 7 lat życia. W: Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka, Edukacja seksualna (s. 31–43). Warszawa: Świat Książki.pl_PL
dc.referencesDoussin-Dubreuil, J.-L. (1825/2011). Niebezpieczeństwa onanizmu. Listy porady dotyczące leczenia chorób nim wywołanych. Dzieło przydatne Ojcom Rodzin oraz Wychowawcom. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.pl_PL
dc.referencesDowney, L. (2007). Calmer Classrooms: A Guide to Working with Traumatised Children. Melbourne: Commissioner for Child Safety.pl_PL
dc.referencesDudzikowa, M. (1994). Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 129–142). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii.pl_PL
dc.referencesEdwards, T. (2004). Sexuality. W: J. Roche, S. Tucker, R. Flynn, R. Thomson, Youth in Society: Contemporary Theory, Policy and Practice (s. 168–176). London: Sage.pl_PL
dc.referencesFaber, A., Mazlish, E. (1992). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby do nas mówiły. Poznań: Media Rodzina.pl_PL
dc.referencesFalkiewicz-Szult, M. (2006). Przemoc symboliczna w przedszkolu. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesFerguson, G.A., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFirestone, R. (2007). Nietoksyczne rodzicielstwo. Jak mądrze wychowywać dzieci. Warszawa: Jacek Santorski i Co.pl_PL
dc.referencesFishbein, M., Ajzen, I. (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley.pl_PL
dc.referencesFreud, Z. (1905/2009). Życie seksualne. Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesFriedrich, W., Fisher, J., Broughton, D., Houston, M., Shafran, C. (1998). Normative Sexual Behavior in Children: A Contemporary Sample. Pediatrics, 101(4), 54–59.pl_PL
dc.referencesFriedrich, W., Grambsch, P., Broughton, D., Kuiper, J., Beilke, L. (1991). Normative Sexual Behavior in Children. Pediatrics, 88(3), 456–464.pl_PL
dc.referencesGil, E., Johnson, T. C. (1993). Sexualized Children: Assessment and Treatment of Sexualized Children and Children Who Molest. Rockville: Launch Press.pl_PL
dc.referencesGoldman, J. D. G. (2007). Primary School Student-Teachers’ Knowledge and Understandings of Child Sexual Abuse and its Mandatory Reporting. International Journal of Educational Research, 46(6), 368–381.pl_PL
dc.referencesGoldman, J. D. G., Grimbeek, P. (2009). How University Student-Teachers for Primary School Learn about Department of Education Policy on Child Sexual Abuse, and Mandatory Reporting. The Sources of Their Professional Information. High Education, 58, 221–239.pl_PL
dc.referencesGoldman, J. D. G., Torrisi-Steel, G. (2004). Education About Child Sexual Abuse on Interactive Multimedia CD-Rom for Undergraduate Teachers. Health Education Journal, 63(2), 127–144.pl_PL
dc.referencesGordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: IW PAX.pl_PL
dc.referencesHaffner, D. (2002). Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych. Warszawa: Świat Książki.pl_PL
dc.referencesHodgkinson K., Baginsky, M. (2000). Child Protection Training in School-Based Initial Training: A Survey of School-Centered Initial Teacher Training Courses and Their Trainers. Educational Studies, 26(3), 269–279.pl_PL
dc.referencesHöjer, D., Kvarnström, G. (2009). Wielka księga siusiaków. Warszawa: Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesHunter-Geboy, C. (2009). Edukacja bez tabu. Podręcznik do prowadzenia zajęć z młodzieżą na temat seksualności i relacji międzyludzkich. Gdańsk: Centrum Wspierania Partycypacji Społecznej.pl_PL
dc.referencesHurlock, E. (1985). Rozwój dziecka. T. II. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesIzdebski, Z. (1992). Seksualizm dzieci i młodzieży w Polsce. Raport z badań. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego.pl_PL
dc.referencesKaramustafaoğlu, O. (2009). A Comparative Analysis of the Models of Teacher Education in Terms of Teaching Practices in the USA, England and Turkey. Models of Teacher Education, 130(2), 172–183.pl_PL
dc.referencesKehily, M., Montgomery, H. (2008). Niewinność i doświadczenie: historyczne podejście do dzieciństwa i seksualność. W: M. J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 85–111). Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesKenny, M. (2001). Child Abuse Reporting: Teachers’ Perceived Deterrents. Child Abuse and Neglect, 25(1), 81–92.pl_PL
dc.referencesKlebaniuk, J. (2011). Postawy mieszkańców Europy Wschodniej wobec równości i wolności. W: M. Syska (red.), Lewica w Europie Środkowo-Wschodniej (s. 32–47). Warszawa–Wrocław: Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a.pl_PL
dc.referencesKomar, W. (2000). Współczesność i nauczyciel – pespektywy edukacji bez dogmatów? Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKościańska, A. (2017). Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu. Wołowiec: Czarne.pl_PL
dc.referencesKozakiewicz, M. (1969). U podstaw wychowania seksualnego. Warszawa: Towarzystwo Świadomego Macierzyństwa.pl_PL
dc.referencesKuczyńska, A. (1992). IPP – Inwentarz do oceny Płci Psychologicznej. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.pl_PL
dc.referencesKurzępa, J. (2007). Zagrożona niewinność. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesKwiecińska, R. (2000). Rozum czy serce? Postawy wobec zawodu nauczycielskiego studentów uczelni pedagogicznej. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.pl_PL
dc.referencesKwieciński, Z. (1998). Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów (s. 31–41). Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesLamb, S., Coakley, M. (1993). „Normal” Childhood Sexual Play and Games: Differentiating Play From Abuse. Child Abuse & Neglect, 17(4), 515–526.pl_PL
dc.referencesLanderos, M. (2011). Defining the „Good Mother” and the „Professional Teacher”: Parent–Teacher Relationships in an Affluent School District. Gender and Education, 23(3), 247–262.pl_PL
dc.referencesLarrson, I. (2001). Sexual Abuse of Children. Child Sexuality and Sexual Behavior. Sweden: Linköping University.pl_PL
dc.referencesLarsson, I., Svedin, C. (2001). Sexual Behaviour in Swedish Preschool Children, as Observed by Their Parents. Acta Paediatrica, 90, 436–444.pl_PL
dc.referencesLarrson, M. (1997). The Rise of Professionalism: A Sociological Analysis. Berkeley CA: University of California Press.pl_PL
dc.referencesLaskey, L. (2008). Training to Safeguard: Lessons from the Australian Experience. W: M. Baginsky (red.), Safeguarding Children in Schools (s. 166–178). London: Jessica Kingsley.pl_PL
dc.referencesLew-Starowicz, Z., Długołęcka, A. (2006). Edukacja seksualna. Warszawa: Świat Książki.pl_PL
dc.referencesLew-Starowicz, Z., Fijałkowka-Grabowiecka, A. (1999). Wychowanie seksualne w rodzinie według Jaya Gale’a. Problemy Rodziny 1, 26–36.pl_PL
dc.referencesŁobocki, M. (2005). W trosce o skuteczne kształcenie pedagogiczne nauczycieli. W: W. Hörner, M. Szymański (red.), Nauczyciel i kształcenie nauczycieli. Zmiany i wyzwania (s. 92–102). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesMalinowski, B. (1984). Zwyczaj i zbrodnia w społeczności dzikich. Życie seksualne dzikich w północno-zachodniej Melanezji. Miłość, małżeństwo i życie rodzinne u krajowców z Wysp Triobrianda brytyjskiej Nowej Gwinei. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMalinowski, B. (1987). Seks i stłumienie w społecznościach dzikich oraz inne studia o płci, rodzinie i stosunkach pokrewieństwach. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMallants, C., Casteels, K. (2008). Practical Approach to Childhood Masturbation – A Review. European Journal of Pediatrics, 167(10), 1111–1117.pl_PL
dc.referencesMathews, B. (2011). Teacher Education to Meet the Challenges Posed by Child Sexual Abuse. Australian Journal of Teacher Education, 36(11), 13–32.pl_PL
dc.referencesMaxwell, S. (2010). Jak rozmawiać z dziećmi o seksie. Mądre wychowywanie dzieci w świecie internetu i nowoczesnych technologii. Poznań: Vesper.pl_PL
dc.referencesMcCallum, F. (2000). Cross-Cultural Perspectives on Educators’ Reporting Practices of Maltreatments: an Australian Study. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Associaction, New Orleans, April 24–28, 2–24.pl_PL
dc.referencesMcCallum, F., Baginsky, M. (2001). A Comparison of Pre-Service Training to Identity and Reports Suspected Child Abuse and Neglect in Australia and the UK. Paper Presented at the American Educational Research Association, Seatle, April 10–14, 2–36.pl_PL
dc.referencesMcFarland-Plazza, L., Lord, A., Smith, M., Downey, B. (2012). The Role of Community – Based Playgroups in Building Relationships between Pre-Service Teachers, Families and the Communit. Australian Journal of Early Childhood, 37(2), 33–41.pl_PL
dc.referencesMelton, G. B. (2005). Mandated Reporting: A Policy without Reason. Child Abuse and Neglect, 29(1), 9–18.pl_PL
dc.referencesMilgram, S. (2008). Posłuszeństwo wobec autorytetu. Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesMolenda, A. (2005). Rola obrazu Boga w nerwicy eklezjogennej. Kraków: NOMOS.pl_PL
dc.referencesMoll, A. (1919). The Sexual Life of the Child. New York: The Macmillan Company.pl_PL
dc.referencesMorris, L. A. (1997). The Male Heterosexual. Thousand Oaks: Sage.pl_PL
dc.referencesNalaskowski, A. (2002). Widnokręgi edukacji. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesNeill, A. (1961/1991). Summerhill. Katowice: Almaprint.pl_PL
dc.referencesNeill, A. (1994). Nowa Summerhill. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesNiemiec, J. (1994). Refleksje o kształtowaniu i funkcjonowaniu zawodowym nauczyciela. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 29–33). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii.pl_PL
dc.referencesObisesan, K. A., Adayemo, A. A., Onifade, R. A. (1999). Childhood Sexuality and Child Sexual Abuse in Southwest Nigeria. Iobstet Gynaecol, 19(6), 624–626.pl_PL
dc.referencesObuchowska, I., Jaczewski, A. (2002). Rozwój erotyczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesOlszak, A. (2001). Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych. Lublin: UMCS.pl_PL
dc.referencesPankowska, D. (2005). Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesPecyna, M. (1998). Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesPike, L. (2001). Sexuality and Your Child: For Children Ages 3 to 7. Columbia: University of Missouri Extension.pl_PL
dc.referencesPithers, W., Gray, A., Cunningham, C., Lane, S. (1993). From Trauma To Understanding: A Guide for Parents of Children with Sexual Behavior Problems. New York: Society Press.pl_PL
dc.referencesPodsiad, A. (2000). Słownik ternimów i pojęć filozoficznych. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl_PL
dc.referencesPryor, B. W.; Pryor C. R. (2009). What Will Teachers do to Involve Parents in Education? Using a Theory of Reasoned Action. Journal of Educational Research and Policy Stadies, 9(1), 45–59.pl_PL
dc.referencesPushor, D. (2011). Attending to Milieu. Living a Curriculum of Parents Alongside Teacher Candidates. W: J. Kitchen, D. Ciuffetelli Parker, D. Pushor (red.), Narrative Inquiries into Curriculum Making in Teacher Education (s. 217–237). Bingley, UK: Emerald Group Publishing.pl_PL
dc.referencesQueensland Board of Teacher Registration. The multiple faces of internships: A report of the Working Party on Internships in Teacher Education (2004). Towoong, Australia: Queensland Board of Teacher Registration.pl_PL
dc.referencesRank, O. (1932). Modern Education: A Critique of its Fundamental ideas. New York: Alfread A.Knoph.pl_PL
dc.referencesRatkowska-Pasikowska, J. (2014a). Parents’ and Teachers’ Attitudes Towards Child Sexual Behaviour. W: M. Jarecka-Zyluk, O. Holz, Gender and Education from Different Angles (s. 157–167). Münster: LIT Verlag.pl_PL
dc.referencesRatkowska-Pasikowska, J. (2014b). Poradnictwo i edukacja seksualna w ramach pracy socjalnej. W: M. Patalon (red.), Religijne uwarunkowania pracy socjalnej (s. 148–168). Toruń: Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesRatkowska-Pasikowska, J. (2018). Badania nad seksualnością dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4), 103–112.pl_PL
dc.referencesRatkowska-Pasikowska, J., Pasikowski, S. (2013). Przekonania dorosłych na temat seksualności dzieci w wieku przedszkolnym. Dyskusja i badania w kontekście zagadnienia czynników zagrożenia marginalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(21), 73–89.pl_PL
dc.referencesRosenfeld, A., Wasserman, S. (1993). Sexual Development in the Early School-aged Child. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2(3), 393–406.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120000131 (dostęp: 13.04.2020).pl_PL
dc.referencesRozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Warszawa, dnia 2 sierpnia 2019 r. poz. 1450, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001450 (dostęp: 13.04.2020).pl_PL
dc.referencesRussell, B. (1958). Zagadnienia seksualne w wychowaniu. Warszawa: Iskry.pl_PL
dc.referencesRyan, G. (2000). Childhood Sexuality: A Decade of Study. Part 1 – Research and Curriculum Development. Child Abuse and Neglect, 24(1), 33–48.pl_PL
dc.referencesSaunders, K., Stanford, S. (2007). Katolicy i seks. Od czystości do czyśćca. Warszawa: Muza SA. Słownik zagadnień omawianych w Katechizmie Kościoła Katolickiego, http://www.teologia.pl/m_k/kkk1s20.htm (dostęp: 17.05.2020).pl_PL
dc.referencesSokoluk, W. (2003). Wychowanie do życia w rodzinie. Warszawa: WSiP.pl_PL
dc.referencesSokołowska-Dzioba, T. (1994). Kształcenie nauczycieli w aspekcie współpracy z rodzicami. W: M. Dudzikowa, A. A. Kotusiewicz (red.), Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej (s. 229–241). Białystok: UW, Filia w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii.pl_PL
dc.referencesSowisło, M. (2007). Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela-wychowawcy. Kraków: Impuls.pl_PL
dc.referencesVance, C. (1991). Anthropology Rediscovers Sexuality: A Theoretical Comment. Social Science and Medicine, 33(8), 875–884.pl_PL
dc.referencesVeltman, M. W., Browne, K. D. (2001). Three Decades of Child Maltreatment Research. Implications for the School Years. Trauma, Violence & Abuse, 2(3), 215–239.pl_PL
dc.referencesVolbert, R. (2000). Childhood Sexuality. Normal Sexual Behavior and Development. Journal of Psychology & Human Sexuality 1/2(12), 5–26.pl_PL
dc.referencesWakefield, J. (2002). Learning the Hard Way. The Poor Environment of America’s Schools. Environmental Health Perspectives, 110(6), 298–305.pl_PL
dc.referencesWalsh, K. (2009). Child Protection. W: J. Millwater, D. Beutel (red.), Stepping Out into the Real World of Education (s. 20–40). Pearson: Queensland University of Technology.pl_PL
dc.referencesWalsh, K., Bridgstock, R., Farrel, A., Rassafianim, M., Schweitzer R. (2008). Case, Teacher and School Characteristics Influencing Teachers’ Detection and Reporting of Child Physical Abuse and Neglect: Results from Australian Survey. Child Abuse and Neglect, 32(10), 983–993.pl_PL
dc.referencesWanzeck-Sielert, C. (2008). Dzieci poznają siebie i swoje ciało. Jak rozmawiać z przedszkolakami o seksualności. Kielce: Jedność.pl_PL
dc.referencesWatts, V. (1997). Responding to Child Abuse: A Handbook for Teachers. Rockhampton: Central Queensland University Press.pl_PL
dc.referencesWendt, K., Wendt, S. (2010). Chcę rozmawiać z moim dzieckiem o seksie. Praktyczny przewodnik dla zapracowanych rodziców. Wrocław: Aetos.pl_PL
dc.referencesWojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesZielona-Jenek, M., Chodecka, A. (2010). Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk: GWP.pl_PL
dc.referencesZych, L. (2012). Wywiad z dr Andrzejem Molendą: O przykrych związkach seksu z religią. Seks jest boski, http://www.polityka.pl/nauka/czlowiek/1530867,1,wywiad-o-przykrych-zwiazkach-seksu-i-religii.read#ixzz2AUr6rLn (dostęp: 30.03.2020).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-950-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/