Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHojny, Paulina
dc.date.accessioned2024-12-18T15:04:08Z
dc.date.available2024-12-18T15:04:08Z
dc.date.issued2024-12-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54021
dc.description.abstractThe article tries to highlight the phenomenon of integrating art collections into public buildings, focusing on the example of an international juridical institution exhibiting art from different countries. The motivation for collecting art in such spaces is often to improve the aesthetics of the building, to promote diverse perspectives and reflections through art. The creation of this unique collection in the late 1960s was a pioneering initiative undertaken 50 years ago by the European Court of Justice based in Luxembourg and has since been adopted by other international European institutions. The exhibition of art in public buildings can be considered from the perspective of social capital or the dimension of the sociology of art. The motives are not always obvious and the social influences remain unspecified, there is also an aspect of the historical context of the selection of artists and their works and diplomacy through art.en
dc.description.abstractW artykule staram się naświetlić zjawisko integracji kolekcji sztuki z budynkami publicznymi, koncentrując się na przykładzie międzynarodowej instytucji prawnej prezentującej sztukę z różnych krajów. Motywacją do gromadzenia sztuki w takich przestrzeniach jest często poprawa estetyki budynku, promowanie różnorodnych perspektyw i refleksji poprzez sztukę. Stworzenie tej wyjątkowej kolekcji pod koniec lat 60. było pionierską inicjatywą podjętą 50 lat temu przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości z siedzibą w Luksemburgu i od tego czasu zostało przyjęte przez inne międzynarodowe instytucje europejskie. Ekspozycja sztuki w budynkach użyteczności publicznej może być rozpatrywana z perspektywy kapitału społecznego lub wymiaru socjologii sztuki. Motywy nie zawsze są oczywiste, a wpływy społeczne pozostają nieokreślone, istnieje również aspekt historycznego kontekstu wyboru artystów i ich dzieł oraz dyplomacji poprzez sztukę.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;27pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsztukapl
dc.subjectkapitał społecznypl
dc.subjectsocjologia sztukipl
dc.subjectbudynki użyteczności publicznejpl
dc.subjectmiędzynarodowa instytucja prawnapl
dc.subjectarten
dc.subjectsocial capitalen
dc.subjectsociology of arten
dc.subjectpublic utility buildingsen
dc.subjectinternational juridical institutionen
dc.titleArt in public utility buildings – an example of a collection in an international juridical institutionen
dc.title.alternativeSztuka w budynkach użyteczności publicznej – przykład kolekcji w międzynarodowej instytucji prawnejpl
dc.typeArticle
dc.page.number5-27
dc.contributor.authorAffiliationProtocol and Visits Directorate – Court of Justice of the European Unionen
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesBeardsley, J. (1981). Art in Public Places: A Survey of Community-Sponsored Projects Supported by the National Endowment for the Arts. Andy L. Harney (Editor), Washington, DC: Partners for Livable Places.en
dc.referencesBertemes, P. (2005). Lucien Wercollier au cloître de l’Abbaye Neumünster. Luxembourg: Abbaye de Neumünster.en
dc.referencesBourdieu, P. (1996). The Rules of Art: Genesis and Structure of the Literary Field. Stanford University Press.en
dc.referencesChampenois, M. (2016). Gaëlle Lauriot-Prévost Design, Dominique Perrault Architectures. Paris: Editions Norma.en
dc.referencesChilvers, I. and Glaves-Smith, J. (2009). A Dictionary of Modern and Contemporary Art: Lurçat, Jean (1892–1966). Oxford: University Press.en
dc.referencesCJUE (2015), Les œuvres d’art, à la Cour de justice de l’Union européenne. Luxembourg: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/94efb905-3414-456c-a34f-d1b13a0bb561 [accessed: 10.10.2024].en
dc.referencesCraven. D. (2017). Art History as Social Praxis. Edited by Winkenwender Brian, Boston: Brill.en
dc.referencesCrimp, D. (1997). On the museum’s ruins. Library of Congress, Washington D.C.en
dc.referencesD’Alleva, A. (2015). Methods and Theories of Art History. London: Laurence King Publishing.en
dc.referencesDean, L. (2017). An Account of Materiality and Meaning in Urban Outcomes – The Social Roles of Buildings. Stokholm Studies in Sociology. New Series 65, p. 144.en
dc.referencesDenzin, N. K., Lincoln, Y. S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesErnst, T., Heimböckel, D. (2012). Verortungen der Interkulturalität. Die Europäischen Kulturhauptstädte – Luxembourg 2007. Transcript Verlag: Bielefeld.en
dc.referencesEyres, H. (2005). ‘The slow art par excellence’ The patient progress of an activity such as tapestry-making can be the route to unequalled states of satisfaction. The Financial Times Limited, London, 2005-11-05.en
dc.referencesFreyer, B. S. (2002). Art and Economics, Analysis & Cultural Policy, Second Edition. Springer-Verlag Berlin Heidelberg GmbH.en
dc.referencesGrigar, E. (2021). Inventing the New Art World: On Art Institutions and Their Audience. Przegląd Socjologii Jakościowej (17) 3. DOI:10.18778/1733-8069.17.3.07.en
dc.referencesGoffman, E. (1971). Relations in Public: Microstudies of the Public Order. New York: Basic Books.en
dc.referencesGombrich, E. (1984). Bild und Auge: Neue Studien zur Psychologie der Bildlichen Darstellung. Stuttgart: Klett-Cotta.en
dc.referencesGombrich, E. (1987). Reflections on the History of Art. Views and Reviews. Oxford: Phaidon.en
dc.referencesHeinich, N. (2004). La Sociologie de l’art. Paris: La Découverte.en
dc.referencesHeinich, N. (2015). La Sociologie à l’épreuve de l’art. Entretiens avec Julien Ténédos. Second Edition, Bruxelles: Éd. Les Impressions Nouvelles.en
dc.referencesHeinich, N. (2018). L’élite artiste: Excellence et singularité en régime démocratique. Paris: Gallimard.en
dc.referencesHeinich, N. (2010). Socjologia sztuki. Warszawa: Oficyna Naukowa.en
dc.referencesHeinich, N. (2019). Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Gdansk: Fundacja Terytoria Książki.en
dc.referencesHawkes, J. (2001). The Fourth Pillar of Sustainability: Culture’s Essential Role in Public Planning. Melbourne: Common Ground Publishing.en
dc.referencesJałowiecki, B. (2009). Architektura jako ideologa. „Studia Regionalne i Lokalne”, Nr 3(37)/2009, pp. 46–59.en
dc.referencesJunet, M., Eberhard, C. G. (2023). Magdalena Abakanowicz à Lausanne. Lausanne: Fondation Toms Pauli.en
dc.referencesKaufmann Da Costa T., Dossin C., Joyeux-Prunel B. (2015). Circulation in the Global History of Art. Burlington: ASHGATE.en
dc.referencesKoltz, Jean-L., Krier, J., Lanners, C. (2002). Musée National d’Histoire et d’Art Luxembourg. Bonn: Verlag Bild-Kunst.en
dc.referencesLevitt, C. (2020). Weaving Words: Le Corbusier and Jean Lurçat Between Tapestry and Poetry. “Revue de recherches sur Le Corbusier”, Nº 02, 76–89; doi: 10.4995/lc.2020.13922en
dc.referencesLuhmann, N. and Habermas, J. (1971). Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie: Was leistet die Systemforschung? Frankfurt am Main: Suhrkamp.en
dc.referencesMiles, M. B., Huberman A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.en
dc.referencesMosar, Ch. (2018). Art Non-Figuratif. Lucien Wercollier. Villa Vauban: Luxembourg.en
dc.referencesMuller, J.-É. (1954). Lucien Wercollier et la Sculpture moderne. Cahiers Luxembourgeois, Vol.26, p.111, Luxembourg City.en
dc.referencesMuller, J.-É. (1979). Lucien Wercollier. Paris: ARTED Edition d’Art.en
dc.referencesMuller, J.-É. (1983). Lucien Wercollier. Publication de la Section des arts et lettres de l’Institut grand-ducal. Luxembourg: Imprimerie Saint-Paul.en
dc.referencesNaffah-Bayle Ch., Hermel, X., Bohl, T. (2016). Jean Lurçat, (1892–1966) Au Seul Bruit du Soleil. Paris: Silvana Editoriale.en
dc.referencesNicolaï, M. The importance of art in public spaces, European Forum for Urban Securit. Liège: EFUS publishing. https://efus.eu/topics/public-spaces/the-importance-of-art-in-public-spaces-by-michael-nicolai/ [accessed: 10.08.2023].en
dc.referencesO’Mahony, C. (2016). Renaissance and Resistance: Modern French Tapestry and Collective Craft. “The Journal of Modern Craft”, Vol.9 (3), pp.265–288. DOI: 10.1080/17496772.2016.1249085en
dc.referencesPalermo, L. (2014). The role of art in urban gentrification and regeneration: aesthetic, social and economic developments. “Il Capitale Culturale: Studies on the Value of Cultural Heritage”, Vol. 10, 2014,. DOI:10.13138/2039-2362/753.en
dc.referencesPorębski, M. (1988). Dzieje sztuki w zarysie. Wiek XIX i XX. Warszawa: Arkady.en
dc.referencesPutnam, D. R. (2000). Bowling Alone: Revised and Updated: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster.en
dc.referencesPutnam D. R. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.en
dc.referencesRifkin, J. (2009). The Empathic Civilization: The Race to Global Consciousness in a World in Crisis. Washington, DC: Tarcher Perigee.en
dc.referencesSchapiro, M. (2015). Style, Artiste et Société. Poitiers: Tell Gallimard.en
dc.referencesUfer, E. (2002). Art Collection – European Investment Bank. Antwerp: Mercatorfonds.en
dc.referencesUrfalino, P. (1990). Quatre voix pour un opéra: une histoire de l’Opéra Bastille. Paris: Editions Métailié.en
dc.referencesWeinquin, F. (2015). Œuvres d’art à la Cour de justice de l’Union européenne, Luxembourg.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz, E., Porczyński, D., Rozalska, A. (2021). On Contemporary Issues in the Sociology of Art: Introduction. Przegląd Socjologii Jakościowej 17(3). DOI: 10.18778/1733-8069.17.3.01.en
dc.referencesWercollier, L. (1955). Fronton (Sculptures). Cahiers Luxembourgeois, Vol. 27, Luxembourg City, p. 189.en
dc.referencesWercollier, L. (1953). Sculpture. Cahiers Luxembourgeois, Vol. 25, Luxembourg City, p. 232.en
dc.referencesZolberg, V. L. (1990). Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge: University Press.en
dc.referencesZychowicz, K. (2016). The Exhibition-Organising Activity of the Committee for Cultural Cooperation with Foreign Countries (1950–1956). Based on the Example of Selected Exhibitions at the Zachęta Central Bureau of Art Exhibitions, translation Klaudyna Michałowicz, „Ikonotheka” vol. 26, pp. 63–94.en
dc.contributor.authorEmailpaulina.hojny@curia.europa.eu
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.27.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0