Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBagniewski, Bartosz
dc.contributor.authorKubiczek, Jakub
dc.contributor.authorŻuchowska, Zuzanna
dc.date.accessioned2025-01-07T14:26:09Z
dc.date.available2025-01-07T14:26:09Z
dc.date.issued2024-12-23
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54114
dc.description.abstractThe purpose of the article. This article aims to present the characteristics of BNPL and the excessive debt risk it poses within the context of widespread consumerism.Methodology. The study relies on secondary data obtained through a thematic literature review, encompassing scientific publications and industry reports. Focusing on the Polish BNPL market, the research synthesizes this information to outline BNPL’s operational characteristics, identify determinants influencing Polish consumers' adoption of BNPL, and discuss both the prospects and risks associated with BNPL usage.Results of the research. Findings indicate that BNPL facilitates consumer purchases by deferring payments, which can drive consumerism and increase the inclination to use BNPL, thus accelerating its growth. The simplicity and convenience of BNPL, coupled with the absence of immediate financial repercussions, can lead to irresponsible usage and push consumers into an excessive debt trap. Additionally, a lack of economic knowledge, particularly financial literacy, further heightens the risk of a debt spiral. In the context of broader discussions on BNPL, other significant risks must be considered, as the expansion of these services depends on meeting expectations similar to those of other digital lending options. This includes establishing consumer trust in BNPL, largely through mitigating such risks. Like other digital services, BNPL requires the sharing of personal data, introducing potential security concerns. Therefore, BNPL providers must prioritize data protection to secure consumer information. Additionally, consumers should stay cautious to avoid fraud, like phishing, by being aware of the risks.en
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesJournal of Finance and Financial Law;44en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectbuy nowen
dc.subjectpay lateren
dc.subjectBNPLen
dc.subjectconsumerismen
dc.subjectexcessive debten
dc.subjectdebt spiralen
dc.titleBNPL in the Consumerism World: About the Excessive Debt Trapen
dc.typeArticle
dc.page.number49-62
dc.contributor.authorAffiliationBagniewski, Bartosz - Nicolaus Copernicus University in Toruńen
dc.contributor.authorAffiliationKubiczek, Jakub - University of Economics in Katowiceen
dc.contributor.authorAffiliationŻuchowska, Zuzanna - Nicolaus Copernicus University in Toruńen
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAct of May 30, 2014 on consumer rights (Journal of Laws 2023. Item 2759).en
dc.referencesAdamek, J. & Solarz, M. (2023). Adoption factors in digital lending services offered by FinTech lenders. Oeconomia Copernicana, 14(1), 169–212. https://doi.org/10.24136/oc.2023.005en
dc.referencesBagniewski, B. (2023) Odroczone płatności z perspektywy klientów sklepów internetowych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.en
dc.referencesBanaszyk, P. et al. (2021). Proposals for Modification of Selected Economic Concepts Amid the COVID-19 Pandemic. Gospodarka Narodowa, 305(1), 53–86. https://doi.org/10.33119/GN/132485en
dc.referencesBIK. (2023). Kupują teraz, płacą później – Polacy polubili „odroczone płatności”. Chce z nich korzystać 40 proc. https://media.bik.pl/informacje-prasowe/800482/kupuja-teraz-placa-pozniej-polacy-polubili-odroczone-platnosci-chce-z-nich-korzystac-40-procen
dc.referencesBłędowski, P. & Iwanicz-Drozdowska, M. (2010). Społeczno-ekonomiczne aspekty nadmiernego zadłużenia. Bezpieczny Bank, 3(42), 45–61.en
dc.referencesBylok, F. (2016). Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 19(1), 55–69. https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.04en
dc.referencesBywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck.en
dc.referencesCashless.pl (2021). Płatności odroczone w Polsce 2021.en
dc.referencesDąbrowska, A. (2015). Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 2(355), 88–100.en
dc.referencesDyksik, D. (2021). Pandemia i jej skutki w obszarze reklamy komercyjnej – od konsumpcjonizmu do idei. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38, 11–22. https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.1en
dc.referencesGavryshkiv, A.-V. (2019). Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. In E. Skrzypek (red.), Organizacyjne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania współczesnej organizacji – nowe paradygmaty w zarządzaniu (pp. 93–99). Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.en
dc.referencesGębski, Ł. (2013). Excessive Household Debt: A Financial and Legal Hurdle or a Social Problem?. Gospodarka Narodowa, 263(4), 83–108. https://doi.org/10.33119/GN/100952en
dc.referencesGrala, K. & Bogucka, S. (2020). Zjawisko wykluczenia finansowego w Polsce i na świecie. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 21(z. 2), 9–23.en
dc.referencesGut, W. (2023a). Buy Now, Pay Later (BNPL). Rewolucja w płatnościach online? Czy warto korzystać z odroczonych płatności? Zalety i zagrożenia? Jak wpływa to na zdolność kredytową?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/buy-now-pay-later-bnpl-rewolucja-w-platnosciach-online-czy-warto-korzystac-z-odroczonych-platnosci-zalety-i-zagrozenia-jak-wplywa-to-na-zdolnosc-kredytowaen
dc.referencesGut, W. (2023b). Ranking płatności odroczonych grudzień 2023. Kup teraz, zapłać później (BNPL: Buy now, pay later) na polskim rynku? Z której oferty najlepiej i najbezpieczniej korzystać?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/ranking-platnosci-odroczonych-grudzien-2023-kup-teraz-zaplac-pozniej-bnpl-buy-now-pay-later-na-polskim-rynku-z-ktorej-oferty-najlepiej-i-najbezpieczniej-korzystacen
dc.referencesHadasik, B. & Kubiczek, J. (2022). E-commerce market environment formed by the COVID-19 pandemic – a strategic analysis. Forum Scientiae Oeconomia, 3, 25–52. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO3_2en
dc.referencesJasiulewicz, A. (2015). Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rtynkowe. Zachowania polskich konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 9(3). https://doi.org/10.17306/JARD.2015.44en
dc.referencesKacprzak-Choińska, A. (2007). Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu. Studia i Materiały, 5(2), 14–20.en
dc.referencesKlarna (2024). https://www.klarna.com/pl/o-nas/en
dc.referencesMaciejewski, G. (2023). Zrównoważone zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 188, 43–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3en
dc.referencesMysona-Byrska, J.M. (2021). Deconsumption – the path to liberation from consumerism. Kultura i Wartości, 31, 23–41. https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41en
dc.referencesPisany, P. & Gromek, T. (2023). Płatności odroczone – alternatywa dla tradycyjnego kredytu?. https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/uslugi-bnpl-buy-now-pay-later/en
dc.referencesPotyrańska, P. & Puzio, J. (2021). Social media jako narzędzie oddziaływania na decyzje zakupowe konsumentów. Edukacja Humanistyczna, 2(45), 97–109.en
dc.referencesRadziszewska, A. (2017). Nowe wzorce konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1(366), 286–297.en
dc.referencesReczuch, A. (2020). Consumer bankruptcy as a legal and economic instrument for mitigating financial exclusion of households in Poland. (thesis). Department of Finance and Accounting.en
dc.referencesSolarz, J.K. (2012). Nanofinanse. Codzienność zmienia świat. Wydawnictwo C.H. Beck.en
dc.referencesWaliszewski, K. et al. (2023). The role of the Lendtech sector in the consumer credit market in the context of household financial exclusion. Oeconomia Copernicana, 14(2), 609–643. https://doi.org/10.24136/oc.2023.017en
dc.referencesWaliszewski, K. et al. (2024). Sektor pożyczkowy a rynek płatności odroczonych. Perspektywa regulacyjna, technologiczna i rynkowa. CeDeWu.en
dc.referencesWaliszewski, K. & Gębski, Ł. (2024). FinTech lenders on the consumer finance market in Central and Eastern Europe. Przegląd Wschodnioeuropejski, 15(1), 81–96. https://doi.org/10.31648/pw.10180en
dc.referencesWarchlewska, A. (2020). Wokół istoty wykluczenia finansowego. Ujęcie przeglądowe. Finanse i Prawo Finansowe, 1(25), 123–140. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.08en
dc.referencesWolska-Zogata, I. (2018). Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym. Forum Socjologiczne, 9, 153–164.en
dc.referencesZalega, T. (2012). Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.en
dc.contributor.authorEmailBagniewski, Bartosz - joffl@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailKubiczek, Jakub - jakub.kubiczek@uekat.pl
dc.contributor.authorEmailŻuchowska, Zuzanna - joffl@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.4.44.03
dc.relation.volume4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0