Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzewczyk, Joanna
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-01-13T16:31:00Z
dc.date.available2025-01-13T16:31:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSzewczyk, J. (2024). Płeć reportażu herstorycznego. Wprowadzenie w problematykę gatunku. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 65–80. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/15pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54173
dc.description.abstractThe subject of the article is herstorical reportage as a kind of unconventional approach to the past and one of the manifestations of the herstorical turn in the Polish humanities and contemporary literary field. The author analyzes the reasons for the growing popularity of the genre, related, among other things, to the memory turn and the demand for popular historical literature. The author attempts to characterize the poetics of herstorical reportage as a “blurred genre” and points out its connections with historical micro-writing and feminist criticism. Among other things, she points to the subjectivization of the author’s commentary, the inspiration of oral history, the disclosure of the reporter’s craft by reporting on the difficulties of finding documents and adding witnesses as distinguishing features of the genre. The author draws attention to the importance of the analytical category of gender for herstorical reportage, which makes it possible to reflect on cultural patterns of femininity and masculinity, their role in the formation of national identity, and to study gender-differentiated historical experience. The article analyzes the reportages of Marta Dzido, Olga Wiechnik, Marta Madejska and Joanna Kuciel-Frydryszak with a particular focus on their narrative strategies and the location of the female reporter subject. The purpose of the article is to show the genre of herstorical reportage as an important element of engaged humanities and a remedy for the “gender blindness” of conventional historiography.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectherstory reportagepl_PL
dc.subjectherstory turnpl_PL
dc.subjectherstorypl_PL
dc.subjectwomen’s historypl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectnon-fictionpl_PL
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.titlePłeć reportażu herstorycznego. Wprowadzenie w problematykę gatunkupl_PL
dc.title.alternativeThe Gender of Herstorical Reportage. Introduction to the Issues of the Genrepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number65-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAleksijewicz Swietłana (2015), Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesChutnik Sylwia (2014), Zabawy w pamięć i genderowy model miasta. Próba konceptualizacji praktycznej, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesDąbrowska Danuta (2012), Udomowiony świat. O kobiecym doświadczaniu historii, „Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia” t. 512, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2005), Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2014), Historia ratownicza, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesDzido Marta (2023), Kobiety Solidarności. Materiały odrzucone, Wydawnictwo „Relacja”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDzido Marta, Piotr Śliwowski (2014), Solidarność według kobiet, Emotikonfilm, Polska [film dok.].pl_PL
dc.referencesGrzebalska Weronika (2015), Od fałszywego uniwersalizmu do fetyszyzacji różnicy. Historia powstania warszawskiego i feministyczny zwrot herstoryczny, „Pamięć i Sprawiedliwość” nr 2.pl_PL
dc.referencesIwasiów Inga (2006), Centralna płeć cywila [w:] Wojna — doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. S. Buryła, P. Rodak, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (2003), Amerykanka w Polsce [w:] Sh. Penn, Podziemie kobiet, przeł. H. Jankowska, Rosner & Wspólnicy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanion Maria (2006), Kobiety i duch inności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJochymek Renata (2004), W zwierciadle biografii. Współczesna polska biografia literacka na przykładzie utworów Joanny Siedleckiej, Agaty Tuszyńskiej, Barbary Wachowicz, Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKałwa Dobrochna (2014a), Historia kobiet — kilka uwag metodologicznych [w:] Dzieje kobiet w Polsce. Dyskusja wokół przyszłej syntezy, red. K. Makowski, Nauka i Innowacje, Poznań.pl_PL
dc.referencesKałwa Dobrochna (2014b), Historia kobiet versus studia gender [w:] Historia — dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. E. Domańska, R. Stobiecki, T. Wiślicz, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKałwa Dobrochna (2014c), W stronę historii gender, „Rocznik Antropologii Historii” nr 2.pl_PL
dc.referencesKuciel-Frydryszak Joanna (2018), Służące do wszystkiego, Marginesy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKula Marcin (2011), Reportaż historyczny jako rodzaj współczesnej historiografii [w:] Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Edytor.org, Lublin.pl_PL
dc.referencesKuźma-Markowska Sylwia (2014) Herstory (herstoria) [hasło] [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, red. M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowska, A. Mrozik i in., Czarna Owca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLamb Christine (2022), Nasze ciała, ich pole bitwy. Co wojna robi kobietom, przeł. A. Sobolewska, Znak Literanova, Kraków.pl_PL
dc.referencesMadejska Marta (2019), Aleja Włókniarek, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesMarzec Lucyna (2012), Herstoria żywa, nie tylko jedna, nie zawsze prawdziwa [w:] Krakowski Szlak Kobiet. Przewodniczka po Krakowie emancypantek, t. 4, Fundacja Przestrzeń Kobiet, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowacki Dariusz (2019), Kobiety do czytania. Szkice o prozie, Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych–Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.pl_PL
dc.referencesSikorska-Kowalska Marta (2013), Czy Łódź w XIX wieku była miastem kobiet?, „Studia z Historii Społeczno-Gospodarczej” t. XI.pl_PL
dc.referencesSolarska Maria, Bugajewski Maciej (2009), Współczesna francuska historia kobiet. Dokonania — perspektywy — krytyka, Epigram, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesStrzelecka Marta (2023), Ziemianki. Co panie z dworów łączyło z chłopkami, Marginesy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczuka Kazimiera (2000), Prządki, tkaczki i pająki. Uwagi o twórczości kobiet [w:] Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzewczyk Joanna (2022), Wywołane z milczenia. Polski reportaż herstoryczny ostatnich lat [w:] Kobiety Polsce, Polska Kobietom, red. A. Chamera-Nowak, Wydawnictwo SBP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzewczyk Joanna (2023), Zwrot herstoryczny w badaniach antropologicznoliterackich. Próba podsumowania, „Teksty Drugie” nr 3.pl_PL
dc.referencesWiechnik Olga (2019), Posełki. Osiem pierwszych kobiet, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesWiechnik Olga (2023), Platerówki? Boże broń! Kobiety, wojna i powojnie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesZywert Aleksandra (2015), Śmierć i dziewczyna. „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” Swietłany Aleksijewicz [w:] Kobiety i/a doświadczenie wojny. 1914–1945 i później, red. M. Grzywacz, M. Okupnik, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych, Poznań.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/15
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe