Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaśkiewicz, Joanna
dc.date.accessioned2025-02-20T12:30:53Z
dc.date.available2025-02-20T12:30:53Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.citationJaśkiewicz J., „Talent jej był przede wszystkim męskim”. Krytyka artystyczna a płeć od lat 80. XIX wieku do lat 30. XX wieku, [w:] Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Pawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 189-201, https://doi.org/10.18778/8331-666-6.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-666-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54698
dc.description.abstractPośród przeszkód stojących przed kobietami pragnącymi profesjonalnie zajmować się sztuką w końcu XIX i w pierwszych dekadach XX wieku być może najtrudniejszą do pokonania były powszechne uprzedzenia dotyczące związków płci z twórczością. Stereotypowo kobiety uznawano za niezdolne do pracy artystycznej, a jakiekolwiek stworzone przez nie dzieła musiały mieć pierwiastek męskości, by można było je traktować poważnie. Taki tok myślenia przewijał się w wielu tekstach krytycznych, nawet tych utrzymanych w przychylnym tonie. W artykule zebrano szereg przykładów pozwalających prześledzić jak płeć artystek wpływała na odbiór ich twórczości.pl_PL
dc.description.abstractAmong the obstacles professional women artists faced in the late 19th and at the beginning of the 20th century, perhaps the most difficult to overcome were prejudices about the relationship between gender and creativity. Stereotypically, women were seen as incapable of artistic work, and any piece of art they created had to have a masculine element to be taken seriously. This way of thinking was echoed in many critical texts, even in those that were favorable in tone. This article collects a number of examples that allows one to trace how the gender of women artists affected the reception of their work.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectsztuka kobietpl_PL
dc.subjectkrytyka artystycznapl_PL
dc.subjectpłećpl_PL
dc.subjectwomen’s artpl_PL
dc.subjectart criticismpl_PL
dc.subjectgenderpl_PL
dc.title„Talent jej był przede wszystkim męskim”. Krytyka artystyczna a płeć od lat 80. XIX wieku do lat 30. XX wiekupl_PL
dc.title.alternative“Her talent was primarily male”. Art criticism and gender from the 1880s to the 1930spl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number189-201pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum Pałac Herbsta, Oddział Muzeum Sztuki w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-667-3
dc.identifier.doi10.18778/8331-666-6.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/