Show simple item record

dc.contributor.authorŚliwerski, Bogusław
dc.date.accessioned2025-02-24T10:35:13Z
dc.date.available2025-02-24T10:35:13Z
dc.date.issued2020-09-29
dc.identifier.citationŚliwerski B., (Kontr-)rewolucja oświatowa: Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-978-8pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-978-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54729
dc.description.abstractPlanowanie oświatowe w aspekcie prognoz rozwoju kraju ma u nas charakter stricte ideologiczny, a więc adaptacyjny, czyli taki sam, z jakim mieliśmy do czynienia w okresie PRL. Dominuje tu normatywna funkcja założeń i zasad polityki oświatowej, koncentrująca uwagę władz na określaniu celów i treści kształcenia i wychowania z uwzględnieniem stosunku szkolnictwa do spraw nauczania religii. [...] Po trzydziestu latach transformacji mamy w polskiej polityce oświatowej naprzemienność normatywnych imperatywów władzy politycznej w procesie wychowawczym szkół bez jakiegokolwiek odwołania do Konstytucji III RP [...]. Nie ma zatem w polityce oświatowej ani planowania oświatowego, które musiałoby odbywać się na podstawie naukowych badań i analiz kluczowych dla edukacji czynników, ani prognozowania oświatowego mającego na celu przewidywanie przyszłych zjawisk na podstawie także naukowych danych, gdyż żaden z ministrów nie wie, jak długo będzie mógł realizować  własny (w sensie własnego zaplecza partyjnego) projekt oświatowy. Ze Wstępu Autor od wielu lat diagnozuje brak uspołecznienia szkół i stawia tezę, że ostatnio przeprowadzona reforma ma charakter radykalnej zmiany, której celem jest przywrócenie praktykowanych wcześniej rozwiązań, ale również stanowi ona w sferze filozoficzno-ideologicznej zwrot w kierunku konserwatyzmu. Rekonstruuje przebieg zdarzeń prowadzących do tej „kontrrewolucji” oraz dowodzi, że jest to konsekwencja sposobu prowadzenia od trzydziestu lat polityki oświatowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpolityka oświatowapl_PL
dc.subjectkontrrewolucja oświatowapl_PL
dc.subjectreformy oświatowepl_PL
dc.subjectMENpl_PL
dc.subjectMinisterstwo Edukacji Narodowejpl_PL
dc.title(Kontr-)rewolucja oświatowa: Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnychpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Bogusław Śliwerski, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number301pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Teorii Wychowaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-979-5
dc.referencesBabicka-Wirkus A. (2019), Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBalcerowicz L. (2012), Wstęp, [w]: Odkrywając wolność. Przeciw zniewoleniu umysłów, wybór L. Balcerowicz, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (1996), Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2000), Życie na przemiał, przeł. T. Kunc, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesBielecka-Prus J. (2010), Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrezinka W. (1996), Filozofické základy výchovy, Zvon – České Katolické Nakladatelství, Praha.pl_PL
dc.referencesBukowska G. (2013), Wpływ edukacji na demokrację i jakość rządzenia, [w:] Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać?, red. J. Wilkin, Znak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBurton M., Gunther R., Higley J. (1994), Elity a rozwój demokracji, [w:] Władza i społeczeństwo. Antologia tekstów z zakresu socjologii polityki, red. J. Szczupaczyński, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesConstant B. (2008), Zasady polityki, Res Publica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzapiński J. (2011), Aktywność obywatelska, [w:] Aktywność obywatelska. Szanse i bariery. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Rozwiązania prawne i finansowe. Społeczeństwo Obywatelskie. Kapitał społeczny, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzaputowicz J. (2013), Suwerenność, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak M. (2018), Proces emancypacji kultury szkoły, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDąbrowski K. (1991), Moralność w polityce. Wielopoziomowość funkcji uczuciowych i popędowych w życiu społecznym i politycznym oraz instytucjach, Wydawnictwo Bis, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDewey J. (1929), Moje pedagogiczne credo. Szkoła a społeczeństwo, przeł. J. Pieter, Książnica Polska, Lwów–Warszawa.pl_PL
dc.referencesDewey J. (1988), Jak myślimy?, przeł. Z. Bastgenówna, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDobrzyńska J. (2017), Przedzałożenia polskiej polityki oświatowej, „Arcana”, nr 6.pl_PL
dc.referencesDrewnowski J. (1979), Władza i opozycja. Próba interpretacji historii politycznej Polski Ludowej, Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas”, Londyn.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M. (2004), Mit o szkole jako miejscu „wszechstronnego rozwoju” ucznia. Eseje etnopedagogiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M. (2007), Pomyśl siebie. Minieseje dla wychowawcy klasy, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M. (2016), Metaforyzacja militarna języka (także w/o szkole). Roztrząsania teoretyczno-epistemologiczne i empiryczne, [w:] Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, red. M. Dudzikowa, S. Jaskulska, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.) (2008), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, t. 4, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.) (2013), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.) (2010), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, t. 1, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M. (red.) (2011), Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, t. 2, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., Jaskulska S., Marciniak M., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K. (red.) (2013), Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza. Interpretacje. Konteksty, t. 4, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesDunbar R. (2017), Pchły, plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić?, przeł. T. Pańkowski, Copernicus Center Press, Kraków.pl_PL
dc.referencesElbanowscy K. i T. (2015), Ratuj maluchy! Rodzicielska rewolucja, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesFukuyama F. (2019), Tożsamość. Współczesna polityka tożsamościowa i walka o uznanie, przeł. J. Pyka, Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesFulghum R. (2008), Wszystkiego, co naprawdę muszę wiedzieć, dowiedziałem się w przedszkolu, przeł. J. Brudzewski, Wydawnictwo Kos, Katowice.pl_PL
dc.referencesFuredi F. (2008), Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, przeł. K. Makaruk, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFüssel H.P. (1997), Von den Schwierigkeiten im Umgang mit der „Schulautonomie” – ein Versuch, sich einem komplizierten Gegenstand zu nähern, [w:] H. Döbert, G. Geißler, Schulautonomie in Europa. Umgang mit Thema, Theoretisches Problem, Europäischer Kontext, Bildungshistorischer Exkurs, Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden.pl_PL
dc.referencesGarstka T., Śliwerski A. (2019), Psychopedagogiczne mity 2. Dlaczego warto pytać o dowody, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGmerek T. (2013), Edukacja i tożsamość etniczna mniejszości w obszarach podbiegunowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2001), Symbole w interakcji, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHessen S. (1931), Podstawy pedagogiki, Nasza Księgarnia, Spółka Akcyjna ZNP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHessen S. (1937), Světový názor a pedagogika. Studie k problemu autonomie, przeł. Ž. Pohorecká, Nákladem Dědictví Komenského, Praha.pl_PL
dc.referencesHessen S. (1938), Szkoła i demokracja na przełomie, przeł. A. Zieleńczyk, Nasza Księgarnia, Spółka Akcyjna ZNP, Warszawa–Wilno.pl_PL
dc.referencesHessen S. (1968), Studia z filozofii kultury, wybór i red. A. Walicki, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHessen S. (2003), Państwo prawa i socjalizm, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHeywood A. (2007), Ideologie polityczne. Wprowadzenie, przeł. M. Habura, N. Orłowska, D. Stasiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJagielska D. (2014), Hybrydy ideologii edukacyjnych polskich polityków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesJanicki M., Władyka W. (2019), Brat bez brata. Dokąd prowadzi Polskę Jarosław Kaczyński, Wydawnictwo Polityka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanowski A. (1992), Na marginesie oświaty niezależnej, [w] B. Krawczyk, Czy polska oświata niezatapialną jest?, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJanowski A. (2000), Szkoła obywatelska – Amerykańskie doświadczenia – Polskie potrzeby, Fundacja Innowacja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJuvin H., Lipovetsky G. (2012), Globalizovaný Západ. Polemika o planetární kultuře, przeł. M. Pokorný, Prostor, Praha.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (1999), Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2012), O karykaturze polityki, Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKierski F. (oprac.) (1925), Podręczna Encyklopedja Pedagogiczna, tom 2, Książnica Polska Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów–Warszawa.pl_PL
dc.referencesKieżun W. (2013), Patologia transformacji, wyd. uzupełnione zawiera rozmowę Czesława Bieleckiego z Witoldem Kieżunem, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKłosińska K., Rusinek M. (2019), Dobra zmiana, czyli jak się rządzi światem za pomocą słów, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKłakówna Z., Kołodziej P., Waligóra J. (2011), Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego: zaproszenie do dyskusji, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKorupcja, nepotyzm, nieuczciwy lobbing. Komunikat z badań (2004), CBOS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKostera M. (1996), Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalska D. (2019), Belfrzy. Polska szkoła w stanie krytycznym, Wielka Litera, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozakiewicz M. (1988), Badania oświatowe a polityka oświatowa, [w:] Badania oświatowe a polityka oświatowa. Praca zbiorowa wykonana w ramach problemu węzłowego 08.17 „Oświata i wychowanie wobec zmian społecznych i cywilizacyjnych”, red. J. Nowak, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozłowski P. (2011), Logika negatywnych zmian, [w:] Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy. Tom I – Społeczeństwo i państwo, red. J. Kleer, A.P. Wierzbicki, Z. Strzelecki, L. Kuźnicki, PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKról M. (2012), Europa w obliczu końca, Wydawnictwo Czerwone i Czarne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKruszewski K. (1987), Zrozumieć szkołę, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C. (1991), Koncepcje reform szkolnych w latach osiemdziesiątych, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKunowski S. (2000), Problematyka współczesnych systemów wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (1996), Edukacja do globalnego przetrwania i rozwoju, [w:] Tradycja i wyzwania. Księga pamiątkowa na 75-lecie założenia Studium Pedagogicznego UJ 1921–1996, red. K. Pacławska, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (1997), I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach?, „Studia Edukacyjne”, nr 2.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2002), Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2011a), Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, [w:] M. Jaworska-Witkowska, Z. Kwieciński, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Oficyna Wydawniczapl_PL
dc.references„Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2011b), Strategie i reformy demokratyzującej i humanizującej edukację, [w:] Z. Kwieciński, Dylematy. Inicjatywy. Przebudzenia. Nad przesłankami odrodzenia edukacji w Polsce, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2012), Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2014), Pokolenie pogrudniowe a edukacja. Nad sposobami stawiania pytań o młodzież i jej relacje ze światem sytuacji kryzysu, [w:] Edukacja. Uniwersytet. Oświata Dorosłych. Studia z pedagogiki ofiarowane Profesorowi Kazimierzowi Przyszczypkowskiemu, red. W. Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesLakoff G. (2017), Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści, przeł. M. Szczubiałek, Wydawnictwo ALETHEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeggewie C., Welzer H. (2012), Koniec świata, jaki znamy. Klimat, przyszłość i szanse demokracji, przeł. P. Buras, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLegutko R. (2007), Polska szkoła, [w:] Batalia o szkołę, red. R. Legutko, CODN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLegutko R. (red.) (2007), Batalia o szkołę, CODN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewowicki T. (1993), Krótki raport o edukacji, czyli o kondycji uczniów, nauczycieli i oświaty. Seria krótkich raportów. Raport Nr 1, Fundacja Innowacja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMagyar B. (2018), Węgry. Anatomia państwa mafijnego. Czy taka przyszłość czeka Polskę?, przeł. E. Sobolewska, Magam, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaliszewski K., Stępkowski D., Śliwerski B. (2019), Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P. (2019), Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski R. (2018), Wprowadzenie, [w:] B. Magyar, Węgry. Anatomia państwa mafijnego. Czy taka przyszłość czeka Polskę?, przeł. E. Sobolewska, Magam, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (1995), Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo Edytor, Toruń– Poznań.pl_PL
dc.referencesMeritum Prawo Oświatowe (2018), red. K. Gawroński, S.M. Kwiatkowski, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMichałowska D.A. (2013), Neoliberalizm i jego nieetyczne implikacje edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesMiessen M. (2013), Koszmar partycypacji, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Kraków.pl_PL
dc.referencesMikiewicz P. (2016), Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMurawska B. (2004), Segregacje na progu szkoły podstawowej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMuszyński H. (b.d.), Niektóre bariery na drodze reformowania szkoły w aspekcie teorii szkoły i koncepcji jej celowej zmiany. Przyczynek do kwestii reformowalności szkoły, preprint.pl_PL
dc.referencesMysłakowski Z. (1935), Państwo a wychowanie, Nasza Księgarnia, Spółka Akcyjna ZNP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNalaskowski A. (2017), Szkoła Laboratorium. Od działań autorskich do pedagogii źródeł, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ORE, Kraków.pl_PL
dc.referencesNawroczyński B. (1931), Uczeń i klasa. Zagadnienia pedagogiczne związane z nauczaniem i organizowaniem klasy szkolnej, Książnica „Atlas”, Lwów–Warszawa.pl_PL
dc.referencesNawroczyński B. (1987), Przymuszać czy wyzwalać?, [w:] tenże, Dzieła wybrane, wybór i wstęp Anna Mońka-Stanikowa, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowak A.W. (2014), Struktury świata, struktury kapitalizmu, struktury wiedzy, [w:] Oprogramowanie rzeczywistości społecznej, red. M. Gdula, L.M. Nijakowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowak E., Cern K.M. (2008), Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowakowska-Siuta R., Śliwerski B. (2015), Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1970), O postępie pedagogicznym, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W. (1996), W poszukiwaniu strategii rozwoju oświaty, [w:] Demokracja a oświata. Kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń.pl_PL
dc.referencesOlubiński A. (2018), Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia? W świetle założeń edukacji humanistycznej i krytyczno-emancypacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesOrzechowski M. (2009), Wprowadzenie, [w:] P. Raina, Reforma edukacji. Roman Giertych w MEN, Agencja Arte, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOssowska M. (1985), Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPęcherski M. (1975), Polityka oświatowa. Monografie pedagogiczne Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, t. 42, red. B. Suchodolski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPigliucci M. (2019), Bujda na resorach. Jak odróżnić naukę od bredni, przeł. P. Kawalec, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPotulicka E. (2000), Koncepcja teoretyczna zmiany edukacyjnej Michaela Fullana, [w:] Edukacja. Społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań.pl_PL
dc.referencesPrzyszczypkowski K. (2012), Polityczność (w) edukacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesRadomski A. (2005), Fundamentalizm we współczesnym świecie – widziane w perspektywie kulturoznawczej, [w:] Fundamentalizm i kultury, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesRand A. (2013), Kapitalizm nieznany ideał, tom zawiera artykuły Nathaniela Brandenam Alana Greenspana oraz Roberta Hessena, przeł. J. Łoziński, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesRaina P. (2009), Reforma edukacji. Roman Giertych w MEN, Agencja Arte, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRaport Polska 2050 (2011), PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRegulski J. (2012), Rozwój samorządności w Polsce. Próba przewidywań, [w:] Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy, t. 3 – Ekspertyzy, red. B. Galwas, L. Kuźnicki, PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRudkiewicz K. (1983), Wpływ warunków środowiskowych na poziom rozwoju umysłowego uczniów kończących szkołę podstawową w mieście i na wsi, „Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesRusakowska D. (1995), W stronę edukacyjnego dyskursu nowoczesności, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRutkowiak J. (2004), Z problematyki społecznego zaangażowania pedagogiki; „upolitycznienie” i „polityczność” jako pulsujące kategorie, [w:] Nauki pedagogiczne w Polsce. Dokonanie, problemy, współczesne zadania, perspektyw, red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesRychard A. (2011), Demokracja i rynek w Polsce połowy stulecia: parę uwag o szansach konsolidacji i zakorzenienia, [w:] Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy, t. 1 – Społeczeństwo i państwo, red. J. Kleer, A.P. Wierzbicki, Z. Strzelecki, L. Kuźnicki, PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchrade U. (red.) (2010), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesShively W.P. (2001), Sztuka prowadzenia badań politycznych, przeł. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesSieczkowski T. (2018), Nowy ateizm. Rekonstrukcja światopoglądu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSienkiewicz B. (2018), Państwo teoretyczne, Wydawnictwo Arbitror, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkarżyński R. (2012), Od chaosu do ładu. Carl Schmitt i problem tego, co polityczne, Wydawnictwo von Borowiecky, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStaniszkis J. (2001), Postkomunizm. Próba opisu, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesStaniszkis J. (2012), Zawładnąć. Zarys procesualnej teorii władzy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1983), Wychowanie i strategia życia, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzahaj A. (2014), Kapitalizm drobnego druku, Książka i Prasa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczepański J. (1999), Reformy, rewolucje, transformacje, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzewczak J. (2020), Idiotokracja czyli zmowa głupców, Biały Kruk, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzewkin W.S. (1948), Reakcyjna pedagogika Johna Deweya, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzulakiewicz M. (2005), Wprowadzenie, [w:] Fundamentalizm i kultury, red. M. Szulakiewicz, Z. Karpus, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesSzulkin M. (1948), Wstęp, [w:] W.S. Szewkin, Reakcyjna pedagogika Johna Deweya, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska M. (2011), Nadzieja w rozwoju duchowym, [w:] Wizja przyszłości Polski. Studia i analizy, t. 1 – Społeczeństwo i państwo, red. J. Kleer, A.P. Wierzbicki, Z. Strzelecki, L. Kuźnicki, PAN Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (1996, wyd. II 2008), Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2001a, wyd. II 2008), Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2001b), Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2002), Rada szkoły. Rada oświatowa. Przewodnik dla samorządowych władz oświatowych, dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2008), Jak zmieniać szkołę? Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2009a), Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2009b), Ped@gog w blogosferze 2008/2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2012), Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2013), Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2014), Gotowość szkolna sześciolatków jako instrument rynkowej polityki oświatowej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 34.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2015), Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2017a), Meblowanie szkolnej demokracji, Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2017b), Oświatowe (re-)formy III RP, [w:] Szkoła (z)reformowana, red. L. Pawelski, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2017c), Toksyczne następstwa wykluczenia dialogu z reform edukacji Polsce w XXI wieku, [w:] Pedagogika dialogu. Emancypacyjny potencjał dialogu, red. D. Jankowska, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2017d), O makropolitycznych modelach badań oświatowych, ich wdrażaniu i projektowaniu, [w:] Zrozumieć szkołę. Konteksty zmiany, red. Z. Zbróg, M.J. Szymański, B. Walasek-Jarosz, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2018a), Czy jest jeszcze potrzebna pedagogika porównawcza?, [w:] Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, red. R. Nowakowska-Siuta, K. Dmitruk-Sierocińska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2018b), Hessen znany i nieznany, ale wciąż aktualny, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2018c), Co się stało z oświatową demokracją w Polsce, [w:] Edukacyjne konteksty współczesności z myślą o przyszłości, red. N. Pikuła, J. Madalińska-Michalak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2018d), Diagnoza i prognoza polityki oświatowej III RP, [w:] W świecie nauki, pracy i edukacji. 90-lecie urodzin Profesora Zygmunta Wiatrowskiego, red. F. Szlosek, R. Gerlach, Wydawnictwo APS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2018e), Światopogląd (w) edukacji, [w:] Wychowanie dla niepodległej. W setną rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości, red. L. Pawelski, Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2019a), Reformowanie oświaty w Polsce, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2019b), Od lewodo prawoskrętnej krytyki myśli pedagogów Nowego Wychowania. Esej częściowo polityczny, [w:] Demokracja. Socjalizacja. Wychowanie. Publikacja dedykowana Profesorowi Janowi Papieżowi na siedemdziesiątą rocznicę urodzin i czterdziestopięciolecie pracy naukowej i nauczycielskiej, red. P. Bauć, K. Kmita-Zaniewska, M. Welenc, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTemplewicz K. (2014), De la justification: nowe spojrzenie na społeczeństwo?, [w:] Oprogramowanie rzeczywistości społecznej, red. M. Gdula, L.M. Nijakowski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTerlikowski T.P. (2007), Neutralność światopoglądowa nie istnieje, [w:] Batalia o szkołę, red. R. Legutko, CODN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTischner J. (1981), Etyka solidarności, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesWasielewski W. (2014), Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2014/2015, „Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora”, nr 9.pl_PL
dc.referencesWaśko A. (2012), Poza systemem, Wydawnictwo Arcana, Kraków.pl_PL
dc.referencesWaśko A. (2019a), O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów), Wydawnictwo Arcana, Kraków.pl_PL
dc.referencesWaśko A. (2019b), Reforma edukacji: kontynuacja i doskonalenie praktyki, „Arcana”, nr 148, s. 143–146.pl_PL
dc.referencesWestbrook R.B. (1996), John Dewey 1959–1952, [w:] Myśliciele – o wychowaniu, red. C. Kupisiewicz, I. Wojnar, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWhyte J. (2015), Oszuści czy ignoranci. O nadużywaniu nauki do celów politycznych, przeł. P. Nowakowski, Fijorr Publishing Company, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWielgus S. (1995), Wolność wobec starych i nowych totalitaryzmów, [w:] Wolność we współczesnej kulturze. Materiały V Światowego Kongresu Filozofii Chrześcijańskiej KUL – Lublin 20–25 sierpnia 1995, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesWierzbicki P. (1987), Struktura kłamstwa, Aneks, Londyn.pl_PL
dc.referencesWilkin J. (2013), Wnioski końcowe i postulaty badawcze, [w:] Jakość rządzenia w Polsce. Jak ją badać, monitorować i poprawiać?, red. J. Wilkin, Znak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2007), Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, t. 2, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2009), Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2000), Psychomanipulacje, Oficyna Wydawnicza UNUS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2002), Psychologia kłamstwa, Oficyna Wydawnicza UNUS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2009), Zakazana psychologia, t. 1, Moderator, Taszów.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2013), Zakazana psychologia, t. 2, CiS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2019), Zakazana psychologia, t. 3, Wydawnictwo Bez Maski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWnuk-Lipiński E. (1996), Demokratyczna rekonstrukcja z socjologii radykalnej zmiany społecznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojnar I. (1997), Koncepcja kształcenia ogólnego w myśli Sergiusza Hessena, [w:] Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, red. H. Rotkiewicz, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojtaszek A., Wybranowski D. (red.) (2003), Idee i doktryny polityczne XX wieku. Wybór, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (2010), Z pedagogiki ogólnej, [w:] U. Schrade Dydaktyka Szkoły Wyższej. Wybrane Problemy, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (2011), O Polsce i życiu. Refleksje filozoficzne i polityczne, Wydawnictwo ANTYK Marcin Dybowski, Komorów.pl_PL
dc.referencesWołoszyn J.W. (2015), Szkoła jako instrument politycznej legitymizacji władzy partii komunistycznej w Polsce (1944–1989), Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu. Oddział w Lublinie, Lublin.pl_PL
dc.referencesWódz K. (2012), Dyskurs publiczny – dialog obywatelski – partycypacja publiczna, [w:] Governance i wyzwania partycypacji publicznej, red. K. Wódz, P. Kulas, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.pl_PL
dc.referencesZielonka J. (2018), Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, przeł. J. Bednarek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZiemkiewicz R.A. (2017), Sanacja czy demokracja, Orle Pióro, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZoll A., Bartosik M. (2017), Od dyktatury do demokracji. I z powrotem. Autobiograficzna rozmowa o współczesnej Polsce, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A., Gurtowski M., Sojak R. (2015), Państwo Platformy. Bilans zamknięcia, Fronda, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A. i in. (2015), Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauki i nowe technologie pustoszą ludzki świat, Wydawnictwo Kasper, Kraków.pl_PL
dc.referencesak (2019), Doradca Prezydenta RP, https://wpolityce.pl/polityka/441846-tylko-u-nas-doradcaprezydenta-broniarz-naprawia-oswiate (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesamk (2019), Gowin: Dziwię się nauczycielom, że strajkują, https://www.rp.pl/Rzad-PiS/190419592-Gowin-Dziwie-sie-nauczycielom-ze-strajkuja.html (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesAsty/adso (2018), „Królowa chaosu”, „zasłużyła na medal”. Gorąca debata wokół odwołania Zalewskiej, https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/po-nowoczesna-i-psl-za-odwolaniem-anny-zalewskiej-szefowej-men,873039.html (dostęp: 3.10.2018).pl_PL
dc.referencesAw/PAP (2019), Anna Zalewska o rozmowach ze związkowcami, https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/anna-zalewska-o-rozmowach-ze-zwiazkowcami-tak-naprawde-pensje-nauczycie li-ustala-samorzad,119518.html (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesBezpieczeństwo i higiena w nauczaniu w szkołach publicznych. Informacja o wynikach kontroli (2017), https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/16/099/LBI/ (dostęp: 2.03.2020).pl_PL
dc.referencesBogusław Wolniewicz (2018), https://pl.wikipedia.org/wiki/Bogus%C5%82aw_Wolniewicz (dostęp: 9.08.2018).pl_PL
dc.referencesBroniarz S. (2017b), Dzień Dziecka w Sejmie, http://www.newsjs.com/url.php?p=http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/dzien-dziecka-w-sejmie-slawomir-broniarz-jestem-zaniepokojony/f5k5hvx (dostęp: 3.06.2017).pl_PL
dc.referencesBugdalski B. (2019), Rząd gwarantuje 6-procentową podwyżkę dla nauczycieli w 2020 r., reszta jest do negocjacji, https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/rzad-gwarantuje-6-proc-podwyzke-dla-nauczycieli-w-2020-roku-reszta-jest-kwestia-negocjacji,134161.html (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesCAKJ (2015), Zmiany w polskiej szkole. Strategia zamiast rewolucji w strukturze, http://cakj.pl/2015/11/03/zmiany-w-polskiej-szkole-strategia-zamiast-rewolucji-w-strukturze/ (dostęp: 3.11.2015).pl_PL
dc.referencesDeklaracja „Patriotyzm Jutra” (2015), http://www.mkidn.gov.pl/website/index.jsp?artId=969 (dostęp: 12.11.2005).pl_PL
dc.referencesGiertych R. (2006), http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/645208.html (dostęp: 20.11.2006).pl_PL
dc.referencesGrabiec J. (2016), Rzecznik PO o „bolszewizmie kadrowym”, https://www.wprost.pl/tylko-u-nas/10023835/Rzecznik-PO-o-bolszewizmie-kadrowym-Im-mniej-kompetentnych-ludzi-siezatrudnia-tym-wieksza-ma-sie-gwarancje-lojalnosci.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesHandke M. (2017), Zalewska powinna stanąć przed Trybunałem Stanu, https://opinie.wp.pl/prof-miro slaw-handke-minister-zalewska-powinna-stanac-przed-trybunalem-stanu-6123581052225153a (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesInformacyjna Agencja radiowa (IAR)/ Martyna Szymczakowska/dw (2018), Ogólnopolski Dzień Tornistra: Plecaki uczniów mają być lekkie i wygodne, https://wiadomosci.com/ogolnopolski-dzien-tornistra-plecaki-uczniow-maja-byc-lekkie-i-wygodne/ (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesJ.K. (2015), W MEN nie toczą się prace w sprawie gimnazjów, http://www.rp.pl/Edukacja-i-wychowanie/312169826-W-MEN-nie-tocza-sie-prace-ws-gimnazjow.html (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesjk/gn (2019), To szkoła jest od wychowywania donosicieli?, https://glos.pl/to-szkola-jest-od-wychowywania-donosicieli-komentarze-na-temat-tzw-skrzynek-dla-sygnalistow (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesKaczyński J. (2016), Prezes ZNP nie służy oświacie, http://wiadomosci.onet.pl/kraj/protest-nauczycieli-kaczynski-komentuje-dzialanie-broniarza/kmcf44 (dostęp: 14.10.2016).pl_PL
dc.referencesKaczyński J. (2019), Będziemy szli drogą chrześcijańskiej cywilizacji, https://www.rp.pl/Prawo-i-Sprawiedliwosc/191119974-Kaczynski-Bedziemy-szli-droga-chrzescijanskiej-cywilizacji.html (dostęp: 20.12.2019).pl_PL
dc.referencesKarczewski arogancko o nauczycielach (2019), https://koduj24.pl/karczewski-arogancko-o-nauczycielach-a-ja-myslalem-ze-beda-strajkowac-w-wakacje-powinni/ (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesKonarzewski K. (2015), Dlaczego likwidacja gimnazjum nie ma sensu, http://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/dlaczego-likwidacja-gimnazjum-nie-ma-sensu/ar-BBmyOTx?ocid=spartandhp#page=5 (dostęp: 29.10.2015).pl_PL
dc.referencesKolejna podwyżka pensji nauczycieli (2018), https://www.gov.pl/web/edukacja/kolejna-podwyzka-pensji-nauczycieli-projekt-rozporzadzenia-w-sprawie-minimalnych-stawek-wynagrodzenia-zasadniczego-nauczycieli-skierowany-do-konsultacji (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesks (2019), Marek Suski o zarobkach nauczycieli i posłów, https://www.se.pl/wiadomosci/polityka/skandaliczne-slowa-suskiego-o-nauczycielach-sprawdz-co-powiedzial-aa-8aMM-EwVa-V1ZT.html (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesKubica P. (2018), MaBeNa. Zybertowicz swoją propozycją pokazał, jak działa rząd od kuchni, https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,130517,22852165,mabena-zybertowicz-swoja-propozycja-pokazal-jak-dziala-rzad.html (dostęp: 14.03.2020).pl_PL
dc.referencesKulik A. (2006), Rozmowa z Romanem Giertychem, wicepremierem i ministrem edukacji, http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/627712.html (dostęp: 2.10.2006).pl_PL
dc.referencesMajmurek J. (2017), Polska prawica i jej przystawki wychowuje sobie naprawdę strasznych następców, https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/opinie/polska-prawica-i-jej-przystawki-wychowuje-sobie-naprawd%C4%99-strasznych-nast%C4%99pc%C3%B3w/ar-BBBPCTQ?li=AA4WWV&ocid=spartandhp (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesmal (2015), Nowa minister edukacji: Od września rodzice będą decydować, kiedy dziecko rozpocznie naukę, http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-nowa-minister-edukacji-od-wrzesnia-rodzice-beda-decydowac-ki,nId,1919412#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome (dostęp: 27.12.2019).pl_PL
dc.referencesMarchwicki M. (2019), Proksa triumfuje, https://natemat.pl/271037,zawieszenie-strajku-przez-nauczycieli-ryszard-proksa-czuje-satysfakcje (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesmart/kg (2017), Odrzucamy politykę pedagogiki wstydu, https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/odrzucamy-politykę-pedagogiki-wstydu/ar-BBEPUsL?li=AA4WWV&ocid=spartandhp (dostęp: 9.08.2018).pl_PL
dc.referencesMEN ogłasza nabór do Rady Dzieci i Młodzieży, https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/men-oglasza-nabor-do-rady-dzieci-i-mlodziezy.html (dostęp: 26.06.2018).pl_PL
dc.referencesMEN. Uczeń-rodzic-nauczyciel. Rusza ogólnopolska debata (2016), https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/uczen-rodzic-nauczyciel-rusza-ogolnopolska-debata-o-systemie-oswiaty.html (dostęp: 12.02.2016).pl_PL
dc.referencesmimka (2016), To teraz chyba „ratujmy podstawówki”?, http://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=57023 (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesmmil/PAP (2015), Przedstawiciel MEN podczas debaty: „Co dalej z gimnazjami?”, http://wpolityce.pl/polityka/274291-przedstawiciel-men-podczas-debaty-co-dalej-z-gimnazjami-postulat-likwidacji-gimnazjow-wynika-z-diagnozy-liceow-ogolnoksztalcacych (dostęp: 12.12.2015).pl_PL
dc.referencesmp/Kurier PAP (2016), MEN zapowiada nowy stopień awansu zawodowego nauczycieli, https://newsbook.pl/2016/06/03/men-zapowiada-nowy-stopien-awansu-zawodowego-nauczycieli/ (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesmt, mzs/ks (2018), Minister edukacji Anna Zalewska zostaje na stanowisku. Wyniki głosowania w Sejmie, https://wiadomosci.onet.pl/kraj/sejm-zaglosowal-anna-zalewska-zostaje-na-stanowisku-szefowej-men/t5vbgxe?utm_source=onetsg_fb&utm_medium=social&utm_campaign=onetsg_fb&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp: 8.10.2018).pl_PL
dc.referencesNie jest za późno! (2017), https://www.change.org/p/nie-dla-po%C5%9Bpiesznej-reformy-edukacji-nie-dla-chaosu-w-szko%C5%82ach/u/20112467 (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesObszary edukacji wymagające zmian (2018), https://rzecznikrodzicow.pl/wp-content/uploads/2018/08/Raport-z-badan-polskich-7082018.pdf (dostęp: 2.03.2020).pl_PL
dc.referencesOpinia do Projektu Ustawy Prawo Oświatowe oraz Projektu Ustawy – Przepisy Wprowadzające Ustawę Prawo Oświatowe (2016), http://legislacja.rcl.gov.pl/docs/2/12289958/12379204/12379207/dokument249981.pdf (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesO samorządach uczniowskich (2019), RDiM przy MEN, https://www.gov.pl/web/edukacja/rada-dzieci-i-mlodziezy-rzeczypospolitej-polskiej-przy-ministrze-edukacji-narodowej (dostęp: 10.06.2020).pl_PL
dc.referencesOświadczenie: Działania i finanse fundacji Rzecznik Praw Rodziców (2015), http://www.rzecznikrodzicow.pl/oswiadczenie-dzialania-i-finanse-fundacji-rzecznik-praw-rodzicow-0 (dostęp: 4.12.2015).pl_PL
dc.referencesp.mal (2019), Kierujemy olbrzymi strumień podwyżek dla nauczycieli, https://www.rp.pl/Prawo-i-Sprawiedliwosc/190329993-Adam-Bielan-Kierujemy-olbrzymi-strumien-podwyzek-dla-nauczycieli.html (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesPacewicz P. (2019), Strajk zdenerwował Zybertowicza, https://oko.press/rojenia-zybertowicza-nauczyciele-to-frustraci-ich-autorytet-zabily-smartfony-memy-i-beka/ (dostęp: 6.04.2019).pl_PL
dc.referencesPBSz o zmianach w oświacie (2015), http://300polityka.pl/live/2015/11/24/#post-178539 (dostęp: 29.12.2019).pl_PL
dc.referencesPetycja w obronie polskiej szkoły (2016), https://www.petycjeonline.com/petycja_w_obronie_polskiej_szkoly (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesPiontkowski D. (2019), Kiedy uczyłem w szkole, to byli nauczyciele, którzy nie jeździli na wycieczki, https://edukacja.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/611738,piontkowski-strajk-nauczyciele-wycieczki-protest-wloski.html (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesPokolenie Dobrej szkoły – ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna (2017), http://reformaedukacji.men.gov.pl/aktualnosci/pokolenie-dobrej-szkoly-ruszyla-ogolnopolska-kampania-informacyjna.html (dostęp: 13.01.2017).pl_PL
dc.referencesPoseł PiS krytykuje strajkujących nauczycieli. „Wyrzuciłbym tę „czerwoną lumpeninteligencję na pysk” (2017), https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/pose%C5%82-pis-krytykuje-strajkuj%C4% 85cych-nauczycieli-%E2%80%9Ewyrzuci%C5%82bym-t%C4%99-czerwon%C4%85-lumpeninteligencj%C4%99%E2%80%9D/ar-BBz5xQZ?li=AAaGjkQ&ocid=spartandhp (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesProjekt rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (2018), https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//501/12308603/12493232/12493233/dokument331168.pdf (dostęp: 2.03.2020).pl_PL
dc.referencesqm (2019), Macierewicz: ZNP stało się przedłużeniem czasów komunistycznych, przedłużeniem działań wymierzonych w polskość, https://www.rp.pl/Edukacja/190429634-Macierewicz-ZNP-stalo-sie-przedluzeniem-czasow-komunistycznych-przedluzeniem-dzialan-wymierzonych-w-polskosc.html (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesRada Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej (2018), https://www.facebook.com/radamlodziezy/ (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesReforma edukacji – Projekty ustaw skierowane na Stały Komitet Rady Ministrów (2016), https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/reforma-edukacji-projekty-ustaw-skierowane-na-staly-komitet-rady-ministrow.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesRekordy popularności biją nagrania młodzieży (2017), http://www.newsjs.com/url.php?p=http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-06-02/dyskutuja-przez-obrazanie-kontruja-przez-straszenie-psycholodzy-o-obradach-sejmu-dzieci-i-mlodziezy/ (dostęp: 3.06.2017).pl_PL
dc.referencesSejm Dzieci i Młodzieży 2017 (2017), https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/sejm-dzieci-i-m%C5%82odzie%C5%BCy-2017-o-czym-debatowali-parlamentarzy%C5%9Bci-juniorzy/ar-BBBMtuW?li=AA4WWV&ocid=spartandhp (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesSitnicka D. (2019), Nauczyciele jak Wehrmacht, sędziowie jak kolaboranci, https://oko.press/nauczyciele-jak-wehrmacht-sedziowie-jak-kolaboranci/ (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesSłowik K. (2019), Samorządom brakuje na oświatę, https://wyborcza.pl/7,75398,25357903,rzadchce-bysmy-placili-za-zmiany-w-edukacji-miasta-szykuja.html?disableRedirects=true#S.main_topic-K.C-B.2-L.2.maly (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesStanowisko Komisji do spraw etyki w nauce dotyczące publicznych wypowiedzi uczonych w sprawach ważnych dla społeczeństwa i państwa (2013), https://instytucja.pan.pl/images/2015/Stanowisko_KEwN_dotycz%C4%85ce_publicznych.pdf (dostęp: 27.12.2019).pl_PL
dc.referencesStawiszyński T. (2019), Dyskusjofobia, http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,124813,25334410,stawiszynski-dyskusjofobia.html (dostęp: 20.12.2019).pl_PL
dc.referencesStępień B. (2016), Lista Ekspertów Dobrych Zmian w Edukacji MEN – pod kierownictwem p. A. Zalewskiej, https://iar.pl/aktualnosci/2016-06-24_Lista_Ekspertow_DZwE.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesStępień B. (2017a), Wg p. Zalewskiej, Pan Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, to jej poddany?, https://www.iar.pl/aktualnosci/2017-01-04_wg_Zalewskiej.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesStępień B. (2017b), MEN (p. Anna Zalewska) i MF oszukały samorządy – Część 1, https://www.iar.pl/aktualnosci/2017-04-03_MEN_i_MF_oszukaly_samorzady_C1.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesStępień B. (2019), Pauperyzacja nauczycieli, https://1.bp.blogspot.com/-KVIF-JcnLjw/XMOBsAFIMkI/AAAAAAAAoZc/R4kUfIhCbAw9PZiecODqpvIkaE7lS-0IQCLcBGAs/s1600/2019-04-23_Pauperyzacja-rys1.jpg (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesSzaniawski P. (2017), Czy reforma edukacji została dobrze przygotowana? Odpowiedź w sondażu SW Research dla serwisu rp.pl, https://www.rp.pl/Edukacja/170909713-Sondaz-Jak-oceniana-jest-reforma-edukacji.html?preview=&remainingPreview=&grantedBy=preview&#ap-1 (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesSzczepkowska J. (2014), Mniejszości decydują, ile krytyki jest możliwe i kto może je krytykować, http://natemat.pl/99417,joanna-szczepkowska-mniejszosci-decyduja-ile-krytyki-jest-mozliwe-i-kto-moze-je-skrytykowac (dostęp: 22.04.2014).pl_PL
dc.referencesSzef ZNP szybko sprowadził Szczerskiego na ziemię (2019), https://natemat.pl/265673,szef-znp-slawomir-broniarz-krytykuje-slowa-szczerskiego-o-nauczycielach?_ga=2.15650998.1254320786.1550905827-1338194300.1510920598 (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesŚpiewak P. (2013), Wyzwania dla liberałów, http://www.dziennik.pl/dziennik/europa/article69189/Wyzwanie_dla_liberalow.html (dostęp: 20.02.2013).pl_PL
dc.referencesŚwieykowski A. (2019), Sygnalista znaczy szpicel, donosiciel czyli reaktywacja TW IV RP, https://natemat.pl/blogi/aleksanderswieykowski/221073,sygnalista-znaczy-szpicel-donosiciel-czyli-reaktywacja-tw-iv-rp (dostęp: 5.01.2020).pl_PL
dc.referencesTelmińska M. (2018), Ogólnopolski Dzień Tornistra, https://fakty.tvn24.pl/fakty-w-poludnie,98/ogolnopolski-dzien-tornistra-ministerstwo-rusza-z-nowa-akcja,872573.html (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesTrybalizm (2019), http://stosunki-miedzynarodowe.pl/slownik/66-t/753-trybalizm (dostęp: 12.12.2019).pl_PL
dc.referencesWarzywoda-Kruszyńska W. (2005), Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy – rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, http://www.brpd.gov.pl/publikacje_fr.html (dostęp: 13.03.2020).pl_PL
dc.referencesWittenberg A. (2016a), MEN zmienia plany: Nie będzie przekształcenia podstawówek w szkoły powszechne, https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/969829,reforma-oswiaty-propozycje-men-w-edukacji-bez-akceptacji.html (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (2006a), To nie jest czas gabinetowej polityki, http://www.naszdziennik.pl/index.php?typ=my&dat=20060715&id=my16.txt (dostęp: 15.07.2006).pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (2007), To już jest upadek polskiej szkoły, http://upr.pl/new/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=1 (dostęp: 20.01.2007).pl_PL
dc.referencesWychowanie (2018), http://reformaedukacji.men.gov.pl/tag/wychowanie (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesZakrzewska D. (2018), Nauczycielami zostają osoby, które często ledwo zdają maturę, http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103094,23279743,dezubekizacja-i-likwidacja-placowek-ksztalcacych-nauczycieli.html (dostęp: 4.01.2020).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2015a), Dla ilu dzieci odroczony obowiązek szkolny?, http://demagog.org.pl/wypowiedzi/minister-edukacji-narodowej-gosciem-radia-zet/ (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2015b), O reformie szkolnictwa z roku 1999, https://demagog.org.pl/wypowiedzi/anna-zalewska-o-reformie-szkolnictwa-z-roku-1999/ (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2015c), Finlandia w edukacji zawsze najlepsza?, https://demagog.org.pl/wypowiedzi/anna-zalewska-o-systemie-edukacji-i-suszy/ (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2016a), Jak powinna być finansowana oświata w Polsce, https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/jak-powinna-byc-finansowana-oswiata-w-polsce-debata-w-kielcach-z-udzialem-anny-zalewskiej-szefowej-men.html (dostęp: 3.05.2016).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2016b), Odpowiedź na List Zespołu Pedagogiki Społecznej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, http://www.knped.pan.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=47&Itemid=182 (dostęp: 20.11.2016).pl_PL
dc.referencesZalewska A. (2016c), Anna Zalewska o słuszności reformy edukacji, https://www.rp.pl/RZECZoPOLITYCE/161019211-Anna-Zalewska-o-slusznosci-reformy-edukacji.html?preview=&remainingPreview=&grantedBy=preview&#ap-1 (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referenceszma (2017), „Pokolenie Dobrej Szkoły”. MEN reklamuje reformę edukacji, https://dorzeczy.pl/kraj/20828/Pokolenie-Dobrej-Szkoly-MEN-reklamuje-reforme-edukacji.html (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesZmiana systemu edukacji tematem obrad Narodowej Rady Rozwoju (2016), https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/zmiana-systemu-edukacji-tematem-obrad-narodowej-rady-rozwoju.html (dostęp: 21.06.2016).pl_PL
dc.referencesZmiany w systemie oświaty. Informacja o wynikach kontroli (2019), https://www.nik.gov.pl/plik/id,20607,vp,23235.pdf (dostęp: 29.12.2019).pl_PL
dc.referencesŻądamy odwołania minister Anny Zalewskiej (2018), https://znp.edu.pl/zadamy-odwolania-anny-zalewskiej/ (dostęp: 3.01.2020).pl_PL
dc.referencesApel do Posłów i Senatorów RP (2016), „Głos Nauczycielski”, nr 48. AW (2017), Będą oponować!, „Głos Nauczycielski”, nr 12.pl_PL
dc.referencesBartkiewicz A. (2017), Przemysł postprawdy, „Rzeczpospolita. Plus Minus”, nr z 7–8 stycznia.pl_PL
dc.referencesBartman K. (2006), Wagarowicz, który został hierarchą, „Dziennik”, nr z 25 października.pl_PL
dc.referencesBerger L.P. (2006), Relatywizm i fundamentalizm, przeł. T. Bieroń, „Dziennik. Tygodnik idei Europa”, nr 38.pl_PL
dc.referencesBig (2006), Nowa Rada, „Głos Nauczycielski”, nr 45.pl_PL
dc.referencesBroniarz S. (2017a), Strajkujemy, bo zależy nam na edukacji, „Głos Nauczycielski”, nr 12.pl_PL
dc.referencesChętkowski D. (2006), Głupia mądrość polityków, „Głos Nauczycielski”, nr 45.pl_PL
dc.referencesCzubkowska S., Wittenberg A. (2016), Nauczyciele wszystkich szkół, łączcie się!, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 194.pl_PL
dc.referencesDekrety i kary to stanowczo za mało (2006), Z Januszem Czapińskim rozmawia Tomasz Zubelewicz, „Dziennik Łódzki”, nr 258.pl_PL
dc.referencesDK (2017), Akcja protestacyjna. Jak do tego doszło?, „Głos Nauczycielski”, nr 13.pl_PL
dc.referencesDrachal (2003), Fenomen stały, „Głos Nauczycielski”, nr 2.pl_PL
dc.referencesDrachal H. (2017), Zamknięta brama, „Głos Nauczycielski”, nr 36.pl_PL
dc.referencesDzigański A. (2017), Nie ma odwrotu od dualnego kształcenia zawodowego, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 75.pl_PL
dc.referencesFish S. (2006), Złodzieje języka, „Gazeta Wyborcza”, nr z 22–23 lipca.pl_PL
dc.referencesGłowacka A. (1997), Szkolne lobby, „Życie”, nr z 15 października.pl_PL
dc.referencesGrabek A. (2006), Giertych: moja córka Marysia odciąża budżet państwa, „Dziennik”, nr z 27 września.pl_PL
dc.referencesGrabek A. (2014a), E-podręcznik dalej robią amatorzy, „Rzeczpospolita”, nr z 19 grudnia.pl_PL
dc.referencesGrabek A. (2014b), Klęska e-podręcznika, „Rzeczpospolita”, nr z 11 grudnia.pl_PL
dc.referencesGrabek A. (2015), Szkoły na podsłuchu, „Rzeczpospolita”, nr z 19 czerwca.pl_PL
dc.referencesGrabek A. (2017), Śledztwo w sprawie elementarza, „Wprost”, nr z 23 lipca.pl_PL
dc.referencesKaszulanis M. (2017), Referendum jak najszybciej, „Głos Nauczycielski”, nr 21.pl_PL
dc.referencesKażdemu wolno tyle samo (2006), Z Krystyna Skarżyńską, psychologiem społecznym, rozmawia Anna Mateja, „Tygodnik Powszechny”, nr 43.pl_PL
dc.referencesKlinger K. (2017a), Sieć szkół na ostatniej prostej, „Gazeta Prawna”, nr z 23 marca.pl_PL
dc.referencesKlinger K. (2017b), Szkoła oślepiona reformą, „Gazeta Prawna”, nr 65.pl_PL
dc.referencesKlinger K. (2017c), Najlepsza klasa jest w kącie dziecinnego pokoju, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 226.pl_PL
dc.referencesKlinger K., Radwan A. (2017a), Likwidacja gimnazjów: pierwszy krok, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 181.pl_PL
dc.referencesKlinger K., Radwan A. (2017b), Samorządy ratują szkoły, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 201.pl_PL
dc.referencesKurkiewicz R. (2006), Litania do świętej agresji, „Przekrój”, nr 44.pl_PL
dc.referencesList rodziców do strajkujących pracowników oświaty (2017), „Głos Nauczycielski”, nr 12.pl_PL
dc.referencesŁosiewicz D. (2017), Referendum: polityczne czy obywatelskie?, „wSieci”, nr z 20–26 marca.pl_PL
dc.referencesŁoskot-Mirowska U. (2017), Szkoła branżowa dla uczniów drugiej kategorii, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 230.pl_PL
dc.referencesMajcherek J.A. (1994), Wymiar lokalny, problem centralny, „Tygodnik Powszechny”, nr 25.pl_PL
dc.referencesMarcinkiewicz K. (1992), Szkoła w nowej rzeczywistości, „Gazeta Wyborcza”, nr 173.pl_PL
dc.referencesMarcinkiewicz K. (1997a), Odpolitycznić reformę, „Życie”, nr z 16 grudnia.pl_PL
dc.referencesMarcinkiewicz K. (1997b), Promyk nadziei dla edukacji, „Życie”, nr z 2 lipca.pl_PL
dc.referencesMinister bez promocji! (2018), „Głos Nauczycielski”, nr 26.pl_PL
dc.referencesPospieszalski J. (2006), Gdańskie Abu Ghraib, „Rzeczpospolita”, nr 258.pl_PL
dc.referencesPowstała koalicja (2016), „Głos Nauczycielski”, nr 31.pl_PL
dc.referencesRadwan A. (2015), Przedszkola dla dwulatków, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 125.pl_PL
dc.referencesRadwan A. (2018), MEN rezygnuje z oceny nauczycielskiej moralności, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 11.pl_PL
dc.referencesRobaczewski A. (2000), W kleszczach ideologii, „Nasz Dziennik”, nr z 8–9 stycznia.pl_PL
dc.referencesSadura P. (2006) (oprac.), Czy możliwy jest patriotyzm liberalny?, „Głos Nauczycielski”, nr 12.pl_PL
dc.referencesSkarga B. (2006), Demagogia, „Gazeta Wyborcza”, nr z 7–8 października.pl_PL
dc.referencesSamsonowicz H. (2005–2006), W garderobie teatru historii, „Gazeta Wyborcza”, nr z 31 grudnia–1 stycznia.pl_PL
dc.referencesSkrzydłowska-Kalukin K. (2006), Szkoły nie dla bandytów, „Dziennik”, nr z 30 października.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2016a), Zmiana za zmianą, „Głos Nauczycielski”, nr 29–30.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2016b), Najmłodsi do przedszkola, „Głos Nauczycielski”, nr 46.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2017a), Zabawy z ustawą, „Głos Nauczycielski”, nr 11.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2017b), „Nasz elementarz” na śmietnik, „Głos Nauczycielski”, nr 12.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2017c), Tylko dla ambitnych, „Głos Nauczycielski”, nr 24.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2017d), Nie byliśmy cicho!, „Głos Nauczycielski”, nr 14.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2017e), (Nie)dobra zmiana. Kto zarobił?, „Głos Nauczycielski”, nr 17/18.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2018a), Tysiące złotych na PR, „Głos Nauczycielski”, nr 13.pl_PL
dc.referencesSkura P. (2018b), Powiedz NIE Zalewskiej, „Głos Nauczycielski”, nr 14/15.pl_PL
dc.referencesStaszewski W. (1994), Przymierze ze szkołą, „Gazeta Wyborcza”, nr 218.pl_PL
dc.referencesStrużyna K. (2001), Tak dobrze, tak źle, „Głos Nauczycielski”, nr 9.pl_PL
dc.referencesStylińska T. (2006), Dyscyplina wraca do Europy, „Rzeczpospolita”, nr z 9 listopada.pl_PL
dc.referencesStysiak M. (2016), Podręcznik dobija księgarnie, „Gazeta Wyborcza”, nr z 3–4 września.pl_PL
dc.referencesSuchecka J. (2016), Nie manipulować historią Polski, „Gazeta Wyborcza”, nr z 2 sierpnia.pl_PL
dc.referencesSuchecka J., Zubik M. (2017), Dyrektorzy szkół układają puzzle, „Gazeta Wyborcza”, nr z 7 kwietnia.pl_PL
dc.referencesSułek A. (2010), Socjolog prawdę ci powie?, „Gazeta Wyborcza”, nr z 18 czerwca.pl_PL
dc.referencesSzczepański J. (1993), Szkoła jest niezniszczalna, „Polityka”, nr 5.pl_PL
dc.referencesTEY (2006), Inauguracja roku szkolnego w wielu odsłonach, „Gazeta Szkolna”, nr 36/37.pl_PL
dc.referencesWikariak S. (2017), Monitoring w szkołach może stać się nielegalny, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 66.pl_PL
dc.referencesWinczorek P. (2006), Czy pluralizm jest nadal wartością?, „Rzeczpospolita”, nr z 21 sierpnia.pl_PL
dc.referencesWittenberg A. (2016b), Edukacja w służbie władzy, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 170.pl_PL
dc.referencesWittenberg A. (2018), Wymarzona szkoła średnia nie dla każdego, „Dziennik. Gazeta Prawna”, nr 165.pl_PL
dc.referencesWojciechowska A. (2016), Tak dla państwa prawa i Europy, „Głos Nauczycielski”, nr 19.pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (1998), Brońmy szkoły!, „Życie”, nr z 23 marca.pl_PL
dc.referencesWolniewicz B. (2006b), Młodzież nie trudna, lecz występna, „Rzeczpospolita”, nr z 31 października–1 listopada.pl_PL
dc.referencesZ nauki do polityki? (2009), z Henrykiem Domańskim, socjologiem rozmawia Adam Leszczyński, „Gazeta Wyborcza”, nr z 7 maja.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-978-8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/