O muzyce i instrumentach muzycznych w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta i Mirona Białoszewskiego
Streszczenie
Autor rozprawy koncentruje się na muzyce i instrumentach muzycznych - jako składnikach tropów stylistycznych oraz motywach, będących jednostkami konstrukcyjnymi świata przedstawionego - w utworach trzech dwudziestowiecznych poetów : Krzysztof Kamila Baczyńskiego, Zbigniewa Herberta i Mirona Białoszewskiego. Podjęcie rozważań dotyczących odniesień muzycznych w ich twórczości wynika z chęci uzupełnienia wyraźnie zauważalnej luki w badaniach nad poezją XX wieku. Baczyński, Herbert i Białoszewski należą do tego samego pokolenia historycznego; podobny wydaje się zatem historyczny kontekst ich młodzieńczych doświadczeń - wojna, która jednak w biografię każdego z nich wpisała się inaczej. Poza tym odmienne wydaje się prawie wszystko: wyraźne są różnice środowiskowe, decydujące o ich edukacji literackiej oraz muzycznej, moment debiutu literackiego - choć w przypadku Herberta i Białoszewskiego uznawany za niemal identyczny, charakter języka poetyckiego - styl i miary wierszowe, kształt świata przedstawionego określany odmiennością motywów i tematów.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: