dc.contributor.author | Jakubowska, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2025-03-14T09:45:15Z | |
dc.date.available | 2025-03-14T09:45:15Z | |
dc.date.issued | 1999 | |
dc.identifier.other | RPS4047 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55001 | |
dc.description | Z uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Kluczowym zagadnieniem podjętym w rozprawie jest teoria kina opracowana przez Gillesa Deleuze'a jako interpretacja filozoficznych tez Henriego Bergsona. Rozdział pierwszy Autorka poświęca przybliżeniu filozoficznej sylwetki Deleuze'a. Rozdział drugi podyktowany jest intencją wskazania zbieżności między filozoficznymi postulatami Bergsona i Deleuze'a. Rozdział trzeci jest próbą przedstawienia koncepcji kina obrazu-ruchu, wywiedzionej z Bergsonowskiej kategorii materii. Rozdział czwarty przynosi z kolei zarys koncepcji kina obrazu-czasu inspirowanej Bergsonowską teorią trwania i pamięci. Jedną z tez rozprawy jest to, iż pracę Deleuze'a z lat 1983–1985 (czyli „Kino 1. Obraz-ruch” i „Kino 2. Obraz-czas”, opublikowaną blisko sto lat po wydaniu „Materii i pamięci”) można potraktować jako swoistą diagnozę kultury końca XX wieku. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Gilles Deleuze (1925–1995) | pl_PL |
dc.subject | Henri Bergson (1859–1941) | pl_PL |
dc.subject | teoria kina | pl_PL |
dc.subject | filozofia i kino | pl_PL |
dc.subject | obraz-ruch | pl_PL |
dc.subject | kultura końca XX wieku | pl_PL |
dc.title | Teoria kina Gillesa Deleuze'a jako filozoficzna diagnoza kultury końca XX wieku | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 263 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Teorii Literatury, Teatru i Filmu, Zakład Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.dissertation.director | Chyła, Wojciech | |