Show simple item record

dc.contributor.authorNijakowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-03-25T07:42:06Z
dc.date.available2025-03-25T07:42:06Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4608/1
dc.identifier.otherRPS4608/2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55073
dc.descriptionZ uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractRozprawa koncentruje się na nauczaniu języka angielskiego jako obcego w grupach osób z dysleksją. W rozdziale pierwszym autorka rewiduje niektóre aspekty neurolingwistyki, takie jak mózgowa organizacja języka, specjalizacja półkulowa dla języka i lateralizacja funkcji ciała. W rozdziale drugim przedstawia definicję i typologie dysleksji rozwojowej, analizując terminologię i istniejące klasyfikacje zaburzeń czytania i pisania, a także historyczne perspektywy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Kilka przeważających teorii dotyczących etiologii i patomechanizmów dysleksji przedstawiono w rozdziale trzecim. W rozdziale czwartym autorka przedstawia teorię, która próbuje wyjaśnić trudności uczniów z dysleksją w nauce języków obcych, a także weryfikuje wspierające ją badania. Rozdział piąty obejmuje zagadnienia związane z diagnozą dysleksji rozwojowej, w tym objawy, typowe błędy i ryzyko dysleksji. W rozdziale opisano też zasady i metody terapii dysleksji rozwojowej, a także adaptację podejścia MSL w nauczaniu języków obcych. Rozdział szósty dotyczy projektu (badania empirycznego), którego wyniki prezentuje rozdział 7. Tom drugi rozprawy stanowi autorski program poprawy umiejętności czytania i pisania w języku angielskim jako języku obcym dla uczniów z dysleksją: "Program for improving reading and spelling skills in English as a foreign language for Polish dyslexic students".pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectnauczanie języka angielskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectdysleksjapl_PL
dc.subjectdydaktyka języka angielskiegopl_PL
dc.subjectglottodidacticspl_PL
dc.subjectteaching English as a foreign languagepl_PL
dc.subjectdyslexiapl_PL
dc.subjectdidactics of the English languagepl_PL
dc.titleTeaching English as a foreign language to Polish dyslexic studentspl_PL
dc.title.alternativeNauczanie języka angielskiego jako obcego polskich uczniów z dysleksjąpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number216+126[+504]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Języka Angielskiegopl_PL
dc.dissertation.directorLewandowska-Tomaszczyk, Barbara


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe