Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNijakowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-03-25T07:42:06Z
dc.date.available2025-03-25T07:42:06Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4608/1
dc.identifier.otherRPS4608/2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55073
dc.descriptionZ uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractRozprawa koncentruje się na nauczaniu języka angielskiego jako obcego w grupach osób z dysleksją. W rozdziale pierwszym autorka rewiduje niektóre aspekty neurolingwistyki, takie jak mózgowa organizacja języka, specjalizacja półkulowa dla języka i lateralizacja funkcji ciała. W rozdziale drugim przedstawia definicję i typologie dysleksji rozwojowej, analizując terminologię i istniejące klasyfikacje zaburzeń czytania i pisania, a także historyczne perspektywy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Kilka przeważających teorii dotyczących etiologii i patomechanizmów dysleksji przedstawiono w rozdziale trzecim. W rozdziale czwartym autorka przedstawia teorię, która próbuje wyjaśnić trudności uczniów z dysleksją w nauce języków obcych, a także weryfikuje wspierające ją badania. Rozdział piąty obejmuje zagadnienia związane z diagnozą dysleksji rozwojowej, w tym objawy, typowe błędy i ryzyko dysleksji. W rozdziale opisano też zasady i metody terapii dysleksji rozwojowej, a także adaptację podejścia MSL w nauczaniu języków obcych. Rozdział szósty dotyczy projektu (badania empirycznego), którego wyniki prezentuje rozdział 7. Tom drugi rozprawy stanowi autorski program poprawy umiejętności czytania i pisania w języku angielskim jako języku obcym dla uczniów z dysleksją: "Program for improving reading and spelling skills in English as a foreign language for Polish dyslexic students".pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectnauczanie języka angielskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectdysleksjapl_PL
dc.subjectdydaktyka języka angielskiegopl_PL
dc.subjectglottodidacticspl_PL
dc.subjectteaching English as a foreign languagepl_PL
dc.subjectdyslexiapl_PL
dc.subjectdidactics of the English languagepl_PL
dc.titleTeaching English as a foreign language to Polish dyslexic studentspl_PL
dc.title.alternativeNauczanie języka angielskiego jako obcego polskich uczniów z dysleksjąpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number216+126[+504]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Języka Angielskiegopl_PL
dc.dissertation.directorLewandowska-Tomaszczyk, Barbara


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe