dc.contributor.author | Nijakowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2025-03-25T07:42:06Z | |
dc.date.available | 2025-03-25T07:42:06Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.other | RPS4608/1 | |
dc.identifier.other | RPS4608/2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55073 | |
dc.description | Z uwagi na obwiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Rozprawa koncentruje się na nauczaniu języka angielskiego jako obcego w grupach osób z dysleksją. W rozdziale pierwszym autorka rewiduje niektóre aspekty neurolingwistyki, takie jak mózgowa organizacja języka, specjalizacja półkulowa dla języka i lateralizacja funkcji ciała. W rozdziale drugim przedstawia definicję i typologie dysleksji rozwojowej, analizując terminologię i istniejące klasyfikacje zaburzeń czytania i pisania, a także historyczne perspektywy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Kilka przeważających teorii dotyczących etiologii i patomechanizmów dysleksji przedstawiono w rozdziale trzecim. W rozdziale czwartym autorka przedstawia teorię, która próbuje wyjaśnić trudności uczniów z dysleksją w nauce języków obcych, a także weryfikuje wspierające ją badania. Rozdział piąty obejmuje zagadnienia związane z diagnozą dysleksji rozwojowej, w tym objawy, typowe błędy i ryzyko dysleksji. W rozdziale opisano też zasady i metody terapii dysleksji rozwojowej, a także adaptację podejścia MSL w nauczaniu języków obcych. Rozdział szósty dotyczy projektu (badania empirycznego), którego wyniki prezentuje rozdział 7. Tom drugi rozprawy stanowi autorski program poprawy umiejętności czytania i pisania w języku angielskim jako języku obcym dla uczniów z dysleksją: "Program for improving reading and spelling skills in English as a foreign language for Polish dyslexic students". | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języka angielskiego jako obcego | pl_PL |
dc.subject | dysleksja | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka języka angielskiego | pl_PL |
dc.subject | glottodidactics | pl_PL |
dc.subject | teaching English as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | dyslexia | pl_PL |
dc.subject | didactics of the English language | pl_PL |
dc.title | Teaching English as a foreign language to Polish dyslexic students | pl_PL |
dc.title.alternative | Nauczanie języka angielskiego jako obcego polskich uczniów z dysleksją | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 216+126[+504] | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Języka Angielskiego | pl_PL |
dc.dissertation.director | Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara | |