Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMartysz, Czesław Bartłomiej
dc.date.accessioned2025-04-09T07:08:40Z
dc.date.available2025-04-09T07:08:40Z
dc.date.issued2025-03-31
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55313
dc.description.abstractThe purpose of the article. The article aims to present key statistics of the Polish market for non-treasury debt securities, to show the essence of the tightening of legal regulations and their impact on the development of the market, as well as to identify market development problems and de lege ferenda proposals to improve its attractiveness to investors and issuers in the long term.Methodology. The article follows the author's previous publication in 2020 and is unique in that it shows the market for non-treasury debt securities in a cross-sectional manner based on an analysis of legal acts and press publications, the latest and partly non-public statistics of the KDPW, and the author's market practice.Results of the research. The nominal value of the Polish non-treasury bond market is PLN 454.2 billion, but excluding the quasi-treasury securities of BGK, PFR and EIB, it is PLN 157.6 billion, of which only 49.4% of the securities are listed on the Catalyst market, which is celebrating its 15th anniversary this year. Between 2017 and 2024, the bond law was significantly tightened to protect retail investors, whose real share of the primary market is small, from misselling. The new law raises many questions and complicates the issuance process, raising questions about whether it will ultimately help or hurt market development. Many retail investors will not take advantage of improved market transparency and access to new information due to lack of economic knowledge. In addition to the new regulations, challenges to the non-treasury debt securities market also remain, including lack of financial education, reluctance of new issuers to enter the bond market, lack of ratings and insufficient analytical coverage of issuers, lack of standardization of documentation, and lack of secondary market animation and liquidity.en
dc.description.abstractCel artykułu. Artykuł ma na celu przedstawienie kluczowych statystyk polskiego rynku nieskarbowych papierów dłużnych, ukazanie istoty zaostrzenia regulacji prawnych oraz ich wpływu na rozwój rynku, a także wskazanie problemów rozwojowych rynku oraz propozycji de lege ferenda, pozwalających w dłuższym horyzoncie poprawić jego atrakcyjność dla inwestorów i emitentów.Metodyka. Artykuł nawiązuje do poprzedniej publikacji autora z 2020 r. i ma unikalny charakter, ponieważ ukazuje rynek nieskarbowych papierów dłużnych w sposób przekrojowy w oparciu o analizę aktów prawnych i publikacji prasowych, najnowsze i częściowo niepublicznie statystyki KDPW oraz praktykę rynkową autora.Wyniki badania. Wartość nominalna polskiego rynku obligacji nieskarbowych to 454,2 mld zł, jednak bez quasi-skarbowych papierów BGK, PFR i EBI jest to 157,6 mld zł, z czego jedynie 49,4% papierów jest notowanych na rynku Catalyst, który w tym roku obchodzi swoje 15-lecie. W latach 2017–2024 istotnie zaostrzono prawo obligacji w celu ochrony przed missellingiem inwestorów detalicznych, których realny udział w rynku pierwotnym jest niewielki. Nowe prawo wzbudza wiele wątpliwości i komplikuje proces emisji rodząc pytania o to, czy w ostatecznym rozrachunku pomoże czy zaszkodzi rozwojowi rynku. Wielu inwestorów detalicznych nie wykorzysta poprawy przejrzystości rynku i dostępu do nowych informacji z powodu braku wiedzy ekonomicznej. Oprócz nowych regulacji, wyzwaniem dla rynku nieskarbowych papierów dłużnych pozostają także m.in. brak edukacji finansowej, niechęć nowych emitentów do wejścia na rynek obligacji, brak ratingów i niedostateczne pokrycie analityczne emitentów, brak standaryzacji dokumentacji oraz brak animacji i płynności rynku wtórnego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesJournal of Finance and Financial Law;45en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectfixed-incomeen
dc.subjectnon-treasury bondsen
dc.subjectdebt securitiesen
dc.subjectregulationsen
dc.subjectinvestor protectionen
dc.subjectcapital marketen
dc.subjectCatalysten
dc.subjectobligacjepl
dc.subjectobligacje nieskarbowepl
dc.subjectpapiery dłużnepl
dc.subjectregulacjepl
dc.subjectochrona inwestorówpl
dc.subjectrynek kapitałowypl
dc.subjectCatalystpl
dc.titlePolski rynek obligacji nieskarbowych – kluczowe statystyki, zmiany prawa i wyzwania rozwojowepl
dc.title.alternativePolish non-treasury bond market – key statistics, legal evolutions and development challengesen
dc.typeArticle
dc.page.number5-34
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Finansówpl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAnalizy.pl. (2019). Polska Agencja Ratingowa bez rejestracji. https://www.analizy.pl/tylko-u-nas/24188/polska-agencja-ratingowa-bez-rejestracjipl
dc.referencesAnalizy.pl. (2024, czerwiec). Aktywa funduszy inwestycyjnych. https://www.analizy.pl/raporty/35342/aktywa-funduszy-inwestycyjnych-czerwiec-2024pl
dc.referencesDyrektywa 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE. Dz.Urz. UE L 173, 349.pl
dc.referencesEY. (2023). Warzywniak. https://www.ey.com/pl_pl/law/warzywniak-istotne-zmiany-dla-instytucji-finansowychpl
dc.referencesGazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. (2024, 20 lutego). Rynek kapitałowy potrzebuje odgórnego wsparcia. Parkiet. https://www.parkiet.com/30-urodziny-parkietu/art39868281-rynek-kapitalowy-potrzebuje-odgornego-wsparciapl
dc.referencesGPW Catalyst. (n.d.). Emitenci obligacji – dokumenty firmy. https://gpwcatalyst.pl/emitenci-obligacji-dokumenty-firmypl
dc.referencesGPW. (2023). Lista uczestników Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0. https://www.gpw.pl/aktualnosc?cmn_id=114054&title=Lista+uczestnik%C3%B3w+Programu+Wsparcia+Pokrycia+Analitycznego+4.0pl
dc.referencesInvesthink. (n.d.). Czy da się uniknąć bankructw emitentów obligacji korporacyjnych? https://investhink.org/czy-da-sie-uniknac-bankructw-emitentow-obligacji-korporacyjnych/pl
dc.referencesKDPW [Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych]. (n.d.). Regulamin KDPW. https://www.kdpw.pl/pl/regulaminy-uslug/regulamin-kdpw/2.htmlpl
dc.referencesKNF (Komisja Nadzoru Finansowego). (2018). Komunikat KNF z 29 maja 2018 r. w sprawie oferowania obligacji. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_KNF_ws_oferowania_obligacji_61922.pdfpl
dc.referencesKNF [Komisja Nadzoru Finansowego]. (2017). Komunikat KNF z 24 października 2017 r. w sprawie rekomendacji podwyższenia wartości nominalnej obligacji podporządkowanej do kwoty co najmniej 400 000 zł. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_KNF_ws_obligacji_podporządkowanej_24_10_2017_59811.pdfpl
dc.referencesKozińska, M. (2023). Senior Non-Preferred Bonds as an instrument to meet the MREL requirement. Journal of Finance and Financial Law, 2, 145–167. https://doi.org/10.18778/2391-6478.S2.2023.07pl
dc.referencesKrólikowska, A., & Martysz, C. B. (2023). Nieprawidłowości i nadużycia na rynku funduszy inwestycyjnych. SGH.pl
dc.referencesMartysz, C. B. (2020). Polski rynek obligacji nieskarbowych – nowe zasady rejestracji obligacji oraz analiza rejestru zobowiązań emitentów. Finanse i Prawo Finansowe, 3(27), 91–107. https://doi.org/10.18778/2391-6478.S.2021.06pl
dc.referencesMartysz, C. B., & Rakowski, J. P. (2021). Misselling consumer awareness study – Circumstances surrounding the occurrence of misselling. International Journal of Management and Economics, 57(2), 121–137. https://doi.org/10.2478/ijme-2021-0007pl
dc.referencesMartysz, C. B., Dąbrowski, M., & Kocel, A. (2022). Wpływ Dyrektywy MIFID II na dystrybucję instrumentów finansowych w Polsce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 185. http://dx.doi.org/10.33119/SIP.2022.185.3pl
dc.referencesMigras, K., & Sobieski, J. (2023, 7 sierpnia). Nabywcy obligacji zapłacą mniej fiskusowi. Rzeczpospolita. https://pro.rp.pl/podatki-ksiegowosc-i-rachunkowosc/art38907341-nabywcy-obligacji-zaplaca-mniej-fiskusowipl
dc.referencesMoney.pl. (2023). Spór o miliony: Klienci Getin Noble Bank żądają zwrotu pieniędzy i kierują sprawę do UOKiK. https://www.money.pl/banki/spor-o-miliony-klienci-getin-noble-bank-zadaja-zwrotu-pieniedzy-i-kieruja-sprawe-do-uokik-6854141604592192a.htmlpl
dc.referencesNWAI. (2024, 23 lipca). Komentarz rynku Catalyst. https://nwai.pl/uploaded_files/17217280691000_miesiecznik-czerwiec-1.pdfpl
dc.referencesObligacje.pl. (2024). EuroRating kończy z publicznymi ratingami. https://obligacje.pl/pl/a/eurorating-konczy-z-publicznymi-ratingamipl
dc.referencesObligacje.pl. (2025a). Ranking oferujących obligacje w 2024 roku. https://obligacje.pl/pl/a/ranking-oferujacych-obligacje-w-2024-rokupl
dc.referencesObligacje.pl. (2025b). Polska Agencja Ratingowa idzie do likwidacji. https://obligacje.pl/pl/a/polska-agencja-ratingowa-idzie-do-likwidacjipl
dc.referencesRGI. (n.d.). https://rgi.kdpw.pl/pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2024 r. w sprawie dodatkowych informacji przekazywanych Krajowemu Depozytowi Papierów Wartościowych S.A. przed zawarciem umowy, której przedmiotem jest rejestracja papierów wartościowych, Dz.U. 2024, poz. 472.pl
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE. Dalej jako „Rozporządzenie Prospektowe”, Dz.U. L 168 z 30.06.2017, 12.pl
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku, skrót „MAR”, Dz.U. UE L 173/1.pl
dc.referencesRZE. (n.d.). https://data.kdpw.pl/oth/rze/info/ lub https://rze.info/pl
dc.referencesRzecznik Finansowy. (2023). Inwestycje w obligacje nie zawsze bezpieczne. https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2023/10/Poradnik-Rzecznika-Finansowego.-Inwestycje-w-obligacje-nie-zawsze-bezpieczne.pdfpl
dc.referencesSII [Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych]. (2023a). Ogólnopolskie Badanie Inwestorów (OBI). https://www.sii.org.pl/static/img/016878/obi2023-prezentacja.pdfpl
dc.referencesSII [Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych]. (2023b). Podatek od odsetek od obligacji po nowemu. „Kolejny granat wrzucony na rynek”. https://www.sii.org.pl/16422/analizy/newsroom/podatek-od-odsetek-od-obligacji-po-nowemu-kolejny-granat-wrzucony-na-rynek.htmlpl
dc.referencesSRRK [Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego]. (2019). Uchwała nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, Monitor Polski, 2019(1027). https://www.gov.pl/web/finanse/strategia-rozwoju-rynku-kapitalowegopl
dc.referencesSzweda, E. (2018). Obligacje firm już tylko dla zainteresowanych. https://michaelstrom.pl/publikacje/Obligacje-firm-juz-tylko-dla-zainteresowanychpl
dc.referencesSzweda, E. (2024, 22 czerwca). Udane półrocze na rynku emisji obligacji, ale mogło być lepsze. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. https://www.parkiet.com/obligacje/art40685421-udane-polrocze-na-rynku-emisji-obligacji-ale-moglo-byc-lepszepl
dc.referencesTychmanowicz, P. (2024, 1 października). Warszawska giełda chciałaby wypolerować obligacyjny kryształ. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. https://www.parkiet.com/obligacje/art41224211-warszawska-gielda-chcialaby-wypolerowac-obligacyjny-krysztalpl
dc.referencesUKNF [Urząd Komisji Nadzoru Finansowego]. (2019). Komunikat Urzędu KNF z 26 września 2019 r. w sprawie inwestycji alternatywnych w nieruchomości. Przed ryzykiem związanym z inwestowaniem w „condohotele” w swoim komunikacie ostrzega także UOKiK. https://www.knf.gov.pl/o_nas/komunikaty?articleId=67218&p_id=18pl
dc.referencesUOKiK. (2021). Akcje i obligacje - policz i nie przelicz się. https://archiwum.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17805pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2018, poz. 8.pl
dc.referencesUstawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach, Dz.U. 2024, poz. 708.pl
dc.referencesUstawa z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2019, poz. 2217.pl
dc.referencesUstawa z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, dalej jako „Warzywniak”, Dz.U. 2023, poz. 1723.pl
dc.referencesUstawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U.2023, poz. 1059.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, dalej jako „Ustawa o obrocie”, Dz.U. 2024, poz. 722.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, dalej jako „Ustawa o ofercie”, Dz.U. 2024, poz. 620.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2023, poz. 120.pl
dc.referencesUstawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem finansowym oraz ochrony inwestorów na tym rynku, Dz.U. 2018, poz. 2243.pl
dc.referencesWierzbowski, M., & Róg-Dyrda, J. (2020, 28 października). Model ochrony konsumenta na rynku finansowym. Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet”. https://www.parkiet.com/felietony/art19726121-model-ochrony-konsumenta-na-rynku-finansowympl
dc.referencesWyrok Sądu Najwyższego z 18 lipca 2019 r., sygn. akt I CSK 587/17.pl
dc.referencesZatoński, K. (2024, 1 października). Na Catalyst wiele jest jeszcze do zrobienia. Puls Biznesu. https://www.pb.pl/na-catalyst-wiele-jest-jeszcze-do-zrobienia-1226791pl
dc.contributor.authorEmailcmarty@sgh.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.1.45.01
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/