dc.contributor.author | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.author | Rybska, Eliza | |
dc.date.accessioned | 2025-04-22T08:32:17Z | |
dc.date.available | 2025-04-22T08:32:17Z | |
dc.date.issued | 2020-12-01 | |
dc.identifier.citation | Wiśniewska-Kin M., Rybska E., Świat w optyce dziecka: Reprezentacje obiektów przyrodniczych z dziecięcej perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8220-019-5 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-018-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55404 | |
dc.description.abstract | Publikacja rzuca nowe światło nie tylko na sam niezwykły dziecięcy potencjał ujawniany w sytuacjach zadaniowych, lecz także na konieczność odmiennego od dotychczasowego sposobu edukowania dzieci, a zwłaszcza wspierania rozwoju ich umiejętności poznawczych. Dziecięce nadawanie i odkrywanie znaczeń umożliwia zarówno wniknięcie w sposób myślenia i rozumowania dzieci, jak i pozwala dostrzec wagę oraz wartość wsparcia tych procesów poprzez stawianie dziecka w sytuacjach wymagających twórczego i niestandardowego działania. Niedocenianie, umniejszanie, ignorowanie, a często i lekceważenie potencjału kognitywnego dzieci w procesie aranżowania środowiska edukacyjnego, konstruowania programów kształcenia czy budowania relacji edukacyjnej, prowadzą do nieadekwatnych osiągnięć rozwojowych, znacznie poniżej ich możliwości. Autorki udowodniły, że dzieci przedszkolne są w stanie rozwinąć wyższe formy myślenia, rozumowania, jeśli doceni się i dostrzeże ich możliwości oraz zapewni im wyzwalające i stymulujące środowisko do nauki. Z recenzji prof. dr hab. Renaty Michalak | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | rozwijanie myślenia u dzieci | pl |
dc.subject | doświadczenia percepcyjne dzieci | pl |
dc.subject | reprezentacja rzeczywistości | pl |
dc.subject | kategoryzowanie rzeczywistości | pl |
dc.subject | przechowywanie informacji w pamięci | pl |
dc.subject | aktywność językowa dzieci | pl |
dc.title | Świat w optyce dziecka: Reprezentacje obiektów przyrodniczych z dziecięcej perspektywy | pl |
dc.type | Book | |
dc.rights.holder | © Copyright by Monika Wiśniewska-Kin i Eliza Rybska, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl |
dc.page.number | 161 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Wiśniewska-Kin, Monika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego, Zakład Badań nad Dzieckiem i Dzieciństwem | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Rybska, Eliza - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Biologii, Laboratorium Dydaktyki i Ochrony Przyrody | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-019-5 | |
dc.references | Ahissar, S., Hochstein, M. (2002). View from the top: Hierarchies and reverse hierarchies in the visual system. Neuron, 36, 791–804. | pl |
dc.references | Ahissar, S., Hochstein, M. (2004). The reverse hierarchy theory of visual perceptual learning. Trends in Cognitive Sciences, 8, 457–464. | pl |
dc.references | Ainsworth, S. E. (2006). DeFT: A conceptual framework for learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16, 183–198. | pl |
dc.references | Alexander, K., Goodman, G. S., Schaaf, J. M., Edelstein, R. S., Quas, J. A., Shaver, P. R. (2002). The role of attachment and cognitive inhibition in children’s memory and suggestibility for a stressful event. Journal of Experimental Child Psychology, 83, 262–290. | pl |
dc.references | Ali, T. (2013). Yellow Elephant: Improve your Memory and Learn More, Faster, Better. London: Hardie Grant Books. | pl |
dc.references | Andrews, M., Vigliocco, G., Vinson, D. (2009). Integrating experiential and distributional data to learn semantic representations. Psychological Review, 116, 463–498. | pl |
dc.references | Angrosino, M. (2009). Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych, t. 2 (s. 129– 151), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Antonucci, S. M., Alt, M. (2011). A lifespan perspective on semantic processing of concrete concepts: does a sensory/motor model have the potential to bridge the gap? Cognitive Affective & Behavioral Neuroscience, 11, 551–572. | pl |
dc.references | Astington, J. W. (1993). The child’s discovery of the mind, vol. 31. Harvard: Harvard University Press. | pl |
dc.references | Bagiński D. (2015). Dekalog wizualności. W: M. T. Kociuba (Red.), Obrazy i poznanie (s. 35–46). Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.references | Bagiński, D., Francuz, P. (2007). W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych. W: P. Francuz (Red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią (s. 19–43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.references | Barsalou, L. W. (2008), Grounded Cognition. Annual Reviews of Psychology, 59, 617–645. | pl |
dc.references | Bartlett, F. C. (1932). Remembering: A study in experimental and social psychology. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Bartmiński, J. (2003). Miejsce wartości w językowym obrazie świata. W: J. Bartmiński (Red.), Język w kręgu wartości. Studia semantyczne (s. 59–86). Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.references | Bascandziev, I., Harris, P. L. (2011). The role of testimony in young children’s solution of a gravity driven invisible displacement task. Cognitive Development, 25, 233–246. | pl |
dc.references | Basińska, A., Pietrala, D., Dziubalska-Kołaczyk, K., Cole, R. (2012). ETOS – innowacyjne narzędzie wspomagające nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych. Studia Edukacyjne, 23, 229–248. | pl |
dc.references | Basińska, A., Pietrala, D., Pietrala, T., Zielińska, U., Dziubalska-Kołaczyk, K., Cole, R. (2013). E-nauczyciel przyrody. Innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów. Poznań: Wydział Anglistyki UAM. | pl |
dc.references | Beck, I. L. (1997). Questioning the author: An approach for enhancing student engagement with text. Newark: International Reading Association. | pl |
dc.references | Beck, I. L., McKeown, M. G. (2006). Improving comprehension with Questioning the Author: A Fresh and Expanded View of a Powerful Approach. New York: Scholastic. | pl |
dc.references | Beck, D. M., Schaefer, C., Pang, K., Carlson, S. M. (2011). Executive function in preschool children: Test-retest reliability. Journal of Cognition and Development, 12, 169–193. | pl |
dc.references | Beck, I. L., McKeown, M. G., Sandora, C., Kucan, L., Worthy, J. (1996). Questioning the author: A yearlong classroom implementation to engage students with text. The Elementary School Journal, 96, 385–414. | pl |
dc.references | Bedny, M., Hulbert, J. C., Thompson-Schill, S. L. (2007). Understanding words in context: the role of Broca’s area in word comprehension. Brain Research, 1146, 101–114. | pl |
dc.references | Bergen, B. K. (2017). Latające świnie. Jak umysł tworzy znaczenie. Kraków: Copernicus Center Press. | pl |
dc.references | Bers, M. U., Ponte, I., Juelich, C., Viera, A., Schenker, J. (2002). Teachers as designers: Integrating robotics in early childhood education. Information Technology in Childhood Education Annual, 1, 123–145. | pl |
dc.references | Berti, S., Cigala, A., Sharmahd, N. (2019). Early Childhood Education and Care Physical Environment and Child Development: State of the art and Reflections on Future Orientations and Methodologies. Educational Psychology Review, 31(12), 1–31. | pl |
dc.references | Bezemer, J., Kress, G. (2008). Writing in multimodal texts: A social semiotic account of designs for learning. Written Communication, 25(2), 166–195. | pl |
dc.references | Blair, C., Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive functioning, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78, 647–663. | pl |
dc.references | Błaszak, M. (2013). Ekotypy poznawcze człowieka. Przyczynek do kognitywistycznej teorii podmiotu. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Błaszak, M. (2014). Kognitywistyczne konteksty edukacji. W: S. Dylak, G. Barabasz, D. Hejwosz (Red.). Metoda projektów w edukacji ponadpodstawowej (na przykładzie przedmiotów przyrodniczych) (s. 13–35). Poznań: How How Design. | pl |
dc.references | Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.references | Bokus, B., Shugar, G. W. (2007) (Red.). Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy. Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Bornstein, M. H., Hahn, C.-S., Suwalsky, J. T. D. (2013). Physically developed and exploratory young infants contribute to their own long-term academic achievement. Psychological Science, 24, 1906–1917. | pl |
dc.references | Brainerd, C. J., Reyna, V. F. (1990). Gist in the grist: Fuzzy-trace theory and new intuitionism. Developmental Review, 10, 3–47. | pl |
dc.references | Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: TAiWPN Universitas. | pl |
dc.references | Brzezińska, A. I., Czub, M., Kaczan, R. (2013). Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl |
dc.references | Carbon, C. C., Albrecht, S. (2012). Bartlett’s schema theory: The unreplicated „portrait d’homme” series from 1932. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65(11), 2258–2270. | pl |
dc.references | Carlson, S. M., Zelazo, P. D., Faja, S. (2013). Executive function. In: P. D. Zelazo (Ed.), Oxford handbook of developmental psychology (pp. 706–746). New York: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Caulfield, H. J., Kercel, S. W. (2003). Unconscious perception and communication. Theoria et Historia Scientiarum, 2, 5–16. | pl |
dc.references | Chatterjee, A. (2011). Neuroaesthetics: a coming of age story. Journal of Cognitive Neuroscience, 23(1), 53–62. | pl |
dc.references | Chlewiński, Z. (1999). Umysł – dynamiczna organizacja pojęć: analiza psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Chuderski, A., Bremer, J. (2011). Pojęcia jako przedmiot badań interdyscyplinarnych. W: J. Bremer, A. Chuderski (Red.), Pojęcia. Jak – reprezentujemy i kategoryzujemy świat (s. 7–46). Kraków: TAiWPN Universitas. | pl |
dc.references | Clark, A., Chalmers, D. (1998). The Extended Mind. Analysis, 58, 10–23; pol. tłum.: Eidem (2008). Umysł rozszerzony. W: M. Miłkowski, R. Poczobut (Red.), Analityczna metafi umysłu. Najnowsze kontrowersje, przeł. M. Miłkowski (s. 343–357). Warszawa: IFiS PAN. | pl |
dc.references | Clark, E. (1995). Later lexical development and word formation. In: P. Fletcher, B. McWhinney (Eds.), The Handbook of Child Language (pp. 293–312). Oxford: Basil Blackwell. | pl |
dc.references | Clark, A. (1997). Being there: Putting brain, body, and world together again. Cambridge: MIT Press. Cohen G., Kiss G., Le Voii M. E. (1993). Memory: Current Issues. Second Edition. London: Open University Press. | pl |
dc.references | Cole, P. M., Dennis, T. A., Smith-Simon, K. E., Cohen, L. H. (2009). Preschoolers’ emotion regulation strategy understanding: Relations with emotion socialization and child self-regulation. Social Development, 18(2), 324–352. | pl |
dc.references | Collins, A. M., Loftus, E. F. (1975). A spreading-activation theory of semantic processing. Psychological Review, 82(6), 407–429. | pl |
dc.references | Cooke, B. D., Buchholz, D. (2005). Mathematical communication in the classroom: A teacher makes a difference. Early Childhood Education Journal, 32(6), 365–369. | pl |
dc.references | Coren, S., Girgus, J. S. (1980). Principles of perceptual organization and spatial distortion: the gestalt illusions. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 6(3), 404. | pl |
dc.references | Cowan, N. (1988). Evolving conceptions of memory storage, selective attention, and their mutual constraints within the human information-processing system. Psychological Bulletin, 104(2), 163. | pl |
dc.references | Craik, K. (1943). The nature of exploration. Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Czub, M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl |
dc.references | Daniel, K. L., Bucklin, C. J., Leone, E. A., Idema, J. (2018). Towards a Definition of Representational Competence. In: K. L. Daniel (Ed.), Towards a Framework for Representational Competence in Science Education (pp. 3–11). Heidelberg: Springer, Cham. | pl |
dc.references | Davydov, V. V. (2008). Problems of developmental instruction. A theoretical and experimental psychological study. New York: Nova Science Publishers. | pl |
dc.references | De Vignemont, F. (2003). Ghost buster: The reality of one’s own body tenses. Theoria et Historia Scientiarum, 1, 119–137. | pl |
dc.references | De Vries, E. (2012). Learning with external representations. In: N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 2016–2019). Heidelberg: Springer. | pl |
dc.references | Dellatolas, G., De Agostini, M., Curt, F., Kremin, H., Letierce, A., Maccario, J., Lellouch, J. (2003). Manual skill, hand skill asymmetry, and cognitive performances in young children. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 8(4), 317–338. | pl |
dc.references | DeLoache, J. S. (1989). The development of representation in young children. In: H. W. Reese (Ed.), Advances in child development and behavior (pp. 1–37). New York: Academic Press. | pl |
dc.references | DeLoache, J. S. (2011). Early development of the understanding and use of symbolic artifacts. In: U. Goswami (Ed.), Wiley-Blackwell handbook of childhood cognitive development (2nd ed.) (pp. 312–336). New York: Wiley. | pl |
dc.references | Denham, S. A., Bassett, H. H., Way, E., Mincic, M., Zinsser, K., Graling, K. (2012). Preschoolers’ emotion knowledge: Self-regulatory foundations, and predictions of early school success. Cognition & Emotion, 26(4), 667–679. | pl |
dc.references | Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K. S., Auerbach-Major, S. T., Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74, 238–256. | pl |
dc.references | Derakshan, N., Eysenck, M. W. (2009). Anxiety, processing efficiency, and cognitive performance: New developments from attentional control theory. European Psychologist, 14, 168–176. | pl |
dc.references | Dewey, J. (1967). Wybór pism pedagogicznych. Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum. | pl |
dc.references | Diamond, A. (1988). Differences between adult and infant cognition. Is the crucial variable presence or absence of language? In: L. Weiskrantz (Ed.), Thought without language (pp. 337–370). Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Diamond, A., Goldman-Rakic, P. S. (1989). Comparison of human infants and rhesus monkeys on Piagets AB task: evidence for dependence on dorsolateral prefrontal cortex. Experimental Brain Research, 74, 24–40. | pl |
dc.references | Dobra Szkoła. (2017). Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Pobrane z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf (data dostępu: 14.10.2019). | pl |
dc.references | Duch, W. (2009). Reprezentacje umysłowe jako aproksymacje stanów mózgu. Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 3, 5–28. | pl |
dc.references | Duch, W. (2010). Architektury kognitywne, czyli jak zbudować sztuczny umysł. W: R. Tadeusiewicz (Red.), Neurocybernetyka teoretyczna. Warszawa: UW. Pobrane z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/213/08-Architektury-kognitywne.pdf?sequence=1 (data dostępu: 14.10.2019). | pl |
dc.references | Dunn, J. (1998). Doświadczanie i rozumienie emocji, relacji społecznych oraz przynależności kulturowej. W: P. Ekman, R. J. Davidson (Red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, przeł. B. Wojciszke (s. 295–298). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Dykes, B. (2009). Repeat after Me: The Link between Repetition and Memory. Teacher: The National Education Magazine, Oct, 12–15. | pl |
dc.references | Edwards, C. P., Gandini, L. (2018). The Reggio Emilia approach to early childhood education. In: Handbook of international perspectives on early childhood education (pp. 365–378). London: Routledge. | pl |
dc.references | Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina. | pl |
dc.references | Eliot, L. (2011). Różowy mózg, niebieski mózg. Jak niewielkie różnice w mózgach dziewczynek i chłopców mogą stać się przepastne i co z tym robić. Poznań: Media Rodzina. | pl |
dc.references | Engeström, Y. (1993). Developmental studies on work as a test bench of activity theory. In: S. Chaikin, J. Lave (Eds.), Understanding practice: Perspectives on activity and context (pp. 64–83). Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Engeström, Y., Miettinen, R. (1999). Introduction. In: Y. Engeström, R. Miettinen, R. L. Punamaki (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 1–16). Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Engeström, Y., Pasanen, A., Toiviainen, H., Haavisto, V. (2005). Expansive learning as collaborative concept formation at work. In: K. Yamazumi, U. Engestrom, H. Daniels (Eds), New learning challenges: Going beyond the industrial age system of school and work (pp. 47–77). Osaka: Kansai University Press. | pl |
dc.references | Ensor, R., Spencer, D., Hughes, C. (2011). ‘You feel sad?’ emotion understanding mediates effects of verbal ability and mother–child mutuality on prosocial behaviors: Findings from 2 years to 4 years. Social Development, 20(1), 93–110. | pl |
dc.references | Evans, V. (2009). Leksykon językoznawstwa kognitywnego. Kraków: TAiWPN Universitas. | pl |
dc.references | Feldman-Barrett, L. (2018). Jak powstają emocje. Sekretne życie mózgu. Warszawa: CeDeWu. | pl |
dc.references | Fiantika, F. R. (2017). Representation Elements of Spatial Thinking. The 3rd International Conference on Mathematics, Science and Education 2016 IOP Publishing IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 824. 012056. Pobrane z: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/824/1/012056/pdf (data dostępu: 24.04.2017). | pl |
dc.references | Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. | pl |
dc.references | Flavell, J. H., Miller, P. H., Miller, S. A. (1985). Cognitive development, vol. 338. Englewood Cliffs, New York: Prentice-Hall. | pl |
dc.references | Fleer, M. (2011). Kindergartens in cognitive times: Imagination as a dialectical relation between play and learning. International Journal of Early Childhood, 43(3), 245–259. | pl |
dc.references | Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Francuz, P. (2012). Neuropoznawcze podstawy komunikacji wizualnej. W: P. Francuz (Red.), Komunikacja wizualna (s. 11–46). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.references | Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218. | pl |
dc.references | Frye, D. (1999). Development of intention: The relation of executive function to theory of mind. In: P. D. Zelazo, J. W. Astington, D. R. Olson (Eds.), Developing theories of intention: Social understanding and self-control (pp. 119–132). Mahwah, New York: Erlbaum. | pl |
dc.references | Gärdenfors, P. (2010). Jak Homo stał się sapiens: o ewolucji myślenia. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. | pl |
dc.references | Gelman, R., Brenneman, K. (2004). Science learning pathways for young children. Early Childhood Research Quarterly, 19, 150–158. | pl |
dc.references | Gelman, S. A. (2006). Naive Theories, Development of. Encyclopedia of Cognitive Science. Hoboken: John Wiley & Sons. | pl |
dc.references | Gęsiarz, F. (2011). Neurobiologia pojęć konkretnych i abstrakcyjnych. W: J. Bremer, A. Chuderski (Red.), Pojęcia. Jak reprezentujemy i kategoryzujemy świat (s. 429–458). Kraków: TAiWPN Universitas. | pl |
dc.references | Gibbs, R., Matlock, T. (2002). Looking for metaphor in all the right ways. W: T. Komendziński (Red.), Metaphor. A Multidisciplinary Approach (s. 5–25). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. | pl |
dc.references | Gibson, E. J. (1969). Principles of perceptual learning and development. New York: Appleton-Century-Croft. | pl |
dc.references | Gibson, E. J. (1989). Exploratory behavior in the development of perceiving, acting, and the acquiring of knowledge. Annual Review of Psychology, 39, 1–44. | pl |
dc.references | Gibson, E. J. (2001). Perceiving the affordances. A portrait of two psychologists. New York: Lawrence Erlbaum. | pl |
dc.references | Gibson, E. J., Walk, R. D. (1960). The „visual cliff”. Scientific American, 202, 64–71. | pl |
dc.references | Gibson, J. J. (1966). The senses considered as perceptual systems. Boston: Houghton Miffl in. | pl |
dc.references | Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton Miffl in. | pl |
dc.references | Gilbert, J. K., Boulter, C. J., Elmer, R. (2000). Positioning models in science education and in design and technology education. In: J. K. Gilbert, C. J. Boulter (Eds.), Developing models in science education (pp. 3–18). Dordrecht: Kluwer. | pl |
dc.references | Gilliom, M., Shaw, D. S., Beck, J. E., Schonberg, M. A., Lukon, J. L. (2002). Anger regulation in disadvantaged preschool boys: Strategies, antecedents, and the development of self-control. Developmental Psychology, 38, 222–235. | pl |
dc.references | Gombrich, E. H. (2008). O sztuce. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Goodman, N. (1978). Ways of worldmaking. Indianapolis: Hackett. | pl |
dc.references | Gopnik, A. (1993). How we know our minds: The illusion of first-person knowledge of intentionality. Behavioral and Brain Sciences, 16(1), 1–14. | pl |
dc.references | Gopnik, A., Wellman, H. M. (1994). The theory theory. In: S. A. Gelman, L. A. Hirschfeld, Mapping the mind: Domain specificity in cognition and culture (pp. 257–293). New York: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Gopnik, A. (2010). Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Warszawa: Prószyński i S-ka. | pl |
dc.references | Gopnik, A., Meltzoff, N. A., Kuhl, K. P. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina. | pl |
dc.references | Goren, C. C., Sarty, M., Wu, P. Y. (1975). Visual following and pattern discrimination of face-like stimuli by newborn infants. Pediatrics, 56, 544–549. | pl |
dc.references | Górniewicz, J. (1992). Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Warszawa–Toruń: Wydawnictwo Naukowe „PRAKSIS”. | pl |
dc.references | Graham, L. (2008). Gestalt theory in interactive media design. Journal of Humanities & Social Sciences, 2(1), 1–12. | pl |
dc.references | Greenberg, M. T., Snell, J. L. (1997). Brain development and emotional development: The role of teaching in organizing the frontal lobe. In: P. Salovey, D. J. Sluyter, P. Salovey, D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications (pp. 93– 126). New York: Basic Books. | pl |
dc.references | Greenfi D. B., Scott, M. S. (1986). Young children’s preference for complementary pairs: Evidence against a shift to a taxonomic preference. Developmental Psychology, 22, 19–21. | pl |
dc.references | Gregory, R. L., (1970). The Intelligent Eye. London: Weidenfeld. | pl |
dc.references | Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281–291. | pl |
dc.references | Grosslight, L., Unger, C., Jay, E. (1991). Understanding models and their use in science: Conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 38(9), 799–822. | pl |
dc.references | Habrajska, G. (2016). Dopełnianie sensu w kodzie werbalnym i wizualnym. W: G. Habrajska, J. Ślósarska (Red.), Strategie twórcze w działaniu (s. 85–110). Łódź: Primum Verbum. | pl |
dc.references | Haman, M. (2011). Dlaczego pojęcia muszą być badane w ujęciu rozwojowym. W: J. Bremer, A. Chuderski (Red.), Pojęcia. Jak reprezentujemy i kategoryzujemy świat (s. 271–318). Kraków: TAiWPN Universitas. | pl |
dc.references | Hankała, A. (1985). Pamięć semantyczna, jej struktura oraz właściwości przechowywanej w niej wiedzy. Psychologia Wychowawcza, 4, 349–364. | pl |
dc.references | Harris, P. L. (2007). Trust. Developmental Science, 10, 135–138. | pl |
dc.references | Hatano, G., Inagaki, K. (1994). Young children’s naive theory of biology. Cognition, 50, 171–188. | pl |
dc.references | Haugeland, J. (Ed.) (1998). Mind embodied and embedded. In: Having thought: essays in the metaphysics of mind (pp. 207–240). Cambridge: Harvard University Press [originally appeared in Acta Philosophica Fennica 58: 233–267, 1995 (a special issue on Mind and Cognition edited by L. Haaparanta and S. Heinamaa)]. | pl |
dc.references | Helmholtz, H., (1910). Handbuch der physiologischen optic, vol. III. Hamburg: Leopald Voss. | pl |
dc.references | Heyman, G. D. (2008). Children’s critical thinking when learning from others. Current Directions in Psychological Science, 17(5), 344–347. | pl |
dc.references | Hood, B. M. (1995). Gravity rules for 2to 4-yearolds? Cognitive Development, 10, 577–598. | pl |
dc.references | Horton, M. S., Markman, E. M. (1980). Developmental differences in the acquisition of basic and superordinate categories. Child Development, 51, 708–719. | pl |
dc.references | Hull, G., Greeno, J. (2006). Identity and agency in nonschool and school worlds. In: Z. Bekerman, N. Burbules, D. Silberman-Keller (Eds.), Learning in Places. The Informal Education | pl |
dc.references | Reader (pp. 77–98). New York: Peter Lang Publishing. | pl |
dc.references | Hurley, A. (2005). Cognitive Development: Overview. Pobrane z: https://resources.saylor.org/wwwresources/archived/site/wp-content/uploads/2011/07/psych406-5.3.pdf (data dostępu: 12.01.2020). | pl |
dc.references | Hutto, D. D., Myin, E. (2013). Radicalizing Enactivism: B.asic Minds without Content. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Isen, A. M., Daubman, K. A., Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 1122–1131. | pl |
dc.references | Izard, C. E. (2001). Emotional intelligence or adaptive emotions? Emotion, 1, 249–257. | pl |
dc.references | Jabłoński, S. (2007). Mechanizmy zmian rozwojowych na początku wieku przedszkolnego a proces edukacji dzieci. Edukacja, 1(97), 102–119. | pl |
dc.references | Jagodzińska, M. (1997). Wykonywanie zadań pamięciowych przez małe dzieci w warunkach laboratoryjnych i naturalnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 203–216. | pl |
dc.references | Jagodzińska, M. (2000). Amnezja dziecięca. Dlaczego nie pamiętamy wczesnego dzieciństwa? Przegląd Psychologiczny, 3, 273–290. | pl |
dc.references | Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION. | pl |
dc.references | Janusz, A. (2014). Algorithms for Similarity Relation Learning from High Dimensional Data (Algorytmy uczenia się relacji podobieństwa z wielowymiarowych zbiorów danych). Praca doktorska. Warszawa: UW. | pl |
dc.references | Jedliński, R. (2000). Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP. | pl |
dc.references | Jewitt, C. (2008). Multimodality and literacy in school classrooms. Review of Research in Education, 32, 241–267. | pl |
dc.references | Jewitt, C. (2009). An introduction to multimodality. In: C. Jewitt (Ed.), The Routledge handbook of multimodal analysis (pp. 14–27). New York: Routledge. | pl |
dc.references | Joh, A. S., Jaswal, V. K., Keen, R. (2011). Imaging a way out of the gravity bias: Preschoolers can visualize the solution to a spatial problem. Child Development, 82, 744–750. | pl |
dc.references | Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models. Cambridge, MA: Harvard University Press. | pl |
dc.references | Joseph, G. E., Strain, P. S. (2003). Comprehensive evidence-based social-emotional curricula for young children: An analysis of efficacious adoption potential. Topics in Early Childhood Special Education, 23(2), 65–76. | pl |
dc.references | Jung, N., Wranke, C., Hamburger, K., Knauff, M. (2014). How emotions affect logical reasoning: evidence from experiments with mood-manipulated participants, spider phobics, and people with exam anxiety. Frontiers in Psychology, 5, 570. | pl |
dc.references | Kamińska, B., Siebert, B. (2012). Podstawy rozwoju mowy u dzieci. Forum Medycyny Rodzinnej, 6(5), 236–243. | pl |
dc.references | Karmiloff-Smith, A. (1995). Beyond modularity: A developmental perspective on cognitive science. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Kępa-Figura, D. (2007). Kategoryzacja w komunikacji językowej (na przykładzie leksemu ptak). Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.references | Kielar-Turska, M. (1989). Mowa dziecka. Słowo i tekst. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Kielar-Turska, M. (2010). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (Red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2 (s. 83–129). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN . | pl |
dc.references | Kielar-Turska, M. (2011). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (Red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 202–233). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Kielar-Turska, M., Białecka-Pikul, M., (2010). Wczesne dzieciństwo. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (Red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2 (s. 47–82). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Kiverstein, J., Clark, A. (2009). Introduction: Mind embodied, embedded, enacted: One church or many? Topoi, 28(1), 1–7. | pl |
dc.references | Klauer, K. J. (1996). Teaching inductive reasoning: Some theory and three experimental studies. Learning and Instruction, 6(1), 37–57. | pl |
dc.references | Klauer, K. J., Willmes, K., Phye, G. J. (2002). Inducing inductive reasoning: Does it transfer to Fluid Intelligence? Contemporary Educational Psychology, 27, 1–25. | pl |
dc.references | Klein, P. D., Kirkpatrick, L. C. (2010). Multimodal literacies in science: Currency, coherence and focus. Research in Science Education, 40(1), 87–92. | pl |
dc.references | Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: UWM. | pl |
dc.references | Klus-Stańska, D. (2004). Światy dziecięcych znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.references | Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. | pl |
dc.references | Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Koenig, M. A., Harris, P. L. (2005). Preschoolers mistrust ignorant and inaccurate speakers. Child Development, 76, 1261–1277. | pl |
dc.references | Konderak, P. (2016). Aktywizacja (przyswajanie) języka. W: J. Bremer (Red.), Przewodnik po kognitywistyce (s. 525–549). Kraków: Wydawnictwo WAM. | pl |
dc.references | Kozma, R., Russell, J. (1997). Multimedia and understanding: Expert and novice responses to different representations of chemical phenomena. Journal of Research in Science Teaching, 34, 949–968. | pl |
dc.references | Kravtsov, G. G., Kravtsova, E. E. (2010). Play in L.S. Vygotsky’s nonclassical psychology. Journal of Russian and East European Psychology, 48(4), 25–41. | pl |
dc.references | Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge. | pl |
dc.references | Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge. | pl |
dc.references | Kress, G., van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: the grammar visual design. London: Routledge. | pl |
dc.references | Krnel, D., Glažar, S. S., Watson, R. (2003). The development of the concept of „matter”: A cross-age study of how children classify materials. Science Education, 87(5), 621–639. | pl |
dc.references | Krzeszowski, T. P. (1994). Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych. Etnolingwistyka, 6, 29–51. | pl |
dc.references | Kuhn, D. (2002). What is scientific thinking, and how does it develop? In: U. Goswami (Ed.), Blackwell handbooks of developmental psychology. Blackwell handbook of childhood cognitive development (pp. 371–393). Hoboken: Blackwell Publishing. | pl |
dc.references | Kuhn, D., Schauble, L., Garcia-Mila, M. (1992). Cross-domain development of scientific reasoning. Cognition and Instruction, 9, 285–327. | pl |
dc.references | Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.references | Kuszak, K. (2014). Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki. Studia Edukacyjne, 33, 45–67. Pobrane z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13614/1/SE%2033_2014_Kinga_Kuszak.pdf (data dostępu: 10.03.2020). | pl |
dc.references | Kuzmak, S. D., Gelman, R. (1986). Young children’s understanding of random phenomena. Child Development, 57(3), 559–566. | pl |
dc.references | Laakso, A. (2011). Embodiment and development in cognitive science. Cognitie, Creier, Comportament/Cognition, Brain, Behavior, 15(4), 409–425. | pl |
dc.references | Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia. | pl |
dc.references | Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive-motivational-relational theory of emotion. American Psychologist, 46, 819–834. | pl |
dc.references | Le Normand, M. T. (1986). A developmental exploration of language used to accompany symbolic play in young, normal children (2–4 years old). Child: care, health and development, 12(2), 121–134. | pl |
dc.references | Le Normand, M. T., Parisse, C., Cohen, H. (2008). Lexical diversity and productivity in French preschoolers: developmental, gender and sociocultural factors. Clinical Linguistics & Phonetics, 22(1), 47–58. | pl |
dc.references | Leerkes, E. M., Paradise, M. J., O’Brien, M., Calkins, S. D., Lange, G. (2008). Emotion and Cognition Processes in Preschool Children. Merrill-Palmer Quarterly, 54(1), 102–124. | pl |
dc.references | Lemke, J. L. (2003). Mathematics in the middle: Measure, picture, gesture, sign, and word. In: M. Anderson, A. Sàenz-Ludlow, S. Zellweger, V. V. Cifarelli (Eds.), Educational perspectives on mathematics as semiosis: From thinking to interpreting to knowing (pp. 215–234). Ottawa: Legas Publishing. | pl |
dc.references | Leszkowicz, M. (2012). Projektowanie graficzne a proces czytania i tworzenia wizualnych znaczeń. W: W. Skrzydlewski, S. Dylak (Red.), Media – Edukacja – Kultura. W stronę edukacji medialnej (s. 475–483). Poznań–Rzeszów: UAM. | pl |
dc.references | Lewandowska-Tomaszczyk, B. (2010). Nowe spojrzenie na przekład: podobieństwo, granice ekwiwalencji i rekonceptualizacja. Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Lewis, M. (2005a). Emocje samoświadomościowe: zażenowanie, duma, wstyd, poczucie winy. W: M. Lewis, J. M. Haviland-Jones (Red.), Psychologia emocji (s. 780–797). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Lewis, M. (2005b). Wyłanianie się ludzkich emocji. W: M. Lewis, J. M. Haviland-Jones (Red.), Psychologia emocji (s. 342–360). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Lewis, M. (2008). The emergence of human emotions. W: M. Lewis, J. M. Haviland Jones, L. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3rd ed.) (pp. 304–319). New York: Guilford. | pl |
dc.references | Ligęza, M. (1999). Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci. W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (Red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi (s. 277–300). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. | pl |
dc.references | Locher, P., Krupinski, E. A., Mello-Thoms, C., Nodine, C. F. (2008). Visual interest in pictorial art during an aesthetic experience. Spatial Vision, 21(1–2), 55–78. | pl |
dc.references | Lucariello, J., Kyratzis, A., Nelson, K. (1992). Taxonomic knowledge: What kind and when? Child Development, 63, 978–998. | pl |
dc.references | Lutkewitte, Claire (2013). Multimodal Composition: A Critical Sourcebook. Boston: Bedford/St. Martin’s. | pl |
dc.references | Malaguzzi, L. (1987). The hundred languages of children. I cento linguaggi dei bambini. Exhibition catalogue, 16–21. | pl |
dc.references | Mampe, B., Friederici, A. D., Christophe, A., Wermke, K. (2009). Newborns’ cry melody is shaped by their native language. Current Biology, 19(23), 1994–1997. | pl |
dc.references | Mandler, J. M. (2004). The foundations of mind: Origins of conceptual thought. Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Mandler, J. M. (2007). On the origins of the conceptual system. American Psychologist, 62(8), 741. | pl |
dc.references | Mandler, J. M., McDonough, L. (1996). Drinking and driving don’t mix: Inductive generalization in infancy. Cognition, 59, 307–335. | pl |
dc.references | Markman, E. M., Hutchinson, J. E. (1984). Children’s sensitivity to constraints on word meaning: Taxonomic versus thematic relations. Cognitive Psychology, 16, 1–27. | pl |
dc.references | Marsh L., Onof Ch., (2008) Introduction to the special issue „Perspectives on Social Cognition”. Cognitive Systems Research, 9(1–2), 1–4. | pl |
dc.references | Martin, A. (2009). Circuits in mind: The neural foundations for object concepts. W: M. S. Gazzaniga (Ed.), The Cognitive Neurosciences (4th ed.) (pp. 1031–1045). Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Maruszewski, T., Ścigała, E. (1995). Poznawcza reprezentacja emocji. Przegląd Psychologiczny, 3(4), 245–278. | pl |
dc.references | Maruszewski, T., Ścigała, E. (1998). Emocje – aleksytymia – poznanie. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. | pl |
dc.references | Mashburn, A. J. (2008). Quality of social and physical environments in preschools and children’s development of academic, language, and literacy skills. Applied Developmental Science, 12(3), 113–127. | pl |
dc.references | McDougall, P., Hymel, S., Vaillancourt, T., Mercer, L. (2001). The consequences of childhood peer rejection. In: M. Leary (Ed.), Interpersonal rejection (pp. 213–247). New York: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Meltzoff, A. N. (1990). Towards a developmental cognitive Science – The implications of cross-modal matching and imitation for the development of representation and memory in infancy. Annals of the New York Academy of Sciences, 608, 1–37. | pl |
dc.references | Michalak, R. (2013). Dziecko u progu edukacji przedmiotowej: studium teoretyczno-empiryczne. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl |
dc.references | Michalak, R. (2017) Neurokognitywne uwarunkowania przestrzeni rozwoju dziecka. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (Red.), Świat małego dziecka, Przestrzeń instytucji, cyberprzestrzeń i inne przestrzenie dzieciństwa (s. 15–31). Poznań: UAM. | pl |
dc.references | Mikołajczuk, A. Nauka wstydu. Język uczuć jako narzędzie edukacji emocjonalnej najmłodszych – z badań nad językową konceptualizacją WSTYDU w książeczkach dla dzieci (na tle polszczyzny ogólnej). Pobrane z: http://www.polon.uw.edu.pl/documents/9763960/10288234/mikolajczuk_04.pdf (data dostępu: 12.04.2019). | pl |
dc.references | Miles, M. B., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: Trans Humana. | pl |
dc.references | Milner, A. D., Goodale, M. A. (2008). Mózg wzrokowy w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Młodkowski, J. (1998). Wyobraźnia. W: W. Szewczuk (Red.), Encyklopedia psychologii (s. 1019–1024). Warszawa: Fundacja Innowacja. | pl |
dc.references | Młodkowski, J. (2000). Wizualizacja: próba eksplikacji pojęcia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 3, 47–60. | pl |
dc.references | Moscovici, S. (2001). Social Representations. Explorations in Social Psychology. New York: New York University Press. | pl |
dc.references | Murphy, G. L. (2002). The big book of concepts. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Murphy, G. L., Medin, D. L. (2007). Rola teorii w spójności pojęć. W: Z. Chlewiński (Red.), Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX w. (s. 311–347). Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Murray, J., Lutkewitte, C. (2013) (Ed.). „Composing Multimodality”. Multimodal Composition: A Critical Sourcebook. Boston: Bedford/St. Martin’s. | pl |
dc.references | Neckar-Ilnicka, T. (2007). Perspektywy dorosłości i obraz pracy ludzkiej w swobodnych wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków: Impuls. | pl |
dc.references | Nelson, K. (1988). Where do taxonomic categories come from? Human Development, 31, 3–10. | pl |
dc.references | Nevanen, S., Juvonen, A., Ruismäki, H. (2014). Kindergarten and school as a learning environment for art. International Journal of Education through Art, 10(1), 7–22. | pl |
dc.references | Nguyen, S. P. (2007). Cross-classification and category representation in children’s concepts. Developmental Psychology, 43(3), 719–731. | pl |
dc.references | Nilsson, M., Ferholt, B., Lecusay, R. (2018). ‘The playing-exploring child’: Reconceptualizing the relationship between play and learning in early childhood education. Contemporary Issues in Early Childhood, 19(3), 231–245. | pl |
dc.references | Obidziński, M. (2016). Teoria rozmytego śladu. Prezentacja modelu i możliwych jego zastosowań w odniesieniu do problematyki wychowania. Fides et Ratio, 1(25), 49–61. | pl |
dc.references | Ożdżyński, J. Śniatkowski, S. (Red.) (1999). Wartościowanie w dyskursie edukacyjnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Edukacja”. | pl |
dc.references | Paul-Cavallier, F. J. (1994). Wizualizacja. Od obrazu do działania. Poznań: Rebis. | pl |
dc.references | Pawelec, M., Cholewińska, J., Mazur, A., Ozga, W. (2014). Analiza trudności wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. W: M. Z. Stepulak (Red.), Współczesne problemy systemu rodzinnego. Diagnoza-Terapia-Profilaktyka (s. 229–255). Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. | pl |
dc.references | Pawłowski, A. (2010). Empiryczne i ilościowe metody badań wobec naukowego statusu współczesnego językoznawstwa. W: P. Stalmaszczyk (Red.), Metodologie językoznawstwa. Filozoficzne i empiryczne problemy w analizie języka (s. 117–131). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Pelowski, M., Markey, P. S., Forster, M., Gerger, G., Leder, H. (2017). Move me, astonish me… delight my eyes and brain: The Vienna integrated model of top-down and bottom-up processes in art perception (VIMAP) and corresponding affective, evaluative, and neurophysiological correlates. Physics of Life Reviews, 21, 80–125. | pl |
dc.references | Pentimonti, J. M., Justice, L. M. (2010). Teachers’ use of scaffolding strategies during read alouds in the preschool classroom. Early Childhood Education Journal, 37(4), 241. | pl |
dc.references | Perner, J., Stummer, S., Sprung, M., Doherty, M. (2002). Theory of mind finds its Piagetian perspective: Why alternative naming comes with understanding belief. Cognitive Development, 17, 1451–1472. | pl |
dc.references | Petlák, E., Zajacová, J. (2010). Rola mózgu w uczeniu się. Kraków: Petrus. | pl |
dc.references | Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York: Norton & Co. | pl |
dc.references | Piaget, J. (1973, wyd. 2006). Jak sobie dziecko wyobraża świat. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Piaget, J., Inhelder, B. (2008). The psychology of the child. New York: Basic books. | pl |
dc.references | Piekarski, J. (2011). Estetyzacja praktyki akademickiej – głos w dyskusji na temat perspektywy uczestniczącej. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (Red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Piętkowa, R. (1991). O aksjologizacji przestrzeni w języku i poezji. W: J. Puzynina, J. Bartmiński (Red.), Język a kultura, t. 2. Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne (s. 275–292). Wrocław: Wiedza o Kulturze. | pl |
dc.references | Prochner, L., Cleghorn, A., Green, N. (2008). Space considerations: materials in the learning environment in three majority world preschool settings. International Journal of Early Years Education, 16(3), 189–201. | pl |
dc.references | Przetacznik, M. (1968). Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka. W: S. Szuman (Red.), O rozwoju języka i myślenia dziecka (s. 383–629). Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Puzynina, J. (1992). Język wartości. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Ramani, G. B., Siegler, R. S. (2008). Promoting broad and stable improvements in low-income children’s numerical knowledge through playing number board games (Report). Child Development, 79, 375 (320). | pl |
dc.references | Rasche, C., Koch, C. (2002). Recognizing the gist of a visual scene: possible perceptual and neural mechanisms. Neurocomputing, 44, 979–984. | pl |
dc.references | Resnick, M. (1998). Technologies for lifelong kindergarten. Educational technology research and development, 46(4), 43–55. | pl |
dc.references | Resnick, M. (2017). Lifelong Kindergarten Cultivating Creativity through Projects, Passion, Peers, and Play. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Reyna, V. F. (2012). A new intuitionism: Meaning, memory, and development in Fuzzy-Trace Theory. Judgment and Decision Making, 7(3), 332–359. | pl |
dc.references | Reyna, V. F., Brainerd, C. J. (2011). Dual processes in decision making and developmental neuroscience: A fuzzy-trace model. Developmental Review, 31(2), 180–206. | pl |
dc.references | Richland, L. E, Burchinal, M. R. (2013). Early executive function predicts reasoning development. Psychological Science, 24(1), 87–92. | pl |
dc.references | Rosch, E., Mervis, C. B., Gray, W. D., Johnson, D. M., Boyses-Bream, P. (1976). Basic objects in natural categories. Cognitive Psychology, 8, 382–439. | pl |
dc.references | Ross, B. H. (2001). Natural Concepts. In: N. Smelser, P. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of Social & Behavioral Sciences. Oxford: Elsevier. | pl |
dc.references | Rupert, R. D. (2004). Challenges to the hypothesis of extended cognition. The Journal of Philosophy, 101(8), 389–428. | pl |
dc.references | Rybska, E. (2017). Przyroda w osobistych koncepcjach dziecięcych – implikacje dla jej nauczania z wykorzystaniem rysunku. Poznań: Kontekst. | pl |
dc.references | Rybska, E. (2018). Rola reprezentacji zewnętrznych w rozpoznaniu osobistych koncepcji dzieci na temat bakterii. Przesłanki dla dydaktycznej użyteczności drobnoustrojów. Forum Oświatowe, 30(2), 29–49. Pobrane z: http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/588 (data dostępu: 29.01.2020). | pl |
dc.references | Saarni, C. (2011). Emotional Development in Childhood. In: R. E. Tremblay, M. Boivin, De V. Peters, M. Lewis (Eds.), Encyclopedia on Early Childhood Development (pp. 1–7). Pobrane z: http://www.child-encyclopedia.com/emotions/according-experts/emotional-development-childhood (data dostępu: 10.03.2020). | pl |
dc.references | Saarni, C., Campos, J., Camras, L. A., Witherington, D. (2006). Emotional development. In: W. Damon, R. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed.) (pp. 237–309). New York: Wiley. | pl |
dc.references | Santrock, J. W. (2014). Child development (14th ed.). New York: McGraw-Hill Education, 2 Penn Plaza. | pl |
dc.references | Schwartz D. L., Tsang J. M., Blair K.P. (2017), Jak się uczymy – 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Seifer, R., Gouley, K., Miller, A. L., Zakriski, A. (2004). Implementation of the PATHS curriculum in an urban elementary school. Early Education & Development, 15(4), 471–486. | pl |
dc.references | Seifert, C. M. (1999). Situated learning and cognition. In: R. A. Wilson, F. C. Keil (Eds.), The MIT encyclopedia of the cognitive sciences (pp. 767–768). Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Siegler, R. S., Ramani, G. B. (2008). Playing linear numerical board games promotes low-income children’s numerical development. Developmental Science, 11, 655–661. | pl |
dc.references | Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Silvia, P. J. (2009). Looking past pleasure: anger, confusion, disgust, pride, surprise, and other unusual aesthetic emotions. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(1), 48. | pl |
dc.references | Simons, D. J. (2000). Attentional capture and inattentional blindness. Trends in Cognitive Sciences, 4(4), 147–155. | pl |
dc.references | Simons, D. J., Chabris, C. F. (1999). Gorillas in our midst: Sustained inattentional blindness for dynamic events. Perception, 28(9), 1059–1074. | pl |
dc.references | Smiley, S. S., Brown, A. L. (1979). Conceptual preference for thematic or taxonomic relations: A nonmonotonic trend from preschool to old age. Journal of Experimental Child Psychology, 28, 437–458. | pl |
dc.references | Smith, L., Gasser, M. (2005). The development of embodied cognition: Six lessons from babies. Artificial Life, 11(1–2), 13–29. | pl |
dc.references | Smykowski, B. (2003). Gotowość do organizowania współpracy rówieśniczej. W: A. Brzezińska, Jabłoński, M. Marchow (Red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 85–103). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. | pl |
dc.references | Snyder, A. W. (1998). Breaking mindsets. Mind & Language, 13, 1–10. | pl |
dc.references | Snyder, A. W., Barlow, H. B. (1986). Revealing the artist’s touch, Nature, 331, 117–118. | pl |
dc.references | Snyder, A., Bossomaier, T., Mitchell, D. J. (2004). Concept formation: ‘object’ attributes dynamically inhibited from conscious awareness. Journal of Integrative Neuroscience, 3(01), 31–46. | pl |
dc.references | Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Słupsk: Dobra Literatura. | pl |
dc.references | Sprenger, M. (1999). Learning and memory: The brain in action. Alexandria, VA: ASCD. | pl |
dc.references | Squire, L. R., Genzel, L., Wixted, J. T., Morris, R. G. (2015). Memory consolidation. Cold Spring Harbor perspectives in biology, 7(8), a021766. Pobrane z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4526749/ (data dostępu 22.05.2020). | pl |
dc.references | Stępień-Nycz, M. (2014). Rozwój reprezentacji emocji w dzieciństwie. Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów Wydawnictwo Liberi Libri. Pobrane z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/21877/Rozwoj%20reprezentacji%20emocji%20w%20dziecinstwie_net.pdf?sequence=1&isAllowed=y (data dostępu 05.05.2019). | pl |
dc.references | Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. | pl |
dc.references | Striano, T., Vaish, A. (2006). 7to 9-month-old infants use facial expressions to interpret others’ actions. British Journal of Developmental Psychology, 24, 753–760. | pl |
dc.references | Subbotsky, E. (1997). Explanations of unusual events: Phenomenalistic causal judgments in children and adults. British Journal of Developmental Psychology, 15, 13–36. | pl |
dc.references | Subbotsky, E. (2004). Magical thinking in judgments of causation: Can anomalous phenomena affect ontological causal beliefs in children and adults? British Journal of Developmental Psychology, 22(1), 123–152. | pl |
dc.references | Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257–285. | pl |
dc.references | Sweller, J., Van Merriënboer, J., Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review, 10(3), 251–296. | pl |
dc.references | Szkudlarek, T. (1997). Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania, 13(317), 167–199. | pl |
dc.references | Thompson, R. A., Goodvin, R. (2007). Taming the tempest in the teapot. In: C. A. Brownell, C. B. Kopp (Eds.), Socioemotional development in the toddler years: Transitions and transformations (pp. 320–341). New York: Guilford. | pl |
dc.references | Thompson, R. A., Lewis, M. D., Calkins, S. D. (2008). Reassessing emotion regulation. Child Development Perspectives, 2(3), 124–131. | pl |
dc.references | Torrance, E. P. (1979). The search for satori & creativity. New York: The Creative Education Foundation. | pl |
dc.references | Trentacosta, C. J., Fine, S. E. (2010). Emotion knowledge, social competence, and behavior problems in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Social Development, 19(1), 1–29. | pl |
dc.references | Tulving, E., Watkins, M. J. (1975). Structure of memory traces. Psychological Review, 82(4), 261–275. | pl |
dc.references | Tversky, B. (2019). Mind in motion, How action shapes thought. New York: Basic Books. | pl |
dc.references | Tyng, C. M., Amin, H. U., Saad, M. N., Malik, A. S. (2017). The influences of emotion on learning and memory. Frontiers in Psychology, 8, 1454. | pl |
dc.references | Um, E., Plass, J. L., Hayward, E. O., Homer, B. D. (2012). Emotional design in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 104(2), 485. | pl |
dc.references | Unsworth, S. J., Medin, D. L. (2010). Concept learning. In: P. Peterson, E. Baker, B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (3rd ed.) (pp. 172–176). Oxford: Elsevier. | pl |
dc.references | Upitis, R. (2004). School architecture and complexity. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, 1(1), 19–38. | pl |
dc.references | van Bers, B. M., Visser, I., van Schijndel, T. J., Mandell, D. J., Raijmakers, M. E. (2011). The dynamics of development on the Dimensional Change Card Sorting task. Developmental Science, 14(5), 960–971. | pl |
dc.references | van den Broek, P. (2010). Using texts in science education: Cognitive processes and knowledge representation. Science, 328(5977), 453–456. | pl |
dc.references | van Gelder, T. (1999). Wooden iron? Husserlian phenomenology meets cognitive science. In: J. Petito, F. Varela, B. Pachoud, J. M. Roy (Eds.), Naturalizing Phenomenology: Current Issues in Contemporary Phenomenology and Cognitive Science (pp. 245–265). Stanford: Stanford University Press. | pl |
dc.references | van Kleeck, A., Vander Woude, J., Hammett, L. (2006). Fostering literal and inferential language skills in Head Start preschoolers with language impairment using scripted book-sharing discussions. American Journal of Speech-Language Pathology, 15(1), 85–95. | pl |
dc.references | Vosniadou, S., Brewer, W. F. (1992). Mental models of the earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4), 535–585. | pl |
dc.references | Vuilleumier, P. (2005). How brains beware: neural mechanisms of emotional attention. Trends in Cognitive Sciences, 9, 585–594. | pl |
dc.references | Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher mental process. Cambridge: Harvard University Press. | pl |
dc.references | Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky, vol. 1. Problems of general psychology [Including the volume Thinking and speech]. R. W. Rieber, A. S. Carton (Eds.), trans. N. Minick. New York: Plenum Press (originally published in 1934). | pl |
dc.references | Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7–97. | pl |
dc.references | Ward, D., Stapleton, M. (2012). Es are good. Consciousness in interaction: The role of the natural and social context in shaping consciousness. In: F Paglieri (Ed.), Consciousness in Interaction: The Role of the Natural and Social Environment in Shaping Consciousness (pp. 89– 104). Advances in Consciousness Research, no. 86. Amsterdam: John Benjamins. | pl |
dc.references | Ward, W. H., Cole, R. A., Bolanos, D., Buchenroth-Martin, C., Svirsky, E., van Vuuren, S., Weston, T., Zheng, J. (2011). My Science Tutor: A Conversational Multi-Media Virtual Tutor for Elementary School Science. ACM Transactions on Speech and Language Processing, Special Issue on Speech and Language Processing of Children’s Speech for Child-machine Interaction Applications, 7. | pl |
dc.references | Watson, A. B. (1990). Models in early vision. In: J. I. Elkind S. K. Card, J. Hochberg (Eds.), Human performance models for computer-aided engineering (pp. 61–74). Cambridge: Academic Press. | pl |
dc.references | Waxman, S. R., Gelman, R. (1988). Preschoolers’ use of superordinate relations in classification and language. Cognitive Development, 1, 139–156. | pl |
dc.references | Waxman, S. R., Gelman, R. (2009). Early word-learning entails reference, not merely associations. Trends in Cognitive Sciences, 13, 258–263. | pl |
dc.references | Wellman, H. M. (1990). The Child’s Theory of Mind. Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Whitehead, A. (2008). Memory. London–New York: Routledge. | pl |
dc.references | Whitmore, D. (1994). Radość uczenia się. Warszawa: Medium. | pl |
dc.references | Wierzbicka, A. (1985). Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor: Karoma Publishers. | pl |
dc.references | Wierzbicka, A. (1993). Nazwy zwierząt. W: J. Bartmiński, R. Tokarski (Red.), O definicjach i definiowaniu (s. 251–267). Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl |
dc.references | Williamson, R. A., Jaswal, V. K., Meltzoff, A. N. (2010). Learning the rules: Observation and imitation of a sorting strategy by 36-month-old children. Developmental Psychology, 46(1), 57. | pl |
dc.references | Wilson, A. J., Dehaene, S., Dubois, O., Fayol, M. (2009). Effects of an adaptive game intervention on accessing number sense in low-socioeconomic-status kindergarten children. Mind, Brain, and Education, 3(4), 224–234. | pl |
dc.references | Wilson, M. (2002). Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9(4), 625–636. | pl |
dc.references | Wiltgen, B. J., Tanaka, K. Z. (2013). Systems consolidation and the content of memory. Neurobiology of Learning and Memory, 106, 365–371. | pl |
dc.references | Wittgenstein, L. (1997). Traktat logiczno-filozoficzny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Wood, D., Bruner, J. S., Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(2), 89–100. | pl |
dc.references | Wygotski, L. S. (1934/2002). Wczesne dzieciństwo. W: L. S. Wygotski, Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie, red. nauk. A. Brzezińska, M. Marchow; przeł. T. Czub (s. 91–129). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. | pl |
dc.references | Wygotski, L. S. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: PWN. | pl |
dc.references | Yerbus, A. L. (1967). Eye Movements and Vision. New York: Plenum. | pl |
dc.references | Zeki, S. (1999). Inner vision: An exploration of art and the brain, vol. 415. Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Zelazo, P. D., Muller, U. (2011). Executive function in typical and atypical development. In: U. Goswami (Ed.), Wiley-Blackwell handbook of childhood cognitive development (pp. 547–603). New York: Wiley. | pl |
dc.references | Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V., (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-019-5 | |