Show simple item record

dc.contributor.authorUrbaniak-Zając, Danuta
dc.contributor.authorPiekarski, Jacek
dc.date.accessioned2025-05-07T07:38:14Z
dc.date.available2025-05-07T07:38:14Z
dc.date.issued2022-09-14
dc.identifier.citationUrbaniak-Zając D., Piekarski J., Metodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-912-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-911-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55543
dc.description.abstractPublikacja podejmuje metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice jako dyscyplinie zakorzenionej w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych. Krytyczna rekonstrukcja procesu badawczego traktowana jest jako czynnik rozstrzygający o jakości wszelkich praktyk badawczych oraz uznawana zarówno za źródłowy warunek, jak i tworzywo badań o charakterze metodologicznym. Pierwsza część publikacji przedstawia ogólną charakterystykę przyjętej perspektywy. Podjęto w niej problemy dotyczące statusu decyzji związanych z wyborem metod badawczych, zagadnienie obecności badacza w praktyce badawczej oraz rozważono warunki i możliwości formułowania wypowiedzi krytycznych w naukach o wychowaniu. Zaprezentowano rożne sposoby rozumienia krytyki, a także rozważono możliwości uprawiania „krytycznej metodologii”, projektowanej jako  badanie metod krytyki praktyki naukowej w zmieniających się ramach kulturowych. Zrekonstruowano różne wzory krytyki (dogmatyzm, konwencjonalizm i taktyczną uznaniowość) oraz tworzące się na ich podłożu wzorce kulturowe (inhibicja, tolerantyzm i prezentyzm). W części drugiej podjęto rekonstrukcję „badawczej perspektywy uczestniczącej”, jako perspektywy związanej z „sensowną obecnością” badacza w praktyce. Zaproponowano charakterystykę uczestnictwa jako rezultatu „mediowania statusów” związanych z przyjmowaniem perspektywy obserwatora, świadka i podmiotu sprawczego oraz ukazano towarzyszące temu dylematy i ich konsekwencje dla budowania perspektywy metodologicznej. Przykładem wykorzystania przedstawionych propozycji jest auto opis aktywności badawczej. W części trzeciej przywołano przykłady krytycznych rekonstrukcji różnorodnych praktyk składających się na warsztat badawczy, wykorzystywany w procesie prowadzenia badań empirycznych.pl_PL
dc.description.abstractThe publication explores methodological questions concerning the creation of knowledge in pedagogy as a discipline rooted in social sciences and humanities, assuming critical reconstruction of the research process as a factor determining the quality of all research practices and considered both as a source condition and a substrate of methodological research. The first part of the publication offers a general characterisation of the perspective adopted by the author. It discusses problems concerning the status of decisions related to the choice of research methods, the issue of presence of the researcher in the research practice, and reflects upon the conditions and possibilities of formulating critical statements in educational sciences. It presents different modalities of understanding criticism, and explores the possibilities of practising “critical methodology” designed as a study of methods of scientific practice criticism in a changing cultural framework. In this part, the various models of criticism are reconstructed (dogmatism, conventionalism, and tactical discretion), as well as the cultural patterns emerging on their basis (inhibition, tolerantism, and presentism). In the second part, the “participatory research perspective” is reconstructed as a perspective related to the “meaningful presence” of the researcher in the research practice. A characterisation of participation as a result of “status mediation” associated with taking the perspective of observer, witness, and causal subject is suggested and the accompanying dilemmas with the related consequences for the construction of a methodological perspective are explored. An example of the use of the outlined proposals is self-description of research activity. The third part provides examples of critical reconstructions of the diverse practices that constitute the research workshop used in the process of empirical research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectmetodologia badań empirycznychpl_PL
dc.subjectkrytyka naukowapl_PL
dc.subjectmetoda badawczapl_PL
dc.subjecttriangulacjapl_PL
dc.subjectempirical research methodologypl_PL
dc.subjectscientific criticismpl_PL
dc.subjectresearch methodpl_PL
dc.titleMetodologiczna rekonstrukcja warunków tworzenia wiedzy – wybrane zagadnieniapl_PL
dc.title.alternativeMethodological reconstruction of knowledge creation conditions – selected problemspl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski, Łódź 2022; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2022pl_PL
dc.page.number265pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUrbaniak-Zając, Danuta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPiekarski, Jacek - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-912-9
dc.referencesAfeltowicz Ł. (2012), Modele artefakty, kolektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesAftański A. (2006), Świadomość przeobrażeń pracy wśród nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych, „Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesAgrosino M.V. (2009), Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAmsterdamski A. (1994), Tertium non datur? Szkice i polemiki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAntonowicz D. i in. (2013), Doświadczenia parametryzacji jednostek naukowych z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2013 – z myślą o parametryzacji 2017, „Nauka”, nr 4.pl_PL
dc.referencesAtkinson P., Delamont S. (2009), Perspektywy analityczne, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBauman T. (2006), Badacz jako krytyk, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesBauman T. (2010), Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2001), Wieczność w opałach, czyli o wyzwaniach pedagogicznych płynnej nowoczesności, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr specjalny: Normatywizm – etyczność – zaangażowanie.pl_PL
dc.referencesBennett J.W. (2010), Antropologia stosowana i antropologia w działaniu. Aspekty ideologiczne i pojęciowe, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBeresford P. (2014), Upełnomocniająca wiedza na rzecz upełnomocniającej pracy socjalnej, [w:] M. Granosik, A. Gulczyńska (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBereźnicki F. (2015), Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesBocheński J. (1993), Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań.pl_PL
dc.referencesBohnsack R. (2001), Dokumentująca interpretacja wzorów orientacji działania, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesBohnsack R. (2010), Die Mehrdimensionalität der Typenbildung und ihre Aspekthaftigkeit, [w:] J. Ecarius, B. Schäffer (red.), Typenbildung und Theoriegenerierung. Methoden und Methodologien qualitativer Bildungs-und Bioghraphieforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesBora A., Dresel T., Sutter T., Weisenbacher U. (1991), Die Methode der Sozialisation. Eine Fallanalyse zum Zusammenhang von Konstitution und Rekonstruktion der Moral, [w:] D. Garz, K. Kraimer (red.), Qualitativ-empirische Sozialforschung, Westdeutscher, Opladen.pl_PL
dc.referencesBrake A. (2011), Kombinieren, mixen, verbinden? Integration als konstitutives Element methodentriangulierender Zugänge, [w:] J. Ecarius, I. Miethe (red.), Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Berlin–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J. (1997), Reflections on the University, [w:] J.M. Brzeziński, L. Nowak (red.), The Idea of the University, Rodopi, Amsterdam–Atlanta.pl_PL
dc.referencesBuczyńska H. (1965), Peirce, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBytniewski P. (2014), Filozofia nauk, czyli epistemologiczne pożytki z historii poznania naukowego, „Filozofia i Nauka. Studia Filozoficzne i Interdyscyplinarne”, t. 2.pl_PL
dc.referencesCarr W. (2010), Filozofia, metodologia i badania w działaniu, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesČervinková H., Gołębniak B.D. (red.) (2010), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowana, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCharmaz K. (2009), Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCheek J. (2009), Praktyka i polityka w badaniach jakościowych finansowanych ze źródeł zewnętrznych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChodkowska M., Szymanek Z. (2005), Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności, [w:] Z. Gajdzica, M. Rembierz (red.), Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesChristians C.G. (2009), Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCollins H. i in. (1991), Golem, czyli co trzeba wiedzieć o nauce, CIS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCrapanzano V. (1985), Waiting: The Whites of South Africa, Vintage, New York.pl_PL
dc.referencesCreswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesCzermak A. (1977), Rola typologii w budowie teorii socjologicznej, „Studia Socjologiczne”, nr 3(66).pl_PL
dc.referencesDehnel P. (2001), Estetyzacja sfery etycznej a prawdziwościowe roszczenia sądów moralnych, [w:] P. Dehnel, N. Kaper, B. Sierocka (red.), Etyka – wspólnota – działanie. Szkice z filozofii współczesnej, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S. (2009a), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009b), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDenzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009c), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDewey J. (1988), Jak myślimy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDiekmann A. (1995), Empirische Sozialforschung, Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek bei Hamburg.pl_PL
dc.referencesDilthey W. (1982), Powstanie hermeneutyki, [w:] W. Dilthey, Pisma estetyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDilthey W. (1987a), Rozumienie, [w:] Z. Kuderowicz, Dilthey, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDilthey W. (1987b), Przeżywanie i rozumienie, [w:] Z. Kuderowicz, Dilthey, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDilthey W. (1987c), Właściwości nauk humanistycznych, [w:] Z. Kuderowicz, Dilthey, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomańska E. (2005), „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce, „Teksty Drugie”, nr 7.pl_PL
dc.referencesDziakowicz A. (2014), Triangulacja jako strategia metodologiczna wykorzystywana w badaniach marketingowych, „Handel Wewnętrzny”, nr 1(348).pl_PL
dc.referencesEcarius J., Schäffer B. (red.) (2010), Typenbildung und Theoriegenerierung. Methoden und Methodologien qualitativer Bildungs-und Bioghraphieforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesEilstein H. (1994), Humanizm wobec relatywizmu moralnego. Homo sapiens i wartości. Eseje, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFals Borda O. (2010), Uczestniczące badania (w działaniu) w teorii społecznej. Pochodzenie i wyzwania, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFeyerabend P.K. (2001), Przeciw metodzie, Siedmioróg, Wrocław.pl_PL
dc.referencesFilipowicz S. (2012), Krytyka. Imponderabilia i strategia, „Nauka”, nr 2.pl_PL
dc.referencesFinocchiaro M. (1979), Methodological criticism and critical methodology, „Journal for General Philosophy of Science”, vol. 10(2).pl_PL
dc.referencesFleck L. (2006), Patrzeć, widzieć, wiedzieć, [w:] Z. Cackowski, S. Symotiuk (red.), Psychologia poznania naukowego. Powstanie i rozwój faktu naukowego oraz inne pisma z filozofii poznania, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesFlick U. (2002), Qualitative Sozialforschung. Eine Einführung, Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbek bei Hamburg.pl_PL
dc.referencesFlick U. (2011), Zum Stand der Diskussion – Aktualität, Ansätze und Umsetzung der Triangulation, [w:] J. Ecarius, I. Miethe (red.) Methodentriangulation in der qualitativen Bildungsforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Berlin–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesFolkierska A. (2001), Czy pedagogika może być nie-normatywna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr specjalny: Normatywizm – etyczność – zaangażowanie.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (1977), Archeologia wiedzy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGadamer H.-G. (1993), Prawda i metoda, inter esse, Kraków.pl_PL
dc.referencesGeertz C. (2003), Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGeertz C. (2004), Praktyki przestrzenne. Badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące, [w:] M. Kempy, E. Nowicka (red.), Badanie kultury – elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2003), Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesGiza-Poleszczuk A., Mokrzycki E. (red.) (1990), Teoria i praktyka socjologii empirycznej, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGnitecki J. (2007), Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, t. 2: Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesGoćkowski J. (2001), Krytyka naukowa a reguły gry o prawdę naukową, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2(18).pl_PL
dc.referencesGoode W.J., Hatt P.K. (1965), Obserwacja, [w:] S. Nowak (red.), Metody badań socjologicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoś E. (2007), Nauczycielki wczesnej edukacji i ich spojrzenie na kwestię rodzaju – raport z badań, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesGrabski M.W. (2009), Uczciwość i wiarygodność nauki, „Nauka”, nr 2.pl_PL
dc.referencesGranosik M. (2019), Polityczne aspekty metodologii jakościowej w perspektywie krytycznej. W stronę partycypacyjnych badań-działań, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGrathoff R. (1989), Milieu und Lebenswelt, Suhrkamp, Frankfurt am Main.pl_PL
dc.referencesGreenwood D.J., Levin M. (2009), Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrobler A. (2006), Metodologia nauk, Ureus–Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesGuba E.G., Lincoln Y.S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHabermas J. (1992), Przeciwko pozytywistycznie przepołowionemu racjonalizmowi, [w:] E. Mokrzycki (red.), Racjonalność i styl myślenia, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHabermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHaidt J. (2014), Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka?, Smak Słowa, Sopot.pl_PL
dc.referencesHałas E. (2011), Refleksyjność jako zasada i problem teorii społecznej, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 2(188).pl_PL
dc.referencesHaraway D. (2010), Wiedze umiejscowione. Zagadnienie nauki w feminizmie i przywilej stronniczej perspektywy, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHołówka J. (1996), Wstęp, [w:] R.B. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHopf Ch. (1984), Soziologie und qualitative Sozialforschung, [w:] Ch. Hopf, E. Weingarten (red.), Qualitative Sozialforschung, Klett-Cotta, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesHornowska E. i in. (2012), Paradoksalny efekt triangulacji?, „Edukacja”, nr 4(120).pl_PL
dc.referencesHouse E.R. (2009), Ewaluacja jakościowa i zmiana polityki społecznej, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJacewicz A. (2007), Sześciolatek w wirtualnym świecie gier komputerowych, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesJanuszkiewicz M. (2010), Zwrot etyczny w nauce o literaturze, [w:] J. Kowalewski i in. (red.), „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze i społeczno-instytucjonalne, Colloquia Humaniorum, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesJohnston R. (2010), Etyka, badania emancypacyjne i bezrobocie, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKamiński A. (1974), Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKamiński S. (1992), Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesKaniowska K. (2004), „Memoria” i „postpamięć” a antropologiczne budowanie wspólnoty, [w:] Codzienne i niecodzienne. O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi, Łódzkie Studia Etnograficzne, t. 43, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Łódź.pl_PL
dc.referencesKemmis S. (2010), Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKemmis S., McTaggart R. (2009), Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKinchloe J.L., McLaren P. (2009), Teoria krytyczna i badania jakościowe. Rewizja, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKleszcz R. (1998), O racjonalności. Studium epistemologiczno-metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKmita J. (1971), Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKmita J. (1987), Abstrakcja, [w:] Z. Cackowski, J. Kmita, K. Szaniawski i in. (red.), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKoj L. (1993), Wątpliwości metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKołakowski L. (2003), Filozofia pozytywistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomosińska K., Wojnarowska B., Hidt K. (2005), Nauczyciele o swoim samopoczuciu i pracy po 3 latach wdrażania reformy edukacji, „Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K. (1995), Czy pedagogika wybić się może na naukowość?, [w:] J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKopciewicz L. (2006), Mikropolityki rodzaju w społecznej przestrzeni gimnazjum. Szkolne warunki wytwarzania kapitału rodzajowego i „niewrażliwości” na rodzaj, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKostyszak M. (2010), Spór z językiem. Krytyka ontoteologii w pismach Nietzschego, Heideggera i Derridy, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKowalewski J. (2010), Zwroty badawcze jako zjawisko semiotyczne, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek (red.), „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Colloquia Humaniorum, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesKowalewski J., Piasek W. (2010), „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Colloqia Humaniorum, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2001), Psychotransgrecjonizm. Nowy kierunek psychologii, Wydawnictwo Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKozłowski W. (2005), Motywacje nauczycieli: podejście poznawcze, „Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesKrasnodębski Z. (1989), Rozumienie ludzkiego zachowania. Rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKreitz R. (2010), Zur Beziehung von Fall und Typus, [w:] J. Ecarius, B. Schäffer (red.), Typenbildung und Theoriegenerierung. Methoden und Methodologien qualitativer Bildungs-und Biographieforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesKrzychała S. (2004a), Wprowadzenie, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKrzychała S. (red.) (2004b), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKrzychała S. (2007), Ryzyko własnego życia. Indywidualizacja w późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2010a), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2010b), Metodologia spod znaku chi kwadrat a humanistyczna tożsamość pedagogiki, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesKubinowski D. (2013), Idiomatyczność. Synergia. Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makmed, Lublin.pl_PL
dc.referencesKubinowski D., Nowak M. (red.) (2006), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesKüchler M. (1981), Einleitung, [w:] Integration von qualitativen und quantitativen Forschungsansätzen, ZUMA – Arbeitsbericht.pl_PL
dc.referencesKucner A. (2006), Transcendentalny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek (red.), Granice dyscyplinarne w humanistyce, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesKuderowicz Z. (1987), Dilthey, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuhn T. (1968), Struktura rewolucji naukowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKulpa A. (2008), Normy rzetelności naukowej i oceny ich przestrzegania w badanych środowiskach naukowych, [w:] K. Leja (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej i Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKvale S. (2004), InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2005), Epidemie społeczne w środowisku naukowym – patologia codzienności, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2007), Między patosem a dekadencją, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLalak D. (2010), Zycie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLave J. (1988), Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesLeder A. (2014), Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLévinas E. (1986), Znaczenie a sens, „Literatura na Świecie”, nr 11–12.pl_PL
dc.referencesLipowicz M. (2015), Filozofia kultury i życia Ludwiga Wittgensteina – droga alternatywna do ponowoczesności, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. 42, z. 4.pl_PL
dc.referencesMalewski M. (1997), Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad edukacją. Spór o metodologiczną komplementarność, „Kultura i Edukacja”, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesMalewski M. (2005), Pedagogika jako Wieża Babel, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(30).pl_PL
dc.referencesMalewski M. (2012), Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(60).pl_PL
dc.referencesMarkham A.N. (2009), Metody, polityka i etyka reprezentacji w etnografii online, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaxwell J.A. (1992), Understanding and validity in qualitative research, „Harvard Educational Review”, vol. 62, no. 3.pl_PL
dc.referencesMotycka A. (red.) (1999), Wiedza a założeniowość, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMotycka A. (red.) (2007), Wiedza a kultura, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMrozińska-Badura B. (1987), Diagnoza typologiczna uczestnictwa młodych małżeństw w kulturze, [w:] I. Lepalczyk, J. Badura (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMurawska A. (2007), Uniwersytet jako przestrzeń kultury – płonne nadzieje? Niespełnione obietnice, [w:] J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera polityczna, Verba, Lublin.pl_PL
dc.referencesMuszyński H. (red.) (1967), Metodologiczne problemy pedagogiki, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNadolna B. (2012), Paradygmaty badawcze nauk społecznych a triangulacja metod badawczych w rachunkowości zarządczej, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, nr 66(122).pl_PL
dc.referencesNentwig-Gesemann I. (2004), Tworzenie typologii – w stronę wielowymiarowej rekonstrukcji przestrzeni doświadczenia, [w:] S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNizińska A. (2012), Uspołecznienie studentów – uspołecznienie uniwersytetów. Szkoły wyższe jako instytucjonalne środowiska edukacyjne, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(60).pl_PL
dc.referencesNowak M. (2006), Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNowak-Posadzy K. (2014), Krytyka refleksywna w badaniach nad praktyką zawodową i organizacyjną, „Studia Metodologiczne”, nr 32.pl_PL
dc.referencesNowicka E. (2005), Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa. Wątpliwości etyczne, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesOevermann U., Allert T., Konau E., Krambeck J. (1979), Die Methodologie einer „objektiven Hermeneutik” und ihre allgemeine forschungslogische Bedeutung in der Sozialwissenschaften, [w:] H.G. Soeffner (red.), Interpretative Verfahren in den Sozial- und Textwissenschaften, Metzler, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesOstrowska A. (2006), Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPiasek W. (2006), Granice dyscyplin i „integracja nauk” – interdyscyplinarność w historiografii modernistycznej, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek (red.), Granice dyscyplinarne w humanistyce, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesPiasek W. (2010), Pojęcie „zwrotu” badawczego jako zjawiska kulturowego w kontekście „sporu o kulturę”, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek (red.), „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Colloquia Humaniorum, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesPiekarski G. (2006), Motywacja egzo- i endocentryczna w działaniach prospołecznych wobec działalności wolontariackiej w świetle zjawiska płci, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (1987), Diagnoza typologiczna rodziny jako środowiska wychowawczego, [w:] I. Lepalczyk, J. Badura (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2006), O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice – perspektywa biografii, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2007a), U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2007b), Wiedza w praktyce (biografii) nauczycieli, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, M. Szymańska (red.), Pedagogika, t. 6, „Zeszyty Naukowe PWSZ” w Płocku.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2008), Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – o warunkach zmiany i potrzebie dyskusji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(43).pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2009a), Estetyzacja praktyki akademickiej – uwagi na temat pespektywy uczestniczącej, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesie zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2009b), O wybranych warunkach zmiany w tworzeniu i przekazie wiedzy – odniesienia do praktyki kształcenia nauczycieli, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska (red.), Pedagogika, t. 8, „Zeszyty Naukowe PWSZ” w Płocku.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2010), Kryteria waloryzacji praktyki badawczej – między inhibicją metodologiczną a permisywnym tolerantyzmem, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2012), Methodology in educational studies – the disciplinary status and the social conditions for discussion, Šolsko polje, Letnik 23, številka nr 1–2.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2013), Badawcza praktyka i jakość wiedzy – wybrane uwarunkowania, [w:] T. Bauman (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2015a), Korporacyjna poprawność w kulturze akademickiej. Uwagi o etyczności praktyki, [w:] M. Kafar, A. Kola (red.), Etyczno-moralne aspekty „praktyk humanistycznych”, Colloquia Humaniorum, Toruń–Łódź.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2015b), Profesjonalność w doświadczeniu absolwentów pedagogiki, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2015c), Wrażliwość etyczna jako kulturowy korelat uczestnictwa społecznego – dziedziny problemowe, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska (red.), Być nauczycielem – uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Wydawnictwo PWSZ, Płock.pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2017), Perspektywa uczestnicząca w badaniach empirycznych – zarys tematyczny, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 25(2).pl_PL
dc.referencesPiekarski J. (2019), Krytyka metodologiczna jako praktyka tworzenia wiedzy (dziedziny problemowe – próba rekonstrukcji), [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019), Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPiekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K.J. (red.) (2010), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesPilch T. (1974), Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiotrowski A. (1990), Teoria a badania empiryczne. Parę uwag o ich związku w orientacjach współczesnej socjologii, [w:] A. Giza-Poleszczuk, E. Mokrzycki (red.), Teoria i praktyka socjologii empirycznej, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (2015), Jak jest możliwa pedagogika w postkulturze?, [w:] P. Piotrowski, J. Garniewicz, Pedagogika kultury i postkultury. Idee i przemiany kulturowe, Centrum Badań Społecznych, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesPiwowarski R. (2005), Badanie osiągnięć szkolnych uczniów, „Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesPomorski J. (1987), Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej. „Przegląd Humanistyczny”, nr 10.pl_PL
dc.referencesPost M. (1988), Nauka – Etyka – Uczony, [w:] J. Rudniański, K. Murawski (red.), Sposoby istnienia i działanie wobec siebie i innych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPromieńska H. (2005), Etyka jako organon badań naukowych w XXI wieku, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesRadlińska H. (1987), Poszukiwanie odpowiednich środków pomocniczych, [w:] I. Lepalczyk, J. Badura (red.), Elementy diagnostyki pedagogicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadziewicz-Winnicki A. (2004), Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesRakoczy M. (2010), Clifforda Geertza „zwrot” pragmatyczny w refleksji nad kulturą, [w:] J. Kowalewski, W. Piasek (red.), „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Colloquia Humaniorum, Olsztyn.pl_PL
dc.referencesRaven U.F. (1998), Professionalisierung, [w:] Lexikon des Sozial- und Gesundheitwesen, t. 3, R. Oldenbourg Verlag, Monachium–Wiedeń.pl_PL
dc.referencesReason P., Torbert W.R. (2010), Zwrot działaniowy. Ku transformacyjnej nauce społecznej, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRembierz M. (2012), Dom rodzinny jako przestrzeń wychowania intelektualnego – Wzrastanie w mądrości czy utwierdzanie się w dziedziczonych uprzedzeniach i stereotypach?, [w:] M.T. Kozubek (red.), Jaka rodzina takie społeczeństwo. Wspólnototwórczy wymiar wychowania integralnego, Księgarnia św. Jacka, Katowice.pl_PL
dc.referencesRorty R. (1994), Filozofia a zwierciadło natury, Wydawnictwo Spacja, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRorty R. (2002), Etyka zasad i etyka wrażliwości, „Teksty Drugie”, nr 1–2, https://rcin.org.pl/ibl/Content/54710/WA248_70378_P-I-2524_rorty-etyka.pdf (dostęp: 23.01.2022).pl_PL
dc.referencesRosenthal G. (2008), Interpretative Sozialforschung. Eine Einführung, Juventa, Weinheim.pl_PL
dc.referencesRostecka A. (2006), Sztuka jako gra w filozoficznej hermeneutyce Hansa-Georga Gadamera, [w:] H. Mikołajczyk, M. Oziębłowski, M. Rembierz (red.), Hermeneutyczne dziedzictwo filozofii, Scriptum, Kraków.pl_PL
dc.referencesRostocki W.A. (1992), Kłamstwo obronne, [w:] Z. Gostkowski (red.), Analizy i Próby Technik Badawczych w Socjologii, t. 9, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRubacha K. (2003), Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRubacha K. (2013), Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] T. Bauman (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesRubacha K. (2019), Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesScheper-Hughes N. (2010), Prymat etyki. Perspektywa walczącej antropologii, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskie Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSchründer-Lenzen A. (1997), Triangulation und idealtypisches verstehen in der (Re-) Konstruktion subjektiver Theorien, [w:] B. Friebertshäuser, A. Prengel (red.), Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft, Juventa, Weinheim–Monachium.pl_PL
dc.referencesSchütz A. (2006), Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, [w:] A. Jasińska-Kania i in. (wyb. i oprac.), Współczesne teorie socjologiczne, Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSchütz A. (2008), O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Nomos, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchütze F. (1992), Sozialarbeit als „bescheidene” Profession, [w:] B. Dewe, W. Ferchhoff, F.-O. Radtke (red.), Erziehen als Profession. Zur Logik professionellen Handelns in pädagogischen Feldern, Leske u. Budrich, Opladen.pl_PL
dc.referencesSendyka R. (2015), Od kultury ja do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSennett R. (2012), Szacunek w świecie nierówności, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiemak-Tylikowska A. (2005), Uczmy człowieczeństwa przez uśmiech, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3.pl_PL
dc.referencesSiemek M. (1982), Filozofia, dialektyka, rzeczywistość, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiemek M.J. (1988), Poznanie jako praktyka (prolegomena do przyszłej epistemologii), [w:] M.J. Siemek, Marksizm w kulturze filozoficznej XX wieku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiemek M.J. (1998), Poznanie jako praktyka, [w:] M.J. Siemek, Hegel i filozofia, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSiemianowski A. (1976), Poznawcze i praktyczne funkcje nauk empirycznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSikora M. (1997), Problemy interpretacji w metodologii nauk empirycznych, t. 39, Instytut Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesSikora M. (2015), Metodologiczne problemy procedur badawczych współczesnej nauki i techniki, „Filo-Sofija”, nr 29.pl_PL
dc.referencesSkibiński A. (2012), Gregory Bateson i kontekstowa teoria komunikacji. Różnica, która czyni różnicę i wzorzec, który łączy, https://repozytorium.amu.edu.pl/.../Adam%20Skibiński%20-% (dostęp: 30.01.2022).pl_PL
dc.referencesSmith J.K., Hodkinson P. (2009), Relatywizm, kryteria, polityka, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSobota A. (2014), Nieuczciwe chwyty w dyskusji naukowej, „Folia Iuridica Wratislaviensis”, vol. 3(2).pl_PL
dc.referencesSojak R. (2004), Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSolska E. (2008), Zmierzch kultury uniwersytetu?, [w:] K. Leja, Społeczna odpowiedzialność uczelni, Politechnika Gdańska, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSozański T. (1998), Socjologia teoretyczna jako nauka normalna, „Studia Socjologiczne”, nr 4.pl_PL
dc.referencesSójka J. (2005), Problem możliwości etycznej refleksji nad gospodarką, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesStańczyk P. (2007), Wykształcenie, rynek pracy i „lepsze życie” w perspektywie znaczeń nadawanych przez studentów zaocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.pl_PL
dc.referencesStańkowski B. (2005a), Nauczanie religii w środowisku wielokulturowym. Wyniki badań empirycznych w katolickich szkołach gimnazjalnych w Rzymie, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1.pl_PL
dc.referencesStańkowski B. (2005b), Problemy dorastających nastolatków, „Edukacja”, nr 4.pl_PL
dc.referencesStarego K. (2012), Dyskurs, [w:] M. Cackowska, L. Kopciewicz, M. Patalon, P. Stańczyk, K. Starego, T. Szkudlarek, Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSternberg R.J. (red.) (2011), Recenzowanie prac naukowych w psychologii, Paradygmat, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSünker H. (2010), Nowe spojrzenie na ideę uniwersytetu. Edukacja (Bildung), polityka a społeczeństwo, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając (red.), Innowacje w edukacji akademickiej. Szkolnictwo wyższe w procesach zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSusman G.I., Evered R.D. (2010), Ocena naukowych walorów badań w działaniu, [w:] H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSzacki J. (1981, 2002), Historia myśli socjologicznej, t. 1–2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzacki J. (1984), Wstęp, [w:] F. Znaniecki, Społeczne role uczonych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzacki J. (1989), Obiektywizm i subiektywizm w socjologii, [w:] H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M.J. Siemek (red.), Racjonalność, nauka, społeczeństwo, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzarota Z. i in. (red.) (2013), Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (1997), Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia wychowania. Nauki Humanistyczno-Społeczne”, z. 317.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T. (2012), Wstęp, [w:] M. Cackowska, L. Kopciewicz, M. Patalon, P. Stańczyk, K. Starego, T. Szkudlarek, Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2016), Kapitał moralny: imperatyw rozwoju społeczeństwa, [w:] J. Szomburg, A. Leśniewicz (red.), Na jakich wartościach oprzeć rozwój Polski. Po X Kongresie Obywatelskim Wolność i Solidarność 70, Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSzwabowski O. (2013), Neoliberalna restrukturyzacja fabryki edukacyjnej, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. (red.) (1988), Słownik języka polskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2011), O przewodach habilitacyjnych i profesorskich z pedagogiki społecznej (pracy socjalnej) oraz dydaktyk szczegółowych Polaków na Słowacji w latach 2006–2011, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 43.pl_PL
dc.referencesŚwiadomość krytyki, Ankieta „Wielogłosu” (2011), „Wielogłos. Pismo Wydziału Polonistyki UJ”, nr 1(9).pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1988), Historia filozofii, t. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTippelt R. (2010), Idealtypen konstruieren und Realtypen verstehen – Merkmale der Typenbildung, [w:] J. Ecarius, B. Schäffer (red.), Typenbildung und Theoriegenerierung. Methoden und Methodologien qualitativer Bildungs-und Bioghraphieforschung, Barbara Budrich Verlag, Opladen–Farmington Hills.pl_PL
dc.referencesTischner J. (1997), W krainie schorowanej wyobraźni, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesTrutkowski C. (1999), Teoria reprezentacji społecznych a badania opinii publicznej, [w:] H. Domański, K. Lutyńska, A.W. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTuchańska B. (2010), Zgoda (powszechna) w nauce. Czy we współczesnych rozważaniach nad nauką potrzebne jest nam pojęcie konsensu?, „Nauka”, nr 1.pl_PL
dc.referencesTurner J.H. (2004), Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (1999a), Zagrożenie” i „ryzyko”: odmienne perspektywy widzenia rzeczywistości społeczno-wychowawczej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 9.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (1999b), Problem społeczno-pedagogiczny – współczesne interpretacje w niemieckiej pedagogice, [w:] E. Górnikowska-Zwolak i in. (red.), Pedagogika społeczna w Polsce – między stagnacją a zaangażowaniem, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2000), Kilka uwag o pedagogice empirycznej, [w:] J. Piekarski, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2001a), Pedagogiczne refleksje nad teorią naznaczania społecznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2001b), Teoria i praktyka – kilka uwag o stosowaniu wiedzy naukowej, [w:] E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, D. Śmierzyński (red.), Problemy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2003), Pedagogika społeczna w Niemczech. Stanowiska teoretyczne i problemy praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2006), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2010a), O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2010b), W nawiązaniu do wystąpień – dyskusja, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2011), Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas (red.), Biografia i badanie biografii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2015), Subiektywność – obiektywność poznania. Refleksje metodologiczne w kontekście badania wzorów doświadczeń zawodowych absolwentów pedagogiki, „Rocznik Lubuski”, t. 41, cz. 1.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2016a), Badania rekonstrukcyjne – poza subiektywnością i obiektywnością interpretacji. Na przykładzie analizy sytuacji trudnych w pracy zawodowej w doświadczeniu absolwentów pedagogiki, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2016b), W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Badania rekonstrukcyjne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2017a), Budowanie typów jako droga generowania teorii – wybrane rozwiązania, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(78).pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2017b), Ilość – jakość: konsekwencje kłopotliwego kryterium różnicowania badań empirycznych, „Jakościowe Badania Pedagogiczne”, nr 2.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2017c), Proces badawczy jako podejmowanie decyzji. Refleksja metodologiczna, [w:] D. Kubinowski, M. Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2018), O łączeniu badań ilościowych i jakościowych – oczekiwania i wątpliwości, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 26(1).pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2019), Od uniwersalności do partykularności metody badawczej, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, S. Pasikowski (red.), Krytyka metodologiczna w procesie tworzenia wiedzy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2020), Methodological aspects of pedagogy’s two-discipline location, „Przegląd Badań Edukacyjnych/Educational Studies Review”, nr 31.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2016), Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Perspektywy teoretyczne i doświadczenia absolwentów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesWalzer M. (2002), Interpretacja i krytyka społeczna, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWarwick C., Lininger A. (1976), The Sample Survey. Theory and Practice, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak J. (2000), Teoretyczne podstawy neonaturalistycznej bioetyki środowiskowej, Instytut Filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesWawrzyniak J. (2005), Aksjologiczność i etyczność nauk społecznych, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesWąsik Z. (2016), Epistemologia i rzeczywistość w podejściu Gregoryʼego Batesona do wiedzy, [w:] M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski (red.), Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu. Gregory Bateson w Polsce, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWeber M. (1985), „Obiektywność” poznania w naukach społecznych, [w:] A. Chmielecki i in. (wyb.), Problemy socjologii wiedzy, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWinch P. (1990), Etyka a działanie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWiśniewski R. (2005), O trudnościach wpływania etyki na moralność, czyli o różnych wymiarach i granicach absolutyzacji i deabsolutyzacji etyki, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Człowiek i Społeczeństwo t. 24, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesWiśniewski R. (2009), Bełkot aksjologiczny w komunikacji międzyludzkiej, [w:] Co się dzieje z wartościami. Próba diagnozy, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2016), Konteksty i elementy ekologii umysłu, idei i wychowania według Gregoryʼego Batesona, [w:] M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski (red.), Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu. Gregory Bateson w Polsce, Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojciechowski M. (2007), Bulling wśród uczniów społecznego liceum ogólnokształcącego oraz jego uwarunkowania i planowane środki zaradcze, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2.pl_PL
dc.referencesWojtyła K. (1994), Osoba: podmiot i wspólnota, [w:] K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesWroczyński R. (1974a), O celu i koncepcji wychowania, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWroczyński R. (1974b), O niektórych właściwościach badań pedagogicznych, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWróblewska M. (2015), Kompetencje twórcze w dorosłości, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesWyka A. (1996), Próba komentarza, [w:] G. Bateson, Umysł i przyroda. Jedność konieczna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZaczyński W. (1967), Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZamiara K. (2005), Wprowadzenie, [w:] K. Zamiara (red.), Etyczne aspekty badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesZamiara K. (2011), Droga twórcza Jerzego Kmity jako sekwencja przesunięć problemowych, „Filo-Sofija”, nr 12(1).pl_PL
dc.referencesZielińska A. (2007), Rozumienie demokracji przez nastolatki oraz preferencje dorastającej młodzieży dotyczące koncepcji demokracji i jej uwarunkowań, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2.pl_PL
dc.referencesZiemski S. (1973), Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZybertowicz A. (2001), Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, „Kultura i Historia”, nr 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-912-9


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/