Kaligraffiti Trypolisu i Misraty: dialog sztuki z tożsamością
Abstract
Niniejszy artykuł jest wynikiem badań przeprowadzonych w Libii przez Studenckie
Koło Naukowe Kultur Wschodu UW. W ich następstwie autor dokonuje przeglądu
udokumentowanych przykładów kaligraffiti występujących w Trypolisie i Misracie.
Jednocześnie analizuje zebrany materiał badawczy w kontekście zarówno procesu
tworzenia nowej tożsamości w Libii po obaleniu rządu Mu’ammara al-Kaddafiego, jak
i nawiązywania przez artystów do poszczególnych elementów kulturowych świata arabskiego
oraz islamu. Dostarcza także nową perspektywę umożliwiającą rozumienie arabskiego
graffiti poprzez teorię sceny wizualnej i reżimu widoczności. Wnioski nie tylko
potwierdzają badania zagraniczne z poprzednich lat, ale także pokazują, jak istotne dla
działań państwotwórczych są procesy kulturowe. Dodatkowo artykuł omawia wybrane
cechy społeczeństwa libijskiego (konserwatyzm, przywiązanie do islamu, silny republikanizm),
których świadomość pomaga lepiej zrozumieć miejscową kulturę.
Collections
The following license files are associated with this item: