Show simple item record

dc.contributor.authorMichalski, Andrzej
dc.date.accessioned2025-06-26T07:25:59Z
dc.date.available2025-06-26T07:25:59Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4450
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55756
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractPraca jest próbą wskazania, następnie rozwiązania, pewnego problemu odbioru filmu fabularnego, który najprościej można ująć w sposób następujący: gdy dany film określamy jako nie w pełni fabularny - to znaczy, gdy odczytujemy opowiadanie, które przedstawia, jako niespójne, niepełne bądź wewnętrznie sprzeczne, pełne luk i niekonsekwencji - czy mówimy wówczas o pewnej stałej właściwości, którą możemy przypisać temu filmowi, właściwości, którą potwierdzą kolejne rozpoznania, czy też jest to rezultat odbioru zależny od naszej wnikliwości i założeń, jakie przyjmujemy, który to odbiór równie dobrze może też ulec zmianie? Przekonanie o relatywności odbioru, będące podstawą przyjętego przez autora rozwiązania, jest najczęściej uzasadniane w oparciu o poszczególne przypadki rozpoznania fabuły, gdy zdarzy się odnaleźć spójne opowiadanie w filmie, w którym, zgodnie z obszernie udokumentowaną opinią, takiego opowiadania nie było. Wprowadzone tu założenie, że rozpoznawanie fabuły może być uznane za problem odbioru, byłoby właśnie próbą uporządkowania takich rozbieżności, a odwołanie się do kina artystycznego - wskazaniem obszaru, w jakim powtórzenie rozpoznania, w przypadku stwierdzenia, że konkretnemu filmowi „brak fabuły", mogłoby znaleźć zastosowanie.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectkino artystycznepl_PL
dc.subjectrozpoznawanie fabułypl_PL
dc.subjectmodel filmu fabularnegopl_PL
dc.subjectstrategia pająkapl_PL
dc.subjectpodstawowe elementy narracyjnepl_PL
dc.titlePowierzchowne historie i ukryte struktury. Rozpoznawanie fabuły w kinie artystycznympl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number329pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnychpl_PL
dc.dissertation.directorKluszczyński, Ryszard W.


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe