Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalski, Andrzej
dc.date.accessioned2025-06-26T07:25:59Z
dc.date.available2025-06-26T07:25:59Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.otherRPS4450
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55756
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractPraca jest próbą wskazania, następnie rozwiązania, pewnego problemu odbioru filmu fabularnego, który najprościej można ująć w sposób następujący: gdy dany film określamy jako nie w pełni fabularny - to znaczy, gdy odczytujemy opowiadanie, które przedstawia, jako niespójne, niepełne bądź wewnętrznie sprzeczne, pełne luk i niekonsekwencji - czy mówimy wówczas o pewnej stałej właściwości, którą możemy przypisać temu filmowi, właściwości, którą potwierdzą kolejne rozpoznania, czy też jest to rezultat odbioru zależny od naszej wnikliwości i założeń, jakie przyjmujemy, który to odbiór równie dobrze może też ulec zmianie? Przekonanie o relatywności odbioru, będące podstawą przyjętego przez autora rozwiązania, jest najczęściej uzasadniane w oparciu o poszczególne przypadki rozpoznania fabuły, gdy zdarzy się odnaleźć spójne opowiadanie w filmie, w którym, zgodnie z obszernie udokumentowaną opinią, takiego opowiadania nie było. Wprowadzone tu założenie, że rozpoznawanie fabuły może być uznane za problem odbioru, byłoby właśnie próbą uporządkowania takich rozbieżności, a odwołanie się do kina artystycznego - wskazaniem obszaru, w jakim powtórzenie rozpoznania, w przypadku stwierdzenia, że konkretnemu filmowi „brak fabuły", mogłoby znaleźć zastosowanie.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectkino artystycznepl_PL
dc.subjectrozpoznawanie fabułypl_PL
dc.subjectmodel filmu fabularnegopl_PL
dc.subjectstrategia pająkapl_PL
dc.subjectpodstawowe elementy narracyjnepl_PL
dc.titlePowierzchowne historie i ukryte struktury. Rozpoznawanie fabuły w kinie artystycznympl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number329pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnychpl_PL
dc.dissertation.directorKluszczyński, Ryszard W.


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe