dc.contributor.author | Michalski, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2025-06-26T07:25:59Z | |
dc.date.available | 2025-06-26T07:25:59Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.other | RPS4450 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55756 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Praca jest próbą wskazania, następnie rozwiązania, pewnego problemu odbioru filmu fabularnego, który najprościej można ująć w sposób następujący: gdy dany film określamy jako nie w pełni fabularny - to znaczy, gdy odczytujemy opowiadanie, które przedstawia, jako niespójne, niepełne bądź wewnętrznie sprzeczne, pełne luk i niekonsekwencji - czy mówimy wówczas o pewnej stałej właściwości, którą możemy przypisać temu filmowi, właściwości, którą potwierdzą kolejne rozpoznania, czy też jest to rezultat odbioru zależny od naszej wnikliwości i założeń, jakie przyjmujemy, który to odbiór równie dobrze może też ulec zmianie? Przekonanie o relatywności odbioru, będące podstawą przyjętego przez autora
rozwiązania, jest najczęściej uzasadniane w oparciu o poszczególne przypadki
rozpoznania fabuły, gdy zdarzy się odnaleźć spójne opowiadanie w filmie, w którym, zgodnie z obszernie udokumentowaną opinią, takiego opowiadania nie było. Wprowadzone tu założenie, że rozpoznawanie fabuły może być uznane za problem odbioru, byłoby właśnie próbą uporządkowania takich rozbieżności, a odwołanie się do kina artystycznego - wskazaniem obszaru, w jakim powtórzenie rozpoznania, w przypadku stwierdzenia, że konkretnemu filmowi „brak fabuły", mogłoby znaleźć zastosowanie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | kino artystyczne | pl_PL |
dc.subject | rozpoznawanie fabuły | pl_PL |
dc.subject | model filmu fabularnego | pl_PL |
dc.subject | strategia pająka | pl_PL |
dc.subject | podstawowe elementy narracyjne | pl_PL |
dc.title | Powierzchowne historie i ukryte struktury. Rozpoznawanie fabuły w kinie artystycznym | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 329 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kluszczyński, Ryszard W. | |