Kino autorskie Johna Cassavetesa: pomiędzy Hollywoodem i undergroundem
Streszczenie
Dysertacja poświęcona została amerykańskiemu reżyserowi Johnowi Cassavetesowi. Dwa pierwsze rozdziały stanowią wprowadzenie. W pierwszej części autorka objaśnia przyjęty sposób patrzenia na dzieło filmowe jako na wypowiedź o wyraźnie podmiotowym charakterze. Rozdział ten jest raczej rodzajem deklaracji o charakterze metodologiczno-światopoglądowym. W drugim rozdziale autorka pisze o dwóch drogach, jakie rysowały się przed każdym młodym utalentowanym reżyserem w Stanach Zjednoczonych — Hollywood i underground (underground pojmowany nie jako sposób produkcji, ale ruch skupiający filmowców o określonych przekonaniach). Pozostałe rozdziały to analizy wybranych pięciu filmów, w których autorka dookreśla i z różnych stron oświetla wybrane cechy twórczości reżysera, istotne ze względu na postawione we wstępie pytanie: w jaki sposób podmiot Cassavetesa radzi sobie w świecie? Poddaje zatem kolejno szczegółowemu oglądowi: „Cienie”, „Twarze”, „Mężów”, „Kobietę pod presją” i „Premierę”.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: