dc.contributor.author | Rek, Jan | |
dc.contributor.editor | Oleksy, Wiesław | |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T06:10:38Z | |
dc.date.available | 2025-07-16T06:10:38Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-969429-6-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55984 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem prowadzonej w tym eseju analizy jest film Roberta Aldricha Śmiertelny pocałunek (1955), dzieło zamykające okres świetności amerykańskiego film noir. Intrygowało od początku, bowiem zaraz po premierze zostało wręcz zignorowane przez amerykańską krytykę filmową, by w kilka lat później wrócić do Ameryki w glorii sławy po entuzjastycznych opiniach krytyków francuskich z kręgu „Cahiers du Cinéma”. Świadczy to, jak bardzo orzekanie o wartościach estetycznych, bez uwzględniania estetycznych kryteriów w danym czasie uznanych za dominujące, obarczone jest ryzykiem odrzucenia czy negacji. Autor podkreśla, że film Aldricha prowadzi dialog z dwiema tradycjami: jedną jest hard-boiled fiction lat trzydziestych– czterdziestych XX wieku, drugą klasyczne kino noir produkowane w Hollywood w latach 1940/1950. Aldrich zdaje się obu tradycjom sprzeniewierzać i, co najważniejsze, czyni tak od samego początku: od momentu pojawienia się na ekranie napisów czołowych następujących nie w sposób tradycyjny, czyli z dołu do góry, lecz przeciwnie – z góry do dołu. To naruszenie przyjętego na zasadzie umowy porządku jest tu początkiem kwestionowania klasycznych konwencji. Scena finałowa, kiedy
z małego pojemnika, którego poszukiwania są osią wydarzeń fabularnych,
zostaje przypadkowo uwolniona energia jądrowa, dając początek totalnej
katastrofie, wydaje się być krzykiem rozpaczy i metaforą końca ponurego
świata. W tym świecie ludzie, doświadczając życia na podsłuchu i na podglądzie,
stają się pionkami w wielkiej grze tajemnych sił i z rezygnacją godzą
się na los upadłych aniołów podążających do piekła. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Oddział w Łodzi; Instytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Koniec świata w literaturze i filmie; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | film noir | pl_PL |
dc.subject | hard-boiled fiction | pl_PL |
dc.subject | Christina Rossetti | pl_PL |
dc.subject | HUAC | pl_PL |
dc.subject | apokalipsa | pl_PL |
dc.title | Apokalipsa w amerykańskim film noir | pl_PL |
dc.title.alternative | Apocalypse in American film noir | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 133-167 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Archeologii | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jan Rek – doktor, emerytowany starszy wykładowca w Katedrze Mediów
i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, Państwowej
Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i Uniwersytecie
M. Kopernika w Toruniu. Kulturoznawca, filmoznawca, którego
zainteresowania badawcze skupiają się na narracji filmowej, teorii
filmu, relacjach zachodzących pomiędzy filmem a odbiorcą, wpływie
mediów na kształtowanie się procesów globalizacyjnych, oraz na
twórczości filmowej Jerzego Kawalerowicza i filmie amerykańskim.
Autor monografii Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty (2008).
Artykuły: autor licznych rozdziałów w tomach zbiorowych i artykułów
w naukowych czasopismach filmoznawczych, m.in. Ideologia
jako wyznacznik przemian strukturalnych współczesnych adaptacji
filmowych (1970), O narracji filmowej w kontekście współczesnych badań
filmowych (1975), Film wśród sztuk narracyjnych (1980), O komunikacji
filmowej z pragmatycznego punktu widzenia (1985), W cieniu socrealizmu
(2005), The Rise and Fall of Socialist Realism in Polish Cinema,
1949–1956 (2010), On certain limitations of the globalization discourse in
Poland (2013). Wygłaszał referaty na wielu konferencjach filmoznawczych
w Polsce i za granicą, między innymi w Massachusetts Institute
of Technology (USA), Uniwersytecie w Amsterdamie (Holandia), Uniwersytecie
w Osnabrück (Niemcy). Koordynował międzynarodowy projekt
European Cinema in Film Studies (1999–2001) realizowany z udziałem
Uniw. w Reading (W. Brytania) i Uniw. w Sztokholmie (Szwecja)
i projekt In-visible Out-skirt (2002–2003), w którym uczestniczyło sześć
uniwersytetów europejskich przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach
programu Kultura 2000. | pl_PL |
dc.references | Abrams, J. From Sherlock Holmes to the Hard-Boiled Detective in Film Noir. M.T. Conard (red.), The Philosophy of Film Noir. Lexington: University Press of Kentucky, 2006. | pl_PL |
dc.references | Barton Palmer, A. Hollywood’s Dark Cinema: The American Film Noir. New York: Twayne, 1994. | pl_PL |
dc.references | Bitsch, Ch. “Surmultipliée”, Cahiers du Cinéma, no 51, Octobre 1955. | pl_PL |
dc.references | Borde R. i E. Chaumeton, Panorama du film noir américain: 1941–1953. Paris: Ėd. de Minuit, 1955. | pl_PL |
dc.references | Boyer, P. By the Bomb’s Early Light: American Thought and Culture at the Dawn of the Atomic Age. New York: Pantheon, 1985. | pl_PL |
dc.references | Cawelti, J. Adventure, Mystery, and Romance. Formula Stories as Art and Popular Culture. Chicago–London: University of Chicago Press, 1976. | pl_PL |
dc.references | Ceplair, L. i S. Englund. The Inquisition in Hollywood: The Politics in the Film Community. Berkeley: University of California Press, 1983. | pl_PL |
dc.references | Chabrol, C. “Ėvolution du film policier”, Cahiers du Cinema, no 54, 1955. | pl_PL |
dc.references | Chandler, R. Wysokie okno. Przeł. B. Czartoryski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2022. | pl_PL |
dc.references | Chartier, J.-P. “Les Americains aussi font des films noirs”, Revue du Cinéma, no 2, Novembre 1946. | pl_PL |
dc.references | Collins, M.A. i J.L. Traylor. Mickey Spillane on Screen: A Complete Study of the television and Film Adaptations. Jefferson, NC: McFarland, 2018. | pl_PL |
dc.references | Culler, J. Framing the Sign: Criticism and Its Institutions, Norman: University of Oklahoma Press 1988. | pl_PL |
dc.references | Davis, K. Two-bit Culture: The Paperbacking in America. Boston: Houghton Mifflin, 1984. | pl_PL |
dc.references | Derrida, J. “No Apocalypse, Not Now”, Diacritics, vol. 14, no 2, 1984. | pl_PL |
dc.references | Dimenberg, E. Film Noir and the Spaces of Modernity. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2004. | pl_PL |
dc.references | Duhamel, M. “Anatomie du thriller”, Les Cahiers de la pensée sauvage, no 1, l’hiver 1984. | pl_PL |
dc.references | Duhamel, M. Préface. R. Borde i E. Chaumeton, Panorama du film noir américain: 1941–1953. Paris: Ėd. de Minuit, 1955. | pl_PL |
dc.references | Eco, U. Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. Przeł. P. Salwa. Warszawa: PIW, 1994. | pl_PL |
dc.references | Eco, U. „Towards a Semiotic Inquiry into the TV Message”. J. Corner i J. Hawthorn (eds.). Communication Studies: An Introductory Reader. London: Arnold, 1980. | pl_PL |
dc.references | Elsaesser, Th. The Persistence of Hollywood. New York–London: Routledge, 2012. | pl_PL |
dc.references | Elsaesser, Th. “The Hollywood turn: persistence, reflexivity, feedback”, Screen, vol. 58, no 2, 2017. | pl_PL |
dc.references | Elsaesser, Th. New German Cinema: A History. New Brunswick: Rutgers University Press, 1989. | pl_PL |
dc.references | Esquenazi, J.-P. “L’invention française du film noir”, M. Chenetier-Alev i V. Vignaux (red.), Le texte critique. Tours: Presses universitaires François-Rabelais, 2013: 337–350. | pl_PL |
dc.references | Fiedler, L. Love and Death in the American Novel. New York: Stein and Day, 1975. | pl_PL |
dc.references | Fore, S. “Kiss Me Deadly”, Cinema Texas Notes: The Early Days of Austin Film Culture, vol. 20, no 2, L. Black i C. Swords (red.). New York: University of Texas Press, 1981. | pl_PL |
dc.references | Frank, N. “Un nouveau genre policier: L’aventure criminelle”, L’Écran Français, no 61, 28 août 1946. | pl_PL |
dc.references | Frost, R. 55 wierszy. Oprac. i przekł. S. Barańczak. Kraków: Wydawnictwo a5, 1992. | pl_PL |
dc.references | Halberstam, D. The Fifties. New York: Fawcett Book, 1993. | pl_PL |
dc.references | Harris, O. “Film Noir Fascination: Outside History, But Historically So”, Cinema Journal, vol. 43, no 1, 2003. | pl_PL |
dc.references | Heissensbuettel, H. Rules of the Game of the Crime Novel, in The Poetics of Murder: Detective Fiction and Literary Theory, Gl.M. Most i W.W. Stowe (red.). San Diego–New York: Harcourt Brace Jovanovich 1983. | pl_PL |
dc.references | Higham, Ch. i J. Greenberg, Hollywood in the Forties. London: Tantivy, 1968. | pl_PL |
dc.references | Hofstadter, R. “The Pseudo-Conservative Revolt”, D. Bell (red.), The New American Right. New York: Criterion Books, 1955. | pl_PL |
dc.references | Irwin, J. Unless the Threat of Death Is Behind Them: Hard-Boiled Fiction and Film Noir. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2006. | pl_PL |
dc.references | Kemp, Ph. “From the Nightmare Factory: HUAC and the Politics of Noir”, Sight and Sound, no 55, Autumn 1986. | pl_PL |
dc.references | Lang, R. “Looking for the Great “Whatzit”: Kiss Me Deadly and Film Noir”, Cinema Journal, vol. 27, no 3, 1988. | pl_PL |
dc.references | Leighton, A. “When I am dead, my dearest: The secret of Christina Rossetti”, Modern Philology, no 87, 1990. | pl_PL |
dc.references | Luhr, W. Film Noir. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012. | pl_PL |
dc.references | Magny, C.-E. L’Âge du roman américain. Paris: Du Seuil, 1948. | pl_PL |
dc.references | Marling, W. The American Roman Noir: Hammett, Cain, and Chandler. Athens–London: University of Georgia Press, 1995. | pl_PL |
dc.references | Meeuf, R. “Nuclear Epistemology: Apocalypticism, Knowledge and the Nuclear Uncanny”, Literature Interpretation Theory, no 23, 2012. | pl_PL |
dc.references | Naremore, J. More Than Night: Film Noir and Its Contexts. Berkeley: University of California Press, 1998. | pl_PL |
dc.references | Navasky, V.S. Naming Names. New York: Viking, 1980. | pl_PL |
dc.references | O’Brien, G. Hardboiled America: The Lurid Years of Paperbacks and the Masters of Noir. New York: Da Capo Press, 1997. | pl_PL |
dc.references | Osteen, M. “The Big Secret: Film Noir and Nuclear Fear”, Journal of Popular Film and Television, vol. 22, no 2, 1994. | pl_PL |
dc.references | Reynolds, M. “Speaking un-likeness: The double text in Christina Rossetti’s ‘After’ and ‘Remember”, Textual Practice, vol. 13, no 1, 1999. | pl_PL |
dc.references | Rivette, J. “Notes sur une revolution”, Cahiers du Cinéma, no 54, Decembre 1955. | pl_PL |
dc.references | Rohmer, E. “Redécouvrir l’Amérique”, Cahiers du Cinéma, no 54, Decembre 1955. | pl_PL |
dc.references | Saint-Amour, P. “Bombing and the Symptom: Traumatic Earliness and the Nuclear Uncanny”, Diacritics, vol. 30, no 4, 2000. | pl_PL |
dc.references | Smith, E. Hard-Boiled Working-Class Readers and Pulp Magazines. Philadelphia: Temple University Press, 2000. | pl_PL |
dc.references | Sobchack, V. Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley: University of California Press, 2004. | pl_PL |
dc.references | Truffaut, F. Les films de ma vie. Paris: Flammarion, 1975. | pl_PL |
dc.references | Vernet, M. “Film noir on the edge of doom”, J. Copjec (red.), Shades of Noir: A Reader. London: Verso, 1993. | pl_PL |
dc.references | Vincendeau, G. “France 1945–1965 and Hollywood: The Policier as Inter-national Text”, Screen, vol. 33, no 1, 1992. | pl_PL |
dc.references | Wallis, E. “Christina Rossetti and Pre-Raphaelite noir”, Textual Practice, vol. 18, no 4, 2004. | pl_PL |
dc.references | White, H. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth- Century Europe. Baltimore–London: Johns Hopkins University Press, 1975. | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |