Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZatora, Anna
dc.contributor.authorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-10T05:30:21Z
dc.date.available2025-09-10T05:30:21Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56251
dc.description.abstractThe article is an introduction to the exploration of horror as a transmedia genre. Contemporary horror is growing in popularity and functions in various media: literature, film, video games, streaming platforms, comics, but also in art or the entertainment industry. The elements that constitute horror (aesthetics, motifs, emotions evoked — art-horror, N. Carroll) allow it to be found in novels, films and video games, the genre of which is increasingly being studied. The presence of horror elements and horror characters (figures) in many media at the same time makes the genre gain new qualities and should be researched from a transmedia perspective (M. Freeman, A.M. Smith, B. Lutostański). On the basis of horror figures — monsters derived from the Gothic novel, but undergoing transformations on the ground of various media and cultural texts — the authors of the article demonstrate the necessity of a paradigm change and approach to horror in scientific research. They examine the classic figures of the vampire and zombie, but also ghosts, demons (folklore, religion) and new technologies, including artificial intelligence (AI). Referring to the concept of post-horror (D. Brzostek, D. Church), the authors describe contemporary social fears that are reflected in horror literature, digital/video games and film — with references to other media.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjecthorror fictionpl_PL
dc.subjecttransmedia genrepl_PL
dc.subjectgenre studiespl_PL
dc.subjectvideo gamespl_PL
dc.subjectinteractive horrorpl_PL
dc.subjectpost-horrorpl_PL
dc.titleHorror jako gatunek transmedialny — prolegomenapl_PL
dc.title.alternativeHorror as a Transmedia Genre — Prolegomenapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number11-29pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Nowych Mediów i Kultury Cyfrowejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamczewska-Baranowska Izabella (2025), London Uncanny: A Gothic Guide to the Capital in Weird History and Fiction [recenzja], „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesAll that Gothic (2014), red. A. Łowczanin, D. Wiśniewska, Peter Lang GmbH, Frankfurt nad Menem.pl_PL
dc.referencesBaran Paweł (2025), Observe, dismember, overcome: Resident Evil 4 (2005; 2023) and Dead Space (2008; 2023) as video game extensions of the body horror subgenre, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesBarr Matthew (2020), Zombies, Again? A Qualitative Analysis of the Zombie Antagonist’s Appeal in Game Design [w:] The Playful Undead and Video Games, red. S.J. Webley, P. Zackariasson, Routledge, Nowy Jork [ResearchGate], www.researchgate.net/publication/334563797_Zombies_Again_A_Qualitative_Analysis_of_the_Zombie_Antagonist%27s_Appeal_in_Game_Design [dostęp: 30.05.2025].pl_PL
dc.referencesBraszka Justyna (2025), Postkolonialne lęki w nawiedzonym domu. Motywy traumy i poszukiwania tożsamości w horrorze dla młodzieży „Nakarmię cię strachem” Trang Thanh Tran, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesBrzostek Dariusz (2020), Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza późnej nowoczesności?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesBubnowska Marta (2025), Zombie as Victim in Film, TV Series, and Video Games, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesCaillois Roger (1967), Od baśni do science fiction [w:] R. Caillois, Odpowiedzialność i styl, przeł. J. Błoński i in., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarroll Noël (2024), Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, „Octavo”, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesChurch David (2021), Post-Horror. Art, Genre, and Cultural Elevation, Edinburgh University Press Ltd, Edynburg.pl_PL
dc.referencesClasen Mathias (2021), Fear Not! Horror Movies Build Community and Emotional Resilience, „Aeon”, 14 października, https://aeon.co/essays/fear-not-horror-movies-build-communityand-emotional-resilience [dostęp: 27.05.2025].pl_PL
dc.referencesCrișan Marius-Mircea (2025), A Milestone In The Field of Dracula Studies: Elizabeth Miller And The Perception Of History In Bram Stoker’s Vampire Novel, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesFisiak Tomasz (2025), Dracula Meets the Music Video, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998), Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w Collège de France, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreeman Matthew, Smith Anthony M. (2023), Transmedia/Genre: Rethinking Genre in a Multiplatform Culture, Palgrave McMillan, Londyn.pl_PL
dc.referencesGarda Maria B. (2016), Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGasz Małgorzata (2024), Nowe modele świadczenia pracy w warunkach gospodarki cyfrowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” nr 369(4), HDL: http://hdl.handle.net/11089/55291.pl_PL
dc.referencesGemra Anna (2008), Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i Monstrum Frankesteina w wybranych utworach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGemra Anna (2025), Co widzisz? Profesor Johna Katzenbacha jako horror psychologiczny. Kilka uwag, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesGotycyzm i groza w kulturze (2003), red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGrabias Magdalena (2025), Hans Corneel de Roos, Powers of Darkness: The Lost Version of Dracula, Overlook Duckworth, New York and London 2017, pp. 309 [recenzja], „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz Anita (2010), Horror w literaturze współczesnej i filmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesHerman Anouk (2025), Nawiedzony dom i widma faszyzmu: o „Tell Me I’m Worthless” Alison Rumfitt, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2007), Transmedia Storytelling 101, „POP JUNCTIONS”, 21 marca, https://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html?rq=%20transmedia%20storytelling [dostęp: 24.05.2025].pl_PL
dc.referencesJędrzejewska-Szpak Dorota (2025), A jednak żyje! Mutacje współczesnego horroru, „Ekrany” nr 73(1).pl_PL
dc.referencesKlevjer Rune (2006), hc11: Rune Klevjer Genre Blindness, „DIGRA”, 15 listopada. https://digra.org/hc11-rune-klevjer-genre-blindness [dostęp: 27.05.2025].pl_PL
dc.referencesKonefał Jakub (2008), Ciało i lęk. Fizjologia śmierci w zombie horrorze oraz kulturze audiowizualnej, „Kwartalnik Filmowy” nr 61.pl_PL
dc.referencesKraszewski Jakub (2025), Śmierć, groza i kasety wideo. Fenomen analogowego horroru, „Ekrany” nr 73(1).pl_PL
dc.referencesKrauze Maciej (2025), Ideologia zza wrót piekieł. Polityczne znaczenie yōkai w filmach Kaneto Shindō — Onibaba (1964) i Kuroneko (1968), „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesKrzywinska Tanya (2002), Hand on Horror, „Spectator” nr 22(2) https://cinemadev.cntv.usc.edu/spectator/098/15877.pdf [dostęp: 27.05.2025].pl_PL
dc.referencesKukulak Szymon (2025), Przedwieczni z gwiezdnego płomienia. Prawda Stanisława Lema jako horror kosmiczny, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesKurkiewicz Marek (2025), Audialny wymiar grozy we wczesnej prozie Jakuba Małeckiego, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesLeksykon mniej znanych filmów wampirycznych (2018), red. R. Dudziński, M. Wolski, Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLutostański Bartosz (2019), Prolegomena do genologii transmedialnej, „Tekstualia” nr 3(58).pl_PL
dc.referencesMarcela Mikołaj (2025), Ciemna strona Selene. Horror przypominania, powtarzania i przepracowania w „Returnal”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesMatlas Katarzyna (2025), “I HOPE THIS HURTS.” — Rhetorics of Rape in „Mouthwashing” Digital Game, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz Adam (2025), Wpływ anglojęzycznych tłumaczeń literatury grozy w 1990–1995 na kształtujące się po 1989 roku polskie realizacje gatunku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesMydla Jacek (2025), Rethinking Terror and Horror with Plato, Aristotle, and Shakespeare, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesNapieraj Natalia (2025), Zatrute (ciało)przestrzenie: ekohorror w powieści „Fruta podrida” Liny Meruane, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesNikodem Mikołaj (2019), Horror [hasło] [w:] Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, red. Z. Kadłubek, B. Mytych-Forajter, A. Nawarecki, Słowo/ obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesOlkusz Ksenia (2019), Narracje zombiecentryczne: literatura, teoria, antropologia, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiotrowska-Grot Magdalena (2025), Czego (nie) boi się surrealizm? Przerażająca (nad)rzeczywistość twórczych koszmarów surrealistów i surrealistek, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesPiskorska Jadwiga (2025), Zbrodnia w afekcie. Afektywny potencjał figury wampira-seryjnego mordercy w prozie Tadeusza Konwickiego, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesPłuciennik Jarosław, Suvilehto Pirjo (2025), Haunted Sketches: Analyzing the Foundations of Horror in Early Works by Tove Jansson and Walt Disney, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesPoniatyszyn Kajetan (2025), Weird fiction a horror. Uwagi terminologiczno-genologiczne, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesRouse Richard III (2009), Match Made in Hell: The Inevitable Sucess of the Horror Genre in Video Games [w:] Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play, red. B. Perron, McFarland, Jefferson.pl_PL
dc.referencesSeltnerajch Julia (2025), Echoes of Evil: Haunted Houses and Lingering Terrors in „The Amityville Horror” and „The Conjuring”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesSiedlecka-Jamiołkowska Paulina (2025), Słowiańskie strachy we współczesnej polskiej literaturze fantastycznej, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesSlany Katarzyna (2016), Groza w literaturze dziecięcej: od Grimmów do Gaimana, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.pl_PL
dc.referencesStaszenko-Chojnacka Dominika (2023), Postklasyczna groza. Przeobrażenia fuzji gatunkowej survival horroru, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” nr 33(42).pl_PL
dc.referencesTrzaska Nina Anna (przekł.) [Stoker Bram] (2026), Przekład opowiadania Brama Stokera „Gibbet Hill”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1 [Early View].pl_PL
dc.referencesWokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo (2002), red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesYamato Jen (2024), Horror movies have never been bigger. And that’s scary, „The Washington Post”, 1 sierpnia, www.washingtonpost.com/entertainment/movies/2024/08/01/horror-movies-growing-genre [dostęp: 25.05.2025].pl_PL
dc.referencesŻmuda Michał (2012), Horror w grach komputerowych: poetyka grozy a gatunek survival horroru. Olbrzym w cieniu, red. A. Pitrus, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.zatora@lib.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/1
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe