Show simple item record

dc.contributor.authorPiotrowska-Grot, Magdalena
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-15T16:27:24Z
dc.date.available2025-09-15T16:27:24Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationPiotrowska-Grot, M. (2025). Czego (nie) boi się surrealizm? Przerażająca (nad)rzeczywistość twórczych koszmarów surrealistów i surrealistek. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 339-354. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/20pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56303
dc.description.abstractSurrealism brings dreams into literature, turning them into a field of artistic exploration, often revolving around nightmares. Inspired by Freud’s ideas, surrealists viewed dreams as a space of freedom where the rules of reality do not apply. In the Manifesto of Surrealism, André Breton emphasized that in dreams, one experiences true liberation — one can love, kill, fly, die, and resurrect. For surrealists, dreams were not merely a form of artistic expression but also a means of transcending social and cultural boundaries. Artistic experiments conducted by (neo)surrealist artists frequently transgress established moral and aesthetic norms. The ostensibly “innocent” beginnings — such as the recording of dreams, the induction of hallucinations, surrendering to trance states, or evoking visions through the use of intoxicants — gradually evolved into artistic creations that often bordered on the morally and ethically contentious. Gherasim Luca, for instance, envisioned corporeal punishments inflicted upon his antagonists, while Max Ernst and Hans Bellmer produced works depicting female bodies subjected to acts of torture. In contrast to this dominant current, women surrealist artists developed an oppositional practice — within their dreamlike visions, they emancipated their female protagonists from the constraints of patriarchy and the socially imposed roles assigned to them. The demons of dreams, considered natural and primal, merge with waking reality, and recording these experiences was intended not only to shock but also to free both artists and audiences from conventions. Surrealism was not limited to a revolution in art — it sought to break norms and dismantle social structures. This text, analyzing selected works of surrealists, will explore the boundaries of these experiments and whether these “nightmarish” explorations reveal what surrealist artists were truly afraid of.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectsurrealismpl_PL
dc.subjecthorror in artpl_PL
dc.subjectnightmare in artpl_PL
dc.subjectneo-surrealismpl_PL
dc.subjecthyper-realitypl_PL
dc.titleCzego (nie) boi się surrealizm? Przerażająca (nad)rzeczywistość twórczych koszmarów surrealistów i surrealistekpl_PL
dc.title.alternativeWhat is Surrealism (Not) Afraid of? The Terrifying (Hyper)Reality of the Creative Nightmares of Surrealistspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number339-354pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBogalecki Piotr (2025), Układ i odruch. Bach — Bellmer — Wirpsza, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” nr 348(1), DOI: 10.36744/k.3604.pl_PL
dc.referencesBreton André (2009 [1931]), Wolny związek, przeł. J. Jedliński [w:] U. Eco, Szaleństwo katalogowania, przeł. T. Kwiecień, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesCarrington Leonora (2022), Siódmy koń, przeł. M. Ochab, M. Kłobukowski, Wydawnictwo Filtry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCarrington Leonora (2023), Trąbka do słuchania, przeł. M. Ochab, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChadwick Whitney (2024), Artystki i surrealizm, przeł. A. Arno, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.pl_PL
dc.referencesDali Salvador (2014), Rewolucja paranoiczno-krytyczna, przeł. R. Jarocka-Nowak, A. Nowak, Książnica, Poznań.pl_PL
dc.referencesFiałkowska Anna (2018), lalka bellmera, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, Poznań.pl_PL
dc.referencesFranczak Jerzy (2025), Zemsta wyobraźni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrądziel-Wójcik Joanna (2020), „Trudne” wiersze. Konstelacje neoawangardy w poezji kobiecej [w:] Stulecie poetek polskich. Przekroje. Tematy. Interpretacje, red. J. Grądziel-Wójcik, A. Kwiatkowska, E. Rajewska, E. Sołtys-Lewandowska, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesJouffroy Alain (1998), Hans Bellmer, przeł. L. Brogowski, D. Senczyszyn [w:] Gry Lalki. Hans Bellmer. Katowice 1902 — Paryż 1975, wybór i oprac. A. Przywara, A. Szymczyk, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKornhauser Jakub (2015), Całkowita rewolucja. Status przedmiotów w poezji surrealizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKornhauser Jakub (2022), Niebezpieczne krajobrazy. Surrealizm i po surrealizmie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKuczyńska Agnieszka (2023), Teoretyczne konteksty surrealizmu: Rosenstein, Kantor, „Techne” nr 11, DOI: 10.18778/2084-851X.15.09.pl_PL
dc.referencesKuta Małgorzata (2022), Roberta Desnosa marzenia senne, „Humanities and Cultural Studies” t. 3, nr 4, DOI: 10.55225/hcs.465.pl_PL
dc.referencesJanicka Krystyna (1973), Surrealizm, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLuca Gherasim (2020), Kleptoobiekt śpi i inne prozy, przeł. J. Kornhauser, Wydawnictwo Instytutu Mikołowskiego, Mikołów.pl_PL
dc.referencesPerec Georges (2024), Sen i tekst, przeł. A. Zdrodowski [w:] G. Perec, Urodziłem się, Lokator, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiotrowska-Grot Magdalena (2024), Harde chimery — kilka słów o twórczości surrealistek, „Forum Poetyki” nr 4(38), DOI: 10.14746/fp.2024.38.46449.pl_PL
dc.referencesRosenstein Erna (1976), Odejmowanie [w:] E. Rosenstein, Spoza granic mowy, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRosenstein Erna (b.r.), Zapisane sny: 23.02.1972, Odejmowanie, Rosenstein.info, www.rosenstein.info/zapisane-sny.html [dostęp: 15.01.2025].pl_PL
dc.referencesRudaś-Grodzka Monika (2004), Czasem dobrze być martwym. Na marginesie książki „Wokół gotycyzmów”, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesSwoboda Bartosz (2022), „Rojenia międzyanatomiczne” i „anagramy ciała”: Konstanty A. Jeleński i prace Hansa Bellmera, „Przestrzenie Teorii” nr 37, DOI: 10.14746/pt.2022.37.4.pl_PL
dc.referencesSzymaniak Karolina (2006), Atom nieodłączalny smutku. Na marginesie montaży Debory Vogel [w:] D. Vogel, Akacje kwitną, przeł. K. Szymaniak, Wydawnictwo Austeria, Kraków.pl_PL
dc.referencesTaborska Agnieszka (2007), Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTaborska Agnieszka (2011), „Zamknęłam oczy — chcę widzieć”, czyli sztuka Erny Rosenstein, „Dwutygodnik” nr 58, www.dwutygodnik.com/artykul/2288-zamknelam-oczy--chcewidziec-czyli-sztuka-erny-rosenstein.html [dostęp: 15.03.2025].pl_PL
dc.referencesTaborska Agnieszka (2021), Świat zwariował. Poradnik surrealistyczny jak przeżyć, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica.pl_PL
dc.referencesVogel Debora (2006), Akacje kwitną, przeł. K. Szymaniak, Wydawnictwo Austeria, Kraków.pl_PL
dc.referencesWażyk Adam (1976), Surrealizm. Antologia, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWielki słownik języka polskiego (b.r.), https://wsjp.pl [dostęp: 16.03.2025].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/20
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe