Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarcela, Mikołaj
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.contributor.editorStaszenko-Chojnacka, Dominika
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2025-09-15T16:29:04Z
dc.date.available2025-09-15T16:29:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationMarcela, M. (2025). Ciemna strona Selene. Horror przypominania, powtarzania i przepracowania w "Returnal". Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(1), 355-368. https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.1/21pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56304
dc.description.abstract"Returnal" tells the story of an astronaut Selene Vassos after she crash-lands on Atropos — an alien planet full of hostile creatures. At least it seems so. The game presents itself as a roguelike third-person shooter in a science fiction setting and calls to mind many sci-fi horrors like Aliens or Starship Troopers. But as soon as Selene finds her own body on the planet’s surface and later comes back to life for the first time after dying in the game, we suspect that there’s a bigger mystery waiting for us in Returnal. In fact it tells a story that focuses on guilt, depression and trauma. And we have every right to call it a very unusual and intricately crafted psychological horror. Housemarque Studio, which developed the game, skillfully used the core mechanics of the roquelike genre to tell a deep, meaningful story of psychoanalytic therapy: remembering, repeating and working-through main protagonist’s trauma. In this sense Returnal is a truly unique creation showing the abilities of computer games to deal with serious topics in completely unconventional ways, especially when it comes to psychological horror. In this article I would like to take a close look at Returnal through a psychoanalytic lens as well as try to recognize this game as a retelling of an ancient Greek tragedy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectpsychological horrorpl_PL
dc.subjecttraumapl_PL
dc.subjectscience fictionpl_PL
dc.subjectpsychoanalysispl_PL
dc.subjectroguelike gamespl_PL
dc.titleCiemna strona Selene. Horror przypominania, powtarzania i przepracowania w "Returnal"pl_PL
dc.title.alternativeThe Dark Side of Selene. The Horror of Remembering, Repeating and Working-Through in "Returnal"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number355-368pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Instytut Literaturoznawstwapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAarseth Espen (2010), Badanie zabawy: metodologia analizy gier, przeł. M. Filiciak [w:] Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesArystoteles (1983), Poetyka, przeł. H. Podbielski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBojarska Katarzyna (2013), Przeżyć raz jeszcze: performance, pamięć, trauma, „Sztuka i Dokumentacja” nr 9.pl_PL
dc.referencesCairns Douglas (2015), The horror and the pity: Phrikē as a tragic emotion, „Psychoanalytic Inquiry” nr 35(1).pl_PL
dc.referencesCostikyan Greg (2007), Games, Storytelling, and Breaking the String [w:] Second Person. Role-Playing and Story in Games and Playable Media, red. P. Harrigan, N. Wardrip-Fruin, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.pl_PL
dc.referencesCreed Barbara (1990), Alien and the Monstrous-Feminine [w:] Alien Zone. Cultural Theory and Contemporary Science Fiction Cinema, red. A. Kuhn, Verso, Londyn.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (1994), Poza zasadą przyjemności, przeł. J. Prokopiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (2004), Remémoration, répétition et perlaboration, „Libres cahiers pour la psychanalyse” nr 9(1).pl_PL
dc.referencesHarris John (2021), Exploring Roguelike Games, CRC Press, Boca Raton.pl_PL
dc.referencesKavanagh James H. (1990), Feminism, Humanism and Science in Alien [w:] Alien Zone. Cultural Theory and Contemporary Science Fiction Cinema, red. A. Kuhn, Verso, Londyn.pl_PL
dc.referencesKlastrup Lisbeth, Tosca Susana (2014), Game of Thrones. Transmedial worlds, fandom, and social gaming [w:] Storyworlds Across Media. Toward a Media-Conscious Narratology, red. J.- N. Thon, M.-L. Ryan, Lincoln–Londyn.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (1973), The Unconscious and the Repetition [w:] The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, red. J.A. Miller, Norton, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesLaplanche Jean, Pontalis Jean-Bertrand (1996), Słownik psychoanalizy, red. Daniel Lagache, przeł. E. Modzelewska, E. Wojciechowska-Ciszkowska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof M. (2021), O strukturze świata w narracyjnych grach wideo, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” t. 26, nr 38, DOI: 10.14746/i.2021.38.03.pl_PL
dc.referencesMelzer Patricia (2006), Alien Constructions. Science Fiction and Feminist Thought, University of Texas Press, Austin.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna (2000), Pojęcie narracji we współczesnych reinterpretacjach psychoanalizy Freuda (Roy Schafer, Donald P. Spence), „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” r. IX, nr 3(35).pl_PL
dc.referencesSeneka Lucius Annaeus (2017), Edyp, przeł. T. Sapota, I. Słomak, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, HDL: 20.500.12128/19074.pl_PL
dc.referencesSofokles (1947), Król Edyp, przeł. K. Morawski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków.pl_PL
dc.referencesSosnowski Leszek (2011), Emocjonalizm Arystoteles i znaczenie pojęcia katharsis, „Estetyka i Krytyka” nr 20(2), HDL: 123456789/3074.pl_PL
dc.referencesSuduiko Aaron (2021), Game as Mind: A Psychoanalytic Explanation of Returnal, „With A Terrible Fate”, 19 lipca, https://withaterriblefate.com/2021/07/19/game-as-mind-a-psychoanalyticexplanation-of-returnal [dostęp: 26.05.2025].pl_PL
dc.referencesTocci Jason (2008), “You Are Dead. Continue?”: Conflicts and Complements in Game Rules and Fiction, „Eludamos. Journal for Computer Game Culture” nr 2(2), DOI: 10.7557/23.5981.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2025/68.1/21
dc.relation.volume68pl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe