Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBielecki, Maciej
dc.contributor.authorBukowska-Piestrzyńska, Agnieszka
dc.contributor.authorGórniak-Krupińska, Joanna
dc.contributor.authorMotowidlak, Urszula
dc.date.accessioned2025-09-19T08:54:28Z
dc.date.available2025-09-19T08:54:28Z
dc.date.issued2025-09-19
dc.identifier.citationBielecki M., Bukowska-Piestrzyńska A., Górniak-Krupińska J., Motowidlak U., Społecznie odpowiedzialne uczelnie wyższe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-774-8pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-773-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56330
dc.description.abstractUczelnie wyższe XXI wieku są zobowiązane aktywnie odpowiadać na bieżące potrzeby społeczności akademickiej oraz interesariuszy zewnętrznych. Zmiany społeczne i geopolityczne, dynamicznie rozwijające się technologie cyfrowe oraz sukcesywnie pogarszający się stan środowiska naturalnego sprawiają, że transformacja tych instytucji powinna przebiegać w kierunku powstania odpowiedzialnych społecznie i zrównoważonych organizacji. W prezentowanej książce omówiono wybrane obszary dotyczące tej tematyki. Monografia składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy stanowi wprowadzenie do problematyki społecznej odpowiedzialności uczelni wyższych oraz koncepcji uczelni wyższych trzeciej generacji. Drugi dotyczy celów i założeń zrównoważonego rozwoju uczelni wyższych. W rozdziale trzecim ukazano dualny system kształcenia jako egzemplifikację współpracy uczelni wyższych z interesariuszami zewnętrznymi. W ostatnim rozdziale skoncentrowano się na dobrych praktykach społecznej odpowiedzialności uczelni wyższych. Publikacja może stanowić dobry punkt wyjścia do dyskusji na temat społecznie zrównoważonych uczelni wyższych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectspołeczna odpowiedzialność uczelnipl
dc.subjectzrównoważony rozwój uczelnipl
dc.subjectdobre praktyki uczelni wyższychpl
dc.subjectkształcenie dualnepl
dc.subjectuczelnie wyższe trzeciej generacjipl
dc.titleSpołecznie odpowiedzialne uczelnie wyższepl
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025pl
dc.page.number121
dc.contributor.authorAffiliationBielecki, Maciej - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacjipl
dc.contributor.authorAffiliationBukowska-Piestrzyńska, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacjipl
dc.contributor.authorAffiliationGórniak-Krupińska, Joanna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacjipl
dc.contributor.authorAffiliationMotowidlak, Urszula - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacjipl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-774-8
dc.referencesUstawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r., poz. 1668.pl
dc.referencesUstawa z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych, Dz.U. z 2022 r., poz. 451.pl
dc.referencesUstawa z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, Dz.U. z 2020 r., poz. 2098.pl
dc.referencesUstawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o Akademii Kopernikańskiej, Dz.U. z 2022 r., poz. 1459.pl
dc.referencesUstawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, Dz.U. z 2022 r., poz. 498.pl
dc.referencesUstawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Dz.U. z 2022 r., poz. 2279.pl
dc.referencesUstawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, Dz.U. z 2023 r., poz. 153.pl
dc.referencesUstawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, Dz.U. z 2020 r., poz. 1796.pl
dc.referencesUstawa z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Dz.U. z 2022 r., poz. 2401; Dz.U. z 2023 r., poz. 212.pl
dc.referencesZalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie uczenia się na rzecz transformacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju, Dz.Urz. UE C 243 z 16.06.2022 r.pl
dc.referencesZalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.Urz. UE C 189 z 4.06.2018 r.pl
dc.referencesAAA 1000 APS (AccountAbility Principles Standard) – Zasady odpowiedzialności, tłum. CSRinfo, AccountAbility, 2011, www.csrinfo.org/images/stories/Publikacje2011/aa1000aps_pl.pdf (dostęp: 2.12.2024).pl
dc.referencesDeklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, gov.pl, 2017, www.gov.pl/web/nauka/spoleczna-odpowiedzialnosc-uczelni (dostęp: 10.11.2024).pl
dc.referencesDeklaracja z Glasgow. Silne uniwersytety dla silnej Europy, EUA, Glasgow 2005, https://www.eua.eu/publications/positions/pl-deklaracja-z-glasgow.html (dostęp: 28.06.2025).pl
dc.referencesEducation 2030. Incheon Declaration and Framework for Action for the Implementation of Sustainable Development Goal 4, UNESCO, 2016, https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000245656 (dostęp: 22.10.2024).pl
dc.referencesEducation for Sustainable Development. A Roadmap. ESD for 2030, UNESCO, Paris 2020, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802 (dostęp: 26.10.2024), https://doi.org/10.54675/YFRE1448pl
dc.referencesEdukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, UNESCO, Warszawa 1998.pl
dc.referencesThe Erfurt Declaration on University Autonomy. Towards the Responsible University of the 21 Century, University Colloquium Autonomy and External Control, Erfurt 1996.pl
dc.referencesGreenComp. The European Sustainability Competence Framework, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2022, EUR 30955 EN, https://doi.org/10.2760/13286pl
dc.referencesGreening Universities Toolkit V2.0. Transforming Universities into Green and Sustainable Campuses. A Toolkit for Implementers, UNEP, 2014.pl
dc.referencesKatalog case studies w kreowaniu rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości szkolnictwa wyższego, MFiPR, MNiSW, Warszawa 2024, https://powislanska.edu.pl/katalog-case-studies-w-kreowaniu-rozwiazan-dla-zrownowazonej-przyszlosci-szkolnictwa-wyzszego/ (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesKodeks Dobre praktyki w szkołach wyższych, Fundacja Rektorów Polskich, Kraków 2007, https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/krasp-kodeks-dobrych-praktyk (dostęp: 27.06.2024).pl
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, Bruksela 2020, COM(2020) 274.pl
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejski Zielony Ład, Bruksela 2019, COM(2019) 640.pl
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Kolejne kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości Europy. Europejskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, Strasburg 2016, COM(2016) 739.pl
dc.referencesNauka i szkolnictwo wyższe a PKB. Raport przygotowany z inicjatywy Konferencji Rektorów Uczelni Ekonomicznych, Wydawnictwo UE, Katowice 2023, https://wir.ue.wroc.pl/info/book/UEWR67be25df39bb44b281e398a123580286/ (dostęp: 10.11.2024).pl
dc.referencesPolska Norma PN-ISO 26000. Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, PKN, Warszawa 2012.pl
dc.referencesProposal for a Council Recommendation on Learning for the Green Transition and Sustainable Development, Council of the European Union, Brussels 2022, 9242/22.pl
dc.referencesRezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat. Agenda ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, ONZ, 2015, A/RES/70/1.pl
dc.referencesRoadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, UNESCO, Paris 2014.pl
dc.referencesStandard AA1000 Zasady Odpowiedzialności 2008, tłum. CSRinfo, AccountAbility, 2008, https://www.gov.pl/web/archiwum-inwestycje-rozwoj/standardy-dzialania2 (dostęp: 6.12.2024).pl
dc.referencesThe State of CSR and RME in Business Schools and Attitudes of Their Students. Third Bi-annual Study, MGSM, PRME, 2016, www.unprme.org/resource-docs/MGSMPRME-Report2016.pdf (dostęp: 29.11.2024).pl
dc.referencesThe State of University Business Cooperation in Europe. Final Report. European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2018, https://doi. org/10.2766/676478pl
dc.referencesStrategia Uniwersytetu Łódzkiego 2021–2030, UŁ, 2021, https://www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/misja-wizja-wartosci-strategia (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesStrategia Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego na lata 2023– 2030, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ, 2023, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/o-wydziale/misja-i-strategia (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesŚwiatowa deklaracja UNESCO. Szkolnictwo wyższe XXI wieku. Od wizji do działania, tłum. J. Jabłecka, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 1999, nr 14, s. 5–18, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4573/4683 (dostęp: 10.11.2024).pl
dc.referencesUNECE Strategy for Education for Sustainable Development, UNECE Newsletter 2012, No. 7, https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/7thMeetSC/Country_Reports/UNECE_ESD_Newsletter_2_July2012.pdf (dostęp: 12.09.2024).pl
dc.referencesThe UNEP Sustainable University Framework, UNEP, 2021.pl
dc.referencesUNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju, UNESCO, 2017, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/2024/07/unescodlarealizacjiagendy2030.pdf (dostęp: 24.10.2024).pl
dc.referencesUniversity Social Responsibility. A Common European Reference Framework, Final Public Report of the EU-USR Project, University Politehnica of Bucharest, 2015, www.eu-usr.eu/wp-content/uploads/2015/04/D1.4-Final-Report-Public-Part-EN.pdf (dostęp: 25.11.2024).pl
dc.referencesBartlett P.F., Chase G.W. (red.), Sustainability on Campus. Stories and Strategies for Change, MIT Press, Cambridge 2004, https://doi.org/10.7551/mitpress/6571.001.0001pl
dc.referencesBatorczak A., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, „Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie” 2023, t. 36: „Środowisko Przyrodnicze Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej. Ekologia i Ochrona Środowiska”, s. 229–240.pl
dc.referencesBell D.V.J., Twenty-First Century Education. Transformative Education for Sustainability and Responsible Citizenship, „Journal of Teacher Education for Sustainability” 2016, Vol. 18, No. 1, s. 48–56, https://doi.org/10.1515/jtes-2016-0004pl
dc.referencesBiałecki I., Tradycje akademickości i społeczeństwo wiedzy, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2000, t. XXXVI, z. 4(146), s. 529–537.pl
dc.referencesBiałoń L., Werner E., Społeczna odpowiedzialność szkoły wyższej w kontekście jej wizerunku, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2012, nr 1, s. 142–161.pl
dc.referencesBiesta G., Teaching, Teacher Education, and the Humanities. Reconsidering Education as a Geisteswissenschaft, „Educational Theory” 2015, Vol. 65, Iss. 6, s. 665–679, https://doi.org/10.1111/edth.12141pl
dc.referencesBok D., Beyond the Ivory Tower. Social Responsibilities of the Modern Universities, Harvard University Press, Cambridge–London 1982, https://doi.org/10.4159/9780674028463pl
dc.referencesBrophy Haney A., Pope J., Arden Z., Making It Personal. Developing Sustainability Leaders in Business, „Organization & Environment” 2020, Vol. 33, Iss. 2, s. 155–174, https://doi.org/10.1177/1086026618806201pl
dc.referencesBryła P., Determinanty współpracy uczelni ze sferą biznesu, „Marketing i Rynek” 2012, nr 7, s. 14–19.pl
dc.referencesCarroll A.B., Pyramid of Corporate Social Responsibility. Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, Vol. 34, Iss. 4, s. 39–48, https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-gpl
dc.referencesChmielecka E., Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni, [w:] K. Leja (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 23–36.pl
dc.referencesChuan A., Ibsen Ch.L., Skills for the Future? A life Cycle Perspective on Systems of Vocational Education and Training, „ILR Review” 2022, Vol. 75, Iss. 3, s. 638–664, https://doi.org/10.1177/00197939211015205pl
dc.referencesCioca L.I. i in., Sustainable Development and Technological Impact on CO2 Reducing Conditions in Romania, „Sustainability” 2015, Vol. 7, Iss. 2, s. 1637–1650, https://doi.org/10.3390/su7021637pl
dc.referencesDu Y. i in., Sustainable Assessment Tools for Higher Education Institutions. Guidelines for Developing a Tool for China, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 16, No. art. 6501, https://doi.org/10.3390/su12166501pl
dc.referencesDzionek-Kozłowska J., Model homo oeconomicus. Geneza, ewolucja, wpływ na rzeczywistość gospodarczą, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-217-8pl
dc.referencesEdwards D.B. i in., Achieving and Monitoring Education for Sustainable Development and Global Citizenship. A Systematic Review of the Literature, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 4, No. art. 1383, https://doi.org/10.3390/su12041383pl
dc.referencesEsfijani A., Methodology Development for Measuring Virtual University Social Responsibility, Curtin University, 2014, www.espace.curtin.edu.au/bitstream/handle/20.500.11937/488/199910_Esfijani%202014.pdf?sequence=2&isAllowed=y (dostęp: 24.11.2024).pl
dc.referencesFedorko R. i in., Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-commerce, „Marketing and Management of Innovations” 2021, Iss. 4., s. 137– 152, https://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-11pl
dc.referencesFindler F. i in., Assessing the Impacts of Higher Education Institutions on Sustainable Development – An Analysis of Tools and Indicators, „Sustainability” 2019, Vol. 11, Iss. 1, No. art. 59, https://doi.org/10.3390/su11010059pl
dc.referencesFreeman R.E., McVae J., A Stakeholder Approach to Strategic Management, „Darden Business School Working Paper” 2001, No. 1–2, https://doi.org/10.2139/ssrn.263511pl
dc.referencesFuchs P. i in., Promoting Sustainable Development in Higher Education Institutions. The Use of the Balanced Scorecard as a Strategic Management System in Support of Greenpl
dc.referencesMarketing, „International Journal of Sustainability in Higher Education” 2020, Vol. 21, Iss. 7, s. 1477–1505, https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0079pl
dc.referencesGardiner S., Rieckmann M., Pedagogies of Preparedness. Use of Reflective Journals in the Operationalisation and Development of Anticipatory Competence, „Sustainability” 2015, Vol. 7, Iss. 8, s. 10554–10575, https://doi.org/10.3390/su70810554pl
dc.referencesGeryk M., Marketing a rozwój niepublicznych uczelni w kontekście społecznej odpowiedzialności, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wydawnictwo WSB, Poznań 2011, s. 67–87.pl
dc.referencesGeryk M., Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.pl
dc.referencesGiesenbauer B., Müller-Christ G., University 4.0. Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 8, No. art. 3371, https://doi.org/10.3390/su12083371pl
dc.referencesGorzelany-Dziadkowiec M., Kompetencje w czasie rewolucji 4.0 i 5.0, REV 4.0, 26.10.2012, https://rev4.uek.krakow.pl/blog/kompetencje-w-czasie-rewolucji-4-0-i-5-0/ (dostęp: 5.12.2024).pl
dc.referencesGómez F.U. i in., Adaptable Model for Assessing Sustainability in Higher Education, „Journal of Cleaner Production” 2015, Vol. 107, s. 475–485, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.07.047pl
dc.referencesHazelkorn E., Are Rankings (Still) Fit for Purpose?, [w:] H. van’t Land, A. Corcoran, D.C. Iancu (red.), The Promise of Higher Education. Essays in Honour of 70 Years of IAU, Springer, Cham 2021, s. 293–299, https://doi.org/10.1007/978-3-030-67245-4_45pl
dc.referencesHicks D. i in., The Changing Composition of Innovative Activity in the US. A Portrait Based on Patent Analysis, „Research Policy” 2001, Vol. 30, Iss. 4, s. 681–703, https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00147-5pl
dc.referencesHiguchi Y., Yamanaka Y., Knowledge Sharing between Academic Researchers and Tourism Practitioners. A Japanese Study of the Practical Value of Embeddedness, Trust and Co-Creation, „Journal of Sustainable Tourism” 2017, Vol. 25, Iss. 10, s. 1456–1473, https://doi.org/10.1080/09669582.2017.1288733pl
dc.referencesHoldsworth S., Thomas I., A Sustainability Education Academic Development Framework (SEAD), „Environmental Education Research” 2016, Vol. 22, No. 8, s. 1073–1097, https://doi.org/10.1080/13504622.2015.1029876pl
dc.referencesIwankiewicz-Rak B., Shulgina L., Misja – marka – wizerunek uczelni – relacje z otoczeniem, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Istota i znaczenie marki, Wydawnictwo WSB, Poznań 2013 s. 29–40.pl
dc.referencesJensen R., Thursby M., Proofs and Prototypes for Sale. The Licensing of University Inventions, „American Economic Review” 2001, Vol. 91, No. 1, s. 240–259, https://doi.org/10.1257/aer.91.1.240pl
dc.referencesJóźwiak J., Morawski R.Z., Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020, [w:] R.Z. Morawski (oprac.), A. Matysiak (red.), Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 45–77.pl
dc.referencesKafel T., Metodologiczne aspekty analizy mikrootoczenia organizacji, „Zeszyty Naukowe / UE w Krakowie” 2000, nr 554, s. 39–55.pl
dc.referencesKalinowski T.B. i in., Proces zdobywania kluczowych kompetencji wspierających wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw, [w:] J. Brzeziński, A. Rudnicka (red.), Nowoczesne trendy w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020, s. 93–105, http://dx.doi.org/10.18778/8220-312-7.09pl
dc.referencesKiełczewski D., Zrównoważony rozwój – istota, interpretacje, związek ze społeczeństwem wiedzy, [w:] B. Poskrobko (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, WSE, Białystok 2010, s. 10–29.pl
dc.referencesKirály G., Géring Z., Introduction to ‘Futures of Higher Education’. Special Issue, „Futures” 2019, Vol. 111, s. 123–129, https://doi.org/10.1016/j.futures.2019.03.004pl
dc.referencesKoj A., Ewolucja idei uniwersytetu i jego misji, [w:] J. Woźnicki (red.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI w., ISW, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2013.pl
dc.referencesKola A.M., Leja K., Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora, „e-mentor” 2015, nr 4(61), s. 4–12.pl
dc.referencesKoudahl P.D., Vocational Education and Training. Dual Education and Economic Crises, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2010, Vol. 9, s. 1900–1905, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.421pl
dc.referencesKowalska K., Społeczna odpowiedzialność uczelni, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, nr 2(13), t. 1: „Gospodarka – Finanse – Pedagogika”, s. 289–300.pl
dc.referencesKrzak P., Uczelnia i jej interesariusze – współtworzenie kompleksowej oferty edukacyjnej, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wydawnictwo WSB, Poznań 2011, s. 145–164.pl
dc.referencesKrzyżanowska M., Znaczenie marketingu w działalności edukacyjnej szkoły wyższej, „Marketing i Rynek” 2004, nr 3, s. 4–15.pl
dc.referencesKumański M., Przedsiębiorczość akademicka, czyli koncepcja spółek typu spin-off, „Journal of Modern Management Process” 2016, Vol. 1, No. 1, s. 89–97.pl
dc.referencesKuźmicz K.A., Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015.pl
dc.referencesLauder A. i in., Critical Review of a Global Campus Sustainability Ranking. GreenMetric, „Journal of Cleaner Production” 2015, Vol. 108, s. 852–863, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.02.080pl
dc.referencesLaursen S.L., Thiry H., Liston C.S., The Impact of a University-Based School Science Outreach Program on Graduate Student Participants’ Career Paths and Professional Socialization, „Journal of Higher Education Outreach and Engagement” 2012, Vol. 16, No. 2, s. 47–78.pl
dc.referencesLeicht A., Heiss J., Byun W.J. (red.), Issues and Trends in Education for Sustainable Development, UNESCO Publishing, Paris 2018, https://doi.org/10.54675/YELO2332pl
dc.referencesLeja K., Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2011.pl
dc.referencesLeja K., Uniwersytet organizacją służącą otoczeniu, [w:] idem (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 57–72.pl
dc.referencesLeja K., Uniwersytet społecznie odpowiedzialny – przykład AGH, „e-mentor” 2009, nr 4(31).pl
dc.referencesLotz-Sisitka H. i in., Transformative, Transgressive Social Learning. Rethinking Higher Education Pedagogy in Times of Systemic Global Dysfunction, „Current Opinion in Environmental Sustainability” 2015, Vol. 16, s. 73–80, https://doi.org/10.1016/j.cosust.2015.07.018pl
dc.referencesMalinowska U., Bondar E., Szpilko D., Koncepcja „green university” i jej znaczenie w rozwoju inteligentnych miast, „Akademia Zarządzania” 2022, t. 6, nr 2, s. 199–222, https://doi.org/10.24427/az-2022-0022pl
dc.referencesMaliszewski T., Jak wykreować sukces uczelni. Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku edukacyjnym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015.pl
dc.referencesMatusiak K.B., Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy. Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.pl
dc.referencesMcKeown R., Nolet V., Education for Sustainable Development in Canada and the United States, [w:] R. McKeown, V. Nolet (red.), Schooling for Sustainable Development in Canada and the United States, Springer, Dordrecht 2013, s. 3–21, https://doi.org/10.1007/978-94-007-4273-4_1pl
dc.referencesMerta-Staszczak A., Serafin K., Staszczak B., Społeczna odpowiedzialność uczelni na przykładzie Politechniki Wrocławskiej, „Annales. Ethics in Economic Life” 2020, Vol. 23, No. 4, s. 91–107, https://doi.org/10.18778/1899-2226.23.4.06pl
dc.referencesMilczarek M. i in., Współpraca uczelni wyższych z sektorem przedsiębiorców – możliwości, korzyści, bariery, [w:] A. Mempel-Śnieżyk, J. Doskocz, P. Kardasz (red.), Innowacje w polskiej nauce w obszarze nauk ekonomicznych. Przegląd aktualnej tematyki badawczej, Wydawnictwo Nauka i Biznes, Brzeziny 2016, s. 72–79.pl
dc.referencesMotowidlak U., Kierunki rozwoju mobilności niskoemisyjnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020.pl
dc.referencesMruk H., Zarządzanie relacjami z absolwentami, [w:] G. Nowaczyk, P. Lisiecki (red.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo WSB, Poznań 2006, s. 391–397.pl
dc.referencesNavarrete E.E., Sepúlveda Rojas J.P., Alvial Pantoja J.I., Preliminary Analysis of Social Responsibility inside Chilean Universities, „African Journal of Business Management” 2012, Vol. 6, No. 42, s. 10625–10633, https://doi.org/10.5897/AJBM11.3009pl
dc.referencesNejati M i in., Corporate Social Responsibility and Universities. A Study of Top 10 World Universities’ Websites, „African Journal of Business Management” 2011, Vol. 5, No. 2, s. 440–447.pl
dc.referencesNowodziński P., Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą wyższą, [w:] S. Cyfert, C. Kochalski (red.), Projektowanie i wdrażanie strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce – aspekty teoretyczne i praktyczne, „Zeszyty Naukowe / UE w Poznaniu” 2011, nr 167, s. 23–35.pl
dc.referencesOcieczek W., Gajdzik B., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010, http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0013.7242pl
dc.referencesPaliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2009.pl
dc.referencesPawłowska B., Osiecka-Brzeska K., Strategiczne podejście do SOU – co oznacza dla zarządzania uczelnią?, [w:] E. Jastrzębska, M. Przybysz, M. Wróbel (red.), Społeczna odpowiedzialność. Znaczenie dla uczelni i sposoby wdrażania, MNiSW, Kraków 2019, s. 24–27, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/09/SOU_publikacja.pdf (dostęp: 15.11.2024).pl
dc.referencesPerechuda K., Chomiak-Orsa I., Znaczenie kapitału relacyjnego we współczesnych koncepcjach zarządzania, „Zarządzanie i Finanse” 2013, R. 11, nr 4, cz. 2, s. 293–307, www.zif.wzr.pl/pism/2013_4_2_23.pdf (dostęp: 29.11.2024).pl
dc.referencesPiasecka A., Społeczna odpowiedzialność uczelni w kontekście wewnętrznego zapewniania jakości, [w:] T. Borys, T. Brzozowski, S. Zaremba-Warnke (red.), Zrównoważony rozwój organizacji – aspekty społeczne, Wydawnictwo UEW, Wrocław 2015, s. 309–319, https://doi.org/10.15611/pn.2015.378.24pl
dc.referencesPicht G., Pojęcie odpowiedzialności, [w:] J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004, cyt. za: K. Kowalska, Społeczna odpowiedzialność uczelni, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, nr 2(13), t. 1: „Gospodarka – Finanse – Pedagogika”, s. 290–291.pl
dc.referencesPiętak Ł., Zrównoważony wzrost gospodarczy w teoriach i modelach wzrostu i rozwoju gospodarczego, „Gospodarka w Praktyce i Teorii” 2016, nr 2, t. 43, s. 51–77, http://dx.doi.org/10.18778/1429-3730.43.04pl
dc.referencesPinheiro R., Langa P.V., Pausits A., One and Two Equals Three? The Third Mission of Higher Education Institutions, „European Journal of Higher Education” 2015, Vol. 5, s. 233– 249, https://doi.org/10.1080/21568235.2015.1044552pl
dc.referencesPiotrowska-Piątek A., Interesariusze zewnętrzni w misjach i strategiach rozwoju polskich uczelni, „Edukacja” 2016, nr 1(136), s. 129–141.pl
dc.referencesPorter M.E., Kramer M.R., Creating Shared Value, „Harvard Business Review” 2011, No. 1–2, s. 2–17.pl
dc.referencesPrahalad C.K., Ramaswamy V., Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, tłum. A. Ehrlich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.pl
dc.referencesRemington T.F., Public-Private Partnerships in VET. Translating the German Model of Dual Education, HSE Publishing House, Moscow 2017.pl
dc.referencesRogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju – potrzeba reformy tradycyjnej ekonomii, [w:] B. Poskrobko (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, WSE, Białystok 2010, s. 11–43.pl
dc.referencesRogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010.pl
dc.referencesRogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017, https://doi.org/10.18778/8088-671-1pl
dc.referencesRosak-Szyrocka J., Knop K., Sustainable Development Universities – Opportunities & Challenges on the Road to Society 5.0 from the Key Stakeholder Perspective, „PLoS ONE” 2024, Vol. 19, Iss. 8, No. art. e0308929, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0308929pl
dc.referencesSadowska B., Porada-Rochoń M., Bartkus C., The Role of Education in the Economics of Sustainable Development, „Procedia Computer Science” 2023, Vol. 225, s. 4177–4186, https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.414pl
dc.referencesSimonics I., Relationships among Economy, Industry, Vocational Education and Training and Higher Engineering Education. The Trefort Project Editorial, „The International Journal of Engineering Pedagogy” 2020, Vol. 10, No. 5, https://doi.org/10.3991/ijep.v10i5.16747pl
dc.referencesSowa K.Z., Społeczne funkcje szkolnictwa i elitotwórcza rola uniwersytetu. Uwagi socjologa, [w:] K. Leja (red.) Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 37–45.pl
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant, Ernst&Young Business Advisory, IBnGR, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesSzewior K., Uwarunkowania i doświadczenia społecznej odpowiedzialności uczelni w środowisku lokalnym w Polsce, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 2018, t. 60, nr 1, s. 202–219.pl
dc.referencesTrocki M., Grucza B., Analiza interesariuszy, Bizzare, Warszawa 2004.pl
dc.referencesTutenková I. i in., Evaluation of Acquired Knowledge about Occupational Safety in Dual Education, „TEM Journal” 2021, Vol. 10, Iss. 4, s. 1775–1780, https://doi.org/10.18421/TEM104-39pl
dc.referencesVasilescu R. i in., Developing University Social Responsibility. A Model for the Challenges of the New Civil Society, „Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2010, Vol. 2, Iss. 2, s. 4177–4182, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.660pl
dc.referencesVeidemane A., Education for Sustainable Development in Higher Education Rankings. Challenges and Opportunities for Developing Internationally Comparable Indicators, „Sustainability” 2022, Vol. 14, Iss. 9, No. art. 5102, https://doi.org/10.3390/su14095102pl
dc.referencesWals A.E.J., Beyond Unreasonable Doubt Education and Learning for Socio-Ecological Sustainability in the Anthropocene, Wageningen University, Wageningen 2015.pl
dc.referencesWiek A., Withycombe L., Redman Ch.L., Key Competencies in Sustainability. A Reference Framework for Academic Program Development, „Sustainability Science” 2011, Vol. 6, No. 2, s. 203–218, https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6pl
dc.referencesWilson D.N., The German 'Dual System' of Occupational Training. A Much-Replicated but Oft-Failed Transfer, OISE, San Antonio 2000.pl
dc.referencesWissema J.G., Technostarterzy. Dlaczego i jak?, PARP, Warszawa 2005.pl
dc.referencesWissema J.G., Uniwersytet Trzeciej Generacji. Uczelnia XXI wieku, Wydawnictwo ZANTE, Ziębice 2009.pl
dc.referencesWitek-Crabb A., Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw w praktyce gospodarczej, [w:] R. Pajda (red.), Wybrane zagadnienia współczesnej ekonomii, Wydawnictwo AGH, Kraków 2001, 152–159.pl
dc.referencesWorld Commission on Environment and Development. Our Common Future, WCED, Oxford University Press, Oxford 1987, https://doi.org/10.9774/gleaf.978-1-907643-44-6_12pl
dc.referencesWoźnicki J., Legislacyjne określenie pozycji uczelni jako instytucji życia publicznego, [w:] K. Leja (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 13–21.pl
dc.referencesWu Ch.H., An Empirical Study on Discussion and Evaluation of Green University, „Ecological Chemistry and Engineering” 2021, Vol. 28, Iss. 1, s. 75–85, https://doi.org/10.2478/eces-2021-0007pl
dc.referencesZucker L., Darby M., Torero M., Labor Mobility from Academe to Commerce, „Journal of Labor Economics” 2002, Vol. 20, No. 3, s. 629–660, https://doi.org/10.1086/339613pl
dc.referencesAkademia Przedsiębiorczości, Uniwersytet Łódzki, https://www.przedsiebiorczosc.uni.lodz.pl/ (dostęp: 4.12.2024).pl
dc.referencesBiblioteka Case’ów, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/biblioteka-caseow (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesBiuro Karier, Uniwersytet Łódzki, https://www.biurokarier.uni.lodz.pl/ (dostęp: 25.09.2024).pl
dc.referencesCentrum Współpracy z Otoczeniem, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/wydzialy-i-jednostki-ul/centrum-wspolpracy-z-otoczeniem (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesDebata o kluczowych kompetencjach studentów i absolwentów wkraczających na rynek pracy – 28.03.23, Uniwersytet Łódzki, 25.03.2023, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/aktualnosci/szczegoly/debata-o-kluczowych-kompetencjach-studentow-i-absolwentow-wkraczajacych-na-rynek-pracy-280323 (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesEKO EkSoc, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/spoleczne-zaangazowanie/eko-eksoc# (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesFestiwal Nauki, Techniki i Sztuki, http://festiwal.lodz.pl/ (dostęp: 9.12.2024).pl
dc.referencesIdeathon, Uniwersytet Łódzki, https://www.ideathon.uni.lodz.pl/ (dostęp: 4.12.2024).pl
dc.referencesImpact Rankings 2023, The Times Higher Education, https://www.timeshighereducation.com/rankings/impact/overall/2023 (dostęp: 20.10.2024).pl
dc.referencesISO 26000 Guidance on social responsibility. Norma Międzynarodowa dotycząca społecznej odpowiedzialności, PKN, 2013, https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (dostęp: 4.12.2024).pl
dc.referencesKoła naukowe na UŁ, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/strefa-studenta/rozwoj/kola-naukowe (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesKonkurs EkSoc startUP!, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/eksocstartup (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesLaboratorium badań rynkowych, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/ wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/laboratorium-badan-spolecznych-i-rynkowych (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesMapa Biznesowa Łodzi – Wizja Lokalna, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/mapa-biznesowa-lodzi-wizja-lokalna (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesMethodology, UI GreenMetric World University Rankings, https://greenmetric.ui.ac.id/about/methodology (dostęp: 20.10.2024).pl
dc.referencesO Centrum, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/centrum-szkolen-i-praktyk-zawodowych/o-centrum (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesObowiązkowe praktyki, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/strefa-studenta/sprawy-organizacyjne/obowiazkowe-praktyki (dostęp: 9.12.2024).pl
dc.referencesO Radzie Biznesu, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/rada-biznesu (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesPietrusiewicz K., Uczelnia 4.0. Realny kierunek zmian, Edu4Industry, https://edu4industry.com/uczelnia-4-0-realny-kierunek-zmian/ (dostęp: 24.04.2025).pl
dc.referencesProgram XXIII Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi, FNTiS, https://program.festiwal.lodz.pl/site/index?page=1 (dostęp: 9.12.2024).pl
dc.referencesProgram Zdolny uczeń – świetny student, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/ksztalcenie/projekty-edukacyjne/program-zdolny-uczen-swietny-student (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesProjekt Mentorski, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/strefa-studenta/projekt-mentorski (dostęp: 1.12.2024).pl
dc.referencesProjekt Science Hub, Uniwersytet Łódzki, https://www.sciencehub.uni.lodz.pl/konkurs (dostęp: 30.09.2024).pl
dc.referencesReiser J., Managing University Social Responsibility (USR), International Sustainable Campus Network, 2007, www.international-sustainable-campus-network.org/downloads/conference-and-symposia/iscn-conference-2007/108-panel-bl-juan-reiser-pontificia-universidad-catolica-del-peru/file (dostęp: 24.10.2024).pl
dc.referencesRelacja z debaty panelowej pt. „Sztuczna inteligencja na rynku pracy – szansa czy zagrożenie?”, Uniwersytet Łódzki, 15.03.2024, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/aktualnosci/szczegoly/relacja-z-debaty-panelowej-pt-sztuczna-inteligencja-na-rynku-pracy-szansa-czy-zagrozenie (dostęp: 18.09.2024).pl
dc.referencesSA8000 – Social Accountability 8000 (SA8000® Standard) Odpowiedzialność Społeczna, MALON GROUP, https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/odpowiedzialnosc-spoleczna-csr/sa-8000/ (dostęp: 5.12.2024).pl
dc.referencesSzkolenia w ramach GEP, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/szkolenia-w-ramach-gep (dostęp: 30.09.2024).pl
dc.referencesTargi Pracy na UŁ 2024, Uniwersytet Łódzki, https://www.biurokarier.uni.lodz.pl/biuro-karier/wydarzenia/uniwersyteckie-targi-pracy-1 (dostęp: 25.06.2025).pl
dc.referencesUI GreenMetric World University Rankings 2023, UI GreenMetric World University Rankings https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2023 (dostęp: 20.10.2024).pl
dc.referencesUnited Nations Conference on Environment & Development, Rio de Janeiro, 3–14 June 1992, United Nations, https://sustainabledevelopment.un.org/con-tent/documents/Agen- da21.pdf (dostęp: 20.09.2024).pl
dc.referencesWawak T., Zarządzanie relacjami szkoły wyższej z praktyką, https://tadeusz.wawak.pl/sites/default/files/2019-11/ZARZADZANIE_RELACJAMI_SZKOLY_WYZSZEJ_Z_PRAKT.pdf (dostęp: 27.11.2024).pl
dc.referencesZespół doradczy ds. polityki klimatyczno-środowiskowej, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/zespol-doradczy-ds-polityki-klimatyczno-srodowiskowej# (dostęp: 30.09.2024).pl
dc.identifier.doi10.18778/8331-774-8


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/