dc.contributor.author | Bielecki, Maciej | |
dc.contributor.author | Bukowska-Piestrzyńska, Agnieszka | |
dc.contributor.author | Górniak-Krupińska, Joanna | |
dc.contributor.author | Motowidlak, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2025-09-19T08:54:28Z | |
dc.date.available | 2025-09-19T08:54:28Z | |
dc.date.issued | 2025-09-19 | |
dc.identifier.citation | Bielecki M., Bukowska-Piestrzyńska A., Górniak-Krupińska J., Motowidlak U., Społecznie odpowiedzialne uczelnie wyższe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-774-8 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-773-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56330 | |
dc.description.abstract | Uczelnie wyższe XXI wieku są zobowiązane aktywnie odpowiadać na bieżące potrzeby społeczności akademickiej oraz interesariuszy zewnętrznych. Zmiany społeczne i geopolityczne, dynamicznie rozwijające się technologie cyfrowe oraz sukcesywnie pogarszający się stan środowiska naturalnego sprawiają, że transformacja tych instytucji powinna przebiegać w kierunku powstania odpowiedzialnych społecznie i zrównoważonych organizacji. W prezentowanej książce omówiono wybrane obszary dotyczące tej tematyki. Monografia składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy stanowi wprowadzenie do problematyki społecznej odpowiedzialności uczelni wyższych oraz koncepcji uczelni wyższych trzeciej generacji. Drugi dotyczy celów i założeń zrównoważonego rozwoju uczelni wyższych. W rozdziale trzecim ukazano dualny system kształcenia jako egzemplifikację współpracy uczelni wyższych z interesariuszami zewnętrznymi. W ostatnim rozdziale skoncentrowano się na dobrych praktykach społecznej odpowiedzialności uczelni wyższych. Publikacja może stanowić dobry punkt wyjścia do dyskusji na temat społecznie zrównoważonych uczelni wyższych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | społeczna odpowiedzialność uczelni | pl |
dc.subject | zrównoważony rozwój uczelni | pl |
dc.subject | dobre praktyki uczelni wyższych | pl |
dc.subject | kształcenie dualne | pl |
dc.subject | uczelnie wyższe trzeciej generacji | pl |
dc.title | Społecznie odpowiedzialne uczelnie wyższe | pl |
dc.type | Book | |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025 | pl |
dc.page.number | 121 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Bielecki, Maciej - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacji | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Bukowska-Piestrzyńska, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacji | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Górniak-Krupińska, Joanna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacji | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Motowidlak, Urszula - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Logistyki i Innowacji | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-774-8 | |
dc.references | Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2018 r., poz. 1668. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych, Dz.U. z 2022 r., poz. 451. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, Dz.U. z 2020 r., poz. 2098. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o Akademii Kopernikańskiej, Dz.U. z 2022 r., poz. 1459. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, Dz.U. z 2022 r., poz. 498. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, Dz.U. z 2022 r., poz. 2279. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki, Dz.U. z 2023 r., poz. 153. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, Dz.U. z 2020 r., poz. 1796. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Dz.U. z 2022 r., poz. 2401; Dz.U. z 2023 r., poz. 212. | pl |
dc.references | Zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2022 r. w sprawie uczenia się na rzecz transformacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju, Dz.Urz. UE C 243 z 16.06.2022 r. | pl |
dc.references | Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.Urz. UE C 189 z 4.06.2018 r. | pl |
dc.references | AAA 1000 APS (AccountAbility Principles Standard) – Zasady odpowiedzialności, tłum. CSRinfo, AccountAbility, 2011, www.csrinfo.org/images/stories/Publikacje2011/aa1000aps_pl.pdf (dostęp: 2.12.2024). | pl |
dc.references | Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, gov.pl, 2017, www.gov.pl/web/nauka/spoleczna-odpowiedzialnosc-uczelni (dostęp: 10.11.2024). | pl |
dc.references | Deklaracja z Glasgow. Silne uniwersytety dla silnej Europy, EUA, Glasgow 2005, https://www.eua.eu/publications/positions/pl-deklaracja-z-glasgow.html (dostęp: 28.06.2025). | pl |
dc.references | Education 2030. Incheon Declaration and Framework for Action for the Implementation of Sustainable Development Goal 4, UNESCO, 2016, https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000245656 (dostęp: 22.10.2024). | pl |
dc.references | Education for Sustainable Development. A Roadmap. ESD for 2030, UNESCO, Paris 2020, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802 (dostęp: 26.10.2024), https://doi.org/10.54675/YFRE1448 | pl |
dc.references | Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, UNESCO, Warszawa 1998. | pl |
dc.references | The Erfurt Declaration on University Autonomy. Towards the Responsible University of the 21 Century, University Colloquium Autonomy and External Control, Erfurt 1996. | pl |
dc.references | GreenComp. The European Sustainability Competence Framework, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2022, EUR 30955 EN, https://doi.org/10.2760/13286 | pl |
dc.references | Greening Universities Toolkit V2.0. Transforming Universities into Green and Sustainable Campuses. A Toolkit for Implementers, UNEP, 2014. | pl |
dc.references | Katalog case studies w kreowaniu rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości szkolnictwa wyższego, MFiPR, MNiSW, Warszawa 2024, https://powislanska.edu.pl/katalog-case-studies-w-kreowaniu-rozwiazan-dla-zrownowazonej-przyszlosci-szkolnictwa-wyzszego/ (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Kodeks Dobre praktyki w szkołach wyższych, Fundacja Rektorów Polskich, Kraków 2007, https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/krasp-kodeks-dobrych-praktyk (dostęp: 27.06.2024). | pl |
dc.references | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, Bruksela 2020, COM(2020) 274. | pl |
dc.references | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Europejski Zielony Ład, Bruksela 2019, COM(2019) 640. | pl |
dc.references | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Kolejne kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości Europy. Europejskie działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, Strasburg 2016, COM(2016) 739. | pl |
dc.references | Nauka i szkolnictwo wyższe a PKB. Raport przygotowany z inicjatywy Konferencji Rektorów Uczelni Ekonomicznych, Wydawnictwo UE, Katowice 2023, https://wir.ue.wroc.pl/info/book/UEWR67be25df39bb44b281e398a123580286/ (dostęp: 10.11.2024). | pl |
dc.references | Polska Norma PN-ISO 26000. Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, PKN, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Proposal for a Council Recommendation on Learning for the Green Transition and Sustainable Development, Council of the European Union, Brussels 2022, 9242/22. | pl |
dc.references | Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 25 września 2015 r. Przekształcamy nasz świat. Agenda ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, ONZ, 2015, A/RES/70/1. | pl |
dc.references | Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development, UNESCO, Paris 2014. | pl |
dc.references | Standard AA1000 Zasady Odpowiedzialności 2008, tłum. CSRinfo, AccountAbility, 2008, https://www.gov.pl/web/archiwum-inwestycje-rozwoj/standardy-dzialania2 (dostęp: 6.12.2024). | pl |
dc.references | The State of CSR and RME in Business Schools and Attitudes of Their Students. Third Bi-annual Study, MGSM, PRME, 2016, www.unprme.org/resource-docs/MGSMPRME-Report2016.pdf (dostęp: 29.11.2024). | pl |
dc.references | The State of University Business Cooperation in Europe. Final Report. European Commission, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2018, https://doi. org/10.2766/676478 | pl |
dc.references | Strategia Uniwersytetu Łódzkiego 2021–2030, UŁ, 2021, https://www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/misja-wizja-wartosci-strategia (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Strategia Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego na lata 2023– 2030, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ, 2023, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/o-wydziale/misja-i-strategia (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Światowa deklaracja UNESCO. Szkolnictwo wyższe XXI wieku. Od wizji do działania, tłum. J. Jabłecka, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 1999, nr 14, s. 5–18, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4573/4683 (dostęp: 10.11.2024). | pl |
dc.references | UNECE Strategy for Education for Sustainable Development, UNECE Newsletter 2012, No. 7, https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/7thMeetSC/Country_Reports/UNECE_ESD_Newsletter_2_July2012.pdf (dostęp: 12.09.2024). | pl |
dc.references | The UNEP Sustainable University Framework, UNEP, 2021. | pl |
dc.references | UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju, UNESCO, 2017, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/2024/07/unescodlarealizacjiagendy2030.pdf (dostęp: 24.10.2024). | pl |
dc.references | University Social Responsibility. A Common European Reference Framework, Final Public Report of the EU-USR Project, University Politehnica of Bucharest, 2015, www.eu-usr.eu/wp-content/uploads/2015/04/D1.4-Final-Report-Public-Part-EN.pdf (dostęp: 25.11.2024). | pl |
dc.references | Bartlett P.F., Chase G.W. (red.), Sustainability on Campus. Stories and Strategies for Change, MIT Press, Cambridge 2004, https://doi.org/10.7551/mitpress/6571.001.0001 | pl |
dc.references | Batorczak A., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, „Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie” 2023, t. 36: „Środowisko Przyrodnicze Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej. Ekologia i Ochrona Środowiska”, s. 229–240. | pl |
dc.references | Bell D.V.J., Twenty-First Century Education. Transformative Education for Sustainability and Responsible Citizenship, „Journal of Teacher Education for Sustainability” 2016, Vol. 18, No. 1, s. 48–56, https://doi.org/10.1515/jtes-2016-0004 | pl |
dc.references | Białecki I., Tradycje akademickości i społeczeństwo wiedzy, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2000, t. XXXVI, z. 4(146), s. 529–537. | pl |
dc.references | Białoń L., Werner E., Społeczna odpowiedzialność szkoły wyższej w kontekście jej wizerunku, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2012, nr 1, s. 142–161. | pl |
dc.references | Biesta G., Teaching, Teacher Education, and the Humanities. Reconsidering Education as a Geisteswissenschaft, „Educational Theory” 2015, Vol. 65, Iss. 6, s. 665–679, https://doi.org/10.1111/edth.12141 | pl |
dc.references | Bok D., Beyond the Ivory Tower. Social Responsibilities of the Modern Universities, Harvard University Press, Cambridge–London 1982, https://doi.org/10.4159/9780674028463 | pl |
dc.references | Brophy Haney A., Pope J., Arden Z., Making It Personal. Developing Sustainability Leaders in Business, „Organization & Environment” 2020, Vol. 33, Iss. 2, s. 155–174, https://doi.org/10.1177/1086026618806201 | pl |
dc.references | Bryła P., Determinanty współpracy uczelni ze sferą biznesu, „Marketing i Rynek” 2012, nr 7, s. 14–19. | pl |
dc.references | Carroll A.B., Pyramid of Corporate Social Responsibility. Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons” 1991, Vol. 34, Iss. 4, s. 39–48, https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-g | pl |
dc.references | Chmielecka E., Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni, [w:] K. Leja (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 23–36. | pl |
dc.references | Chuan A., Ibsen Ch.L., Skills for the Future? A life Cycle Perspective on Systems of Vocational Education and Training, „ILR Review” 2022, Vol. 75, Iss. 3, s. 638–664, https://doi.org/10.1177/00197939211015205 | pl |
dc.references | Cioca L.I. i in., Sustainable Development and Technological Impact on CO2 Reducing Conditions in Romania, „Sustainability” 2015, Vol. 7, Iss. 2, s. 1637–1650, https://doi.org/10.3390/su7021637 | pl |
dc.references | Du Y. i in., Sustainable Assessment Tools for Higher Education Institutions. Guidelines for Developing a Tool for China, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 16, No. art. 6501, https://doi.org/10.3390/su12166501 | pl |
dc.references | Dzionek-Kozłowska J., Model homo oeconomicus. Geneza, ewolucja, wpływ na rzeczywistość gospodarczą, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-217-8 | pl |
dc.references | Edwards D.B. i in., Achieving and Monitoring Education for Sustainable Development and Global Citizenship. A Systematic Review of the Literature, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 4, No. art. 1383, https://doi.org/10.3390/su12041383 | pl |
dc.references | Esfijani A., Methodology Development for Measuring Virtual University Social Responsibility, Curtin University, 2014, www.espace.curtin.edu.au/bitstream/handle/20.500.11937/488/199910_Esfijani%202014.pdf?sequence=2&isAllowed=y (dostęp: 24.11.2024). | pl |
dc.references | Fedorko R. i in., Differences in the Perceived Financial Risk Factors between Digital Natives in the E-commerce, „Marketing and Management of Innovations” 2021, Iss. 4., s. 137– 152, https://doi.org/10.21272/mmi.2021.4-11 | pl |
dc.references | Findler F. i in., Assessing the Impacts of Higher Education Institutions on Sustainable Development – An Analysis of Tools and Indicators, „Sustainability” 2019, Vol. 11, Iss. 1, No. art. 59, https://doi.org/10.3390/su11010059 | pl |
dc.references | Freeman R.E., McVae J., A Stakeholder Approach to Strategic Management, „Darden Business School Working Paper” 2001, No. 1–2, https://doi.org/10.2139/ssrn.263511 | pl |
dc.references | Fuchs P. i in., Promoting Sustainable Development in Higher Education Institutions. The Use of the Balanced Scorecard as a Strategic Management System in Support of Green | pl |
dc.references | Marketing, „International Journal of Sustainability in Higher Education” 2020, Vol. 21, Iss. 7, s. 1477–1505, https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2020-0079 | pl |
dc.references | Gardiner S., Rieckmann M., Pedagogies of Preparedness. Use of Reflective Journals in the Operationalisation and Development of Anticipatory Competence, „Sustainability” 2015, Vol. 7, Iss. 8, s. 10554–10575, https://doi.org/10.3390/su70810554 | pl |
dc.references | Geryk M., Marketing a rozwój niepublicznych uczelni w kontekście społecznej odpowiedzialności, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wydawnictwo WSB, Poznań 2011, s. 67–87. | pl |
dc.references | Geryk M., Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Giesenbauer B., Müller-Christ G., University 4.0. Promoting the Transformation of Higher Education Institutions toward Sustainable Development, „Sustainability” 2020, Vol. 12, Iss. 8, No. art. 3371, https://doi.org/10.3390/su12083371 | pl |
dc.references | Gorzelany-Dziadkowiec M., Kompetencje w czasie rewolucji 4.0 i 5.0, REV 4.0, 26.10.2012, https://rev4.uek.krakow.pl/blog/kompetencje-w-czasie-rewolucji-4-0-i-5-0/ (dostęp: 5.12.2024). | pl |
dc.references | Gómez F.U. i in., Adaptable Model for Assessing Sustainability in Higher Education, „Journal of Cleaner Production” 2015, Vol. 107, s. 475–485, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.07.047 | pl |
dc.references | Hazelkorn E., Are Rankings (Still) Fit for Purpose?, [w:] H. van’t Land, A. Corcoran, D.C. Iancu (red.), The Promise of Higher Education. Essays in Honour of 70 Years of IAU, Springer, Cham 2021, s. 293–299, https://doi.org/10.1007/978-3-030-67245-4_45 | pl |
dc.references | Hicks D. i in., The Changing Composition of Innovative Activity in the US. A Portrait Based on Patent Analysis, „Research Policy” 2001, Vol. 30, Iss. 4, s. 681–703, https://doi.org/10.1016/S0048-7333(00)00147-5 | pl |
dc.references | Higuchi Y., Yamanaka Y., Knowledge Sharing between Academic Researchers and Tourism Practitioners. A Japanese Study of the Practical Value of Embeddedness, Trust and Co-Creation, „Journal of Sustainable Tourism” 2017, Vol. 25, Iss. 10, s. 1456–1473, https://doi.org/10.1080/09669582.2017.1288733 | pl |
dc.references | Holdsworth S., Thomas I., A Sustainability Education Academic Development Framework (SEAD), „Environmental Education Research” 2016, Vol. 22, No. 8, s. 1073–1097, https://doi.org/10.1080/13504622.2015.1029876 | pl |
dc.references | Iwankiewicz-Rak B., Shulgina L., Misja – marka – wizerunek uczelni – relacje z otoczeniem, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Istota i znaczenie marki, Wydawnictwo WSB, Poznań 2013 s. 29–40. | pl |
dc.references | Jensen R., Thursby M., Proofs and Prototypes for Sale. The Licensing of University Inventions, „American Economic Review” 2001, Vol. 91, No. 1, s. 240–259, https://doi.org/10.1257/aer.91.1.240 | pl |
dc.references | Jóźwiak J., Morawski R.Z., Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010–2020, [w:] R.Z. Morawski (oprac.), A. Matysiak (red.), Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 45–77. | pl |
dc.references | Kafel T., Metodologiczne aspekty analizy mikrootoczenia organizacji, „Zeszyty Naukowe / UE w Krakowie” 2000, nr 554, s. 39–55. | pl |
dc.references | Kalinowski T.B. i in., Proces zdobywania kluczowych kompetencji wspierających wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw, [w:] J. Brzeziński, A. Rudnicka (red.), Nowoczesne trendy w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020, s. 93–105, http://dx.doi.org/10.18778/8220-312-7.09 | pl |
dc.references | Kiełczewski D., Zrównoważony rozwój – istota, interpretacje, związek ze społeczeństwem wiedzy, [w:] B. Poskrobko (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, WSE, Białystok 2010, s. 10–29. | pl |
dc.references | Király G., Géring Z., Introduction to ‘Futures of Higher Education’. Special Issue, „Futures” 2019, Vol. 111, s. 123–129, https://doi.org/10.1016/j.futures.2019.03.004 | pl |
dc.references | Koj A., Ewolucja idei uniwersytetu i jego misji, [w:] J. Woźnicki (red.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI w., ISW, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2013. | pl |
dc.references | Kola A.M., Leja K., Rozszerzona trzecia misja uniwersytetu na przykładzie jego relacji z podmiotami trzeciego sektora, „e-mentor” 2015, nr 4(61), s. 4–12. | pl |
dc.references | Koudahl P.D., Vocational Education and Training. Dual Education and Economic Crises, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2010, Vol. 9, s. 1900–1905, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.421 | pl |
dc.references | Kowalska K., Społeczna odpowiedzialność uczelni, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, nr 2(13), t. 1: „Gospodarka – Finanse – Pedagogika”, s. 289–300. | pl |
dc.references | Krzak P., Uczelnia i jej interesariusze – współtworzenie kompleksowej oferty edukacyjnej, [w:] G. Nowaczyk, D. Sobolewski (red.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej, Wydawnictwo WSB, Poznań 2011, s. 145–164. | pl |
dc.references | Krzyżanowska M., Znaczenie marketingu w działalności edukacyjnej szkoły wyższej, „Marketing i Rynek” 2004, nr 3, s. 4–15. | pl |
dc.references | Kumański M., Przedsiębiorczość akademicka, czyli koncepcja spółek typu spin-off, „Journal of Modern Management Process” 2016, Vol. 1, No. 1, s. 89–97. | pl |
dc.references | Kuźmicz K.A., Benchmarking procesowy jako instrument doskonalenia zarządzania uczelnią, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015. | pl |
dc.references | Lauder A. i in., Critical Review of a Global Campus Sustainability Ranking. GreenMetric, „Journal of Cleaner Production” 2015, Vol. 108, s. 852–863, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.02.080 | pl |
dc.references | Laursen S.L., Thiry H., Liston C.S., The Impact of a University-Based School Science Outreach Program on Graduate Student Participants’ Career Paths and Professional Socialization, „Journal of Higher Education Outreach and Engagement” 2012, Vol. 16, No. 2, s. 47–78. | pl |
dc.references | Leicht A., Heiss J., Byun W.J. (red.), Issues and Trends in Education for Sustainable Development, UNESCO Publishing, Paris 2018, https://doi.org/10.54675/YELO2332 | pl |
dc.references | Leja K., Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2011. | pl |
dc.references | Leja K., Uniwersytet organizacją służącą otoczeniu, [w:] idem (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 57–72. | pl |
dc.references | Leja K., Uniwersytet społecznie odpowiedzialny – przykład AGH, „e-mentor” 2009, nr 4(31). | pl |
dc.references | Lotz-Sisitka H. i in., Transformative, Transgressive Social Learning. Rethinking Higher Education Pedagogy in Times of Systemic Global Dysfunction, „Current Opinion in Environmental Sustainability” 2015, Vol. 16, s. 73–80, https://doi.org/10.1016/j.cosust.2015.07.018 | pl |
dc.references | Malinowska U., Bondar E., Szpilko D., Koncepcja „green university” i jej znaczenie w rozwoju inteligentnych miast, „Akademia Zarządzania” 2022, t. 6, nr 2, s. 199–222, https://doi.org/10.24427/az-2022-0022 | pl |
dc.references | Maliszewski T., Jak wykreować sukces uczelni. Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku edukacyjnym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2015. | pl |
dc.references | Matusiak K.B., Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy. Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | McKeown R., Nolet V., Education for Sustainable Development in Canada and the United States, [w:] R. McKeown, V. Nolet (red.), Schooling for Sustainable Development in Canada and the United States, Springer, Dordrecht 2013, s. 3–21, https://doi.org/10.1007/978-94-007-4273-4_1 | pl |
dc.references | Merta-Staszczak A., Serafin K., Staszczak B., Społeczna odpowiedzialność uczelni na przykładzie Politechniki Wrocławskiej, „Annales. Ethics in Economic Life” 2020, Vol. 23, No. 4, s. 91–107, https://doi.org/10.18778/1899-2226.23.4.06 | pl |
dc.references | Milczarek M. i in., Współpraca uczelni wyższych z sektorem przedsiębiorców – możliwości, korzyści, bariery, [w:] A. Mempel-Śnieżyk, J. Doskocz, P. Kardasz (red.), Innowacje w polskiej nauce w obszarze nauk ekonomicznych. Przegląd aktualnej tematyki badawczej, Wydawnictwo Nauka i Biznes, Brzeziny 2016, s. 72–79. | pl |
dc.references | Motowidlak U., Kierunki rozwoju mobilności niskoemisyjnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020. | pl |
dc.references | Mruk H., Zarządzanie relacjami z absolwentami, [w:] G. Nowaczyk, P. Lisiecki (red.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo WSB, Poznań 2006, s. 391–397. | pl |
dc.references | Navarrete E.E., Sepúlveda Rojas J.P., Alvial Pantoja J.I., Preliminary Analysis of Social Responsibility inside Chilean Universities, „African Journal of Business Management” 2012, Vol. 6, No. 42, s. 10625–10633, https://doi.org/10.5897/AJBM11.3009 | pl |
dc.references | Nejati M i in., Corporate Social Responsibility and Universities. A Study of Top 10 World Universities’ Websites, „African Journal of Business Management” 2011, Vol. 5, No. 2, s. 440–447. | pl |
dc.references | Nowodziński P., Nowoczesne koncepcje zarządzania szkołą wyższą, [w:] S. Cyfert, C. Kochalski (red.), Projektowanie i wdrażanie strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce – aspekty teoretyczne i praktyczne, „Zeszyty Naukowe / UE w Poznaniu” 2011, nr 167, s. 23–35. | pl |
dc.references | Ocieczek W., Gajdzik B., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw produkcyjnych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010, http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0013.7242 | pl |
dc.references | Paliwoda-Matiolańska A., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2009. | pl |
dc.references | Pawłowska B., Osiecka-Brzeska K., Strategiczne podejście do SOU – co oznacza dla zarządzania uczelnią?, [w:] E. Jastrzębska, M. Przybysz, M. Wróbel (red.), Społeczna odpowiedzialność. Znaczenie dla uczelni i sposoby wdrażania, MNiSW, Kraków 2019, s. 24–27, https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/09/SOU_publikacja.pdf (dostęp: 15.11.2024). | pl |
dc.references | Perechuda K., Chomiak-Orsa I., Znaczenie kapitału relacyjnego we współczesnych koncepcjach zarządzania, „Zarządzanie i Finanse” 2013, R. 11, nr 4, cz. 2, s. 293–307, www.zif.wzr.pl/pism/2013_4_2_23.pdf (dostęp: 29.11.2024). | pl |
dc.references | Piasecka A., Społeczna odpowiedzialność uczelni w kontekście wewnętrznego zapewniania jakości, [w:] T. Borys, T. Brzozowski, S. Zaremba-Warnke (red.), Zrównoważony rozwój organizacji – aspekty społeczne, Wydawnictwo UEW, Wrocław 2015, s. 309–319, https://doi.org/10.15611/pn.2015.378.24 | pl |
dc.references | Picht G., Pojęcie odpowiedzialności, [w:] J. Filek (red.), Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004, cyt. za: K. Kowalska, Społeczna odpowiedzialność uczelni, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, nr 2(13), t. 1: „Gospodarka – Finanse – Pedagogika”, s. 290–291. | pl |
dc.references | Piętak Ł., Zrównoważony wzrost gospodarczy w teoriach i modelach wzrostu i rozwoju gospodarczego, „Gospodarka w Praktyce i Teorii” 2016, nr 2, t. 43, s. 51–77, http://dx.doi.org/10.18778/1429-3730.43.04 | pl |
dc.references | Pinheiro R., Langa P.V., Pausits A., One and Two Equals Three? The Third Mission of Higher Education Institutions, „European Journal of Higher Education” 2015, Vol. 5, s. 233– 249, https://doi.org/10.1080/21568235.2015.1044552 | pl |
dc.references | Piotrowska-Piątek A., Interesariusze zewnętrzni w misjach i strategiach rozwoju polskich uczelni, „Edukacja” 2016, nr 1(136), s. 129–141. | pl |
dc.references | Porter M.E., Kramer M.R., Creating Shared Value, „Harvard Business Review” 2011, No. 1–2, s. 2–17. | pl |
dc.references | Prahalad C.K., Ramaswamy V., Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, tłum. A. Ehrlich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005. | pl |
dc.references | Remington T.F., Public-Private Partnerships in VET. Translating the German Model of Dual Education, HSE Publishing House, Moscow 2017. | pl |
dc.references | Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju – potrzeba reformy tradycyjnej ekonomii, [w:] B. Poskrobko (red.), Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, WSE, Białystok 2010, s. 11–43. | pl |
dc.references | Rogall H., Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010. | pl |
dc.references | Rogalska-Marasińska A., Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2017, https://doi.org/10.18778/8088-671-1 | pl |
dc.references | Rosak-Szyrocka J., Knop K., Sustainable Development Universities – Opportunities & Challenges on the Road to Society 5.0 from the Key Stakeholder Perspective, „PLoS ONE” 2024, Vol. 19, Iss. 8, No. art. e0308929, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0308929 | pl |
dc.references | Sadowska B., Porada-Rochoń M., Bartkus C., The Role of Education in the Economics of Sustainable Development, „Procedia Computer Science” 2023, Vol. 225, s. 4177–4186, https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.414 | pl |
dc.references | Simonics I., Relationships among Economy, Industry, Vocational Education and Training and Higher Engineering Education. The Trefort Project Editorial, „The International Journal of Engineering Pedagogy” 2020, Vol. 10, No. 5, https://doi.org/10.3991/ijep.v10i5.16747 | pl |
dc.references | Sowa K.Z., Społeczne funkcje szkolnictwa i elitotwórcza rola uniwersytetu. Uwagi socjologa, [w:] K. Leja (red.) Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 37–45. | pl |
dc.references | Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant, Ernst&Young Business Advisory, IBnGR, Gdańsk 2010. | pl |
dc.references | Szewior K., Uwarunkowania i doświadczenia społecznej odpowiedzialności uczelni w środowisku lokalnym w Polsce, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna” 2018, t. 60, nr 1, s. 202–219. | pl |
dc.references | Trocki M., Grucza B., Analiza interesariuszy, Bizzare, Warszawa 2004. | pl |
dc.references | Tutenková I. i in., Evaluation of Acquired Knowledge about Occupational Safety in Dual Education, „TEM Journal” 2021, Vol. 10, Iss. 4, s. 1775–1780, https://doi.org/10.18421/TEM104-39 | pl |
dc.references | Vasilescu R. i in., Developing University Social Responsibility. A Model for the Challenges of the New Civil Society, „Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2010, Vol. 2, Iss. 2, s. 4177–4182, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.660 | pl |
dc.references | Veidemane A., Education for Sustainable Development in Higher Education Rankings. Challenges and Opportunities for Developing Internationally Comparable Indicators, „Sustainability” 2022, Vol. 14, Iss. 9, No. art. 5102, https://doi.org/10.3390/su14095102 | pl |
dc.references | Wals A.E.J., Beyond Unreasonable Doubt Education and Learning for Socio-Ecological Sustainability in the Anthropocene, Wageningen University, Wageningen 2015. | pl |
dc.references | Wiek A., Withycombe L., Redman Ch.L., Key Competencies in Sustainability. A Reference Framework for Academic Program Development, „Sustainability Science” 2011, Vol. 6, No. 2, s. 203–218, https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6 | pl |
dc.references | Wilson D.N., The German 'Dual System' of Occupational Training. A Much-Replicated but Oft-Failed Transfer, OISE, San Antonio 2000. | pl |
dc.references | Wissema J.G., Technostarterzy. Dlaczego i jak?, PARP, Warszawa 2005. | pl |
dc.references | Wissema J.G., Uniwersytet Trzeciej Generacji. Uczelnia XXI wieku, Wydawnictwo ZANTE, Ziębice 2009. | pl |
dc.references | Witek-Crabb A., Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw w praktyce gospodarczej, [w:] R. Pajda (red.), Wybrane zagadnienia współczesnej ekonomii, Wydawnictwo AGH, Kraków 2001, 152–159. | pl |
dc.references | World Commission on Environment and Development. Our Common Future, WCED, Oxford University Press, Oxford 1987, https://doi.org/10.9774/gleaf.978-1-907643-44-6_12 | pl |
dc.references | Woźnicki J., Legislacyjne określenie pozycji uczelni jako instytucji życia publicznego, [w:] K. Leja (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo PG, Gdańsk 2008, s. 13–21. | pl |
dc.references | Wu Ch.H., An Empirical Study on Discussion and Evaluation of Green University, „Ecological Chemistry and Engineering” 2021, Vol. 28, Iss. 1, s. 75–85, https://doi.org/10.2478/eces-2021-0007 | pl |
dc.references | Zucker L., Darby M., Torero M., Labor Mobility from Academe to Commerce, „Journal of Labor Economics” 2002, Vol. 20, No. 3, s. 629–660, https://doi.org/10.1086/339613 | pl |
dc.references | Akademia Przedsiębiorczości, Uniwersytet Łódzki, https://www.przedsiebiorczosc.uni.lodz.pl/ (dostęp: 4.12.2024). | pl |
dc.references | Biblioteka Case’ów, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/biblioteka-caseow (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | Biuro Karier, Uniwersytet Łódzki, https://www.biurokarier.uni.lodz.pl/ (dostęp: 25.09.2024). | pl |
dc.references | Centrum Współpracy z Otoczeniem, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/wydzialy-i-jednostki-ul/centrum-wspolpracy-z-otoczeniem (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Debata o kluczowych kompetencjach studentów i absolwentów wkraczających na rynek pracy – 28.03.23, Uniwersytet Łódzki, 25.03.2023, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/aktualnosci/szczegoly/debata-o-kluczowych-kompetencjach-studentow-i-absolwentow-wkraczajacych-na-rynek-pracy-280323 (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | EKO EkSoc, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/spoleczne-zaangazowanie/eko-eksoc# (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Festiwal Nauki, Techniki i Sztuki, http://festiwal.lodz.pl/ (dostęp: 9.12.2024). | pl |
dc.references | Ideathon, Uniwersytet Łódzki, https://www.ideathon.uni.lodz.pl/ (dostęp: 4.12.2024). | pl |
dc.references | Impact Rankings 2023, The Times Higher Education, https://www.timeshighereducation.com/rankings/impact/overall/2023 (dostęp: 20.10.2024). | pl |
dc.references | ISO 26000 Guidance on social responsibility. Norma Międzynarodowa dotycząca społecznej odpowiedzialności, PKN, 2013, https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (dostęp: 4.12.2024). | pl |
dc.references | Koła naukowe na UŁ, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/strefa-studenta/rozwoj/kola-naukowe (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Konkurs EkSoc startUP!, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/eksocstartup (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | Laboratorium badań rynkowych, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/ wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/laboratorium-badan-spolecznych-i-rynkowych (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | Mapa Biznesowa Łodzi – Wizja Lokalna, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/mapa-biznesowa-lodzi-wizja-lokalna (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | Methodology, UI GreenMetric World University Rankings, https://greenmetric.ui.ac.id/about/methodology (dostęp: 20.10.2024). | pl |
dc.references | O Centrum, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/centrum-szkolen-i-praktyk-zawodowych/o-centrum (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Obowiązkowe praktyki, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/strefa-studenta/sprawy-organizacyjne/obowiazkowe-praktyki (dostęp: 9.12.2024). | pl |
dc.references | O Radzie Biznesu, Uniwersytet Łódzki, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/wspolpraca-z-otoczeniem/firmy-instytucje/rada-biznesu (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | Pietrusiewicz K., Uczelnia 4.0. Realny kierunek zmian, Edu4Industry, https://edu4industry.com/uczelnia-4-0-realny-kierunek-zmian/ (dostęp: 24.04.2025). | pl |
dc.references | Program XXIII Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi, FNTiS, https://program.festiwal.lodz.pl/site/index?page=1 (dostęp: 9.12.2024). | pl |
dc.references | Program Zdolny uczeń – świetny student, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/ksztalcenie/projekty-edukacyjne/program-zdolny-uczen-swietny-student (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Projekt Mentorski, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/strefa-studenta/projekt-mentorski (dostęp: 1.12.2024). | pl |
dc.references | Projekt Science Hub, Uniwersytet Łódzki, https://www.sciencehub.uni.lodz.pl/konkurs (dostęp: 30.09.2024). | pl |
dc.references | Reiser J., Managing University Social Responsibility (USR), International Sustainable Campus Network, 2007, www.international-sustainable-campus-network.org/downloads/conference-and-symposia/iscn-conference-2007/108-panel-bl-juan-reiser-pontificia-universidad-catolica-del-peru/file (dostęp: 24.10.2024). | pl |
dc.references | Relacja z debaty panelowej pt. „Sztuczna inteligencja na rynku pracy – szansa czy zagrożenie?”, Uniwersytet Łódzki, 15.03.2024, https://www.eksoc.uni.lodz.pl/aktualnosci/szczegoly/relacja-z-debaty-panelowej-pt-sztuczna-inteligencja-na-rynku-pracy-szansa-czy-zagrozenie (dostęp: 18.09.2024). | pl |
dc.references | SA8000 – Social Accountability 8000 (SA8000® Standard) Odpowiedzialność Społeczna, MALON GROUP, https://www.iso.org.pl/uslugi-zarzadzania/wdrazanie-systemow/odpowiedzialnosc-spoleczna-csr/sa-8000/ (dostęp: 5.12.2024). | pl |
dc.references | Szkolenia w ramach GEP, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/szkolenia-w-ramach-gep (dostęp: 30.09.2024). | pl |
dc.references | Targi Pracy na UŁ 2024, Uniwersytet Łódzki, https://www.biurokarier.uni.lodz.pl/biuro-karier/wydarzenia/uniwersyteckie-targi-pracy-1 (dostęp: 25.06.2025). | pl |
dc.references | UI GreenMetric World University Rankings 2023, UI GreenMetric World University Rankings https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/overall-rankings-2023 (dostęp: 20.10.2024). | pl |
dc.references | United Nations Conference on Environment & Development, Rio de Janeiro, 3–14 June 1992, United Nations, https://sustainabledevelopment.un.org/con-tent/documents/Agen- da21.pdf (dostęp: 20.09.2024). | pl |
dc.references | Wawak T., Zarządzanie relacjami szkoły wyższej z praktyką, https://tadeusz.wawak.pl/sites/default/files/2019-11/ZARZADZANIE_RELACJAMI_SZKOLY_WYZSZEJ_Z_PRAKT.pdf (dostęp: 27.11.2024). | pl |
dc.references | Zespół doradczy ds. polityki klimatyczno-środowiskowej, Uniwersytet Łódzki, https://www.uni.lodz.pl/zespol-doradczy-ds-polityki-klimatyczno-srodowiskowej# (dostęp: 30.09.2024). | pl |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-774-8 | |