dc.contributor.author | Lipniewicz, Rafał | |
dc.date.accessioned | 2025-10-01T08:56:05Z | |
dc.date.available | 2025-10-01T08:56:05Z | |
dc.date.issued | 2025-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1509-877X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56387 | |
dc.description.abstract | For several years, the OECD has been conducting analyses to adapt the taxation model of cross-border corporate income. This is in response to changing strategies for entering foreign markets, especially for digital economy companies that may not require a physical presence in the expanded market country. The paper examines the new nexus based on the concept of “economic presence” in the light of the erosion of the permanent establishment in the digital economy. Its main purpose is to assess the consequences of the introduction into international taxation of a mechanism that allows a source country to tax the income of a foreign company in the absence of traditional, “physical” manifestations of the presence of such a company in that country. | en |
dc.description.abstract | OECD od kilkunastu lat prowadzi prace analityczne mające na celu dostosowanie modelu opodatkowania transgranicznych dochodów przedsiębiorstw w warunkach zmieniających się strategii wejścia na rynki zagraniczne, które – zwłaszcza w przypadku tzw. przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej – nie wymagają w wielu przypadkach „fizycznej” obecności na terytorium państwa ekspansji rynkowej. W artykule poddano analizie założenia nowego łącznika (nexus) opartego na koncepcji „obecności ekonomicznej” w świetle erozji koncepcji stałego zakładu w warunkach gospodarki cyfrowej. Zasadniczym celem artykułu jest ocena możliwych konsekwencji wprowadzenia do modelu opodatkowania międzynarodowego mechanizmu umożliwiającego państwu źródła opodatkowanie dochodów zagranicznej spółki, w przypadku braku tradycyjnych, „fizycznych” przejawów obecności takiej spółki w danym państwie. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Kwartalnik Prawa Podatkowego;4 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | permanent establishment | en |
dc.subject | digitalisation | en |
dc.subject | economic presence | en |
dc.subject | Pillar One | en |
dc.subject | Amount A | en |
dc.subject | stały zakład | pl |
dc.subject | cyfryzacja | pl |
dc.subject | obecność ekonomiczna | pl |
dc.subject | filar I | pl |
dc.subject | kwota A | pl |
dc.title | The Concept of “Economic Presence” for the Taxation of Cross-Border Corporate Income in the OECD Area of Activities | en |
dc.title.alternative | Koncepcja „obecności ekonomicznej” dla opodatkowania transgranicznych dochodów przedsiębiorstw w działaniach OECD | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 9-34 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Wroclaw, Faculty of Law, Administration and Economics, European Union Research and Documentation Centre | en |
dc.identifier.eissn | 2658-0349 | |
dc.references | Avi-Yonah R., Kir A., Building the Gateway: Why the Two Pillars Need Each Other, “U of Michigan Public Law Research Paper” 2024, no. 24-023, https://doi.org/10.2139/ssrn.4766111 | en |
dc.references | Bardopoulos A.M., eCommerce and the Effects of Technology on Taxation, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London 2015, https://doi.org/10.1007/978-3-319-15449-7 | en |
dc.references | Bunn D., Response to the United States Treasury Department’s Request for Public Input on Pillar One, 2023, https://taxfoundation.org/research/all/federal/treasury-public-input-pillar-one-response/ (accessed: 11.02.2024). | en |
dc.references | Bunn D., Testimony: The OECD’s Pillar One Project and the Future of Digital Services Taxes, March 7, 2024, https://taxfoundation.org/research/all/federal/pillar-one-digital-services-taxes/ (accessed: 11.02.2024). | en |
dc.references | Cooper G.S., Building on the Rubble of Pillar One, “Bulletin for International Taxation” 2021, no. 11/12, https://doi.org/10.59403/q2700q | en |
dc.references | Dourado A.P., Would Pillar One Fix the Broken System?, “Intertax” 2023, no. 12, https://doi.org/10.54648/TAXI2023083 | en |
dc.references | Gravelle J.G., The OECD/G20 Pillar 1 and Digital Services Taxes: A Comparison, “Congressional Research Service”, 1 April 2024, R47988. | en |
dc.references | Hongler P., Pistone P., Blueprints for a New PE Nexus to Tax Business Income in the Era of the Digital Economy, “IBFD Working Paper”, 20 January 2015, https://doi.org/10.2139/ssrn.2586196 | en |
dc.references | Jamroży M., Majdowski F., Permanent Establishment in Digital Business, “Studia Prawno-Ekonomiczne” 2022, vol. 122, https://doi.org/10.26485/SPE/2022/122/1 | en |
dc.references | Kamiya T., NexusPillar 1: The Aim of “Fair” Distribution of Profits and Taxing Rights among Countries, [in:] Justice, Equality and Tax Law, eds. N. Čičin-Šain, M. Riedl, Wien 2022. | en |
dc.references | Laskowska M., Nowe międzynarodowe reguły podziału dochodu w gospodarce cyfrowej według OECD, “Przegląd Podatkowy” 2020, no. 12. | en |
dc.references | Laskowska M., Nowy mechanizm administrowania CIT na poziomie globalnym. Nowe podejście do administrowania globalnym rozliczaniem podatku dochodowego w świetle projektu OECD Filar I, 2023, https://casp.sgh.waw.pl/blog/nowy-mechanizm-administrowania-cit-na-poziomie-globalnym (accessed: 11.02.2024). | en |
dc.references | Lipniewicz R., Jurysdykcja podatkowa w cyberprzestrzeni. Model międzynarodowego opodatkowania dochodu, Warszawa 2018. | en |
dc.references | Lipniewicz R., Podatkowy zakład zagraniczny. Koncepcja i funkcjonowanie, Warszawa 2017. | en |
dc.references | Litwińczuk H., Międzynarodowe prawo podatkowe, Warszawa 2021. | en |
dc.references | Michel A.N., Bold International Tax Reforms to Counteract the OECD Global Tax, Policy Analysis no. 968, Cato Institute, Washington, 13 February 2024. | en |
dc.references | Mirembe R., Filar pierwszy: jest porozumienie! Kto na nim skorzysta?, “Analizy i Studia CASP” 2023, no. 1. | en |
dc.references | Schaefer B., International Taxation of Electronic Commerce Income: A Proposal to Utilize Software Agents for Source-Based Taxation, “Santa Clara High Technology Law Journal” 2000. | en |
dc.references | Singh M.K., Taxing E-Commerce on the Basis of Permanent Establishment: Critical Evaluation, “Intertax” 2014, no. 5, https://doi.org/10.54648/TAXI2014034 | en |
dc.references | Skaar A.A., Permanent Establishment: Erosion of Tax Treaty Principle, Alphen aan den Rijn 1991. | en |
dc.references | VanderWolk J., Digital Business and Corporate Income Taxation: Is Value Creation’s Role Overstated?, “Tax Notes International”, 8 October 2018. | en |
dc.references | Woźniak T., Powstanie zakładu a unikanie opodatkowania w międzynarodowym prawie podatkowym, LEX/2022, https://doi.org/10.33226/0137-5490.2022.1.4 | en |
dc.contributor.authorEmail | rafal.lipniewicz@uwr.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1509-877X.2024.04.01 | |