System zintegrowanego planowania rozwoju w warunkach polskich: Założenia – zasady kierunkowe – koncepcja
Streszczenie
Praca podejmuje zagadnienia integracji planowania przestrzennego i planowania rozwoju, w kontekście postulatów wprowadzenia w Polsce systemowych reform usprawniających procedury zarządzania rozwojem przez administrację publiczną rządowa i samorządową. Podstawą do opracowania autorskiej koncepcji systemowych rozwiązań w zakresie planowania zintegrowanego były studia literaturowe z zakresu problematyki ekonomii rozwoju, zarządzania, planowania, gospodarki przestrzennej i urbanistyki, a także filozofii oraz specjalnie zorganizowany cykl seminariów i debat naukowych w gronie ekspertów zajmujących się teorią i praktyka planowania, a także doświadczenia własne autorów wynikające z realizowanych projektów badawczych oraz prac eksperckich nad krajowymi, regionalnymi i lokalnymi dokumentami strategicznymi. Monografia została podzielona na dwie części, z których pierwszą zatytułowano: „Teoretyczne podstawy i formalne przesłanki zintegrowanego planowania rozwoju”, a drugą: „Koncepcja systemu zintegrowanego planowania rozwoju”. Na część I. składają się rozdziały 1-8 w ramach, których omówiono podstawy aksjologiczne i ustrojowe planowania, kwestię interesu publicznego w planowaniu, współczesne uwarunkowania cywilizacyjne determinujące doktrynę urbanistyczną, rozwój metod i technik planowania, zagadnienia elastyczności w planowaniu będącym instrumentem interwencji publicznej w ułomne rynki, paradygmat sustensywnego rozwoju oraz inicjatywy administracji rządowej podejmowane od roku 1989 na rzecz zreformowania systemu planowania rozwoju i planowania przestrzennego. Na część II. pracy składają się rozdziały 9-14, w których omówiono założenia ogólne rekomendowanych zmian, a następnie dokonano szczegółowej charakterystyki nowych typów dokumentów planistycznych i strategicznych postulowanych do wprowadzenia do sytemu planowania na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. W dalszej części pracy omówiono rolę i możliwą organizację publicznych służb planowania, ogólne zasady partycypacji społecznej w planowaniu oraz warunki wyjściowe i rozwiązania przejściowe związane z wprowadzeniem rekomendowanego system planowania zintegrowanego. This scientific work deals with the issues of integration of spatial planning and development planning, in the context of the recomendations to introduce systemic reforms in Poland to improve the procedures for development management by the central and local government public administration. The basis for the development of the author's concept of system solutions in the field of integrated planning were literature studies in the field of economics development issues, public management, planning, spatial management and urban planning, as well as political philosophy and a specially organized series of seminars and scientific debates among experts dealing with the theory and practice of planning, as well as the authors' own experience resulting from the research projects and scientific expert work on national, regional and local strategic documents. The thesis has been divided into two parts, the first of which is entitled: "Theoretical foundations and formal premises of integrated development planning", and the second: "The concept of an integrated development planning system". Part I. consists of chapters 1-8, which discuss the axiological and political foundations of planning, the issue of public interest in planning, contemporary civilization conditions determining the urban planning doctrine, development of planning methods and techniques, issues of flexibility in planning as an instrument of public intervention to solve market failure, the sustainable development paradigm and government administration initiatives undertaken since 1989 to reform the development and spatial planning system. Part II. of this thesis consists of chapters 9-14, in which the general assumptions of the recommended changes are discussed, and then a detailed description of the new types of planning and strategic documents postulated for introduction into the planning system at all levels of the country's territorial division is made. The next part of the work discusses the role and possible organization of public planning offices, general principles of social participation in planning, as well as the initial conditions and transitional solutions related to the introduction of the recommended integrated planning system.
Collections