Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomasi-Kapral, Elżbieta
dc.date.accessioned2025-11-04T17:16:24Z
dc.date.available2025-11-04T17:16:24Z
dc.date.issued2025-10-30
dc.identifier.issn1733-0319
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56637
dc.description.abstractAt the center of the article is the Physiologus – probably the best-known text of late antiquity and the Middle Ages after the Bible – and the descriptions of animals presented there. The depictions of the individual animals are based on the idea that, in addition to the external characteristics of an animal, they should also explain its theological significance. The animals and their characteristics should also convey a moral lesson to the reader and appear exemplary and worthy of imitation in their eyes. This article will now examine the question of how allegorical representations of animals as an interpretation of the world illustrate the logic of divine creation. Selected examples are used to show the way in which the author, inspired by the pre-Christian and Christian tradition, designs the animal images, and interpretative models are analyzed that go beyond the usual equations and often bring to light multifaceted and unexpected meanings.en
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCollectanea Philologica;28pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPhysiologusen
dc.subjectallegoryen
dc.subjectlionen
dc.subjectunicornen
dc.subjectowlen
dc.subjectbeaveren
dc.subjectFizjologpl
dc.subjectalegoriapl
dc.subjectlewpl
dc.subjectjednorożecpl
dc.subjectpuszczykpl
dc.subjectbóbrpl
dc.titleDlaczego lew ma długi ogon i sypia z otwartymi oczami? Antyczne i biblijne korzenie „Fizjologa”pl
dc.title.alternativeWhy does the Lion Have a Long Tail and Sleep with its Eyes Open? Ancient and Biblical Roots of the “Physiologus”en
dc.typeArticle
dc.page.number107-120
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-0901
dc.referencesAeliani, C. (1864). De natura animalium libri XVII, varia historia, epistolae, fragmenta. Lipsiae: B.G. Teubner. https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0590%3Abook%3D4%3Achapter%3D52 (10.10.2024).pl
dc.referencesAplers, K. (1996). Pysiologus. In: TRE. Berlin–New York: De Gruyter. 596–602.pl
dc.referencesArystoteles. (2012). Etyka nikomachejska. Przeł. D.G. Domański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesArystoteles. (1982). Zoologia = Historia animalium. Przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesAugustyn. (1989). De doctrina christiana – O nauce chrześcijańskiej. Przeł. J. Sulowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.referencesAulus Gelliusz. (2017). Noce attyckie. Przeł. M. Bielewicz. Wrocław: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesBorowicz, S. (2012). Łzy jednorożca: szkic do fantazmatycznej biografii obrazu. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 5 (137). 241–266.pl
dc.referencesChrétien, T. de. (2000). Yvain ou Le chevalier au lion. Gallimard.pl
dc.referencesGippert, J. (1998). Physiologus. Die Verarbeitung antiker Naturmythen in einem frühchristlichen Text. Studia Iranica, Mesopotamica et Anatolica 3. 161–177.pl
dc.referencesFizjolog. (2003). Przeł. K. Jażdżewska. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl
dc.referencesGłombiowski, K. (red.) (1981). Ktezjasz z Knidos. Grecki historyk perskiej monarchii Achmenidów. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.pl
dc.referencesGörgemanns, H. (2009). Der Physiologus und die Tierkunde der Griechen. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (ed.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 17–26.pl
dc.referencesHanhart, A.-R. (2006). (ed.) Septuaginta. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft. https://www.die-bibel.de/bibel/LXX [10.10.2024].pl
dc.referencesHenkel, N. (1976). Studien zum Physiologus im Mittelalter. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.pl
dc.referencesKlinger, J., Kraß, A. (2017). Tiere: Begleiter des Menschen in der Literatur des Mittelalters. Köln–Weimar–Wien: Böhlau Verlag. https://doi.org/10.7788/9783412506582pl
dc.referencesKotyczka, M. (2014). Momenty jednorożca: memetyczne konteksty pewnego marzenia. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne 2. 163–175.pl
dc.referencesKowalski, P. (2007). O jednorożcu, wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesLejman, J. (2013). Filozoficzne źródła naszego stosunku do zwierząt. O aksjologicznym statusie zwierząt i ludzi. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL. 26 (2). (102). https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5591 [11.12.2024].pl
dc.referencesLiszka, P. (2005). Znaczenie alegorii w historii myśli teologicznej. Wrocławski Przegląd Teologiczny 13/1. 75–95.pl
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych [Biblia Tysiąclecia]. https://biblia.deon.pl/ [11.10.2024].pl
dc.referencesPlaton. (1985). Państwo. Przeł. P. Siwek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesPliniusz Starszy. (1845). Historia naturalna. Przeł. J.K.S. Szymański. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesRosa, I. (2017). Motyw bobra w kulturze antycznej i średniowiecznej – między toposem literackim a rzeczywistością. Rocznik Antropologii Historii VII (10). 203–231.pl
dc.referencesSbordone, F. (1936). (ed.). Physiologus. Rom: Societa Anonima Editrice Dante Alighieri.pl
dc.referencesSchneider, H. (2019). Tiere in symbolischer Deutung – Der Physiologus. In: I. Schaaf (ed.). Animal Kingdom of Heaven. Antropozoological Aspects in the Late Antique World. Berlin–Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110603064-004pl
dc.referencesSchönberger, O. (2001). Nachwort zum Physiologus. In: O. Schönberger (ed.). Physiologus, Griechisch/Deutsch. Stuttgart: Reclam. 137–161.pl
dc.referencesSchröder, Ch. (2005). Der Millstätter Physiologus. Text, Übersetzung, Kommentar. Würzburg: Königshausen & Neumann. 174−180.pl
dc.referencesSchumacher, M. (1992). Der Biber – ein Asket? Zu einem metaphorischen Motiv aus Fabel und Physiologus. In: R. Gruenter (ed.). Zeitschrift für Literaturgeschichte 86. 347−353.pl
dc.referencesTomasi-Kapral, E. (2022). Warum hat der Löwe einen langen Schwanz und schläft mit offenen Augen? Tierdarstellungen im Physiologus als Erklärungsversuch der göttlichen Schöpfung. In: J. Firaza, M. Kubisiak (eds.). Animal body. Tier-Bilder in der deutschsprachigen Literatur. Paderborn: Brill. https://doi.org/10.30965/9783846766422_003pl
dc.referencesVoragine, J. de (1983). Złota Legenda. Przeł. J. Pleziowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.referencesWehrhahn-Stauch, L. (1958). Art. Einhorn. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Vol. 4. 1504–1544. http://www.rdklabor.de/wiki/Einhorn [05.10.2024].pl
dc.referencesWenskus, O., Daston, L. (2020). Paradoxographoi. In: H. Cancik, H. Schneider (eds.). Der Neue Pauly (Antike). http://dx.doi.org.ezproxy.uni-giessen.de/10.1163/1574-9347_dnp_e907630pl
dc.referencesWyss, B. (2009). Die Weisheit der Tiere. Konzepte paganer Philosophen zur Frage der Rationalität und Spiritualität der Tiere. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (eds.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 27−39. https://doi.org/10.1515/9783110494143-005pl
dc.referenceshttps://digi.landesbibliothek.at/viewer/image/33/1/LOG_0001/ [15.12.2024].pl
dc.referenceshttps://manuscripta.at/diglit/AT6000-662/0001?sid=a1c9844bf435f78c5d75487bcf9af0e9 [15.12.2024].pl
dc.referenceshttps://ruchbiblijny.pl/ebook/wulgata.pdf [15.12.2024].pl
dc.referenceshttps://www.digitale-sammlungen.de/de/details/bsb11303498 [15.12.2024].pl
dc.referenceshttps://www.mittelalter-lexikon.de/w/index.php?title=Bestiarium&oldid=3791 [15.12.2024].pl
dc.contributor.authorEmailelzbieta.kapral@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-0319.28.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0