Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFerreras-Tascón, Maria
dc.contributor.authorGolińska, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-11-25T14:50:04Z
dc.date.available2025-11-25T14:50:04Z
dc.date.issued2025-09-08
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56778
dc.description.abstractThe aim of this article was to analyse the functioning of IT professionals from an outsourcing company operating simultaneously within two organisational cultures: that of their employing organisation and that of the client company, with a particular focus on identifying the key factors influencing their commitment to the employing organisation. The study was based on individual in-depth interviews conducted with ten professionals from Poland working within both their employing organisation’s and the client’s organisational cultures. The study results indicate that IT professionals interviewed were accustomed to outsourcing and functioned well in both organisational cultures. The participants declared a high level of organisational commitment, shaped mainly by development opportunities, good working conditions, and a supportive team. They particularly appreciated HR practices such as training budgets, course funding, and financial incentives. IT professionals consciously assessed both the advantages and disadvantages of the business model adopted and the variety of experiences resulting from working for both organisations. Furthermore, an additional aim of the article was to develop practical recommendations for outsourcing companies. These suggestions focus on good practices for effective team management and enhancing organisational commitment in the IT sector, which is characterised by a multicultural environment and an employee-driven market.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza funkcjonowania specjalistów IT z firmy outsourcingowej w dwóch kulturach organizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem identyfikacji kluczowych czynników wpływających na ich zaangażowanie wobec organizacji zatrudniającej. Badanie oparto na indywidualnych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z 10 specjalistami działającymi równocześnie w dwóch kulturach organizacyjnych. Wyniki badania wskazują, że specjaliści IT przyzwyczajeni do outsourcingu sprawnie funkcjonują w obu kulturach organizacyjnych. Badani deklarowali wysoki poziom zaangażowania organizacyjnego, kształtowany głównie przez możliwości rozwoju, dobre warunki pracy oraz wspierający zespół. Szczególnie doceniali praktyki rynkowe, takie jak budżety szkoleniowe, dofinansowanie kursów oraz motywatory finansowe. Specjaliści IT świadomie oceniali zarówno zalety, jak i wady przyjętego modelu biznesowego oraz różnorodność doświadczeń wynikających z pracy w obu organizacjach. Ponadto dodatkowym celem badania było opracowanie praktycznych wskazówek dla firm outsourcingowych. Wskazówki te koncentrują się na dobrych praktykach w zakresie efektywnego zarządzania zespołem i zwiększania zaangażowania organizacyjnego w warunkach wielokulturowości, szczególnie w dynamicznie rozwijającym się sektorze technologii informacyjnych (IT), charakteryzującym się rynkiem pracownika.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;371en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectkultura organizacyjnapl
dc.subjectzaangażowanie organizacyjnepl
dc.subjectbranża outsourcingpl
dc.subjectspecjaliści ITpl
dc.subjectorganisational cultureen
dc.subjectorganisational commitmenten
dc.subjectoutsourcing industryen
dc.subjectIT specialistsen
dc.titleFunkcjonowanie w dwóch kulturach organizacyjnych a zaangażowanie organizacyjne – studium przypadku firmy outsourcingowejpl
dc.title.alternativeFunctioning in Two Organisational Cultures and Organisational Commitment – A Case Study of an Outsourcing Companyen
dc.typeArticle
dc.page.number51-66
dc.contributor.authorAffiliationFerreras-Tascón, Maria - SWPS University, Warsaw, Polandpl
dc.contributor.authorAffiliationGolińska, Agnieszka - SWPS University, Warsaw, Polandpl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAdamik A., Nowicki M. (2012), Metody i narzędzia motywowania personelu, [in:] A. Zakrzewska-Bielawska (ed.), Podstawy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, pp. 360–392.pl
dc.referencesAllen N.J., Meyer J.P. (1990), The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization, “Journal of Occupational Psychology”, vol. 63(1), pp. 1–18.pl
dc.referencesBabbie R.E. (2004), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.pl
dc.referencesBraun V., Clarke V. (2006), Using thematic analysis in psychology, “Qualitative Research in Psychology”, vol. 3(2), pp. 77–101, https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oapl
dc.referencesCameron K.S., Quinn R.E. (2015), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.referencesChien G.C.L., Mao I., Nergui E., Chang W. (2020), The effect of work motivation on employee performance: Empirical evidence from 4-star hotels in Mongolia, “Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism”, vol. 19(4), pp. 473–495, https://doi.org/10.1080/15332845.2020.1763766pl
dc.referencesCreyemey A. (2017), Initiation to Injection: A Community Challenge, [in:] I. Sahed, A. Chaufton (eds.), Psychotropic Drugs, Prevention and Harm Reduction, Elsevier, Oxford, pp. 121–136, https://doi.org/10.1016/B978-1-78548-272-4.50009-3pl
dc.referencesDolot A. (2020), Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika, “e-mentor”, vol. 83 (1), pp. 35–43, https://doi.org/10.15219/em83.1456pl
dc.referencesEurostat (2024), Employed ICT specialists by sex, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/isoc_sks_itsps/default/table?lang=en [accessed: 12.16.2024].pl
dc.referencesFestinger L. (1957), A theory of cognitive dissonance, Stanford University Press, Stanford.pl
dc.referencesFlamholtz E.G., Randle Y. (2018), Kultura firmy. Nowy kluczowy zasób strategiczny, którym jak najszybciej musisz zacząć zarządzać, ICAN Institute, Warszawa.pl
dc.referencesGambal M.-J., Asatiani A., Kotlarsky J. (2022), Strategic innovation through outsourcing – A theoretical review, “Journal of Strategic Information Systems”, vol. 31(2), 101718, https://doi.org/10.1016/j.jsis.2022.101718pl
dc.referencesGlinka B., Czakon W. (2021), Podstawy badań jakościowych, PWE, Warszawa.pl
dc.referencesGolej R., Pietroń-Pyszczek A., Wałęsa M., Kupczak P. (2023), Job applicants’ expectations of the recruitment process in the IT sector, “Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska”, no. 181, pp. 177–190.pl
dc.referencesHaromszeki Ł. (2023), Kształtowanie kultury organizacyjnej zorientowanej na zarządzanie talentami przywódczymi w polskich firmach międzynarodowych przed pandemią i w jej trakcie, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, no. 150, 1.pl
dc.referencesJuchnowicz M. (2010), Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, no. 3–4, pp. 57–66.pl
dc.referencesJuchnowicz M. (2014), Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania, PWE, Warszawa.pl
dc.referencesKamińska-Radomska I. (2016), Kulturowe uwarunkowania kierowania zespołem ludzkim, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 1(5), pp. 105–115.pl
dc.referencesKrawczyk-Bryłka B. (2019), Branża IT – wyzwania związane z zarządzaniem kapitałem ludzkim, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, vol. 52(2), pp. 83–95.pl
dc.referencesŁużniak-Piecha M., Golińska A. (2011), Mentoring jako narzędzie budowania kapitału symbolicznego, czyli jak dyskusja o pogodzie może wpłynąć na rozwój kariery w Londynie, “Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, vol. 2(20), pp. 69–87.pl
dc.referencesŁużniak-Piecha M., Hamer K., Manrique Cadena L., Golińska A., McFarland S. (2016), Cross-cultural research project management. When scientists are becoming international project managers, “Studia Społeczne”, vol. 2(15), pp. 13–21.pl
dc.referencesŁużniak-Piecha M., Golińska A., Żukowska K., Brdulak J., Rogiński M., Nieznańska-Cwynar A. (2023), Studenci jako współtwórcy procesu edukacji – ocena wpływu wybranych czynników na kształtowanie kultury dzielenia się wiedzą na uczelniach wyższych, “e-mentor”, vol. 1(98), pp. 64–74, https://doi.org/10.15219/em98.1596pl
dc.referencesMajewski P., Kobylińska U. (2023), Kulturowe aspekty partycypacji – ujęcie teoretyczne, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 150(1), pp. 94–111.pl
dc.referencesManning S. (2013), New Silicon Valleys or a new species? Commoditization of knowledge work and the rise of knowledge services clusters, “Research Policy”, vol. 42(2), pp. 379–390.pl
dc.referencesMayo E. (1933), The human problems of an industrial civilization, Macmillan, New York.pl
dc.referencesMądrzycki T. (1977), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, WSiP, Warszawa.pl
dc.referencesMendel T. (2001), Argumenty przemawiające za partycypacją pracowniczą, [in:] S. Rudolf (ed.), Partycypacja pracownicza – echa przeszłości czy perspektywy rozwoju?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 44–51.pl
dc.referencesMoczydłowska J. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa.pl
dc.referencesMoczydłowska J. (2013), Zaangażowanie pracowników – aspekty psychologiczne i organizacyjne, “Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, vol. 4(43), pp. 162–171.pl
dc.referencesMoczydłowska J. (2023), Kulturowe aspekty partycypacji – ujęcie teoretyczne, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 150(1), pp. 94–111.pl
dc.referencesPARP (2023), Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Rynek-pracy-edukacja-kompetencje_XII_2023.pdf [accessed: 12.16.2024].pl
dc.referencesPracuj.pl. (2024), Rynek Pracy Specjalistów 2023. Rekrutacja w obliczu gospodarczych wyzwań, https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/528577/36fc7d5bfe18fad5fc9a1f1bcd407512.pdf [accessed: 31.07.2025].pl
dc.referencesPrzytuła S. (2011), Problemy wielokulturowości w korporacjach międzynarodowych, “Problemy Zarządzania”, vol. 9(4), pp. 26–42.pl
dc.referencesRogozińska-Pawełczyk A. (2014), Kształtowanie postawy zaangażowania organizacyjnego, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 2(97), pp. 27–38.pl
dc.referencesRogozińska-Pawełczyk A. (2021), Kontrakt psychologiczny w zmieniającym się świecie pracy – przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.referencesRozkwitalska M., Chmielecki M., Przytula S., Sulkowski L., Basinska B.A. (2017), Intercultural interactions in multinational subsidiaries: Employee accounts of “the dark side” and “the bright side” of intercultural contacts, “Baltic Journal of Management”, vol. 2(2), pp. 214–239, https://doi.org/10.1108/BJM-11-2015-0215pl
dc.referencesSathe V. (1983), Implications of corporate culture: A manager’s guide to action, “Organizational Dynamics”, vol. 12(2), pp. 5–23, https://doi.org/10.1016/0090-2616(83)90030-Xpl
dc.referencesSchein E. (2004), Organizational culture and leadership, Jossey-Bass, San Francisco.pl
dc.referencesSchermerhorn J.R., Hunt J.G., Osborn R.N. (2002), Organizational behavior, Wiley, New Jersey.pl
dc.referencesSchultz D.P., Schultz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesSikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesSikorski C. (2008), O zaletach słabej kultury organizacyjnej, “Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, vol. 1(6), pp. 39–48.pl
dc.referencesStefańska M., Grabowski G. (2023), Zaangażowanie pracowników a satysfakcja z pracy w warunkach pracy zdalnej, “e-mentor”, vol. 98(1), pp. 13–21.pl
dc.referencesSteinerowska S. (2015), Zaangażowanie organizacyjne jako determinanta wzrostu efektywności zespołów pracowniczych, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 230, pp. 98–107.pl
dc.referencesSułkowski Ł., Sikorski C. (2014), Metody zarządzania kulturą organizacyjną, Difin, Warszawa.pl
dc.referencesSztompka P. (2019), O pojęciu kultury raz jeszcze, “Studia Socjologiczne”, no. 232, pp. 7–23.pl
dc.referencesTenny S., Brannan J.M., Brannan G.D. (2022), Qualitative Study, StatPearls Publishing, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK470395/ [accessed: 31.07.2025].pl
dc.referencesVan de Ven A. (2005), Running in packs to develop knowledge-intensive technologies, “MIS Quarterly”, vol. 29(2), pp. 365–378.pl
dc.referencesWilkins A.L. (1983), The culture audit: A tool for understanding organizations, “Organizational Dynamics”, vol. 12(2), pp. 24–38.pl
dc.referencesWziątek-Staśko A.L. (2019), Różnorodność pokoleniowa pracowników a preferowany model kultury organizacyjnej, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, vol. 4(343), pp. 85–101, https://doi.org/10.18778/0208-6018.343.06pl
dc.contributor.authorEmailFerreras-Tascón, Maria - mferreras-tascon@st.swps.edu.pl
dc.contributor.authorEmailGolińska, Agnieszka - agolinska@swps.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.371.03
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0