Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymczak, Damian
dc.contributor.authorKalinowski, Marcin
dc.date.accessioned2025-12-03T08:31:12Z
dc.date.available2025-12-03T08:31:12Z
dc.date.issued2025-11-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56845
dc.description.abstractMediasourcing is a relatively young but growing phenomenon. It involves the use of traditional and social media as a source for generating public information that coincides with the goals and expectations of a particular political party. This is about shaping voter attitudes on which political parties build their political capital. In addition to the independent “fourth estate” today we have to deal with media “party annexes” that generate targeted media coverage paid for by political parties. The rules of financing Polish political parties stipulate that a significant part of it is public money. Communication with the public is carried out in such a way as to create the impression of political independence and objectivity. In essence, it is a paid provision of media services. An attempt was made to analyse the phenomenon in question based on the achievements of public choice theory. The reductionist model used in the article is based on the realistic assumption that individuals make public choices. The collective process of public decision-making is a product of individuals’ intentions, thinking and actions. From this perspective, we examine the impact of targeted media coverage on forming potential voter attitudes. In doing so, we refer to economic behaviour based on the motive of cost estimation. The article is based on an analysis of reports available on the websites of the Public Information Bulletin of Polish political parties and on a critical analysis of the literature on the subject.en
dc.description.abstractOutsourcing medialny jest zjawiskiem względnie młodym, ale rozwijającym się w dynamiczny sposób. Polega na wykorzystywaniu mediów tradycyjnych i społecznościowych jako źródła generowania informacji publicznej zbieżnej z celami i oczekiwaniami danej partii politycznej. Chodzi tutaj o kształtowanie postaw wyborczych, na których poszczególne partie polityczne budują swój kapitał polityczny. Obok niezależnej „czwartej władzy” mamy dziś do czynienia z medialnymi „przybudówkami partyjnymi”, które generują ukierunkowany przekaz medialny, opłacany przez partie polityczne. Zasady finansowania polskich partii politycznych przewidują, że w istotnej części są to środki publiczne. Komunikacja ze społeczeństwem jest prowadzona w taki sposób, aby tworzyć wrażenie niezależności i obiektywności politycznej. W istocie rzeczy jest to odpłatne świadczenie usług medialnych. Próbę analizy przedmiotowego zjawiska przeprowadzono w oparciu o dorobek teoretyczny public choice theory. Zastosowany w artykule model redukcjonistyczny opiera się na realnym założeniu, że to jednostki dokonują wyborów publicznych. Kolektywny proces podejmowania decyzji publicznych stanowi wypadkową intencji, sposobu myślenia i działania poszczególnych jednostek. Z tej perspektywy badamy wpływ ukierunkowanego przekazu medialnego na kształtowanie się potencjalnych postaw wyborczych. Odwołujemy się przy tym do zachowania ekonomicznego, opartego na motywie szacunku kosztów. Artykuł powstał w oparciu o analizę raportów dostępnych na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej polskich partii politycznych oraz w oparciu o krytyczną analizę literatury przedmiotu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;28pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectoutsourcing medialnypl
dc.subjectteoria wyboru publicznegopl
dc.subjectkomunikacjapl
dc.subjectmodel redukcjonistycznypl
dc.subjectmediasourcingen
dc.subjectpublic choice theoryen
dc.subjectcommunicationen
dc.subjectthe reductionist modelen
dc.titleOutsourcing przekazu medialnego z perspektywy teorii wyboru publicznegopl
dc.title.alternativeOutsourcing of media broadcasting from the perspective of public choice theoryen
dc.typeArticle
dc.page.number27-46
dc.contributor.authorAffiliationSzymczak, Damian - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Makroekonomii, Instytut Ekonomiipl
dc.contributor.authorAffiliationKalinowski, Marcin - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Inwestycji i Nieruchomości, Instytut Gospodarki Przestrzennejpl
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesArrow, K. (1951). Social Choice and Individual Values. New Heaven-London: Yale University Press.pl
dc.referencesBicchieri, C. (2006). The grammar of society: The nature and dynamics of social norms. Cambridge University Press.pl
dc.referencesBlais, A., Young, R., & Lapp, M. (2000). The calculus of voting: An empirical test, European journal of political research, 37(2), 181–201, https://link.springer.com/article/10.1023/A:1007061304922.pl
dc.referencesBourdieu, P. (2009). O telewizji. Panowanie dziennikarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBuchanan, J. M. I Tullock, G. (1961). The Calculus of Consent. Logical Foundations of Constitutional Democracy. Ann Anborn: The University of Michigan Press.pl
dc.referencesBujwidKurek, E. (2023). Czwarta władza wobec trójdzielności władz – próba enumeracji, Horyzonty Polityki, 14(48), 99–114, https://doi.org/10.35765/hp.2507.pl
dc.referencesBunge M. (2000). Systemism: the alternative to individualism and holism, The Journal of Social Economics, 29(2), 147–157.pl
dc.referencesDalton R. J. (1996). Citizen politics: Public opinion and political parties in advanced industrial democracies (2nd ed.). Chatham, NJ: Chatham House.pl
dc.referencesDarmofal, D. (2010). Reexamining the calculus of voting, Political Psychology, 31(2), 14–174, https://www.jstor.org/stable/pdfplus/20721284.pdf.pl
dc.referencesDobek–Ostrowska, B., Wiszniowski, R. (2007). Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.pl
dc.referencesDowns, A. (1957). An Economic Theory of Democracy. New York: Harper&Row.pl
dc.referencesDzionek-Kozłowska, J. (2018). Model homo oeconomicus. Geneza, ewolucja, wpływ na rzeczywistość gospodarczą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesFilipowicz, L. i Opawski, K. (1992). Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze, Ekonomista (3), 379–385.pl
dc.referencesFort, R., i Bunn, D. N. (1998). Whether one votes and how one votes, Public Choice (95), 51–62, https://link.springer.com/article/10.1023/A:1004934330814.pl
dc.referencesGerstlé, J. (1992). La Communications politique. Paris: Armand Colin.pl
dc.referencesHarder, J. i Krosnick, J. A. (2008). Why do people vote? A psychological analysis of the causes of Voter Turnout, Journal of the Social Issues, 64(3), 525–549, https://spssi.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-4560.2008.00576.x.pl
dc.referencesHarrop, M, i Miller, W. I. (1987) Elections and Voters: A Comparative Introduction. Basingstoke: Macmillan.pl
dc.referencesHerfeld, C. (2022). Revisiting the criticisms of rational choice theories. Philosophy Compass, 17(1), e12774. https://doi.org/10.1111/phc3.12774pl
dc.referencesKalinowski, M. i Szymczak, D. (2022a). Przyczynek do analizy przejrzystości i skali outsourcingu politycznego w Polsce, Horyzonty Polityki, 13(42), 31–54, https://doi.org/10.35765/hp.2147.pl
dc.referencesKalinowski, M. i Szymczak, D. (2022b). Outsourcing w strukturze polskiego rynku politycznego, Władza sądzenia (23): 95–112, https://doi.org/10.18778/2300-1690.23.06.pl
dc.referencesKotras, M. (2021). „Tożsamościowo mocni” i „zakorzenieni” – elektorat Prawa i Sprawiedliwości, Władza Sądzenia, (21), 152–167. https://doi.org/10.18778/2300-1690.21.11.pl
dc.referencesMcNair, B. (2011). An introduction to political communication. New York: Taylor & Francis.pl
dc.referencesMazzoleni, G. i Schulz W. (1999). „Mediatization” of Politics: A Challenge for Democracy, Political Communication, 16 (3), 247–261.pl
dc.referencesNewman, J. H. (1956). Logika wiary. Warszawa: PAX.pl
dc.referencesMorgan, M. (2006). Economic as model Man: ideal types, idealization and carycatures. Journal of the History of Economic Thought, 28(1), 1–27.pl
dc.referencesReeves, B. i Nash, C. (2000). Media i ludzie. Warszawa: PIW.pl
dc.referencesSchumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm. Socjalizm. Demokracja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesSmith, A. (1954). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2021 poz. 2054.pl
dc.referencesvon Mises, L. (2011). Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.pl
dc.contributor.authorEmailSzymczak, Damian - damian.szymczak@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailKalinowski, Marcin - marcin.kalinowski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.28.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0