dc.contributor.author | Cieślak-Sokołowski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2014-12-08T13:33:42Z | |
dc.date.available | 2014-12-08T13:33:42Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5844 | |
dc.description.abstract | The article attempts to outline such a concept of critical reading which would take
into consideration the deconstructive practice of American critics, which could be
applied to the interpretation of Polish modern poetry. My aim is to present the concept
of continuity, rather than schism, between New Criticism (the meaning of
a poem cannot be determined, the meaning is ambiguous, paradoxical and ironic,
held together by the “organic” unity of the poem) and deconstruction (indeterminacy
in the poem is the function of its structure). The reading of Czeslaw Milosz’s poem
Zmieniał się język proves to be a convenient field for the above statements. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze; 1 | |
dc.subject | Czesław Miłosz | pl_PL |
dc.title | „Poza wierszem i prozą, poza intencją i uzasadnieniem”. O granicach wierszowości w serii przypisów do utworu Zmieniał się język | pl_PL |
dc.title.alternative | “Beyond Poem and Prose, beyond Intention and Reason”. At the Limits of Poemness in a Set of Notes on The Changing Language | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 111-127 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Katedra Krytyki Współczesnej | pl_PL |
dc.references | Art Berman, From the New Criticism to Deconstruction. The Reception of Structuralism and Post-Structuralism, Urbana 1988, s. 278 | |
dc.references | Anna Burzyńska, Wielkie odliczanie: 66… 67… 68…, [w:] tejże, Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków 2001, s. 90–94 | |
dc.references | Aleksander Fiut, Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, Kraków 1998, s. 32 | |
dc.references | Aleksander Fiut, Poezja w kręgu hermeneutyki ([w:] Poznawanie Miłosza, red. J. Kwiatkowski, Kraków 1985, s. 242–262 | |
dc.references | Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011, s. 655 | |
dc.references | Beata Tarnowska, Ameryka widziana oczami Europejczyka, [w:] Studia i szkice o twórczości Czesława Miłosza, red. A. Staniszewski, Olsztyn 1995, s. 48 i 65 | |
dc.references | Czesław Miłosz, Ogród nauk, Lublin 1991, s. 176 | |
dc.references | Czesław Miłosz, Prywatne obowiązki, Kraków 2001, s. 216–220 (wyd. I, Instytut Literacki, Paryż 1972) | |
dc.references | Czesław Miłosz, Robinson Jeffers, „Kultura” (Paryż) 1963, nr 10, s. 24 | |
dc.references | Czesław Miłosz, Wiersze i ćwiczenia… dość gruby zeszyt w czarnej oprawie wypełniony moimi wierszami…, do druku podał i wstępem opatrzył M. Skwarnicki, Warszawa 2008 | |
dc.references | Czesław Miłosz, Zapisane wczesnym rankiem, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2011, s. 543–546 | |
dc.references | Joseph Hillis Miller, Czytanie dokonujące odczytania, przeł. P. Wawrzyszko, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, red. R. Nycz, Gdańsk 2000, s. 131 | |
dc.references | Joseph Hillis Miller, The Linguistic Moment. From Wordsworth to Stevens, Princeton 1985, s. 54–58 | |
dc.references | Krzysztof Zajas, Miłosz i filozofia, Kraków 1997, s. 37 | |
dc.references | Michael Coyle, With a Plural Vengeance. Modernism as (Flaming) Brand, „Modernist Cultures” 2005, nr 1 (vol. 1), s. 15–16 | |
dc.references | Marjorie Perloff, Introduction. Differential Reading, [w:] tejże, Differentials. Poetry, Poetics, Peda-gogy, Tuscaloosa 2004, s. XI-XXXIV | |
dc.references | Marek Skwarnicki, Słowo od czytelnika Miłosza, [w:] Cz. Miłosz, Wiersze i ćwiczenia…, s. 7 | |
dc.references | Marian Stala, Trzy nieskończoności, Kraków 2001, s. 125 | |
dc.references | Marek Zaleski, Zamiast. O twórczości Czesława Miłosza, Kraków 2005, s. 190–210 | |
dc.references | Paul Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989 | |
dc.references | Roland Barthes, Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Warszawa 1997, s. 25 | |
dc.references | Rita Felski, Modernist Studies and Cultural Studies. Reflections on Method, „Modernism/Modernity” 2003, vol. 10 (nr 3), s. 507 | |
dc.references | Renata Gorczyńska, „Od dzieciństwa do starości ekstaza o wschodzie słońca”, [w:] tejże, Podróżny świata, Kraków 1992, s. 320 | |
dc.references | Robinson Jeffers, W obronie złych snów, przeł. Cz. Miłosz, [w:] Cz. Miłosz, Ogród nauk…, s. 226 | |
dc.references | Ryszard Nycz, Miłosz: biografia idei, [w:] tegoż, Sylwy współczesne. Problem konstrukcji sensu, Wrocław 1984, s. 46–68 | |
dc.references | Stephen Spender, Rugget Poetry Imbued with Spirit of the Hawk, „Chicago Tribune Magazine of Books” 1963 (z 12 V); podaję za: Critical Essays on Robinson Jeffers, red. J. Karman, Boston 1990 | |
dc.references | Tomasz Burek, Autobiografia jako rozpamiętywanie losu. Nie tylko o „Rodzinnej Europie”, [w:] Poznawanie Miłosza 2, cz. 2, red. A. Fiut, Kraków 2001, s. 18 | |
dc.references | Thomas Merton, Czesław Miłosz, Listy, przeł. M. Tarnowska, Kraków 1991, s. 133–134 | |
dc.references | Wojciech Karpiński, Mapy Czesława Miłosza, [w:] Poznawanie Miłosza 2, cz. 1, red. A. Fiut, Kraków 2000, s. 95–96 | |
dc.references | William Szekspir, Otello. Maur wenecki, przeł. Cz. Miłosz, „Twórczość” 1950, nr 7, s. 130 | |
dc.references | Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz, Korespondencja, Warszawa 2006, s. 30 | |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.cieslak-sokolowski@uj.edu.pl | pl_PL |