Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurska, Anna
dc.date.accessioned2015-01-09T14:08:11Z
dc.date.available2015-01-09T14:08:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6049
dc.description.abstractKonfrontuje ze sobą dwa utwory: wczesny wiersz Warkoczyk (1948) z późnym poematem nożykiem profesora (2001), by pokazać, w jaki sposób Różewicz zmienia w poezji sposób przedstawiania rzeczy pochodzących z obozu Zagłady. Odrzuca tradycyjną epistemologię na rzecz przekonania o niezależnym bycie rzeczy w świecie; odrzuca także metaforę tym razem na rzecz opowieści o biografii nożyka. Nowe rozpoznanie sposobu istnienia rzeczy ma niewątpliwie źródła w projektach współczesnych antropologów i socjologów: Igora Kopytoffa, również Marcela Maussa, Alfreda Gela i innych. Poeta jednak nie wykorzystuje w poezji możliwości, które daje zwrot ku rzeczom. Pozostaje wierny przeświadczeniu o niewyrażalności doświadczenia Zagłady, a w konsekwencji niemożności dotarcia do istoty relacji człowieka z rzeczą. Wykorzystując znane chwyty: fragmentaryczność, niedopowiedzenie, milczenie, nie uchyla tajemnicy. Dlatego nożyk profesora pozostał jedynie poematem o pamięci, którą wspiera nożyk z obozu Zagłady.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectRóżewiczpl_PL
dc.subjectpoezjapl_PL
dc.subjectrzeczpl_PL
dc.subjectZagładapl_PL
dc.titleO rzeczach, które wspierają pamięć.pl_PL
dc.title.alternativeOn things that support memorypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-52pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Literatury Polskiej do 1918 roku.pl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, przekł. Sławomir Królak, Warszawa 2008, s. 23
dc.referencesAnkersmit Franklin Rudolf, Język a doświadczenie historyczne, przekł. Sławomir Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 1–2, s. 81–84
dc.referencesChrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna, Poetyka stosowana, Warszawa 1978, s. 217–221
dc.referencesCzaplejewicz Eugeniusz, Między poezją homofoniczną a polifoniczną, [w:] tenże, Poezja jako dialog, Warszawa 1981, s. 225–238
dc.referencesCzapliński Przemysław, Rzecz w literaturze albo proza lat dziewięćdziesiątych wobec „mimesis”, [w:] Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, red. Seweryna Wysłouch, Bogumiła Kaniewska, Poznań 1999, s. 227
dc.referencesCzapliński Przemysław, Rzecz w literaturze: wyzwanie mimetyczne, [w:] tenże, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003, s. 80–125
dc.referencesDomańska Ewa, Ku historii nieantropocentrycznej, [w:] taż, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006, s. 112–113
dc.referencesDomańska Ewa, Mikrohistorie, Poznań 1999, s. 107–120
dc.referencesDomańska Ewa, O zwrocie ku rzeczom we współczesnej humanistyce (Ku historii nieantropocentrycznej), „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych” 2005, t. LXV, s. 7–23
dc.referencesFriedrich Hugo, Struktura nowoczesnej liryki, przekł. Elżbieta Feliksiak, Warszawa 1978
dc.referencesGancarczyk Anna, Analiza i interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza „Warkoczyk”, „Polonistyka” 1990, nr 2/3, s. 109–115
dc.referencesJak powstał „nożyk profesora”, oprac. Andrzej Sapija, Tadeusz Różewicz, [w:] Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem. Wbrew sobie, oprac. Jan Stolarczyk, Wrocław 2011, s. 361
dc.referencesKopytoff Igor, Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces, przekł. Ewa Klekot, [w:] Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa Marian Kempny, Ewa Nowicka, Warszawa 2003, s. 243–274
dc.referencesKunz Tomasz, Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Kraków 2005
dc.referencesLatour Bruno, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora sieci, wstęp Krzysztof Abriszewski, przekł. Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski, Kraków 2010, s. 89–122
dc.referencesLevi Primo, Czy to jest człowiek, przekł. H. Wiśniowska, Kraków 1978, s. 23
dc.referencesLevi Primo, Pogrążeni i ocaleni, Kraków 2007, s. 63
dc.referencesMauss Marcel, Socjologia i antropologia, wstęp Claude Levi-Strauss, przekł. Marcin Król, Krzysztof Pomian, Jerzy Szacki, Warszawa 1973, s. 221–302
dc.referencesNycz Ryszard, Tadeusza Różewicza tajemnica okaleczonej pamięci, [w:] tenże, Literatura jako trop rzeczywistości, Kraków 2001, s. 188–189
dc.referencesNycz Ryszard, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] tenże, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997, s. 109
dc.referencesOsborne John, Tadeusz Różewicz: „Warkoczyk”, przekł. Jerzy Jastrzębski, „Odra” 1994, nr 5, s. 45–48
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, nożyk profesora, Wrocław 2001, s. 5–27
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Wycieczka do muzeum, [w:] tenże, Utwory zebrane. Proza, t. 1, Wrocław 2003, s. 174
dc.referencesSmoleń Kazimierz, Oświęcim 1940–1945. Przewodnik po muzeum, Katowice 1985, s. 32)
dc.referencesSzczukowski Dariusz, Zagłada a doświadczenie literatury, [w:] tenże, Tadeusz Różewicz wobec niewyrażalnego, Kraków 2008, s. 147–148
dc.referencesUbertowska Aleksandra, Tożsamość jako ślad kryptograficzny (Holokaust w późnych poematach Tadeusza Różewicza), [w:] taż, Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu, Kraków 2007, s. 126–127
dc.referencesWiśniewski Jerzy, W poczekalni, [w:] Dlaczego Różewicz. Wiersze i komentarze, red. Jacek Brzozowski, Jerzy Poradecki, Łódź 1993, s. 104–117
dc.referencesZawadzki Andrzej, Słabość i ślad w poezji Różewicza. „Słabnie poeta / obrazy tracą siłę”. Różewiczowska forma słaba, [w:] tenże, Literatura a myśl słaba, Kraków 2009, s. 295–304
dc.referencesŻukowski Tomasz, Zagłada a język poetycki Tadeusza Różewicza, [w:] Literatura polska wobec Zagłady, red. Alina Brodzka-Wald, Dorota Krawczyńska, Jacek Leociak, Warszawa 2000, s. 141–165


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord