Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalski, Bartosz
dc.date.accessioned2015-01-27T15:26:34Z
dc.date.available2015-01-27T15:26:34Z
dc.date.issued2014-06
dc.identifier.issn2082-4440
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6379
dc.description.abstractThe automotive industry is one of the most important sectors for Polish total exports and imports in terms of value, as well as the factor of trade intensity trade. The paper is aimed at verifying the hypothesis according to which the sector covered in this research does not strengthen the capital intensity of Polish exports and fosters international division of labour between centres and semi-peripheries. Thus, the issues raised here are considered in the context of the middle income trap. The author analysed trade streams in Polish exports and imports through the changes in their structure, evolution of revealed comparative advantages (RCA), import penetration (IMP), revealed advantages in trade (RTA), trade balance and the level of intra-industry trade (IIT) together with an attempt to distinguish the shares of vertical and horizontal exchange. For the purpose of the research, data at the 4- and 6-digit disaggregation level of the Harmonised System were used. As a middle income country Poland is still an attractive location for foreign investments of multinational companies. However, it may preserve the developmental gap. This may be proven by the structure of the trade in the sector covered: cars and parts and accessories of motor vehicles are the most dominant sections, which is consistent with the level of revealed comparatives advantages and revealed advantages in trade. What is also worth noticing are the trade relations with Germany, where one can easily identify a technological dependency.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesEkonomia Międzynarodowa; 6
dc.subjecthandel zagranicznypl_PL
dc.subjectprzewaga komparatywnapl_PL
dc.subjectmiędzynarodowa konkurencyjnośćpl_PL
dc.subjectzmiana technologicznapl_PL
dc.subjectPolskapl_PL
dc.subjectsektor samochodowypl_PL
dc.subjectforeign tradeen
dc.subjectcomparative advantageen
dc.subjectinternational competitivenessen
dc.subjecttechnological changeen
dc.subjectPolanden
dc.subjectautomotive industryen
dc.titleUmiędzynarodowienie sektora mid-tech na przykładzie wymiany handlowej sektora samochodowego w Polsce w latach 2004–2012pl_PL
dc.title.alternativeInternationalisation of the mid-tech sector. The case of Polish trade in the automotive industry between 2004–2012en
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number63-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.identifier.eissn2300-6005
dc.referencesBalassa, B. (1965), Trade Liberalisation and Revealed Comparative Advantage, „The Manchester School”, Vol. 33, Issue 2, May.pl_PL
dc.referencesChludziński, M. (2013), Polska to nie Bantustan, „Rzeczy Wspólne”, nr 11 (1/2013).pl_PL
dc.referencesCzarny, E., Śledziewska, K. (2012), Międzynarodowa współpraca gospodarcza w warunkach kryzysu: wnioski dla Polski, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.references„Do Rzeczy”, nr 10/058 z dn. 3–9.03.2014.pl_PL
dc.referencesGorynia, M. (2009), Teoretyczne aspekty konkurencyjności [w:] M. Gorynia (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGUS (2013), Główny Urząd Statystyczny, www.stat.gov.pl/gus/wskazniki_makroekon_ PLK_HTML.htm [data dostępu: 14.02.2013 r.].pl_PL
dc.referencesHausner, J. (2013), Gdzie jest mózg naszego państwa?, „Tygodnik Powszechny”, nr 30 (3342) z dn. 28.07.2013 r.pl_PL
dc.referencesHejna, K. (2012), Rekordowa sprzedaż ciągników to zasługa gospodarzy, którzy potrafią sięgać po pieniądze z UE, „Gazeta Pomorska” z dn. 2.02.2012 r., www.pomorska.pl/ apps/pbcs.dll/article?AID=/20120202/ROLNICTWO31/299455736 [data dostępu: 28.02.2014 r.].pl_PL
dc.referencesIm, F.G., Rosenblatt, D.(2013), Middle-Income Traps. A Conceptual and Empirical Survey, „Policy Research Working Paper”, No. 6594, The World Bank, September.pl_PL
dc.referencesIwański, R. (2013), Nowy PROW od 2015 roku, ograniczony zakup maszyn, 6.09.2013, www.farmer.pl/finanse/dotacje-i-doplaty/nowy-prow-od-2015-roku-ograniczonyzakup- maszyn,46177.html [data dostępu: 28 lutego 2014 r.].pl_PL
dc.referencesKieżun, W. (2013), Patologia transformacji, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKightley, M. (2013), Polityka i reformy Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeftwich, A. (1995), Bringing Politics Back In: Towards a Model of the Developmental State, „Journal of Development Studies”, Vol. 31, No. 3, Februarypl_PL
dc.referencesSiggel, E. (2006), International Competitiveness and Comparative Advantage: A Survey and a Proposal for Measurement, „Journal of Industry, Competition and Trade”, Vol. 6.pl_PL
dc.referencesStaniszkis, J. (2013), Zdolność do formowania własnej polityki, „Rzeczy Wspólne”, nr 11 (1/2013).pl_PL
dc.referencesTrade Map (2014), www.trademap.org/SelectionMenu.aspx [data dostępu: 25.02.2014 r.].pl_PL
dc.referencesUNCTAD (2012), www.unctadstat.unctad.org/UnctadStatMetadata/Classifications/ Methodology&Classifications.html [data dostępu: 26.10.2012 r.].pl_PL
dc.referencesWorld Bank (2014), www.data.worldbank.org/country/poland [data dostępu: 25.02.2014 r.].pl_PL
dc.referencesWTO (2011), World Trade Report 2011. The WTO and Preferential Trade Agreements: From Co-existence to Coherence, Geneva.pl_PL
dc.referencesZioło, Z. (2009), Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Wpływ procesów globalizacji i integracji europejskiej na transformację struktur przemysłowych, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG nr 12, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Warszawa-Kraków.pl_PL
dc.subject.jelE23
dc.subject.jelF23


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord