dc.contributor.author | Michalski, Bartosz | |
dc.date.accessioned | 2015-01-27T15:26:34Z | |
dc.date.available | 2015-01-27T15:26:34Z | |
dc.date.issued | 2014-06 | |
dc.identifier.issn | 2082-4440 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/6379 | |
dc.description.abstract | The automotive industry is one of the most important sectors for Polish total exports
and imports in terms of value, as well as the factor of trade intensity trade. The paper
is aimed at verifying the hypothesis according to which the sector covered in this research
does not strengthen the capital intensity of Polish exports and fosters international
division of labour between centres and semi-peripheries. Thus, the issues raised here
are considered in the context of the middle income trap.
The author analysed trade streams in Polish exports and imports through the changes
in their structure, evolution of revealed comparative advantages (RCA), import
penetration (IMP), revealed advantages in trade (RTA), trade balance and the level of
intra-industry trade (IIT) together with an attempt to distinguish the shares of vertical
and horizontal exchange. For the purpose of the research, data at the 4- and 6-digit disaggregation
level of the Harmonised System were used.
As a middle income country Poland is still an attractive location for foreign investments
of multinational companies. However, it may preserve the developmental gap.
This may be proven by the structure of the trade in the sector covered: cars and parts
and accessories of motor vehicles are the most dominant sections, which is consistent
with the level of revealed comparatives advantages and revealed advantages in trade.
What is also worth noticing are the trade relations with Germany, where one can easily
identify a technological dependency. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomia Międzynarodowa; 6 | |
dc.subject | handel zagraniczny | pl_PL |
dc.subject | przewaga komparatywna | pl_PL |
dc.subject | międzynarodowa konkurencyjność | pl_PL |
dc.subject | zmiana technologiczna | pl_PL |
dc.subject | Polska | pl_PL |
dc.subject | sektor samochodowy | pl_PL |
dc.subject | foreign trade | en |
dc.subject | comparative advantage | en |
dc.subject | international competitiveness | en |
dc.subject | technological change | en |
dc.subject | Poland | en |
dc.subject | automotive industry | en |
dc.title | Umiędzynarodowienie sektora mid-tech na przykładzie wymiany handlowej sektora samochodowego w Polsce w latach 2004–2012 | pl_PL |
dc.title.alternative | Internationalisation of the mid-tech sector. The case of Polish trade in the automotive industry between 2004–2012 | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 63-80 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2300-6005 | |
dc.references | Balassa, B. (1965), Trade Liberalisation and Revealed Comparative Advantage, „The Manchester School”, Vol. 33, Issue 2, May. | pl_PL |
dc.references | Chludziński, M. (2013), Polska to nie Bantustan, „Rzeczy Wspólne”, nr 11 (1/2013). | pl_PL |
dc.references | Czarny, E., Śledziewska, K. (2012), Międzynarodowa współpraca gospodarcza w warunkach kryzysu: wnioski dla Polski, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | „Do Rzeczy”, nr 10/058 z dn. 3–9.03.2014. | pl_PL |
dc.references | Gorynia, M. (2009), Teoretyczne aspekty konkurencyjności [w:] M. Gorynia (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | GUS (2013), Główny Urząd Statystyczny, www.stat.gov.pl/gus/wskazniki_makroekon_ PLK_HTML.htm [data dostępu: 14.02.2013 r.]. | pl_PL |
dc.references | Hausner, J. (2013), Gdzie jest mózg naszego państwa?, „Tygodnik Powszechny”, nr 30 (3342) z dn. 28.07.2013 r. | pl_PL |
dc.references | Hejna, K. (2012), Rekordowa sprzedaż ciągników to zasługa gospodarzy, którzy potrafią sięgać po pieniądze z UE, „Gazeta Pomorska” z dn. 2.02.2012 r., www.pomorska.pl/ apps/pbcs.dll/article?AID=/20120202/ROLNICTWO31/299455736 [data dostępu: 28.02.2014 r.]. | pl_PL |
dc.references | Im, F.G., Rosenblatt, D.(2013), Middle-Income Traps. A Conceptual and Empirical Survey, „Policy Research Working Paper”, No. 6594, The World Bank, September. | pl_PL |
dc.references | Iwański, R. (2013), Nowy PROW od 2015 roku, ograniczony zakup maszyn, 6.09.2013, www.farmer.pl/finanse/dotacje-i-doplaty/nowy-prow-od-2015-roku-ograniczonyzakup- maszyn,46177.html [data dostępu: 28 lutego 2014 r.]. | pl_PL |
dc.references | Kieżun, W. (2013), Patologia transformacji, Poltext, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kightley, M. (2013), Polityka i reformy Park Chung Hee jako źródło gospodarczego skoku Korei Południowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leftwich, A. (1995), Bringing Politics Back In: Towards a Model of the Developmental State, „Journal of Development Studies”, Vol. 31, No. 3, February | pl_PL |
dc.references | Siggel, E. (2006), International Competitiveness and Comparative Advantage: A Survey and a Proposal for Measurement, „Journal of Industry, Competition and Trade”, Vol. 6. | pl_PL |
dc.references | Staniszkis, J. (2013), Zdolność do formowania własnej polityki, „Rzeczy Wspólne”, nr 11 (1/2013). | pl_PL |
dc.references | Trade Map (2014), www.trademap.org/SelectionMenu.aspx [data dostępu: 25.02.2014 r.]. | pl_PL |
dc.references | UNCTAD (2012), www.unctadstat.unctad.org/UnctadStatMetadata/Classifications/ Methodology&Classifications.html [data dostępu: 26.10.2012 r.]. | pl_PL |
dc.references | World Bank (2014), www.data.worldbank.org/country/poland [data dostępu: 25.02.2014 r.]. | pl_PL |
dc.references | WTO (2011), World Trade Report 2011. The WTO and Preferential Trade Agreements: From Co-existence to Coherence, Geneva. | pl_PL |
dc.references | Zioło, Z. (2009), Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie [w:] Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Wpływ procesów globalizacji i integracji europejskiej na transformację struktur przemysłowych, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG nr 12, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Warszawa-Kraków. | pl_PL |
dc.subject.jel | E23 | |
dc.subject.jel | F23 | |