Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNofikow, Ewa
dc.date.accessioned2015-02-07T08:08:35Z
dc.date.available2015-02-07T08:08:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/6591
dc.description.abstractArtykuł Refleksywność „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza to analiza dramatu Białe małżeństwo w kontekście (i przy użyciu) narzędzi wypracowanych przez antropologię kulturową. W tekście wykorzystane zostały takie pojęcia, jak: widowisko kulturowe, liminalność czy – przywołana w tytule – refleksywność. Kategorie te służą zarówno opisaniu wewnętrznej, dynamicznej struktury tekstu Różewicza, jak i stanowią narzędzia interpretacyjne. Utwór Białe małżeństwo odczytany został jako tekst o rytualnym (i liminalnym) tworzeniu podmiotowości oraz artystycznym ustanawianiu świata przedmiotowego. Zmagania protagonistki z własnymi ograniczeniami, a także ze swoją – narzuconą przez innych – pozycją w świecie, czyli rodzinie, pokazał Różewicz jako rytualne, a zatem niepozbawione bólu, dochodzenie do świadomości własnego bycia w świecie. Jednocześnie Białe małżeństwo okazuje się tekstem o skomplikowanej i nigdy do końca „nieskonsumowanej” relacji między artystą a światem. Jeśli przyjąć, że Bianka to figura twórcy, to relacja między nim a rzeczywistością opiera się nie tyle na mnożeniu (słów, obrazów), ile na pozbywaniu się tego, co uznawane jest za ograniczające. Jednocześnie związek artysty i rzeczywistości, ale też artysty i sztuki, zawsze będzie związkiem niepełnym – białym małżeństwem.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectdramatpl_PL
dc.subjectrefleksywnośćpl_PL
dc.subjectwidowisko kulturowepl_PL
dc.subjectliminalnośćpl_PL
dc.subjectrytuałpl_PL
dc.titleRefleksywność Białego małżeństwa Tadeusza Różewiczapl_PL
dc.title.alternativeReflexivity of Tadeusz Różewicz’s Białe małżeństwo (“White Marriage”)en
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number268-279pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii i Antropologii Literatury.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteEwa Nofikow – dr, adiunkt w Zakładzie Teorii i Antropologii Litera- tury Uniwersytetu w Białymstoku. Jej zainteresowania badawcze obej- mują: interdyscyplinarne relacje między literaturoznawstwem a inny- mi dziedzinami humanistyki (historią, kulturoznawstwem); performa- tykę i performatywność literatury oraz jej związki z rzeczywistością społeczno- historyczną. Ważniejsze publikacje: Metafizyczne gospodarstwo Mirona (2001); Relacje między karnawałem a teatrem w XVII­wiecznych farsach mięsopustnych, [w:] Dramatyczność i dialogowość w kulturze (2010); „Mięsopust abo Tragicocomaedia na dni mięsopustne”. Karnawałowe sceny z życia człowieka XVII­wiecznego, [w:] Literatura – pamięć – historia. Prace ofiarowane profesor Elżbiecie Feliksiak (2010); Czemu służy karnawał? Zapustne obrazy w Marii Antoniego Malczewskiego (2010); Między językami, między głosami. O „poems” Andrzeja Sosnowskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” (2012).pl_PL
dc.referencesBraun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989, s. 37
dc.referencesEliot Thomas Stearns., Środa Popielcowa, przeł. Jarosław Marek Rymkiewicz, [w:] tenże, Wybór poezji, wybór Krzysztof Boczkowski, W. Rulewicz, wstęp Wanda Rulewicz, komentarze K. Boczkowski, Wanda Rulewicz, Wrocław 1990, s. 184
dc.referencesKapferer Bruce, Proces rytualny i problem refleksywności w egzorcyzmach syngaleskich, [w:] Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. John J. MacAloon, przeł. Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz, posłowie do wyd. polskiego Wojciech Dudzik, Warszawa 2009
dc.referencesMajchrowski Zbigniew, „Białe małżeństwo” i eros tragiczny, [w:] tenże, „Poezja jak otwarta rana” (czytając Różewicza), Warszaw 1993
dc.referencesNa temat i nie na temat. Z Tadeuszem Różewiczem z okazji premiery „Białego małżeństwa” w Sztokholmie (Józef Kelera), [w:] Wbrew sobie. Rozmowy z Tadeuszem Różewiczem, oprac. Jan Stolarczyk, Wrocław 2011, s. 119
dc.referencesNiziołek Grzegorz, Nieziemsko piękna we wszechświecie rana, [w:] tenże, Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza, Kraków 2004, s. 162
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Białe małżeństwo, [w:] tenże, Teatr 2, Kraków 1988, s. 119–122
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Przygotowanie do wieczoru autorskiego, [w:] tenże, Proza, t. 2, Kraków 1990, s. 41
dc.contributor.authorEmailewa.nofikow@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord