dc.contributor.author | Wasąg, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-04-13T08:33:22Z | |
dc.date.available | 2015-04-13T08:33:22Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-509-6 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/7879 | |
dc.description.abstract | Odstępstwa od zachowań uchodzących za normatywne tworzą obraz człowieka, którego aktywność sprowadza się do nieregularności. Takich nieregularności w zachowaniu Stefana Napierskiego (właśc. Marek Eiger) znający go pisarze we wspomnieniach odnotowują wiele. W scenariuszu niechęci zapisują argumenty irracjonalne, ciążące ku temu, co somatyczne, cielesne. To właśnie cielesność jako społeczny konstrukt kształtujący twórczą wyobraźnię Napierskiego jest przedmiotem analizy w niniejszym artykule.
Autorka przywołuje kategorię wstrętu nie tylko jako afektu, odrzucenia tego, co odrażające, ale także jako mechanizmu obronnego realizowanego za pomocą społecznych wyobrażeń. Analizuje m.in. motywy powracające w twórczości Napierskiego (myszy, szczury, krawaty, szafa). Opisuje wstręt modelujący wyobrażenia na temat ciała, interpretuje konsekwencje takiej postawy dla Napierskiego. Pisarza, który rozpoczął grę ograniczeń polegającą na samopiętnowaniu, który przejął społeczne wyobrażenia i dzięki nim modelował fantazmat cielesności zdradzającej władzę ojców – rasy semickiej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Deviations from normative behaviour form an image of a man whose activity is reduced to irregularities. Writers who knew him record many such irregularities in the behaviour of Stefan Napierski (b. Mark Eiger) in their memoirs. In their script of aversion, they record irrational arguments, tending towards the somatic, corporal. It is a social construct of corporeality shaping Napierski’s creative imagination that is the subject of analysis in this article.
The author refers to the category of disgust not only as affect, rejecting what is disgusting, but also as a defence mechanism implemented by socialperceptions. She analyses recurring themes in Napierski’s oeuvre (mice, rats, ties, wardrobe). She describes the disgust shaping ideas about the body, interprets the consequences of such an approach for Napierski. The writer, who started the game of restrictions involving self-stigmatisation, who took over social perceptions and through them modelled the phantasm of corporality betraying the power of fathers – the Semitic race. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁ | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3 | |
dc.subject | Stefan Napierski | pl_PL |
dc.subject | Cielesność | pl_PL |
dc.subject | wstręt | pl_PL |
dc.subject | corporeality | pl_PL |
dc.subject | disgust | pl_PL |
dc.title | Cieleśnie. O Stefanie Napierskim | pl_PL |
dc.title.alternative | Thelegdi corporal. About Stefan Napierski | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 263-288 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Jarnotowska – doktorantka w Katedrze Literatury Polskiej
XX i XXI wieku UŁ. Autorka pracy magisterskiej o Stefanie Napierskim, autorka artykułu – Brud jako metafora w twórczości Brunona Schulza („Prace
Polonistyczne” LXIX, 2014). | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, Aforyzmy, wyb. i oprac. I. Maciejewska, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, Od Baudelaire’a do nadrealistów. Szkice i przekłady z nowoczesnej literatury francuskiej, Łódź 2011. | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, Pusta ulica, Warszawa 1931. | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, Rozmowa z cieniem, Warszawa 1933. | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, w: Poezja polska. Antologia w układzie Stanisława Grochowiaka i Ja- nusza Maciejewskiego, t. 2, Warszawa 1973, s. 263 | pl_PL |
dc.references | S. Napierski, Wiersze wybrane, wyb. i oprac. P. Hertz, wspomnieniami opa- trzyli: J. Andrzejewski, P. Hertz, S. Pollak, T. Terlecki, A. Ważyk, War- szawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Listy Stefana Napierskiego do Karola Wiktora Zawodzińskiego z lat 1927– –1938, w: Zakład Rękopisów Biblioteki Narodowej w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | Listy Stefana Napierskiego do Seweryna Pollaka z lat 1930–1938, [w:] Mu- zeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. | pl_PL |
dc.references | W. Boziewicz, Polski kodeks honorowy, Wrocław 1990. | pl_PL |
dc.references | J. Domagalski, Marek Eiger – Stefan Napierski, „Pamiętnik Literacki”, R. XCIX, 2008, z. 2, s. 159–166 | pl_PL |
dc.references | R. Girard, Kozioł ofiarny , przeł. M. Goszczyńska, Łódź 1991. | pl_PL |
dc.references | R. Girard, Rzeczy ukryte od założenia świata, przeł. M. Goszczyńska, „Litera- tura na Świecie” 1983, nr 12 (149), s. 74–182. | pl_PL |
dc.references | E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | E. Goffman, Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgro- madzeń, przeł. O. Siara, Warszawa 2008. | pl_PL |
dc.references | W. Gombrowicz, Pamiętnik Stefana Czarnieckiego, [w:] tenże, Bakakaj, Kraków 1987. A. Hertz, Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011. | pl_PL |
dc.references | J. Iwaszkiewicz, Książka moich wspomnień, Kraków–Wrocław 1983. | pl_PL |
dc.references | http://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=3173 | pl_PL |
dc.references | T. Kaliściak, Stefan Napierski, czyli ostatni dekadent Młodej Polski, [w:] tenże, Katastrofy odmieńców, Katowice 2011, s. 181–228. | pl_PL |
dc.references | A. Kamińska, Ścieżkami wspomnień, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | J. Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | J. Lechoń, Dziennik, t. 1 (1949–1950), Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | W. Menninghaus, Wstręt: teoria i historia, przeł. G. Sowiński, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Miłosz listy pisze, red. J. Wolski, Rzeszów 2011. | pl_PL |
dc.references | http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos3/teksty/tekstA0.htm | pl_PL |
dc.references | C.K. Norwid, Marionetki, [w:] tenże, Poezja i dobroć. Wybór z utworów, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Nowy Testament, List św. Pawła do Rzymian, 1, 26–27. | pl_PL |
dc.references | S. Piętak, Kibic, [w:] tenże, Portrety i zapiski, Warszawa 1963, s. 111–125. | pl_PL |
dc.references | H. Shilling, Socjologia ciała, przeł. M. Skowrońska, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | J. Stryjkowski, Milczenie, Kraków 1993. | pl_PL |
dc.references | J. Tuwim, Garbus, [w:] Poezja polska okresu międzywojennego. Antologia, wyb. M. Głowiński i J. Sławiński, Wrocław 1987, s. 109. | pl_PL |
dc.references | W poszukiwaniu religii doskonałej? Konwersja a Żydzi, red. A. Jagodzińska, Wrocław 2012. | pl_PL |
dc.references | M. Wyka, Fantazmaty do wymiany, [w:] Fantazmaty i fetysze w literaturze polskiej XX (i XXI) wieku, red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Warszawa 2011, s. 109–119. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdaj88@poczta.onet.pl | pl_PL |