Show simple item record

dc.contributor.authorWasąg, Magdalena
dc.date.accessioned2015-04-13T08:33:22Z
dc.date.available2015-04-13T08:33:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7969-509-6
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/7879
dc.description.abstractOdstępstwa od zachowań uchodzących za normatywne tworzą obraz człowieka, którego aktywność sprowadza się do nieregularności. Takich nieregularności w zachowaniu Stefana Napierskiego (właśc. Marek Eiger) znający go pisarze we wspomnieniach odnotowują wiele. W scenariuszu niechęci zapisują argumenty irracjonalne, ciążące ku temu, co somatyczne, cielesne. To właśnie cielesność jako społeczny konstrukt kształtujący twórczą wyobraźnię Napierskiego jest przedmiotem analizy w niniejszym artykule. Autorka przywołuje kategorię wstrętu nie tylko jako afektu, odrzucenia tego, co odrażające, ale także jako mechanizmu obronnego realizowanego za pomocą społecznych wyobrażeń. Analizuje m.in. motywy powracające w twórczości Napierskiego (myszy, szczury, krawaty, szafa). Opisuje wstręt modelujący wyobrażenia na temat ciała, interpretuje konsekwencje takiej postawy dla Napierskiego. Pisarza, który rozpoczął grę ograniczeń polegającą na samopiętnowaniu, który przejął społeczne wyobrażenia i dzięki nim modelował fantazmat cielesności zdradzającej władzę ojców – rasy semickiej.pl_PL
dc.description.abstractDeviations from normative behaviour form an image of a man whose activity is reduced to irregularities. Writers who knew him record many such irregularities in the behaviour of Stefan Napierski (b. Mark Eiger) in their memoirs. In their script of aversion, they record irrational arguments, tending towards the somatic, corporal. It is a social construct of corporeality shaping Napierski’s creative imagination that is the subject of analysis in this article. The author refers to the category of disgust not only as affect, rejecting what is disgusting, but also as a defence mechanism implemented by socialperceptions. She analyses recurring themes in Napierski’s oeuvre (mice, rats, ties, wardrobe). She describes the disgust shaping ideas about the body, interprets the consequences of such an approach for Napierski. The writer, who started the game of restrictions involving self-stigmatisation, who took over social perceptions and through them modelled the phantasm of corporality betraying the power of fathers – the Semitic race.en
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej UŁpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;3
dc.subjectStefan Napierskipl_PL
dc.subjectCielesnośćpl_PL
dc.subjectwstrętpl_PL
dc.subjectcorporealitypl_PL
dc.subjectdisgustpl_PL
dc.titleCieleśnie. O Stefanie Napierskimpl_PL
dc.title.alternativeThelegdi corporal. About Stefan Napierskien
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number263-288pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Jarnotowska – doktorantka w Katedrze Literatury Polskiej XX i XXI wieku UŁ. Autorka pracy magisterskiej o Stefanie Napierskim, autorka artykułu – Brud jako metafora w twórczości Brunona Schulza („Prace Polonistyczne” LXIX, 2014).pl_PL
dc.referencesS. Napierski, Aforyzmy, wyb. i oprac. I. Maciejewska, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesS. Napierski, Od Baudelaire’a do nadrealistów. Szkice i przekłady z nowoczesnej literatury francuskiej, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesS. Napierski, Pusta ulica, Warszawa 1931.pl_PL
dc.referencesS. Napierski, Rozmowa z cieniem, Warszawa 1933.pl_PL
dc.referencesS. Napierski, w: Poezja polska. Antologia w układzie Stanisława Grochowiaka i Ja- nusza Maciejewskiego, t. 2, Warszawa 1973, s. 263pl_PL
dc.referencesS. Napierski, Wiersze wybrane, wyb. i oprac. P. Hertz, wspomnieniami opa- trzyli: J. Andrzejewski, P. Hertz, S. Pollak, T. Terlecki, A. Ważyk, War- szawa 1983.pl_PL
dc.referencesListy Stefana Napierskiego do Karola Wiktora Zawodzińskiego z lat 1927– –1938, w: Zakład Rękopisów Biblioteki Narodowej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesListy Stefana Napierskiego do Seweryna Pollaka z lat 1930–1938, [w:] Mu- zeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.pl_PL
dc.referencesW. Boziewicz, Polski kodeks honorowy, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesJ. Domagalski, Marek Eiger – Stefan Napierski, „Pamiętnik Literacki”, R. XCIX, 2008, z. 2, s. 159–166pl_PL
dc.referencesR. Girard, Kozioł ofiarny , przeł. M. Goszczyńska, Łódź 1991.pl_PL
dc.referencesR. Girard, Rzeczy ukryte od założenia świata, przeł. M. Goszczyńska, „Litera- tura na Świecie” 1983, nr 12 (149), s. 74–182.pl_PL
dc.referencesE. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesE. Goffman, Zachowanie w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgro- madzeń, przeł. O. Siara, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesW. Gombrowicz, Pamiętnik Stefana Czarnieckiego, [w:] tenże, Bakakaj, Kraków 1987. A. Hertz, Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesHistoria ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk 2011.pl_PL
dc.referencesJ. Iwaszkiewicz, Książka moich wspomnień, Kraków–Wrocław 1983.pl_PL
dc.referenceshttp://www.homiki.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=3173pl_PL
dc.referencesT. Kaliściak, Stefan Napierski, czyli ostatni dekadent Młodej Polski, [w:] tenże, Katastrofy odmieńców, Katowice 2011, s. 181–228.pl_PL
dc.referencesA. Kamińska, Ścieżkami wspomnień, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesJ. Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesJ. Lechoń, Dziennik, t. 1 (1949–1950), Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesW. Menninghaus, Wstręt: teoria i historia, przeł. G. Sowiński, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesMiłosz listy pisze, red. J. Wolski, Rzeszów 2011.pl_PL
dc.referenceshttp://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos3/teksty/tekstA0.htmpl_PL
dc.referencesC.K. Norwid, Marionetki, [w:] tenże, Poezja i dobroć. Wybór z utworów, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesNowy Testament, List św. Pawła do Rzymian, 1, 26–27.pl_PL
dc.referencesS. Piętak, Kibic, [w:] tenże, Portrety i zapiski, Warszawa 1963, s. 111–125.pl_PL
dc.referencesH. Shilling, Socjologia ciała, przeł. M. Skowrońska, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesJ. Stryjkowski, Milczenie, Kraków 1993.pl_PL
dc.referencesJ. Tuwim, Garbus, [w:] Poezja polska okresu międzywojennego. Antologia, wyb. M. Głowiński i J. Sławiński, Wrocław 1987, s. 109.pl_PL
dc.referencesW poszukiwaniu religii doskonałej? Konwersja a Żydzi, red. A. Jagodzińska, Wrocław 2012.pl_PL
dc.referencesM. Wyka, Fantazmaty do wymiany, [w:] Fantazmaty i fetysze w literaturze polskiej XX (i XXI) wieku, red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Warszawa 2011, s. 109–119.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdaj88@poczta.onet.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record