Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzygodzki, Zbigniewen
dc.date.accessioned2015-04-28T11:45:26Z
dc.date.available2015-04-28T11:45:26Z
dc.date.issued2012-09-17en
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8294
dc.description.abstractHuman capital and knowledge are most important factors of current development processes, contributing to the innovativeness and competitiveness of the economies. The important role of these factors was underlined also in Europe 2020 Strategy. However, due to immaterial character of investment in human capital and because of the high level of decentralization of human capital development policy, these actions are characterized by a relatively low efficiency. Thus, the aim of this paper is firstly to identify the importance of human capital development policy within EU policies. Secondly, it is to identify and conduct a comparative analysis of national differences in human capital development and to identify points of reference for key measures of the development in question. Thirdly, this paper is to specify models of human capital development policy from the perspective of how much involved local authorities are in its implementation and efficiency.en
dc.description.abstractKapitał ludzki i wiedza są dziś najważniejszymi czynnikami rozwoju decydującymi o innowacyjności i konkurencyjności gospodarek. Rola tych czynników została również podkreślona w dokumencie Europa 2020. Jednak z uwagi na niematerialny charakter inwestycji we wzrost wartości kapitału ludzkiego w połączeniu z dużym stopniem centralizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego działania te odznaczają się stosunkowo niskim stopniem efektywności. Stąd celem pracy jest po pierwsze zidentyfikowanie rangi polityki rozwoju kapitału ludzkiego w strategiach UE. Po drugie identyfikacja i analiza porównawcza między krajowych zróżnicowań rozwoju kapitału ludzkiego, wraz ze wskazaniem punktów odniesienia w zakresie kluczowych miar tego rozwoju. Po trzecie natomiast celem pracy jest wskazanie modeli polityki rozwoju kapitału ludzkiego z perspektywy oceny zaangażowania władz samorządowych w jej realizację i efektywność.en
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research;15en
dc.rightsThis content is open access.en
dc.titleDifferences in the Development and Investment in Human Capital in the Member States of the European Unionen
dc.page.number79-99en
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Regional Economics and Environmental Protection, University of Łódźen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesBudzyńska A., Duszczyk M., Gancarz M., Gieroczyńska E., Jatczak M., Wójcik K. (2002), Strategia Lizbońska. Droga do sukcesu zjednoczonej Europy, Departament Analiz Ekonomicznych i Społecznych, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawaen
dc.referencesCouncil conclusions of 12 May 2009 on a strategic framework for European cooperation in education and training ("ET 2020"), 2009/C 119/02en
dc.referencesCouncil conclusions on benchmark for learning mobility 2011/C 372/08, Annex: A reference level of European average performance (European benchmark) in the field of learning mobilityen
dc.referencesCouncil Conclusions on the role of education and training in the implementation of the "Europe 2020" strategy, 2011/C 70/01en
dc.referencesCouncil Recommendation of 28 June 2011 on policies to reduce early school leaving, 2011/C 191/01en
dc.referencesDecision No 2241/2004/EC of The European Parliament And of The Council, of 15 December 2004 on a single Community framework for the transparency of qualifications and competences (Europass), L 390/6en
dc.referencesDecision No. 1720/2006/of the European Parliament and of the Council of 15 November 2006 establishing an action programme for lifelong learning, Official Journal of the European Union, L 327/45, in the following period the programme was continued under the title "An Agenda for new skills and jobs"en
dc.referencesDelivering On The Modernisation Agenda For Universities: Education, Research And Innovation, Communication From The Commission To The Council And The European Parliament, COM(2006) 208 final, Brussels, 10.5.2006en
dc.referencesEducation and training in a smart, sustainable and inclusive Europe, COM(2011) 902 finalen
dc.referencesEurope 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, Communication of the European Commission, Brussels, 3.3.2010, COM(2010) 2020 finalen
dc.referencesLucas R. E. (1988), On the mechanics of economic development, University of Chicago, Journal of Monetary Economicsen
dc.referencesNelson R., Phelps E. (1966), Investment in humans, technological diffusion, and economic growth. The American Economic Review, Vol. 56, No. 1/2, American Economic Associationen
dc.referencesNowakowska A. (2010), Zdolności innowacyjne polskich regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódźen
dc.referencesNowakowska A. (2011), Regionalny wymiar procesów innowacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódźen
dc.referencesNowakowska A., Przygodzki Z., Sokołowicz M. (2011), Region w gospodarce opartej na wiedzy. Kapitał ludzki - innowacje - korporacje transnarodowe, Difin, Warszawaen
dc.referencesOpinion of the Committee of the Regions "European cooperation in vocational education and training to support the Europe 2020 strategy, 2011/C 42/07en
dc.referencesPietrzyk I. (2000), Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, PWN, Warszawa 2000en
dc.referencesPresidency conclusions - Brussels, 22&23March 2005, European Council, Brussels, 23 March 2005 [CONCL 1 7619/05]en
dc.referencesPresidency conclusions, 23-24 March 2006, European Council, Brussels, 24 March 2006 [CONCL 1 7775/06]en
dc.referencesRecommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning, 2008 / C 111/01en
dc.referencesRomer P. (1990), Endogenous technological change, ‘Journal of Political Economy’, Vol. 98, No. 5, Part 2 The University of Chicago Pressen
dc.referencesSupporting growth and jobs - an agenda for the modernisation of Europe's higher education systems, COM(2011) 567 finalen
dc.referencesSzymańska A. (2004), Efektywność wykorzystania zasobów ludzkich jako priorytet Strategii Lizbońskiej [in:] M. Klamut i E. Pancer-Cybulska (red.) Polska w rozszerzonej Unii Europejskiej - uwarunkowania i perspektywy rozwoju, tom 1, red. M. Klamut i E. Pancer-Cybulska, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu Nr 1031, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocławen
dc.referencesTackling early school leaving: A key contribution to the Europe 2020 Agenda, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Brussels, 31.1.2011, COM(2011) 18 finalen
dc.referencesThe Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group chaired by Wim Kok, European Communities 2004en
dc.referencesThieme J. K. (2009), Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Difin, Warszawaen
dc.identifier.doi10.2478/v10103-012-0011-0en


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord