dc.contributor.author | Staszenko, Dominika | |
dc.date.accessioned | 2015-05-18T06:39:38Z | |
dc.date.available | 2015-05-18T06:39:38Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-471-6 | |
dc.identifier.issn | 2391-8551 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8847 | |
dc.description.abstract | This paper examines the phenomenon of survival horror games. It focuses on “yūrei”, a Japanese mythological supernatural being. “Yūrei” returns to the world of the living to take revenge on the people who harmed them in the past. The paper also concentrates on the remediation of “yūrei” iconography from literature and Japanese ghost movies into games. It analyses the characteristics of the survival horror genre, dividing them into the ludic and semantic systems. It also describes the relationships between traditional Japanese legends and modern texts, and presents an important issue of the main character (usually schematic and doomed to failure). Observations are based mainly on two games: “Calling” for Nintendo Wii and “Kuon” for PlayStation 2. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Replay. The Polish Journal of Game Studies;01/2014 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | |
dc.subject | survival horror | pl_PL |
dc.subject | Japanese mythology | pl_PL |
dc.subject | remediation | pl_PL |
dc.subject | interface | pl_PL |
dc.title | Motyw „yūrei” w japońskich survival horrorach — analiza wybranych przykładów | pl_PL |
dc.title.alternative | The motif of “yūrei” in Japanese survival horrors – the analysis of selected case studies | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 29-38 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | mgr Dominika Staszenko – doktorantka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego; interesuje się głównie związkami gier wideo z innymi mediami oraz cechami charakterystycznymi dla gatunku survival horror; współtworzy projekt Grakademia i jest redaktorką portalu ŚwiatGry.pl. | pl_PL |
dc.references | Balmain, Colette, 2008, Introduction to Japanese Horror Film, Edinburgh: Edinburgh University Press. | pl_PL |
dc.references | Fahs, Travis, 30 października 2009, IGN Presents the History of Survival Horror, http://uk.ign.com/articles/2009/10/30/ign-presents-the-history-of-survival-horror?page=3 | pl_PL |
dc.references | Gonerski, Krzysztof, 4 lipca 2010, Yūrei i onryō — najstraszniejsze japońskie duchy z bliska, http://horror.com.pl/publicystyka/art.php?id=131 | pl_PL |
dc.references | Harper, Jim, 2008, Flowers From Hell: The Modern Japanese Horror Film, Hereford: Noir Publishing. | pl_PL |
dc.references | Kijewska, Agnieszka, 30 października 2009, Yūrei — krótka charakterystyka najpopularniejszych japońskich duchów, http://japoniadream.pl/readarticle.php?article_id=331 | pl_PL |
dc.references | Kirkland, Ewan, Horror Videogames and the Uncanny, http://www.digra.org/dl/db/09287.25453.pdf | pl_PL |
dc.references | Kozyra, Agnieszka, 2011, Mitologia japońska: Opowieści o bogach i demonach. Konteksty kulturowe. Historia i współczesność, Warszawa — Bielsko-Biała: PWN. | pl_PL |
dc.references | McRoy, Jay, 2008, Nightmare Japan: Contemporary Japanese Horror Cinema, Amsterdam — New York: Rodopi. | pl_PL |
dc.references | Pierzchała, Aneta, 2005, Japońskie duchy, [ w:] Teresa Rutkowska (red.), Kwartalnik Filmowy, Warszawa: Instytut Sztuki PAN. | pl_PL |
dc.references | Roberts, Jeremy, 2010, Japanese Mythology A to Z, New York: Chelsea House. | pl_PL |