Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGarda, Maria B.
dc.date.accessioned2015-05-18T12:10:43Z
dc.date.available2015-05-18T12:10:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7969-471-6
dc.identifier.issn2391-8551
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8883
dc.description.abstractThe aim of the article is to discuss the challenges of computer games preservation as a cultural heritage, focusing on the Polish perspective. Computer games are predominantly perceived as ‘new media’, despite the fact that their history dates back to the mid-20th century. It is important to understand that not only the early computer games are already ‘old media’ but all the digital games are. They may be perceived as ‘dying media’ vulnerable to unprecedented obsolescence. The article explores the consequences of digital decay and the notion of original experience in the context of conservation strategies. It suggests that there is still a need for a more conscious inclusion of computer games within the agenda of the Polish heritage institutions.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2012/07/B/HS2/00419.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesReplay. The Polish Journal of Game Studies;01/2014
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectcomputer games preservationpl_PL
dc.subjectcultural heritagepl_PL
dc.subjectdigital decaypl_PL
dc.subjectoriginal experiencepl_PL
dc.subjectretrogamingpl_PL
dc.titleGry komputerowe jako dziedzictwo kulturowepl_PL
dc.title.alternativeComputer games as cultural heritagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-128pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotemgr Maria B. Garda – groznawczyni, asystentka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie zajmuje się grami komputerowymi, kulturą popularną i historią mediów; publikowała między innymi w „Homo Ludens” i „Przeglądzie Kulturoznawczym”.pl_PL
dc.referencesBenjamin, Walter. 2007 [oryg. 1968]. Unpacking My Library. A Talk about Book Collecting (tłum. H. Zohn). w: H. Arendt (red.), Illuminations, ss. 59–67.New York: Schocken Books.pl_PL
dc.referencesGreenberg, Diane. 3 listopada 2008. Celebrating ‘Tennis for Two’ With A Video Game Extravaganza. Dostęp: http://www.bnl.gov/newsroom/news.php?a=2964pl_PL
dc.referencesKluska, Bartłomiej, Rozwadowski, Mariusz. 2011. Bajty Polskie. Łódź: Orka.pl_PL
dc.referencesNewman, James. 2012. Best before: Videogames, Supersession and Obsolescence. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesNID. 2013. Ochrona Dziedzictwa Kulturowego. Dostęp: http://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Ochrona_dziedzictwa_kulturowego/pl_PL
dc.referencesPetitte, Omri. 28 stycznia 2013. EVE Online’s Battle of Asakai: Who Was Involved, the Stakes, and the Aftermath. Dostęp: http://www.pcgamer.com/2013/01/28/eve-online-battle-asakai/pl_PL
dc.referencesSterling, Bruce. 2003. Digital Decay. w: A. Depocas, J. Ippolito, and C. Jones (red.), ss. 11–22. New York and Montreal: the Solomon R. Guggenheim Foundation. Dostęp: http://thoughtmesh.net/publish/299.php.pl_PL
dc.referencesSuominen, Jaakko. 2012. Mario’s Legacy and Sonic’s Heritage: Replays and Refunds of Console Gaming History. Dostęp: http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/12168.57359.pdf.pl_PL
dc.referencesSwalwell, Melanie. 2007. The Remembering and the Forgetting of Early Digital Games: From Novelty to Detritus and Back Again. w: „Journal of Visual Culture” 6 (2) (August): 255–273.pl_PL
dc.references———. 2009. Towards the Preservation of Local Computer Game Software Challenges, Strategies, Reflections. w: „Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies” 15 (3) (August): 263–279.pl_PL
dc.references———. 2013. Moving on from the Original Experience: Games History, Preservation and Presentation. Dostęp: http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/paper_454.pdfpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska