Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWiśniewski, Włodzimierz
dc.date.accessioned2015-06-09T08:07:36Z
dc.date.available2015-06-09T08:07:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn1427-9665
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9388
dc.description.abstractIn the beginning of the paper, the author analyses Hofmannsthal’s development against the newest archaeological discoveries regarding ancient Greece and the spiritual and artistic tendencies of the era when Hofmannsthal worked. In “Electra” Hofmannsthal abandons his artistic concept of l’art pour l’art. In the mythological experience, which derives from non-rational and non-linguistic forms of existence, Hofmannsthal sees the existence of an ecstatic unity that binds us with the nature. In the archaic offering and archaic dance there is a magic power which should create the essence of the poetic symbol.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Germanica;8
dc.titleAntropologia i estetyka. Archaiczny paradygmat „Elektry” Hugo von Hofmannsthalapl_PL
dc.title.alternativeAnthropology and aesthetics. The archaic paradigm of “Electra” by Hugo von Hofmannsthalpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[175]-184pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationLehrstuhl für Literatur und Kultur Deutschlands, Österreichs und der Schweiz, Universität Łódź.pl_PL
dc.referencesBohrer K. H. (1994), Die Wiederholung des Mythos als Ästhetik des Schreckens. Hugo von Hofmannsthals Nachdichtung von Sophokles’ „Elektra“. W: K. H. Bohrer, Das absolute Präsens. Die Semantik ästhetischer Zeit, Frankfurt a.M., s. 63–91.pl_PL
dc.referencesBohrer K. H. (2003), Powtórzenie mitu jako estetyka grozy. „Elektra” Hugona Hofmannsthala jako swobodny przekład „Elektry” Sofoklesa. W: K. H. Bohrer, Absolutna teraźniejszość, z niemieckiego przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa, s. 67–98.pl_PL
dc.referencesFarkas R. (1989), Hermann Bahr. Dynamik und Dilemma der Moderne, Wien, Köln.pl_PL
dc.referencesHirsch R. (1968), Edmund Husserl und Hugo von Hofmannsthal. W: C. J. Friedrich, Reifenberg B. (wyd.), Sprache und Politik, Heidelberg, s. 108–115.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (1956), Gesammelte Werke in Einzelausgaben. Prosa, t. 1, wyd. H. Steiner, Frankfurt a.M.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (1975a), Ausgewählte Werke, wyd. E. Midell, Leipzig.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (1977b), Sämtliche Werke, t. 7: Dramen 5, wyd. K. E. Bohnenkamp (Alkestis), M. Mayer (Elektra), Frankfurt a.M.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (1977c), List. W: H. v. Hofmannsthal, Księga przyjaciół szkice wybrane, wybrał, przełożył i notami opatrzył P. Herz, Kraków.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (2000), Der Brief des Lord Chandos. Schriften zur Literatur, Kultur und Geschichte, wyd. M. Mayer, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesHofmannsthal H. v. (2001), Elektra. Tragödie in einem Aufzug, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesLe Rider J. (1990), Das Ende der Illusion. Die Wiener Moderne und die Krisen der Identität, z francuskiego przeł. R. Fleck, Wien.pl_PL
dc.referencesSchüssler M. (1969), Symbol und Wirklichkeit bei Hugo von Hofmannsthal, Freiburg i.B.pl_PL
dc.referencesSurowska B. L. (2006), Die Einheit von sprachlichem und außersprachlichem Ausdruck bei Hofmannsthal (dargestellt an „Elektra“). W: B. L. Surowska, Von überspannten Ideen zum politischen Appell. 25 Essays zur deutschen Literatur, Warszawa, s. 71–79.pl_PL
dc.referencesThomasberger A. (2001), Posłowie. W: H. v. Hofmannsthal, Elektra. Tragödie in einem Aufzug, Stuttgart, s. 71–79.pl_PL
dc.referencesVolke W. (1967), Hugo von Hofmannsthl in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten, Hamburg.pl_PL
dc.referencesWoorbs M. (1999), Mythos und Psychoanalyse in Hugo von Hofmannsthal „Elektra“. W: Th. Anz, Ch. Kanz (wyd.), Psychoanalyse in der modernen Literatur. Kooperation und Konkurrenz, Würzburg, s. 3–16.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord