Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 47490
-
Coded questions from the park inventory card with supplemented information for five parks in Helsinki and five parks in Łódź - dataset
(2025)The database includes a coded inventory card with questions regarding the accessibility and attractiveness of selected parks in Łódź and Helsinki in the context of the use of these public spaces by people with disabilities. -
Questions for an interview with experts, along with an analysis of the experts' statements in terms of seven institutional conditions in the context of accessibility and attractiveness of green spaces for people with disabilities
(2025)The file contains data related to the set of questions for interviews conducted with experts. The interviews were transcribed, and then parts of the experts’ statements were assigned to seven categories of institutional ... -
Conclusiones generales
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29) -
El español como lengua extranjera en el sistema educativo checo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)Entre 2004 y 2024, el español como lengua extranjera ha consolidado su presencia en el sistema educativo checo, especialmente en la educación secundaria, donde se concentra la mayoría del alumnado de español como lengua ... -
El español como lengua extranjera en el sistema educativo polaco
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)El objetivo del estudio es analizar cuantitativa y cualitativamente la situación del español como lengua extranjera (ELE en adelante) en todas las etapas –desde el preescolar hasta el superior– dentro del sistema educativo ... -
El español como lengua extranjera en el sistema educativo húngaro
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)Este capítulo presenta la evolución del español como lengua extranjera en el sistema educativo húngaro entre los cursos académicos 2004/05 y 2023/24. Analizando los datos estadísticos oficiales referentes al alumnado, ... -
El español como lengua extranjera en el sistema educativo eslovaco
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)Este capítulo analiza la evolución del español como lengua extranjera en el sistema educativo eslovaco entre 2004 y 2024. Se aborda su situación en la educación preescolar, primaria, secundaria, superior y en la enseñanza ... -
La enseñanza del español como lengua extranjera en los países del Grupo de Visegrado
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)El presente capítulo analiza las dinámicas demolingüísticas y educativas del español en los países del Grupo de Visegrado (Eslovaquia, Hungría, Polonia y República Checa), una región periférica en el panorama europeo del ... -
Presentación
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29) -
El español como lengua extranjera en Europa Central (2004–2024)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2025-10-29)El presente volumen colectivo, compuesto de 5 capítulos, gira en torno a la situación del español como lengua extranjera en todas las etapas dentro del sistema educativo de los países centroeuropeos (Eslovaquia, Hungría, ... -
Problem powtórzenia we współczesnym dyskursie estetycznym oraz w artystycznych praktykach modernizmu
(2005)W rozprawie autor podejmuje próbę systematycznej eksploracji współczesnego dyskursu estetycznego w kontekście problemu powtórzenia. Bada ponadto kształt, jaki problem powtórzenia przybierał w obrębie artystycznych praktyk ... -
Motywy cyklu dobowego i rocznego w poezji Leopolda Staffa
(2005)Autorka niniejszej rozprawy podjęła problematykę związaną z motywami (w tradycyjnym rozumieniu literaturoznawczym) cyklu dobowego i rocznego w poezji Leopolda Staffa. Kolejne rozdziały są poświęcone odpowiednim do cyklu ... -
The concept of grammatical category in generative grammar and cognitive grammar
(2005)Głównym celem niniejszej rozprawy jest ustalenie, w jaki sposób problem zidentyfikowany przez Ferdinanda de Saussure'a jest rozwiązywany w dwóch współczesnych paradygmatach teoretycznych, a mianowicie w gramatyce generatywnej ... -
Biblioteka naukowa jako lobby etyczne
(2025-10-24)Obawy i realne zagrożenia związane z nasilaniem się nieetycznych zachowań publikacyjnych w nauce powodują, że rosną oczekiwania wobec uczelni — oczekiwania ze strony decydentów, organizacji, ale także ze strony środowiska ... -
Aktywność edukacyjna w średniej dorosłości w kontekście biografii rodzinnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)Tekst przedstawia analizę i interpretację biografii 57-letniej kobiety w aspekcie edukacyjnym i w przestrzeni rodziny. Celem badania było przyjrzenie się, jak osoba dorosła rozumie uczenie się i jak to służy kształtowaniu ... -
Praca nad własną biografią matek dzieci z niepełnosprawnością na przykładzie projektu pt. „Siła kobiet”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)W artykule opisany został projekt edukacyjno-socjalny pt. „Siła kobiet”, skierowany do matek dzieci z niepełnosprawnością. Projekt miał też charakter naukowo-badawczy, którego nadrzędnym celem było poznanie procesu uczenia ... -
Rodzina miejscem „uczenia się” umierania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)Śmierć jest jednym z tych wydarzeń, które wpływa na ludzkie życie – kładzie się cieniem, obarcza lękiem, determinuje je lub burzy. Nie bez znaczenia jest więc postawa, jaką człowiek przyjmuje wobec niej. Dzisiejszy odbiór ... -
„Być” a „stawać się” osobą w rodzinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)Każdy człowiek jest osobą – kimś wyjątkowym, niepowtarzalnym, niezastąpionym w swym istnieniu (jedynie w wypełnianych funkcjach możemy być zastępowani przez innych). To „bycie” osobą związane jest z aspektem ontycznym. ... -
Biografie małżeńskie i rodzinne rozpatrywane w perspektywie autokreacji do rodzicielstwa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)W artykule podjęto namysł nad specyfiką współwystępowania i wzajemnych powiązań między kilkoma odrębnymi znaczeniowo kategoriami: rodzicielstwem, autokreacją i biografią. Rozważania te przebiegają w kilku płaszczyznach ... -
Rodzina jako przestrzeń uczenia się biograficznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-05-20)W artykule przyjęto założenie, że rodzina jest systemem i stanowi przestrzeń biograficznego uczenia się. Wprowadzono autorską kategorię „biografii rodzinnej” jako zwielokrotnioną (będąca czymś więcej niż sumą biografii ...
