Newspaper - Creator or Mirror of the Industrial Reality
Streszczenie
Niniejsze opracowanie dotyczy roli pracy w kształtowaniu rzeczywistości
zakładowej, zwłaszcza postaw i zachowań pracowniczych.
Wychodząc od analizy stadiów oddziaływania treści przekazywanych
przez środki masowego przekazu na odbiorcę oraz możliwości prowadzenia
analizy modelu wartości społecznych wyrażonych słownie,
autorka przechodzi do analizy roli języka w procesie poznawczym.
Eksponuje przede wszystkim fakt, iż język jest nie tylko środkiem
do budowy obrazu otaczającej rzeczywistości ale również pełni
wobec niej rolę kreacyjną. Zasadnicza część opracowania dotyczy
analizy treści prasowych, dotyczących ideologii pracy a zawartych
w "Trybunie Ludu" w latach 1970-1982. W analizie tej
chodziło przede wszystkim o wykazanie, iż omawiana gazeta pełniła
nie tyle rolę odzwierciedlania problemów dotyczących "życia w
pracy” , co rolę kreatora pożądanych "stanów rzeczy", wzorca dla
innych gazet. Poza funkcją "pierwszego egzemplarza" "Trybuna Ludu"
przyczyniała się do tworzenia "zbiorowej poetyki" tekstów
dziennikarskich. Przyjęcie takiego modelu propagandy prowadziło
do obserwowanego "propagandowstrętu". Przekonanie, iż prasa
"kłamie" wynikało m. in. stąd, iż sytuacja pracy jakiej doświadczali
pracownicy była bardzo często odmienna od tej, która była
propagowana.
Oceniając sposób, w jaki ogólne treści ideologii pracy były
propagowane na łamach "Trybuny Ludu" można stwierdzić, iż popełniono
szereg klasycznych nieomal błędów. Widać to zwłaszcza na
tle treści porozumień zawartych między pracownikami a instytucjami
gospodarczymi w latach 1980-1981.
Stąd też ogólny wniosek opracowania sprowadza się do stwierdzenia,
iż ofensywność propagandowa, związana z jakością, wydajnością
pracy, wyzwalaniem przedsiębiorczości itd. połączona być
musi z rozwiązaniami systemowymi. W przeciwnym razie w sferze
pracy możemy obserwować występowanie swoistego dysonansu motywacyjnego:
przerostu motywacji, niedorozwoju motywacji i przemieszczenia
motywacji.
Collections